Gå til innhold

Sende meldekort for sent - konsekvenser?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal sende meldekort annnenhver lørdag, men jeg har glemt sende dem lørdager 3 ganger nå og har sendt dem på søndag istedet.

Sist gang jeg var innblandet i nav og måtte sende meldekort så surret jeg veldig med dagene da også og etterhvert så fikk jeg melding fra nav om at utbetalingene mine var stoppe grunnet for sene sendte meldekort.

Og nå begynenr jeg få helt angst for at de skal kutte betalingene mine pga jeg har rotet med sendingene nå også.

Noen som et hvordan det her funker og hvor mange meldekort man må sende for sent før det får konskvenser?? :S

Skrevet

På meldekortene dine står det vel en siste frist for innsending, sender du inn etter denne fristen blir ikke stønaden utbetalt. Om du sender inn lørdag eller mandag betyr ingenting, bortsett fra at du får pengene dine en dag eller tre senere. (Så lenge du er innenfor fristen da.)

Skrevet

Ja for at det står først at den kan sendes inn den og den datoen, men om man går over den datoen så begynner det stå "må sendes inenn" og det var det jeg gjorde før, jeg sendte inn på datoer der det sto "må sendes inn senest xxxx"

Men de stoppet utbetalingene mine allikevel da jeg rotet før, og er så livredd for at de kan gjøre det denne gangen også :S Går på arbeidsavklaringspenger nå.

Skrevet

Hvis du sender på nett får du opp at du kan sende inn neste meldekort fra den og den datoen og når den datoen kommer endres det til at meldekortet må sendes inn innen en gitt dato. Sender du ikke innen denne fristen blir du trekt.

Skrevet

Konsekvensene ved for sent innsendt meldekort varierer etter om du har Dagpenger eller AAP.

Du må også skille mellom tidligste mulighet for innsendelse og innsendelsesfrist. Har du papirmeldekort så SKAL du sende det på mandagen etter at perioden på meldekortet utløper. Går kortet fra 1. til 14. så skal du sende kortet mandag 15.

Har du derimot elektronisk meldekort så kan du sende det allerede på lørdag 13. TS risikerer med andre ord ingen trekk i ytelsen ved å sende det på søndag 14.

Dersom man har dagpenger og sendere kortet på torsdag 18. så er det tre dager for sent og man mister dagpengene for de tre dagene. Dersom man har AAP så er reglene litt mildere og det tar litt lengre tid før du mister penger, men likevel kan du får trekk dersom man sender for sent. De dagpengene du mister trekkes fra på det neste meldekortet.

Det er med andre ord svært viktig å huske å sende meldekort. Skriv det opp i kalender, legg det inn på mobilen. Det er surt å tape penger av ren forglemmelse.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...