Gå til innhold

Invitert til bryllup i utlandet - pris 3.500 kr pr. pers...


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

I dag dumpet det en bryllupsinvitasjon ned i postkassen min. En skolevenninne skal gifte seg og hun vil gjerne at mannen min og jeg kommer. I og for seg hyggelig nok, men når jeg leste resten av invitasjonen satte jeg kaffen i vrangstrupa.

Kjære ...... og .......,

Vi håper dere vil dele den største dagen i livet vårt med oss og inviterer dere herved til vårt bryllup på ...... Slott i Sverige den *dato* til den *dato". Vi legger opp til felles transport med buss fra ....

Foreløpig program:

Fredag:

12:00 Avreise fra ...

17:00 Ankomst .... Innsjekking og litt tid til hvile før middag.

19:00 Middag

Lørdag:

12:00 Vielse

13:30 Lunsj for dere mens vi blir fotografert

Etter lunsj vil det være mulig å trekke seg tilbake for å slappe av om ønsklig.

18:00 Bryllupsfest

Søndag:

10:00 Frokost

11:30 Avreise

Prisen for å være med på denne flotte helgen er kr. 3500 pr. person. Det inkluderer alt av mat og drikke, overnatting i to netter og busstransport frem og tilbake.

Påmelding innen *dato* til [email protected]

Ønskelisten vår finner du hos Tilbords, Jernia og Christiania GlasMagasin.

Jeg må innrømme at jeg synes det er drøyt å legge opp til et opplegg der folk faktisk må ta fri fra jobben fredag og pp grunn av stedet bryllupet holdes på må alle bli med på et tredagersopplegg, enten de vil eller ikke. Jeg synes også at prisen er stiv nok, selv om den er "all inclusive". Om både mannen og jeg drar (noe som vil være naturlig) koster det oss altså 7.000 kr + gave + tapt arbeidsfortjeneste).

Noen som har vært borti lignende opplegg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja det har jeg. Ikke var det rikfolk heller, men hun skulle absolutt gifte seg på Curacao i Karibien, flytur alene kostet 8000. + Hotell. Ja, de sa: dere kan jo ta det som en get-away.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De har lov til å legge til et slikt bryllup, de har lov å invitere deg.

MEN, du har også lov til å takke nei.

De kan ikke forvente at dette er noe alle kan stille opp på, og de regner mest sannsynlig ikke med det heller.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Spinell

Uansett hvor en reiser når en skal i bryllup, vil det koste penger. Valg av bryllupslokalitet vil som regel medføre at noen av gjestene får litt reiseveg, og må ta seg fri fra jobb. Forskjellen her er at alle må gjøre det. Noen gifter seg på steder med få overnattingsmuligheter, og da må man ta til takke med det som er. Slik sett er ikke den prinsippielle forskjellen så stor om en har slottsbryllup i Sverige eller gifter seg på et tettsted utenfor sentrale strøk.

Det frekke her er vel å stille med ønskeliste på toppen av at gjestene må betale for seg.

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utrolig frekt å invitere til noe for å så la gjestene betale selv ja, og enda frekkere blir det når de ønsker gave i tilegg..

Har man ikke råd til å invitere til bryllup på et slott så har man det et annet sted.

Dere burde kjøpe en skikk og bruk bok dere kan sende ned som gave ;)

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det at de skrev hvor ønskelisten er i tillegg syns jeg var frekt når dere må betale så mye pr. pers. Vi betalte 6000,- totalt for et bryllup i fjor (fly + hotell) men da skrev brudeparet at det var gave nok at vi ville være med på dagen deres.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvor mye ville det ha kostet å organisere reise og overnating selv? Jeg reagerer litt på at det de bare tilbyr en pakkeløsning. Det hadde vært noe annet om det hadde vært et tilbud, slik at man kunne velge om man ville være med på hele fellesopplegget, eller ordne reise og overnatting (og andre måltider enn bryllupsfesten) selv. Selvsagt har dere også anledning til å takke nei til invitasjonen. ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her!

Jeg er klar over at bryllup ofte kan medføre utgifter til både reise og overnatting, det jeg reagerte mest på her er at det er lagt opp til et fellesopplegg fredag-søndag, ferdig med det. Ingen valgmuligheter om man kanskje ikke har anledning til å være med på fellesbussen på fredag, men ønsker å komme lørdag, være med på bryllupsfesten og overnatte til søndag. At de i tillegg ønsker seg (ganske dyre) gaver når de legger opp til et sånt opplegg synes jeg også er drøyt!

Jeg har undersøkt litt og slottet ligger litt "øde" til. Nærmeste by ligger nesten fem mil unna og det er en typisk svensk småby, med et lite hotell og et vandrerhjem som overnattingsmuligheter. Skal man derfra til slottet uten bil er taxi muligheten, men det blir jo ganske kostbart.

Av diverse grunner passer det svært dårlig for oss å reise midt på dagen på fredag, det hadde passet langt bedre å reise grytidlig lørdag morgen for å være med på vielsen, lunsjen og bryllupsfesten og overnatte til søndag. Jeg har sendt brudeparet en mail som forklarer situasjonen og avventer svar fra dem.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ærlig talt. Synes det er vanvittig frekt og tankeløst å forvente at gjestene skal betale 3500 kr for reise og opphold i forbindelse med et bryllup. Jeg hadde aldri i verden giddet å stille opp på noe slikt. Attpå til forlanger de dyre gaver! Makan!! :hakeslepp:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det får nå være greit å invitere sånn, om man tar høyde for at mange vil takke nei, men å ØNSKE SEG NOE I TILLEGG?! Ufint.

Jeg kunne funnet på å takke ja, om det passet med å ta fri fra jobben, men da kunne de sett langt etter gave.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag dumpet det en bryllupsinvitasjon ned i postkassen min. En skolevenninne skal gifte seg og hun vil gjerne at mannen min og jeg kommer. I og for seg hyggelig nok, men når jeg leste resten av invitasjonen satte jeg kaffen i vrangstrupa.

Kjære ...... og .......,

Vi håper dere vil dele den største dagen i livet vårt med oss og inviterer dere herved til vårt bryllup på ...... Slott i Sverige den *dato* til den *dato". Vi legger opp til felles transport med buss fra ....

Foreløpig program:

Fredag:

12:00 Avreise fra ...

17:00 Ankomst .... Innsjekking og litt tid til hvile før middag.

19:00 Middag

Lørdag:

12:00 Vielse

13:30 Lunsj for dere mens vi blir fotografert

Etter lunsj vil det være mulig å trekke seg tilbake for å slappe av om ønsklig.

18:00 Bryllupsfest

Søndag:

10:00 Frokost

11:30 Avreise

Prisen for å være med på denne flotte helgen er kr. 3500 pr. person. Det inkluderer alt av mat og drikke, overnatting i to netter og busstransport frem og tilbake.

Påmelding innen *dato* til [email protected]

Ønskelisten vår finner du hos Tilbords, Jernia og Christiania GlasMagasin.

Jeg må innrømme at jeg synes det er drøyt å legge opp til et opplegg der folk faktisk må ta fri fra jobben fredag og pp grunn av stedet bryllupet holdes på må alle bli med på et tredagersopplegg, enten de vil eller ikke. Jeg synes også at prisen er stiv nok, selv om den er "all inclusive". Om både mannen og jeg drar (noe som vil være naturlig) koster det oss altså 7.000 kr + gave + tapt arbeidsfortjeneste).

Noen som har vært borti lignende opplegg?

Med tanke på prisen lurer jeg på om brudeparet egentlig forventer at gjestene betaler for bryllupsmiddagen, drikke til middagen, lunsjen osv også?

Har vært borti lignende selv engang, det førte til at veldig få så seg råd til å komme. Samt at det ble veldig dårlig stemning når en forsto at brudeparet hadde ingen utlegg med tanke på gjestene, for gjestene betalte jo alt selv av mat og drikke og attpåtil gav de gave.

De enste som dro var de som mente at de rett og slett var nødt å dra uansett om de måtte ut med 2000 kr for å betale for sin egen mat og drikke. Enda verre med dette var at invitasjonen kom ikke før 2 uker før bryllupet...

Det blir litt som at en blir invitert i bryllup også når en går får en regning på det en har spist og drukket syntes jeg.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jeg som var anonym over med historien om de som gjorde noe lignende. Tenkte jeg skulle bare nevne det som var toppen på kransekaken: I invitasjonen lå det faktura ferdig utfylt med de inviterte sitt navn!

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har opplevd verre. Ble invitert til bryllup på Gran Canaria, og det fulgte også med en pakkeløsning. Total pris for fly og hotell i en uke ble på nærmere 10.000 kr per person (andre muligheter ble selvsagt vurdert opp og ned i mente, men det ble nesten like dyrt uansett)! Og presang i tillegg var en selvfølge...

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er jeg som var anonym over med historien om de som gjorde noe lignende. Tenkte jeg skulle bare nevne det som var toppen på kransekaken: I invitasjonen lå det faktura ferdig utfylt med de inviterte sitt navn!

Haha, dette var dagens!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett hvor en reiser når en skal i bryllup, vil det koste penger. Valg av bryllupslokalitet vil som regel medføre at noen av gjestene får litt reiseveg, og må ta seg fri fra jobb. Forskjellen her er at alle må gjøre det. Noen gifter seg på steder med få overnattingsmuligheter, og da må man ta til takke med det som er. Slik sett er ikke den prinsippielle forskjellen så stor om en har slottsbryllup i Sverige eller gifter seg på et tettsted utenfor sentrale strøk.

Det frekke her er vel å stille med ønskeliste på toppen av at gjestene må betale for seg.

Er jo litt forskjell om de skriver dette inkluderer mat og drikke? Skal gjestene betale for bryllupsmiddagen også? Jeg kan vel egentlig tenke meg at gjestene betaler for kaken og i dette tilfellet med tanke på prisen. La oss si at de har invitert 70 personer og alle betaler 3500. Da får de inn 245 000. For å si det sånn det skal være litt av et slott som koster det, og litt av noe mat. En får tross alt en del rabatt når en har så mange en bestiller for, og om det er litt utenfor i Sverige er prisene lavere enn i Norge.

Jeg er enig i at gjester klager for mye på forumet her om at huff jeg må dra, og huff jeg må overnatte osv og heller trekker seg i siste liten enn å si nei med engang o.l, men det å omtrent sende med faktura i invitasjonen syntes jeg er utrolig frekt!

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er ganske egoistisk å holde et bryllup i utlandet som innebærer store kostnader for gjestene. Selvfølgelig kan man takke nei, men hva med de nærmeste vennene, familien og forloverene som "må" komme? Har selv vært forlover i et slikt bryllup, og måtte betale fra egen lomme (+ presang selvsagt). Det førte til at samtlige andre ferieplaner det året gikk i vasken, for brukte opp nesten alle feriepengene på bryllupet.

Selv om det høres ut som en god idè å gifte seg på et eksotisk sted, syns jeg virkelig man burde tenke seg om mht gjestene. Eventuelt burde man kunne dekke noen av kostnadene (feks fly, tog et.), særlig for de gjestene som "må" komme, og selvfølgelig droppe ønskeliste.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Denne var drøy. Har dere ikke bil dere kan bruke og dra dit selv? Hvis løsningen de foreslår er eneste mulighet for å komme seg dit, ville jeg faktisk takket nei med mindre det var en veldig god venninne. Det hadde nesten vært litt spennende om du kunne snuse i hvor mye det faktisk koster for det slottet o.l., for det virker nesten som dere betaler for bryllupet deres :skravle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte jeg måtte sjekke hva en svensk herregård kostet:

http://www.hennickehammar.se/Boka+herrg%E5rden+f%F6r+er+sj%E4lva__.html

98 000 for 80 personer, inkludert mat, frokost, middag og kake, eksklusiv drikke.

Er det selve slottet slottet disse her skal leie siden det er så himla dyrt hos dem?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var litt i overkant syns jeg... Vi hadde utgifter på ca 1500 pr middagsgjest, tenk om vi skulle ha krevd dem for dette! Nei, når man velger å gifte seg på en herregård så får man dekke utgiftene selv, ikke tjene 250.000 kr på gjestene sine... Ja, alle har utgifter i forbindelse med andres bryllup, men da forventes det på en måte at man får like mye tilbake i form av mat etc som man selv betaler for å komme?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...