Gå til innhold

Lurer på rare ting-tråden


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Så når vi har vondt i hodet, hvor har vi egentlig vondt da? For smerten kommer jo på en måte "innenfra", ikke fra selve skallen. :klø:

Joda. Men det er nok ikke i selve hjernen smertene sitter, selv om det kjennes slik ut. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så når vi har vondt i hodet, hvor har vi egentlig vondt da? For smerten kommer jo på en måte "innenfra", ikke fra selve skallen. :klø:

Man har vel egentlig ikke vondt langt inni hodet. Tror det bare er det gelèlaget på innsiden av skallen som gjør vondt. Hvis vi f.eks drikker for lite vann, blir gelèlaget inntørket og da får man vondt i hodet.

Tror jeg........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er en perfekt tråd for meg.

Jeg lurer på hvordan andre mennesker dagdrømmer. For når jeg lukker øynene kan jeg kun se sort (eller rødt hvis det er lys i rommet som skinner mot øynene) og jeg klarer ikke mane fram bilder. Men jeg klarer å høre/lage forskjellige stemmer, så da har jeg gjerne dagdrømmesamtaler og dagdrømmehistorier..

Så finnes det noen av dere som kan lukke øynene og SE EN BIL akkurat som dere skulle hatt øynene åpne?

Åååh, akkurat dette har jeg tenkt mye på også! Jeg er slik som deg, når jeg tenker eller dagdrømmer snakker jeg på en måte med meg selv inne i hodet, later som om jeg har samtaler, og ser for meg situasjoner ved hjelp av indre stemmer. Har lurt veldig mye på om jeg er normal i det siste, og tenkt mye på hvordan andre tenker. Betryggende å vite at det er flere som meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop28

Jeg tror kvinnens orgasme henger igjen fra den ikke-kjønnsdelte utviklingen i livmoren, dvs. at den er felles for begge kjønn, og at det aldri har vært noen evolusjonær "grunn" til at kvinner skal miste den.

Man kan også tenke seg at det bidrar til å øke sjansene for at man blir befruktet, men jeg vil jo tro at de fleste kvinnelige pattedyr stort sett ikke har noen problemer med å få nok sexpartnere til at det skulle være noe særlig vanskelig å bli befruktet selv uten orgasmer.

Tror iallfall jeg. :)

Jeg tror orgasmen er til for at vi skal ha lyst til å ha sex og dermed lage flere barn. Hadde vi ikke fått det, hvorfor skulle man gidde å ha sex da, hvis man ikke kjente noen ting men det bare resulterte i at man måtte igjennom en smertefull fødsel. Jeg og tror orgasmen er en gulrot for å ville ha sex.

Hm får vel komme med noe som jeg lurer på: Jeg lurer på Hvorfor spiser man lutefisk og hvem var det som fant ut at det å legge fisk i lut var en god ide?

Endret av BettyBoop28
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hm får vel komme med noe som jeg lurer på: Jeg lurer på Hvorfor spiser man lutefisk og hvem var det som fant ut at det å legge fisk i lut var en god ide?

Jeg tror nok det har vært en metode for å konservere fisken. Du vet, før i tiden hadde de ikke kjøleskap og frysere, ei heller konserveringsmidler :gjeiper: Lutfisk er jo i utgangspunktet tørrfisk, og det er jo opprinnielig en metode for å kunne spise fisken lenge etter at den har blitt fisket. Tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop28

Jeg tror nok det har vært en metode for å konservere fisken. Du vet, før i tiden hadde de ikke kjøleskap og frysere, ei heller konserveringsmidler :gjeiper: Lutfisk er jo i utgangspunktet tørrfisk, og det er jo opprinnielig en metode for å kunne spise fisken lenge etter at den har blitt fisket. Tror jeg.

Hm ok. Oj jeg som trodde lut var farlig å få i seg. Kanskje ikke i små mengder da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop28

Jeg lurer på hvorfor himmelen er blå. Er den faktisk blå eller er det noe som øyet bare oppfatter som blått men som egentlig ikke er blått?

Akkurat som havet ser blått ut men om du auser opp vannet fra havet oppi f.eks et glass eller noe da er det plutselig ikke blått mer men gjennomsiktig?

Nei dette ble innvikla.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sommertid

Hvorfor er himmelen BLÅ? Hva er grunnen til at vi ser en RØD solnedgang?

Svar: Blå himmel og rød solnedgang skyldes selektiv spredning av sollys på atmosfærens gassmolekyler. Sollyset som kommer inn ved atmosfærens yttergrense, oppfattes av vårt øye som hvitt, men er i virkeligheten en blanding av lys i alle regnbuens farger, - rødt, oransje, gult, grønt, blått, indigo, fiolett, her nevnt i rekkefølge fra det mest langbølgede synlige lys (rødt) til det mest kortbølgede synlige lys (fiolett). Atmosfærens gassmolekyler (atmosfæren minus støv og skyer) er mye mindre enn bølgelengden av synlig lys. Det gjør at det kortbølgede lyset spredes mye mer effektivt enn det mer langbølgede lyset. Dette forklarer at det spredte lyset, som vi ser fra en skyfri himmel, ser blått (stor spredning!) ut, mens det lyset vi ser fra solskiven etter at det har gått en lang vei på skrå gjennom atmosfæren (solnedgang) ser rødt ut (rødt - lite spredningstap!).

Fant det her

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop28

Hvorfor er himmelen BLÅ? Hva er grunnen til at vi ser en RØD solnedgang?

Svar: Blå himmel og rød solnedgang skyldes selektiv spredning av sollys på atmosfærens gassmolekyler. Sollyset som kommer inn ved atmosfærens yttergrense, oppfattes av vårt øye som hvitt, men er i virkeligheten en blanding av lys i alle regnbuens farger, - rødt, oransje, gult, grønt, blått, indigo, fiolett, her nevnt i rekkefølge fra det mest langbølgede synlige lys (rødt) til det mest kortbølgede synlige lys (fiolett). Atmosfærens gassmolekyler (atmosfæren minus støv og skyer) er mye mindre enn bølgelengden av synlig lys. Det gjør at det kortbølgede lyset spredes mye mer effektivt enn det mer langbølgede lyset. Dette forklarer at det spredte lyset, som vi ser fra en skyfri himmel, ser blått (stor spredning!) ut, mens det lyset vi ser fra solskiven etter at det har gått en lang vei på skrå gjennom atmosfæren (solnedgang) ser rødt ut (rødt - lite spredningstap!).

Fant det her

Gjelder det samme om hvorfor havet er blått?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Sommertid

Hvorfor holder veldig mange damer munnen åpen når de tar på seg maskara og eyeliner?

Og hva skjer når det er dobbel regnbue?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Sommertid

men når man ser dobbel regnbue er det jo to, ikke en stor rund. Kanskje den deler seg opp i to halvdeler av og til bare for å forvirre meg :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor holder veldig mange damer munnen åpen når de tar på seg maskara og eyeliner?

Jeg gjør det for å "stramme" fjeset. Hever øyebrynene og åpner munnen sånn at det er lettere å komme til på øyet ;)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang. damer - sminke:

...eller fordi at det bor en liten sminket grimaseklovn i en hver dame, som de ikke tør å slippe ut andre steder enn i trygghet foran speilet når de er alene? ;)

Hvorfor er det forskjell fra år til år: av og til er det en tettvokst skog av tang som dekker hele den lille stranda i havgapet - mens andre år er det den vakreste lagunen med kritthvit og ren sandstrand der, på samme stedet? Hva skjer? :klø:

Endret av Margareth
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi for kraft, så finnes en motkraft. Når du løfter en eske på 10 kg, så dytter du samtidig ned i gulvet med "10 kg verdt av kraft".

La oss annta at de to personene i bildet veier 50 kg hver. A løfter B og dytter ned med 50 kg. Når B skal løfte A har ikke han noe gulv å dytte fra på, så det eneste han kan dytte nedover er A. Dermed løfter han A med 50 kg, og dytter A ned med samme kraften, og de blir stående helt stille.

Litt forenklet, men håper det var forståelig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...