Gå til innhold

Skal kjøpe ny mobil, men vet ikke hva slags jeg skal velge


BlueOrchid

Anbefalte innlegg

Du må gjerne drive litt opplysning her... :)

Hva er da vitsen med iPhone? Den er jo ikke spesielt god på noe annet enn design...

Har aldri skjønt hypen jeg heller - men det er smak og behag (sikkert). Selv mamma på over 60 har iphone. Viktig å være trendy som snart pensjonist vettu :gjeiper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du må gjerne drive litt opplysning her... :)

Hva er da vitsen med iPhone? Den er jo ikke spesielt god på noe annet enn design...

Vitsen med iPhone?

Den er god på det meste, men det er sikkert mange kopier fra koreanerene som gjør samme, eller bedre, jobb enn iPhone på mange områder. Ingen tvil om at HTC, Samsung osv har kommet med mange telefoner som sikkert er kjempegreie.

Noen liker Audi A3, og noen liker Mazda 3. Sånn er det.

Det er ikke dermed sagt at ALLE bør ha Audien eller ALLE bør ha Mazdaen. Slikt er det naivt å tro eller mene.

Hadde det bare vært det ene som var rett her i verden, hadde alle de andre vært konkurs for lenge siden.

Selv liker jeg godt iPhone fordi den er svært enkel å bruke, ting er der du forventer de skal være, og utvalg/tilgjengelighet på apps er fantastisk og enkelt. Dessuten bruker jeg Mac privat, og føler da de "snakker bra" sammen.

Var det godt nok svar?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri skjønt hypen jeg heller - men det er smak og behag (sikkert). Selv mamma på over 60 har iphone. Viktig å være trendy som snart pensjonist vettu :gjeiper:

Ikke sikkert hun vil være så trendy. Hun vil kanskje bare ha en kul telefon som er enkel i bruk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vitsen med iPhone?

Den er god på det meste, men det er sikkert mange kopier fra koreanerene som gjør samme, eller bedre, jobb enn iPhone på mange områder. Ingen tvil om at HTC, Samsung osv har kommet med mange telefoner som sikkert er kjempegreie.

Noen liker Audi A3, og noen liker Mazda 3. Sånn er det.

Det er ikke dermed sagt at ALLE bør ha Audien eller ALLE bør ha Mazdaen. Slikt er det naivt å tro eller mene.

Hadde det bare vært det ene som var rett her i verden, hadde alle de andre vært konkurs for lenge siden.

Selv liker jeg godt iPhone fordi den er svært enkel å bruke, ting er der du forventer de skal være, og utvalg/tilgjengelighet på apps er fantastisk og enkelt. Dessuten bruker jeg Mac privat, og føler da de "snakker bra" sammen.

Var det godt nok svar?

Trenger ikke bli sinna :P Jeg bare lurte på hvorfor folk ønsker seg iPhone, fordi jeg ikke kan se de fordelene den telefonen har som rettferdiggjør prisen. Som utenforstående skjønner jeg ikke hvorfor iPhone blir skrytt så voldsomt opp i skyene (som f.eks. da fanboysa skrøt av MMS og videotelefoni - noe andre telefoner har hatt siden rundt 2000).

Svaret ditt var absolutt godt nok. Ville bare ha din mening. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger ikke bli sinna :P Jeg bare lurte på hvorfor folk ønsker seg iPhone, fordi jeg ikke kan se de fordelene den telefonen har som rettferdiggjør prisen. Som utenforstående skjønner jeg ikke hvorfor iPhone blir skrytt så voldsomt opp i skyene (som f.eks. da fanboysa skrøt av MMS og videotelefoni - noe andre telefoner har hatt siden rundt 2000).

Svaret ditt var absolutt godt nok. Ville bare ha din mening. :)

1) Jeg var/er ikke sinna :-)

2) Fanboysa har da aldri skrytt av MMS? Der var jo nettopp MMS den manglet i lange tider

3) Er iPhone verd prisen? Neppe. Men: hadde jeg laget et produkt "alle" hadde lyst på, ville jeg også kjørt prisen til max av det markedet var villige til å betale. Det virker som Apple selger greit med telefoner og datamaskiner for tiden - på tross av prisen.

Forstå det den som kan. De har vel tiltalende produkter da :-)

Endret av Henkie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

ja iphone er sååååå kult azza :skratte:

He,he...å nei du, det handler ikke om det selv om du tror det, men de selger nå en telefon eller to innimellom...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BabyBlue

Meh. Dere tar alt så personlig. Det er en MOBIL, men allikevel blir dere helt: "Min hest er større enn din hest, din sure dritt!"

:romeo:

At apple er brukervennlig kan jeg skrive under på, folkens. Mac er så forenklet og lekkert at avanserte pc-geeks sikkert er skuffet over at de ikke blir utfordret i overgangen mac til pc, og iphone forstår til og med bestefaren min seg på : p

Hvis man kjøper en telefon kun for å være kul er man ikke riktig navla :fnise:

Men er enig - designet til iphone er vel en av tingene som tiltrekker seg den yngre generasjonen som er ute etter det nye, hippe. Slank, dekket av glass, skarp skjerm og med masser av morsomme funksjoner? Ikke rart apple sjarmerer flere tusen folk i senk daglig :rødme:

Men om du som person vil ta del i apple hysteriet er jo ditt valg - ingen tvinger dere. Er jo forståelig at apple ikke er for alle.

Forstår ikke hvorfor apple får så mye drittslenging. Hva har stakkars mac og iphone gjort for å skade dere? :klø:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår ikke hvorfor apple får så mye drittslenging. Hva har stakkars mac og iphone gjort for å skade dere? :klø:

Det er ikke Apple som får tyn. Det er fanboys som får tyn. Media har begynt å våkne opp og snakker litt stygt om Apples produkter, på lik linje som de snakker stygt om Nokias mangel på oppfinnsomhet. Allikevel er det enkelte nettsider som så åpenbart forguder alt som har et bilde av et eple på at det blir kvalmt. Når dette er seriøse nettsider får de med litt teknisk innsikt blod på tann. La meg gi deg et godt eksempel:

Dagbladet skrev 05. november om nye Apple MacBook Air. Overskriften var "Syltynn eleganse. MacBook Air 13 lever opp til forventningene."

I denne testen skriver de at den har liten harddisk, dårlig skjerm, gammel prosessor, den har en irriterende lyd når den står på, dårlig batteri (det har den ikke, men artikkelforfatteren synes det) og utdatert USB-løsning. Den dårlige omtalen belønner han med terningkast 5! Det er ingen som kan gi en så dårlig omtale og så godt terningkast!

Igjen: Apple får ikke tyn for denne maskinen, det er artikkelforfatteren, eller mr fanboy, som blir mobbet. Det som gjerne kjennetegner en fanboy er at han/hun ikke kan se de negative sidene ved sitt produkt.

Det sykeste er at når du sitter på toget og ser på skjermen til de som eier en laptop fra Apple - så er det Windows som står og går på skjermen... Snakker om å kjøpe seg status...

PS: Det eneste den nevnte MacBooken fikk på plussiden var pent design, størrelsen og god batterilevetid. Til tross for at han i testen mente batteriet var for dårlig og at de andre punktene ikke har noe å si for hvor god en PC er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La meg gi deg et godt eksempel:

Dagbladet skrev 05. november om nye Apple MacBook Air. Overskriften var "Syltynn eleganse. MacBook Air 13 lever opp til forventningene."

I denne testen skriver de at den har liten harddisk, dårlig skjerm, gammel prosessor, den har en irriterende lyd når den står på, dårlig batteri (det har den ikke, men artikkelforfatteren synes det) og utdatert USB-løsning. Den dårlige omtalen belønner han med terningkast 5! Det er ingen som kan gi en så dårlig omtale og så godt terningkast!

Her kommer det tydeligvis an på hvem som leser testen. Det virker som du VIL lese en dårlig test.

Her er et lite utdag av ting i testen du har vridd og vrengt på:

...den har en irriterende lyd når den står på

I testen sier de at en liten pipelyd kan fremkalles ved ekstrem belastning, og så videre"...ved normal bruk avgir maskinen bare en veldig svak sus fra viften, som bare høres hvis du sitter i et helt stille rom..."

... dårlig skjerm, ..

???

Dette er hva jeg leser i testen (igjen direkte sitat):

"Skjermen er på listen over ting vi gledet oss mest over ved oppgraderingen.

Det er riktignok fremdeles et TN-panel fremfor IPS, som på MacBook og MacBook Pro.

Samtidig er det mye bedre enn mange av TN-panelene som brukes på majoriteten av dagens bærbare.

Og ikke minst, skjermen støtter oppløsningen 1440 x 900 på 13-tommeren, noe som gir mye bedre oversikt enn med 1280 x 800."

..dårlig batteri (det har den ikke, men artikkelforfatteren synes det)

"Batterilevetiden har fått seg en forbedring siden sist også.

Ved vanlig bruk klarer vi 7 timer. Det er veldig bra med tanke på størrelsen til maskinen"

I det hele tatt er testen meget positiv, for de som leser den med "vanlige" øyne, og ikke bare er ute etter å gi Apple "tyn" - for å bruke ditt eget uttrykk.

De som vil lese testen med egne øyne finner den HER

EN ting skal jeg imidlertid være 100% enig med deg i: det virker merkelig å kjøpe en Mac, for så å installere Windows.

Det er som å kjøpe en dyr BMW, for så å sette i den en gammel motor fra Opel

Nå er det nok ofte slik at de som gjør dette, har windows programmer de absolutt MÅ kjøre, og heller switcher over til Mac, når de kommer hjem og bare skal kose seg...

:-)

Endret av Henkie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kommer det tydeligvis an på hvem som leser testen. Det virker som du VIL lese en dårlig test.

Her er et lite utdag av ting i testen du har vridd og vrengt på:

Du skriver "den har en irriterende lyd når den står på"

I testen sier de at en liten pipelyd kan fremkalles ved ekstrem belastning, og så videre"...ved normal bruk avgir maskinen bare en veldig svak sus fra viften, som bare høres hvis du sitter i et helt stille rom..."

Videre skriver du at testen sier den har dårlig skjerm.

???

Dette er hva jeg leser i testen (igjen direkte sitat):

"Skjermen er på listen over ting vi gledet oss mest over ved oppgraderingen.

Det er riktignok fremdeles et TN-panel fremfor IPS, som på MacBook og MacBook Pro.

Samtidig er det mye bedre enn mange av TN-panelene som brukes på majoriteten av dagens bærbare.

Og ikke minst, skjermen støtter oppløsningen 1440 x 900 på 13-tommeren, noe som gir mye bedre oversikt enn med 1280 x 800."

Så skriver du at testen sier den har dårlig batteri. Her er igjen direkte sitat fra testen:

"Batterilevetiden har fått seg en forbedring siden sist også.

Ved vanlig bruk klarer vi 7 timer. Det er veldig bra med tanke på størrelsen til maskinen"

I det hele tatt er testen meget positiv, for de som leser den med "vanlige" øyne, og ikke bare er ute etter å gi Apple "tyn" - for å bruke ditt eget uttrykk.

De som vil lese testen med egne øyne finner den HER

EN ting skal jeg imidlertid være 100% enig med deg i: det virker merkelig å kjøpe en Mac, for så å installere Windows.

Det er som å kjøpe en dyr BMW, for så å sette i den en gammel motor fra Opel

Nå er det nok ofte slik at de som gjør dette, har windows programmer de absolutt MÅ kjøre, og heller switcher over til Mac, når de kommer hjem og bare skal kose seg...

:-)

Apple som er den gammle opelen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apple som er den gammle opelen

Javisst er den det. Som en skikkelig gammel opel.

Apple er ikke innovative, trendsettende og nyskapende. Det er noe skikkelig gammeldagse greier :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I testen sier de at en liten pipelyd kan fremkalles ved ekstrem belastning, og så videre"...ved normal bruk avgir maskinen bare en veldig svak sus fra viften, som bare høres hvis du sitter i et helt stille rom..."

Nå unnskylder de fleste et Mac-kjøp med at de bruker den til arbeid. Den er så flott til Photoshop og gudene vet hva. Siden folk kjøper den fordi den er god på tunge programmer, så jobber PCen svært hardt mesteparten av tiden. Ergo: den piper så og si hele tiden. En laptop skal ikke avgi noe viftestøy i det hele tatt under "normal" bruk (skrive og lese). Tenk deg en hel lesesal på et universitet med piping og viftestøy. Herlig...

???

Dette er hva jeg leser i testen (igjen direkte sitat):

"Skjermen er på listen over ting vi gledet oss mest over ved oppgraderingen.

Det er riktignok fremdeles et TN-panel fremfor IPS, som på MacBook og MacBook Pro.

Samtidig er det mye bedre enn mange av TN-panelene som brukes på majoriteten av dagens bærbare.

Og ikke minst, skjermen støtter oppløsningen 1440 x 900 på 13-tommeren, noe som gir mye bedre oversikt enn med 1280 x 800."

TN-panel er dårligere enn IPS som Apple allerede bruker. IPS er gir mye bedre bildekvalitet. Han sier til og med selv "det er riktignok". Ergo: Skjermen er dårligere enn de skulle ønske.

"Batterilevetiden har fått seg en forbedring siden sist også.

Ved vanlig bruk klarer vi 7 timer. Det er veldig bra med tanke på størrelsen til maskinen"

Jeg skal innrømme at den er litt billig, men det står også "men vi skulle gjerne sett at Apple tilbød et eksternt batteri man kan koble til for dem som trenger mer juice enn det integrerte batteriet leverer." Han skulle med andre ord gjerne hatt bedre batteri.

Endret av Max Magnus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå unnskylder de fleste et Mac-kjøp med at de bruker den til arbeid. Den er så flott til Photoshop og gudene vet hva.

Ingen må tro denne maskinen skal brukes til hardcore Photoshopping.

De som tror det, må i så fall tro omigjen. De proffe velger heftigere Macer - eller PC-er...

En laptop skal ikke avgi noe viftestøy i det hele tatt under "normal" bruk (skrive og lese).

.

Nei vel, men det gjør de aller, alller fleste....bortsett fra våre eMachine, Acer og HP. De bråker MYE

TN-panel er dårligere enn IPS som Apple allerede bruker. IPS er gir mye bedre bildekvalitet. Han sier til og med selv "det er riktignok". Ergo: Skjermen er dårligere enn de skulle ønske.

Han skriver denne skjermen er bedre enn de aller fleste Det tolker jeg som BRA.

(Det er nesten bare Apple som benytter ISP (på sine dyrere modeller) så det skulle nok alle ønsker seg)

Man kan alltid ønske seg alle ting bedre, men han SKRYTER av denne skjermen.

Jeg skal innrømme at den er litt billig, men det står også "men vi skulle gjerne sett at Apple tilbød et eksternt batteri man kan koble til for dem som trenger mer juice enn det integrerte batteriet leverer." Han skulle med andre ord gjerne hatt bedre batteri.

Feil. Han ville gjerne hatt mulighet til et EKSTERNT batteri. Han skryter av batteriet på maskinen.

Nå må du virkelig lese testen på en ordentlig måte, eller få noen andre til å lese den for deg...

Jeg understreker at for mange er PC sikkert den beste løsningen, mens andre foretrekker Mac.

Uansett: denne maskinen, i denne testen, får en GOD test. Ferdig.

Dessuten: Apple lager gode maskiner. Jeg sier ikke BEST, for det kan ingen si om noen produkter.

Apple er dyrere enn de simpleste PC-er...men de lager gode, stabile, brukervennlige og flotte maskiner.

Endret av Henkie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

He,he...ikke for å være fanboy (for iPhone er absolutt IKKE det eneste som kan brukes av telefoner) men det er tydelig at vi har ulik oppfatning av ting her: Jeg føler nemlig ikke kameraet kan bli særlig enklere å bruke enn det på iPhonen. Trykk på kamera-ikonet > pek på det du vil ta bilde av > knips bilde. Dermed legger det seg en liten "tubnail" av bildet nede i venstre hjørne av telefonen, hvor du raskt får tilgang til det.

Hvis fingrene dine er i veien for linsa....da har du et merkelig "grep" rundt telefonen :-)

Ja, iPhone4 er lett å glippe/miste, men ikke dersom du benytter deg av gratistilbudet på "bumper" fra apple.

Tja, jeg kunne godt tenke meg en hurtigtast på siden, samt en større knapp å trykke på for å ta selve bildet. I tillegg tar det alt for lang tid før kameraet finner ut at du ikke vil velge hvor det skal fokusere, og når den først har funnet ut dette begynner den å fokusere selv. Håpløst...

Er ikke hele vitsen med designtelefonen iPhone 4 borte, når du må sette på en billig gummilist rundt hele telefonen?

Helt enig. Jeg har bumperen liggende, men bruker den ytterst sjeldent. iPhonen blir ikke akkurat lommevennlig med bumper. Hver gang telefonen skal opp av en lomme drar den med seg hele foret/innmaten også fordi den "henger" seg fast...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...