Gå til innhold

Invitert til bryllup i utlandet - pris 3.500 kr pr. pers...


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er det noen som har nevnt alkohol i det hele tatt i denne tråden?

Folk har nok forskjellige oppfatninger om hva som er høflig eller ikke, men flertallet her synes ihvertfall det er uhøffelig å la gjestene sitte igjen med regningen :)

Nei men du kan jo bare lese de andre bryllups trådene.. Hva har flertallet inne på kvinneguiden å si? Flertallet her mener veldig mye er uhøffelig. Men jeg syntes en privat mail er veldig uhøffelig å legge ut ihvertfall

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei for jeg ser ikke på dette som svindel og jeg har ingen intresse av å slenge dritt om brudeparet til andre når de innviterer til bryllup.

Om noen inviterer meg i bryllup og sender meg omtrent faktura og jeg finner ut at om alle gjestene har fått samme faktura og stedet det er på koster ikke så mye som det koster for ca alle gjestene å være der, og brudeparet sitter kanskje igjen med ca 100,000 til å leie en buss(!) da vil jeg påstå at jo dette er ren skjær svindel.

Det er ikke å slenge dritt om brudeparet å fortelle at en mener at:

a) Dette er for dyrt

b) Jeg tenker ikke å komme

c) Det er merkelig at prisen er så høy at det kan virke som at gjestene sponser hele bryllupet samt bryllupsreisen.

d) Om andre ikke møter så bør ikke heller de ha dårlig samvittighet ovenfor det siden dette er sakens realiteter

Det er brudeparet som har skapt situasjonen, jeg hadde hatt vansker med å kunne deltatt i et slikt opplegg om det så var min bror det var snakk om! Jeg antar at også brudeparet vil finne ut at mange kommer til å melde avbud, og det ville ikke forundre meg om prisen stiger på de som da er påmeldt...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei men du kan jo bare lese de andre bryllups trådene.. Hva har flertallet inne på kvinneguiden å si? Flertallet her mener veldig mye er uhøffelig. Men jeg syntes en privat mail er veldig uhøffelig å legge ut ihvertfall

Jeg vet det er diskutert frem og tilbake i andre tråder og veldig mange mente og at det ikke var uhøffelig. Uansett er det ikke blitt nevnt før du tok det opp i denne tråden.

Hva flertallet inne på kg har å si? Tja, hvilken rolle spiller enhver spørreundersøkelse? Det er mange forskjellige mennesker her inne og hvis alle -1 i en tråd mener at noe er uhøffelig så er sjansene størst for at flertallet har rett ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei men du kan jo bare lese de andre bryllups trådene.. Hva har flertallet inne på kvinneguiden å si? Flertallet her mener veldig mye er uhøffelig. Men jeg syntes en privat mail er veldig uhøffelig å legge ut ihvertfall

Det har vel litt med det som folk reagerer på her. Bryllup er en "pakke" en fest.

Om en skal reise til et sted, gi gave osv så forventer en vel også at en ikke blir avspist med "drikke betales av gjestene". I så fall er jo gjestene med på å finansiere bryllupet til brudeparet.

I tilfellet i tråden her så kan det jo være brudeparet har egne utlegg på brudekjole osv, men la oss si de har utlegg på 50 000, også sponser gjestene til sammen 250,000. Hvem har egentlig betalt brorparten for dette bryllupet til en verdi av 300,000 da?

Burde da ikke brudeparet satset på et bryllupet til 50 000 i stedet?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha!

Dette hadde jeg "takket" glatt nei til. Jeg betaler ikke for at andre skal kunne unne seg et bryllup langt over evne. Jeg gir en fin gave som takk for at jeg får komme, og tilbyr å hjelpe med det praktiske om selskapet skal holdes i nærheten.

Jeg synes synd på familie og nære venner som føler de "må" komme i bryllupet til disse to fjompenissene. Kanskje gamle tanter med dårlig råd, eneforsørgere, studenter etc. Jeg hadde vært så ufattelig flau over å levere ut en slik invitasjon - og tilogmed uten spesifiserte priser på det dere legger ut for?! Kun en samlet sum som brudeparet kan disponere fritt?

Og den svarmailen var ufin. Jeg antar at flere har vist seg skeptiske, og at de nå har inntatt en aggressiv forsvarsposisjon. Jeg håper du ikke jatter med dem, TS - dette må de tåle, om de er aldri så mye brudepar.

Selv hadde jeg svart: "Vi har dessverre ikke anledning til å medfinansiere bryllupet deres med 7000 kr og i tillegg ta fri fra jobb. Gave gis selvsagt. Vi håper dere får et hyggelig bryllup. Mvh xxx".

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha!

Dette hadde jeg "takket" glatt nei til. Jeg betaler ikke for at andre skal kunne unne seg et bryllup langt over evne. Jeg gir en fin gave som takk for at jeg får komme, og tilbyr å hjelpe med det praktiske om selskapet skal holdes i nærheten.

Jeg synes synd på familie og nære venner som føler de "må" komme i bryllupet til disse to fjompenissene. Kanskje gamle tanter med dårlig råd, eneforsørgere, studenter etc. Jeg hadde vært så ufattelig flau over å levere ut en slik invitasjon - og tilogmed uten spesifiserte priser på det dere legger ut for?! Kun en samlet sum som brudeparet kan disponere fritt?

Og den svarmailen var ufin. Jeg antar at flere har vist seg skeptiske, og at de nå har inntatt en aggressiv forsvarsposisjon. Jeg håper du ikke jatter med dem, TS - dette må de tåle, om de er aldri så mye brudepar.

Selv hadde jeg svart: "Vi har dessverre ikke anledning til å medfinansiere bryllupet deres med 7000 kr og i tillegg ta fri fra jobb. Gave gis selvsagt. Vi håper dere får et hyggelig bryllup. Mvh xxx".

Syntes synd på de som føler de må komme i dette bryllupet når sikkert mange melder avbud og brudeparet sikkert må høyne regningen for de som kommer for at de skal få dekket inn sine egne utgifter...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Tigress

Eg var på noko liknande i sumar, men eg må seie at eg ikkje tenkte på å ta det slik som TS i det heile. Eg tok det som eit tilbod om å få overnatting og all maten ordna på førehand slik at eg slapp. Vi sto sjølvsagt fritt til å ikkje bu der dei hadde avtale og vi ordna transporten sjølv også. Men eg synest det var ein heilt super måte å gjere det på. Vi var med på opplegg i tre dagar, all mat inkludert. Og eg trur nok ikkje de betalar sjølve bryllupsfesten, men at dei meiner at frukostar og lunsj er inkludert så ein slepp å tenkje på det. Det går i alle fall an å vere litt velvillig til kva det tyder. Skal ein takke nei er det berre å seie det på ein pen måte, inga grunn til å vere kjip. Og det er jo dessutan slik at mange er nøydd å reise tidleg frå jobb om ein skal på bryllaup i gokk uansett, her har paret laga ei løysing til folk. Eg skjønar ikkje at det skal vere frekt.

Ønskjelista har dei sikkert lagt ved fordi dei veit at mange vil spørje etter ho uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg var på noko liknande i sumar, men eg må seie at eg ikkje tenkte på å ta det slik som TS i det heile. Eg tok det som eit tilbod om å få overnatting og all maten ordna på førehand slik at eg slapp. Vi sto sjølvsagt fritt til å ikkje bu der dei hadde avtale og vi ordna transporten sjølv også. Men eg synest det var ein heilt super måte å gjere det på. Vi var med på opplegg i tre dagar, all mat inkludert. Og eg trur nok ikkje de betalar sjølve bryllupsfesten, men at dei meiner at frukostar og lunsj er inkludert så ein slepp å tenkje på det. Det går i alle fall an å vere litt velvillig til kva det tyder. Skal ein takke nei er det berre å seie det på ein pen måte, inga grunn til å vere kjip. Og det er jo dessutan slik at mange er nøydd å reise tidleg frå jobb om ein skal på bryllaup i gokk uansett, her har paret laga ei løysing til folk. Eg skjønar ikkje at det skal vere frekt.

Ønskjelista har dei sikkert lagt ved fordi dei veit at mange vil spørje etter ho uansett.

Fra e-posten som TS fikk så kan det se ut som at bruden mener: Enten betaler du eller så trenger du ikke å komme!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tigress

Fra e-posten som TS fikk så kan det se ut som at bruden mener: Enten betaler du eller så trenger du ikke å komme!

Ja. Så klart. Ein kan jo ikkje vente at brudeparet skal betale for overnattinga til folk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. Så klart. Ein kan jo ikkje vente at brudeparet skal betale for overnattinga til folk!

Hva om en ikke vil overnatte 2 netter? Hva om en vil kjøre rett hjem på kvelden? Hva om en vil sove i telt? Hva om en ikke er interessert i å spise tidenes dyreste lunsj?

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Salikatt, for en frekk venninne du har! Jeg tror jeg hadde holdt meg langt vekke fra hele brylluppet, hadde jeg vært deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg var på noko liknande i sumar, men eg må seie at eg ikkje tenkte på å ta det slik som TS i det heile. Eg tok det som eit tilbod om å få overnatting og all maten ordna på førehand slik at eg slapp. Vi sto sjølvsagt fritt til å ikkje bu der dei hadde avtale og vi ordna transporten sjølv også. Men eg synest det var ein heilt super måte å gjere det på. Vi var med på opplegg i tre dagar, all mat inkludert. Og eg trur nok ikkje de betalar sjølve bryllupsfesten, men at dei meiner at frukostar og lunsj er inkludert så ein slepp å tenkje på det. Det går i alle fall an å vere litt velvillig til kva det tyder. Skal ein takke nei er det berre å seie det på ein pen måte, inga grunn til å vere kjip. Og det er jo dessutan slik at mange er nøydd å reise tidleg frå jobb om ein skal på bryllaup i gokk uansett, her har paret laga ei løysing til folk. Eg skjønar ikkje at det skal vere frekt.

Ønskjelista har dei sikkert lagt ved fordi dei veit at mange vil spørje etter ho uansett.

Poenget er at her får ikke gjestene verken innsyn i hva pengene deres skal brukes til, eller noe egentlig alternativ til det dyre opplegget. Hvis brudeparet har invitert f.eks. 70 gjester, så blir det tilsammen 245 000 kr det, rett i brudeparets lomme. For meg høres det ut som en sum som kan dekke hele bryllupet og vel så det. Da er det ikke lenger snakk om å invitere gjester, men å invitere betalende deltakere. OM man på død og liv ønsker et fasjonabelt bryllup som man ikke har råd til å finansiere selv, så bør man i alle fall ringe rundt og lodde stemningen blant de inviterte, ELLER være ydmyk og romslig og invitere til bryllup for dem som har anledning og kan ta seg råd, uten å bli fornærmet over at folk stiller seg skeptiske. Og når man i tillegg legger gaveliste med, som en selvfølge, så blir det veldig dyrt. 7000 for et par + dyr gave er MYE penger for en helg. Jeg tør egentlig ikke tenke på hvordan det er for de blant gjestene som er minstepensjonister eller aleneforsørgere, spesielt siden de møter en slik holdning fra brudeparet om de ikke "rydder plass i kalenderen" og tar seg råd til å være betalende deltakere i dette selskapet.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kunne være tilbøyelig til å synes utgangspunktet høres ikke alt for ille ut, men jeg ville droppet å opplyse om gaveliste om jeg var brudepar. Om folk ønsker gavelister likevel, går det jo an å opplyse om dette utenom på forespørsel. Bryllup koster uansett, dvs. hvertfall hvis man må reise litt, noe mange må (jeg tør nesten ikke regne på hvor mye vi brukte på bryllup i sommer).

Men mailen som ble sendt etterpå var helt hårreisende, og bekrefter vel mistanken om at de ikke er særlig opptatt av gjestene. Jeg har vært i et bryllup som var lagt opp helt annerledes, men hvor jeg (og mange med meg) følte at ting var lite lagt opp etter at vi skulle ha det bra, og det føltes ikke helt greit. Vi hadde reist langt, brukt mye penger og syns ut fra det at det var alt for mye fokus på ting som kanskje var viktig for brudeparet, men som gjestene ikke hadde glede av. Vi gikk bl.a. sultne og småirriterte hele helga. Det var i grunnen veldig synd, for det var som om gleden over giftemålet ble dempet av dette, og jeg tenkte rett og slett annerledes om brudeparet etterpå.

Så selv om et bryllup i bunn og grunn handler om brudeparet, syns jeg det er utrolig viktig å sette gjestene i fokus, da de tross alt bruker både tid og penger på å delta. Nå vet jeg jo ikke hva alle gjestene i vårt bryllup tenkte innerst inne (selv om vi fikk mange veldig positive tilbakemeldinger), men i planleggingen var gjestene viktigst, og det var jeg så glad for på dagen. Å se et opplegg som fungerer og gjester som koser seg gjorde at jeg virkelig kunne slappe av og nyte dagen og mannen min. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har ts snakket med de andre inviterte gjestene? Hva tenker de?

Kunne jeg og tenke meg å vite. Jeg antar at noe slikt ikke går upåaktet hen i venninneflokken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Du er ikke akkurat diskret trådstarter.

Jeg håper du kan stå for denne tråden når venninnen din googler bryllupsinvitasjonen og svaret hun har sent deg.

Hvorfor må hun absolutt være så diskret? Hun har ikke oppgitt navn eller sted eller noe, men at brudeparet selv vil kjenne igjen invitasjonen sin, og svarmailen de sendte er jo klart. Men hva er så farlig med det? TS har vært objektiv i sin fremstilling, men selvsagt gitt uttrkk for at det er drøyt (for det ER det) og bare spurt om andres meninger. Det må da være lov! Og når man ser svarene som ramler inn her, burde virkelig brudeparet lest denne tråden og fått seg en tankevekker.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

JEG skjønner ikke poenget med å skulle gifte seg et sted langt fra alle når absolutt alle må dra langt og betale altfor mye for å delta.

Det er da bedre å gifte seg "normalt" og heller ta en skikkelig bryllupsreise?

Men som sagt, så drømmer mange om å gifte seg på et slott i sverige, på stranden i hawaii, på nordpolen. Men da kan de ikke forvente at alle kan komme, og de må jo nesten høre med foreldre, søsken og forlovere som MÅ være der om det går bra.

FOr å se det på en annen måte, TS, så kan dere jo se på den som en liten ferie, et lite avbrekk fra hverdagen?

Endret av meridian
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye ville det ha kostet å organisere reise og overnating selv? Jeg reagerer litt på at det de bare tilbyr en pakkeløsning. Det hadde vært noe annet om det hadde vært et tilbud, slik at man kunne velge om man ville være med på hele fellesopplegget, eller ordne reise og overnatting (og andre måltider enn bryllupsfesten) selv. Selvsagt har dere også anledning til å takke nei til invitasjonen. ;)

I de bryllupene jeg har vært på i Norge, har jeg alltid fått gratis overnatting, fordi jeg har mange slektninger som bor på samme sted.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg lurer på - HVORFOR alle nevner 70 gjester??? Hvor hen har TS skrevet om det???

Men ja, bryllupet i utlandet er dyrt. F.eks. vi betalte så mye som 75.000 kr for våre 15 (!) gjester i Roma (da var taxi/buss & underholdning & lunch & 5-retters middag og etc.) inkludert i denne prisen (alt utennom hotellovernatting). I tillegg til dette, krevde vi ingen gaver!

Jeg tror ikke at brudeparet er så smålige og VIL (med vilje!) at gjestene skal spandere både bryllupet og brullupsreisen på de (sånn som flere på KG har skrevet om), men jeg tror nok at brudeparet vil at gjestene skal være i stand til å betale for HELE GREIA selv (buss & underholdning & lunch, etc.). Altså DET vi spanderte på våre gjester, vil brudeparet la gjestene sine betale for! Her ligger forskjellen, tror jeg ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...