Gå til innhold

Lurer på rare ting-tråden


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

At alle er født med blå øyne er myte. Barnet til en vennine av meg hadde brune øyne da hun ble født.

Nei, det stemmer at alle er født med blå øyne, også negere. Men som med alle andre ting så finnes det unntak til regelen, som f.eks venninnen til Sommertid og broren min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Oppfatteregentlig alle mennesker fargene likt? Eller sier alle at himmelen er blå, og trærne er grønne fordi det er hva vi er lært? Kanskje min lilla er en annen person sin brun. Men fordi vi har lært at #770cc0 er en variant av lilla, så er det oppe og vedtatt. Men kanskje vi oppfatter den fargen totalt forskjellig.

Dette har jeg også lurt på mange ganger. Og hva som gjør at noen liker f.eks grønn, mens andre syns den er grusom. Kanskje de ikke ser fargen likt?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sommertid

Nei, det stemmer at alle er født med blå øyne, også negere. Men som med alle andre ting så finnes det unntak til regelen, som f.eks venninnen til Sommertid og broren min.

Men da er jo ikke ALLE født med blå øyne :klø:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor, med noen veldig få unntak er mennesker enten venstrehendte eller høyrehendte? Ville det ikke vært mest praktisk å kunne bruke begge like bra?

Om jeg ikke tar helt feil, så brukte Leonardo Da Vinci både høyre og venstre hånd like bra. Han skrev rettvendt med høyrehånda, og speilvendt med venstrehånda. Gjerne samtidig.

Jeg har prøvd selv å skrive det samme samtidig med begge hender, der det jeg skrev med venstre var speilvendt. Det er ikke så vanskelig som man skulle tro, selv om den speilvendte venstrehåndsskrifta ikke ble spesielt vakker :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er en perfekt tråd for meg.

Jeg lurer på hvordan andre mennesker dagdrømmer. For når jeg lukker øynene kan jeg kun se sort (eller rødt hvis det er lys i rommet som skinner mot øynene) og jeg klarer ikke mane fram bilder. Men jeg klarer å høre/lage forskjellige stemmer, så da har jeg gjerne dagdrømmesamtaler og dagdrømmehistorier..

Så finnes det noen av dere som kan lukke øynene og SE EN BIL akkurat som dere skulle hatt øynene åpne?

Jeg lager på en måte mine egne filmer i hodet når jeg dagdrømmer. Vil jeg dagdrømme om mitt framtidige kråkeslott med diger tomt, plass til masse dyr og et gammelt eiketre, så ser jeg dette for meg, og bestemmer mye hvordan det skal se ut. Ser og i farger.

Jeg ser på samme måte som når jeg sovedrømmer

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en ting jeg har lurt på sykt lenge: Hvordan fungerer tannkremtuber med to forskjellige farger på kremen? For eksempel hvit med blå striper på sidene. Dette forholdet ser ut til å være like symmetrisk enten du er i starten av tuben eller i slutten, og uansett hvordan du klemmer på den. Hvordan er det mulig?

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette er en perfekt tråd for meg.

Jeg lurer på hvordan andre mennesker dagdrømmer. For når jeg lukker øynene kan jeg kun se sort (eller rødt hvis det er lys i rommet som skinner mot øynene) og jeg klarer ikke mane fram bilder. Men jeg klarer å høre/lage forskjellige stemmer, så da har jeg gjerne dagdrømmesamtaler og dagdrømmehistorier..

Så finnes det noen av dere som kan lukke øynene og SE EN BIL akkurat som dere skulle hatt øynene åpne?

Ja, jeg gjør det.. Det er jo selvsagt ikke helt klart, som om jeg ser på noe med øynene åpne. Men ikke langt unna :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I selve hjernen føler vi ikke smerte. Det er derfor man f.eks kan opereres i hjernen uten narkose.

Så når vi har vondt i hodet, hvor har vi egentlig vondt da? For smerten kommer jo på en måte "innenfra", ikke fra selve skallen. :klø:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

:sjenert: ehm... blinde folk, hvordan vet de at de har tørka seg ren bak når de har gjort nr 2? Lukter de på papiret? :sjenert: :sjenert:

:hoho:

Jeg lurer alltid på dumme ting, selv om jeg ikke kommer på noe akkurat nå, så jeg må ha denne tråden på mine innlegg. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sommertid

Det er en ting jeg har lurt på sykt lenge: Hvordan fungerer tannkremtuber med to forskjellige farger på kremen? For eksempel hvit med blå striper på sidene. Dette forholdet ser ut til å være like symmetrisk enten du er i starten av tuben eller i slutten, og uansett hvordan du klemmer på den. Hvordan er det mulig?

Dette har jeg også lurt på i flere år :fnise:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men da er jo ikke ALLE født med blå øyne :klø:

Skal du se sånn på det så kan du aldri bruke ordet alle. For alle er ikke født med to armer og to ben. Alle er ikke født med fem tær på hver fot. Og ikke alle er født med hjertet på venstre sider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du se sånn på det så kan du aldri bruke ordet alle. For alle er ikke født med to armer og to ben. Alle er ikke født med fem tær på hver fot. Og ikke alle er født med hjertet på venstre sider.

Det har vel heller ingen påstått :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sommertid

Skal du se sånn på det så kan du aldri bruke ordet alle. For alle er ikke født med to armer og to ben. Alle er ikke født med fem tær på hver fot. Og ikke alle er født med hjertet på venstre sider.

Jeg bruker sjelden ordet alle, da det veldig sjelden er setninger det passer deg å bruke ordet alle i.

Jeg måtte bare kverulere litt på det du sa :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er en ting jeg har lurt på sykt lenge: Hvordan fungerer tannkremtuber med to forskjellige farger på kremen? For eksempel hvit med blå striper på sidene. Dette forholdet ser ut til å være like symmetrisk enten du er i starten av tuben eller i slutten, og uansett hvordan du klemmer på den. Hvordan er det mulig?

Se her for en enkel forklaring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sommertid

Se her for en enkel forklaring.

Hoho, nå skal jeg gå til innkjøp av en slik tannkrem, bruke den opp for så å leke doktor å klippe den opp for å sjekke dette :P

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hoho, nå skal jeg gå til innkjøp av en slik tannkrem, bruke den opp for så å leke doktor å klippe den opp for å sjekke dette :P

Hehe, tror nesten jeg må gjøre det selv!

Rart å tenke på at det er så mye planlegging bak en tube tannkrem ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg kan spørre min bestemor om hun vet hvordan blinde folk har tørket seg ferdig. Hun har jobbet for blindeforbundet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har jeg også lurt på mange ganger. Og hva som gjør at noen liker f.eks grønn, mens andre syns den er grusom. Kanskje de ikke ser fargen likt?

Vel, farger bestemmes av lysets bølgelengde, og den er den samme uavhengig av øyet som ser.

Ulike bølgelengder i lyset trigger ulike reseptorer i øyet, dette er også felles for alle normalt seende.

Deretter går signalene via synsnerven til synssentrene i hjernen. Hvorvidt det i selve hjernen reageres likt fra person til person er jeg usikker på, men jeg tipper det i alle fall er store likheter.

Og hvis hjernen reagerer likt, så må vi vel kunne si at alle opplever farger likt, i alle fall fysiologisk.

Men jeg kan jo sikkert ha en annen følelsesmessig oppfatning av grønt enn deg, f.eks. fordi tapetet i barndomshjemmet mitt var grønt. Men selve fargen opplever vi nok likt rent objektivt.

Når det gjelder navnene vi setter på fargene varierer det nok litt mer.

Sjekk ut http://blog.xkcd.com/2010/03/01/color-name-survey/ og http://blog.xkcd.com/2010/05/03/color-survey-results/ :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er en perfekt tråd for meg.

Jeg lurer på hvordan andre mennesker dagdrømmer. For når jeg lukker øynene kan jeg kun se sort (eller rødt hvis det er lys i rommet som skinner mot øynene) og jeg klarer ikke mane fram bilder. Men jeg klarer å høre/lage forskjellige stemmer, så da har jeg gjerne dagdrømmesamtaler og dagdrømmehistorier..

Så finnes det noen av dere som kan lukke øynene og SE EN BIL akkurat som dere skulle hatt øynene åpne?

Ja, jeg kan se for meg bilen min hvis jeg lukker øynene. Ganske klart også, men har problemer med å få frem farger. Det er svart/hvitt og litt tåkete. Ja, nesten som en vanlig drøm.

Mye av grunnen er at jeg gikk på et kurs i meditasjon hvor vi trente spesiellt på det å se for oss bilder. Visualisere på ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er en perfekt tråd for meg.

Jeg lurer på hvordan andre mennesker dagdrømmer. For når jeg lukker øynene kan jeg kun se sort (eller rødt hvis det er lys i rommet som skinner mot øynene) og jeg klarer ikke mane fram bilder. Men jeg klarer å høre/lage forskjellige stemmer, så da har jeg gjerne dagdrømmesamtaler og dagdrømmehistorier..

Så finnes det noen av dere som kan lukke øynene og SE EN BIL akkurat som dere skulle hatt øynene åpne?

Dette avhenger nok i stor grad av om man er visuell, auditiv eller kinetisk.

Jeg er svært visuell og tenker i bilder, derfor har jeg heller ingen problemer med å lukke øynene og se en bil for eksempel. Du skriver at du forestiller deg stemmer o.l, det tyder på at du er en mer auditiv type.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...