Gå til innhold

Gøy - Gøyere - Gøyest

Fremhevede innlegg

Skrevet

Er det helt feil å bøye ordet gøy på denne måten?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er helt rett det :)

• Liker 2
Gjest Eurodice
Skrevet

Det er helt rett det :)

Hva mener du egentlig, at Tonjemarie har rett i at det er feil :fnise: ? "Gøy" er et substantiv og kan følgelig ikke bøyes som et adjektiv.

Skrevet (endret)

*funny* ;)

Jeg mente vel helst at jeg syns det var rett.

Tar jeg feil i at jeg syns det var rett?

Er det i såfall galt å synes dette er rett?

Er det simpelthen feil? :klø:

Svarte vel bare på overskriften der. :)

Endret av Margareth
  • Liker 2
Skrevet

Hva mener du egentlig, at Tonjemarie har rett i at det er feil :fnise: ? "Gøy" er et substantiv og kan følgelig ikke bøyes som et adjektiv.

Gøy er ikke bare et substantiv, men også et adjektiv. Se her.

Med andre adjektiver får jeg tilslag i ordboka når jeg søker på komparativ- og superlativformen, men det gjør jeg ikke med gøyere og gøyest som søkeord. Det tyder på at gøy kun brukes i positivformen.

Gjest Raindrops
Skrevet (endret)

Man kan vel skrive "gøyeste"? Fremstår slik i ordboken du linket til iallefall.

Endret av Raindrops
Gjest Eurodice
Skrevet

Gøy er ikke bare et substantiv, men også et adjektiv. Se her.

Med andre adjektiver får jeg tilslag i ordboka når jeg søker på komparativ- og superlativformen, men det gjør jeg ikke med gøyere og gøyest som søkeord. Det tyder på at gøy kun brukes i positivformen.

At noe er gøy, er adjektivisk bruk. Du har rett i det.

Skrevet

Man kan vel skrive "gøyeste"? Fremstår slik i ordboken du linket til iallefall.

Ja, det ser jammenmeg slik ut! Jeg leste visst ikke tilslaget godt nok før jeg lenket. Var mer opptatt av at det sto a2, altså ikke kun substantiv.

I så fall må en få lov å skrive gøyere og gøyest også. Merkelig at disse ordene ikke gir tilslag :klø:

Gjest Raindrops
Skrevet

Synes fortsatt det høres litt knotete ut, og ville nok valgt morsommere uansett:p

Skrevet

Per Egil Hegge sier at det er fy-fy å gradbøye "gøy". Det virker ikke som det er noe en kan si er helt og holdent feil, men det klinger feil i mine ører også.

Skrevet

Kom vi frem til et sluttresultat da, mine damer? :fnise:

• Liker 1
Skrevet

Det er lov å SI hva man vil, da talespråk og skriftspråk er to forskjellige ting.

Skrevet

Kom vi frem til et sluttresultat da, mine damer? :fnise:

Hi hi! Jeg snur meg rundt igjen...

Synes det er rart at Bokmålsordboka, som jo står for den offisielle rettskrivingen i Norge, har gjort det så plundrete selv!

Vi er vel alle enige om at morsommere eller artigere er bedre ord enn gøyere?

Skrevet

Kan jeg stille et dumt spørsmål? Hvordan er "gøy" et substantiv? :sjenert:

• 8 år senere...
Skrevet

Ser at denne tråden er gammel, men ikke mindre aktuell i dag...

"Gøy" kan ikke bøyes "gøyere" og "gøyest". Man kan si/skrive "mer gøy" eller "mest gøy" hvis man absolutt må bruke dette ordet, men det gir et "hardt" og tungvint språk.

Man kan gjerne si "Vi hadde det veldig gøy på bursdag min", men aldri "Det var en gøy bursdag". Har også hørt varianten "Vi hadde det veldig "gøyt". Det heter "Vi hadde det veldig "gøy".

Som noen i tråden påpeker, er det bedre å bruke andre ord som f.eks. morsomt, artig, koselig osv.

Til slutt: "Gøy" er ikke et substantiv!

Skrevet

Ok, men jeg syns det er gøy å si gøyere og gøyest, så da fortsetter jeg nok med det. :) 

• Liker 3
Skrevet
35 minutter siden, Elvedronningen skrev:

Ser at denne tråden er gammel, men ikke mindre aktuell i dag...

"Gøy" kan ikke bøyes "gøyere" og "gøyest". Man kan si/skrive "mer gøy" eller "mest gøy" hvis man absolutt må bruke dette ordet, men det gir et "hardt" og tungvint språk.

Man kan gjerne si "Vi hadde det veldig gøy på bursdag min", men aldri "Det var en gøy bursdag". Har også hørt varianten "Vi hadde det veldig "gøyt". Det heter "Vi hadde det veldig "gøy".

Som noen i tråden påpeker, er det bedre å bruke andre ord som f.eks. morsomt, artig, koselig osv.

Til slutt: "Gøy" er ikke et substantiv!

Litt av en entré på språkforumet, må jeg si. Med ditt første innlegg tar du opp en snart 10 år gammel tråd og kommer med feilaktig informasjon :P

1. Gøy kan gradbøyes gøy-gøyere-gøyest

2. Gøy kan være et substantiv

https://ordbok.uib.no/perl/ordbok.cgi?OPP=+gøy&ant_bokmaal=5&ant_nynorsk=5&begge=+&ordbok=begge

• Liker 5
Skrevet

Morsomt. 

Enda morsommere. 

Det aller morsomste! :nisse:

Anonymkode: caf64...ea0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...