Gå til innhold

Noen som har oppskrift på litt fancy syltetøy?


Pingting

Anbefalte innlegg

Gjest Ludovie

Jeg synes at kvedemarmelade er utrolig godt. Kvede smaker litt som en blanding av, tja... eple, pære og nype, kanskje? Og så får marmeladen en nydelig, dyporansje farge. Kvede inneholder forresten store mengder pektin, så marmeladen/syltetøyet blir stivt helt uten syltepulver (eller hva det heter). Jeg har dessverre ingen oppskrift å anbefale, men du kan jo søke på 'quince marmalade' - da dukker det sikkert opp mange.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis jeg kjøper slike krukker på IKEA, kan jeg da også varme de i stekeovnen? De har jo en sånn silikon ring...

Hm. Har ingen faglig begrunnelse, men tror jeg heller ville ha kokt de glassene i en stor kjele vann (legg oppi før vannet er altfor varmt, og kok opp. Evt. kan du skylle i varmt vann i springen før du legger opp i kokende vann). Hvis det er en gummipakning som kan tas av, ville jeg kokt bare den, og så tatt glassa i ovnen. Men det er vel gummi/silikon som sitter fast, hvis jeg husker riktig..

:sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pingting: det har å gjøre med sukkermengden - hvis det er 50/50 bær og sukker, stemmer det at det holder i evigheter. Det pære"smøret" har jo ikke det, og vil mest sannsynlig mugne. Eller du kan tilsette noen tusen konserveringsmidler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pingting: det har å gjøre med sukkermengden - hvis det er 50/50 bær og sukker, stemmer det at det holder i evigheter. Det pære"smøret" har jo ikke det, og vil mest sannsynlig mugne. Eller du kan tilsette noen tusen konserveringsmidler.

Dette er jeg nokså sikker på at ikke stemmer.

Jeg laget tilfeldigvis en tilsvarende pærekompott for 2-3 uker siden, med vaniljestang, kanelstang og noen skiver frisk ingefær, samt hvitvin, sitron og ikke så veldig mye sukker (jeg hadde ingen oppskrift). Den har stått i en Ikeakrukke i kjøleskapet siden, uten å være hermetisert, og den har ikke mugnet.

Men om jeg hadde hermetisert den, ville den jo holdt seg i romtemperatur, det blir jo nøyaktig som med hjemmehermetiserte pærer. Og i gamle dager, før hjemmefryseren, hermetiserte man feks kjøttkaker og andre salte ting i vanlige husholdninger. Så hermetiseringen i seg selv sørger for konservering, den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hermetisering er jo en konserveringsmetode? Siden både syltetøy og glass er kokende varme, er de sterile og frie for allslags bassilusker og patogener - inkludert mugg. Hvis man deretter hermetiserer det, altså lukker det i en lufttett beholder vil hverken muggsporer eller annen faenskap slippe til. Det er jo veldig mye av hermetikken man kjøper på butikken som ikke har konserveringsmidler, for eksempel juice på boks, fiskeboller, hermetisk frukt og så videre. Så vet ikke helt om jeg kjøper den der, altså. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hermetisering er jo en konserveringsmetode? Siden både syltetøy og glass er kokende varme, er de sterile og frie for allslags bassilusker og patogener - inkludert mugg. Hvis man deretter hermetiserer det, altså lukker det i en lufttett beholder vil hverken muggsporer eller annen faenskap slippe til. Det er jo veldig mye av hermetikken man kjøper på butikken som ikke har konserveringsmidler, for eksempel juice på boks, fiskeboller, hermetisk frukt og så videre. Så vet ikke helt om jeg kjøper den der, altså. ;)

Ja, det var liksom det jeg prøvde å si også. (Men svaret ditt var kanskje til tinelines innlegg?).

Jeg laget tilfeldigvis en tilsvarende pærekompott for 2-3 uker siden, med vaniljestang, kanelstang og noen skiver frisk ingefær, samt hvitvin, sitron og ikke så veldig mye sukker (jeg hadde ingen oppskrift). Den har stått i en Ikeakrukke i kjøleskapet siden, uten å være hermetisert, og den har ikke mugnet.

Men om jeg hadde hermetisert den, ville den jo holdt seg i romtemperatur, det blir jo nøyaktig som med hjemmehermetiserte pærer. Og i gamle dager, før hjemmefryseren, hermetiserte man feks kjøttkaker og andre salte ting i vanlige husholdninger. Så hermetiseringen i seg selv sørger for konservering, den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, det var liksom det jeg prøvde å si også. (Men svaret ditt var kanskje til tinelines innlegg?).

Eh, ja. Kanskje jeg burde la være å svare før jeg har drukket kaffen min?

:ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes at kvedemarmelade er utrolig godt. Kvede smaker litt som en blanding av, tja... eple, pære og nype, kanskje? Og så får marmeladen en nydelig, dyporansje farge. Kvede inneholder forresten store mengder pektin, så marmeladen/syltetøyet blir stivt helt uten syltepulver (eller hva det heter). Jeg har dessverre ingen oppskrift å anbefale, men du kan jo søke på 'quince marmalade' - da dukker det sikkert opp mange.

Det hørtes kjempespennende ut! :)

Googlet quince, jeg synes jeg har sett den (eller noe lignende) på flere innvandrerforretninger rundt om i Oslo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ludovie

Det stemmer at det ofte er å få kjøpt på innvandrerforretninger. :) Spesielt de med eiere fra Midt-Østen, i og med at kvede er forholdsvis vanlig der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, det hermetiserer såklart fram til du åpner krukka. Etter dét er det snakk om noen få ukers holdbarhet - med mindre du har ca halvparten sukker i. Kan være greit å gjøre mottakeren oppmerksom på i så fall. Jeg bruker omtrent et halvt år på et glass syltetøy hvis jeg ikke får hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer at det ofte er å få kjøpt på innvandrerforretninger. :) Spesielt de med eiere fra Midt-Østen, i og med at kvede er forholdsvis vanlig der.

herlig, jeg har en haug med sånne i nærheten! :laugh:

Joda, det hermetiserer såklart fram til du åpner krukka. Etter dét er det snakk om noen få ukers holdbarhet - med mindre du har ca halvparten sukker i. Kan være greit å gjøre mottakeren oppmerksom på i så fall. Jeg bruker omtrent et halvt år på et glass syltetøy hvis jeg ikke får hjelp.

Åja, men da var vi jo enige da. Skal gi bort i ganske små glass, satser på at det går bra. :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hrmpf! Lagde syltetøy i går (pæremarmeladen som tineline tipset om) og selve syltetøyet ble jo bra, men jeg mistenker at hermetiseringa gikk litt til helv***... Kjøpe sånne syltetøyglass, og det var litt av et styr for å få det til. Gummistrikk som ikke ville holde seg på lokket og gled opp i syltetøyet, panikvasking og ny oppvarmin og herremin...

Uansett: poenget er at jeg slett ikke er sikker på at de glassene jeg har er ordentlig hermetiserte. Og er skeptisk til å sjekke hvor godt lokket sitter på pga de klipsene, de har en tendens til å dytte lokket opp når man flytter på dem. Og dette skal jo være gaver - men det er *litt* flaut å gi bort muggent syltetøy. Går det an å koke opp syltetøyet en gang til og ha det på andre glass? Eller ødelegger det smaken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det skal gå fint å koke opp en gang til :) Såfremt du ikke har laget noe med masse snodige tilsetninger oppi, da er jeg ikke sikker for jeg bruker ikke mye av sånt.

Jeg synes vanlige sylteglass er best jeg, sånne med metallokk med trykkefelt på midten. Da er det ingen tvil om de er tette eller ikke. Og bruker du gamle kjøpeglass er det bare å pynte litt oppå lokket hvis det skal være gave.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal gå fint å koke opp en gang til :) Såfremt du ikke har laget noe med masse snodige tilsetninger oppi, da er jeg ikke sikker for jeg bruker ikke mye av sånt.

Jeg synes vanlige sylteglass er best jeg, sånne med metallokk med trykkefelt på midten. Da er det ingen tvil om de er tette eller ikke. Og bruker du gamle kjøpeglass er det bare å pynte litt oppå lokket hvis det skal være gave.

Takk takk takk for svar! Neida, det er bare sukker, pærer, sitronsaft, vin og litt krydder i det - fint lite skummelt.

Jeg ringte nettopp den o' store orakeltjenesten MammaTM og hun sa det samme. Så da blir det det - best å være på sikre siden! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

syltetøy med rabarbra og jordbær, NYDELIG!! (men usikker på om du får tak i rabarbra nå, om du ikke har det i fryseren) Rød rabarbra er best å bruke :)

Rabarbrasyltetøy med kanel i er også nydelig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

syltetøy med rabarbra og jordbær, NYDELIG!! (men usikker på om du får tak i rabarbra nå, om du ikke har det i fryseren) Rød rabarbra er best å bruke :)

Rabarbrasyltetøy med kanel i er også nydelig!

For sent nå, men det er jo noe å huske på til sommeren! :) Mamma pleier å lage syltetøy av jordbær og rabarbra og ja - det er virkelig supergodt! Hender også hun bruker det som fyll i bløtkake, det er genialt. Jeg synes ofte bløtkake blir for kremete og søtt, men med litt syrlig rabarbra i blir det veldig bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...