Dimitter Skrevet 18. november 2010 #1 Del Skrevet 18. november 2010 (endret) Hei! Jeg er fra Bulgaria og begynte jeg å lære norsk for 2 uker siden. Men det er noe jeg forstår ikke. Hva serverer Presens Futurum Perfektum for og hvordan utgjøres? Dessuten vil jeg gjerne spøre når må jeg bruke Presens Partisipp(gående) og når bare Presens (går). Hvis jeg har mistaker ber jeg for unnskyld. Takk skal du ha! Endret 18. november 2010 av Dimitter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest WendyClear Skrevet 18. november 2010 #2 Del Skrevet 18. november 2010 Tenkte wikipedia kunne forklare dette bedre enn meg: Presens futurum perfektum (2. futurum, futurum exactum) beskriver noe som avsluttes i fremtiden før noe annet skjer, og dannes ved å sette skal ha, skal være, vil ha eller vil være sammen med perfektum partisipp av hovedverbet: «Han vil allerede være reist, når du kommer fram.» På norsk uttrykkes dette ofte ved perfektum: «Han er allerede reist, når du kommer fram.» Skal ha brukes også i en annen betydning, som ikke har noe med futurum å gjøre, når en videreforteller en usikker påstand: «Han skal ha truffet henne for fjorten dager siden.» Her tilsvarer bruken konjunktiv på for eksempel tysk. presens partisipp brukes når et verb gjøres om til et adjektiv. "Gående" er altså en form som kan passe midt mellom verb og adjektiv. Det kan brukes i en setning som: Han kom gående bort til meg. Her brukes gående til å forklare hvordan denne personen kom bort til "meg". Presens bruker vi når verbet skjer i nåtid: Jeg går bort til deg. Ellers vil jeg bare si at du har lært veldig mye på to uker! Bra jobba! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dimitter Skrevet 18. november 2010 Forfatter #3 Del Skrevet 18. november 2010 (endret) Tusen takk for svaren, men jeg forstår ikke enda. Kansje fordi jeg ikke forstår alt fra det du skrev. Kan du skrive det en gang til in engelsk? Endret 18. november 2010 av Dimitter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå