Bølle 6 413 8 549 Skrevet 8. november 2010 #1 Del Skrevet 8. november 2010 Hvordan bøyer jeg - å være - å vere? Bokmål: Å være - nå vart jeg - igår vart jeg - jeg har vært Nynorsk: Å vere - no vart eg - igår vart eg - eg har vore Hjeeelp...? Å vere er det samme som å bli? Slik som, jeg ble heter på nynork, eg vart eller eg blei? Lenke til innlegg Del på andre sider
Envy 8 200 5 907 Skrevet 8. november 2010 #2 Del Skrevet 8. november 2010 vil tro det er slik: Bokmål: Å være - nå ble jeg - igår var jeg - jeg har vært Lenke til innlegg Del på andre sider
AnonymBruker 9 826 549 20 770 752 Skrevet 8. november 2010 #3 Del Skrevet 8. november 2010 Hvordan bøyer jeg - å være - å vere? Bokmål: Å være - nå vart jeg - igår vart jeg - jeg har vært Nynorsk: Å vere - no vart eg - igår vart eg - eg har vore Hjeeelp...? Å vere er det samme som å bli? Slik som, jeg ble heter på nynork, eg vart eller eg blei? Unnskyld meg, men lærer ikke folk norsk på skolen lenger? Nå folk ikke kan bøye å være, da... Lenke til innlegg Del på andre sider
Bølle 6 413 8 549 Skrevet 8. november 2010 Forfatter #4 Del Skrevet 8. november 2010 Unnskyld meg, men lærer ikke folk norsk på skolen lenger? Nå folk ikke kan bøye å være, da... Jeg kan bøye hva som helst, men dette hadde jeg helt glemt... :rødme: Hvordan bøyer man det på nynorsk, da? Å vere - no vart eg - igår vart eg - eg har vore - osv? Lenke til innlegg Del på andre sider
AnonymBruker 9 826 549 20 770 752 Skrevet 8. november 2010 #5 Del Skrevet 8. november 2010 Hvordan bøyer jeg - å være - å vere? Bokmål: Å være - nå vart jeg - igår vart jeg - jeg har vært Hæ? :klø: Å være - er - har vært - var. Å være sulten er ikke gøy. Jeg er sulten. Jeg har vært sulten helt siden klokken tre i dag. I går var jeg sulten helt til klokken ett. Lenke til innlegg Del på andre sider
leirbål 3 909 1 175 Skrevet 8. november 2010 #6 Del Skrevet 8. november 2010 Nynorsk: å vera, er, var, (har) vore Bokmål: å være, er, var, (har) vært 1 Lenke til innlegg Del på andre sider
Wombat 1 138 1 279 Skrevet 8. november 2010 #7 Del Skrevet 8. november 2010 Buu på deg AB, ikke alle er like flinke på rettskriving - hjelp heller TS med hvordan det skal være i stedet for bitche om det Jeg kan ikke nynorsk, men jeg tror Envy har rett i sin post 1 Lenke til innlegg Del på andre sider
FoxyFish 3 124 2 139 Skrevet 8. november 2010 #8 Del Skrevet 8. november 2010 vil tro det er slik: Bokmål: Å være - nå ble jeg - igår var jeg - jeg har vært Du blander jo to verb her; å være og å bli. Å være, er, var, har vært. Å bli, blir, ble, har blitt. Lenke til innlegg Del på andre sider
AnonymBruker 9 826 549 20 770 752 Skrevet 8. november 2010 #9 Del Skrevet 8. november 2010 Buu på deg AB, ikke alle er like flinke på rettskriving - hjelp heller TS med hvordan det skal være i stedet for bitche om det Jeg mener det jeg skrev - å bøye verbet å være er da elementærkunnskap! Lærer ikke folk norsk på skolen lenger? Lenke til innlegg Del på andre sider
Gjest BettyBoop28 0 0 Skrevet 8. november 2010 #10 Del Skrevet 8. november 2010 (endret) Hvordan bøyer jeg - å være - å vere? Bokmål: Å være - nå vart jeg - igår vart jeg - jeg har vært Nynorsk: Å vere - no vart eg - igår vart eg - eg har vore Hjeeelp...? Å vere er det samme som å bli? Slik som, jeg ble heter på nynork, eg vart eller eg blei? herregud såå feil Det blir å være nå er jeg igår var jeg jeg har vært nynorsk suger jeg på så det aner jeg ikke blir er ikke det samme som å være det er et annet verb igjen. det blir slik: å bli nå blir jeg igår ble jeg jeg har blitt Endret 8. november 2010 av BettyBoop28 Lenke til innlegg Del på andre sider
Bølle 6 413 8 549 Skrevet 8. november 2010 Forfatter #11 Del Skrevet 8. november 2010 (endret) Ja, dette burde man kunne ... glad for alle hjelp jeg kan få Bokmål Å være - nå er jeg - igår var jeg - jeg har vært Å bli - nå ble jeg - igår ble jeg - jeg har blitt Nynorsk Å vere - no er eg - igår var eg - eg har vore. Å bli - no blei eg - igår blei eg - eg har blitt Å verte - no vart eg - igår vart eg - eg har vorte??? Noen som har en rød tusj og vil rette? Endret 8. november 2010 av meridian Lenke til innlegg Del på andre sider
FoxyFish 3 124 2 139 Skrevet 8. november 2010 #12 Del Skrevet 8. november 2010 Ja, dette burde man kunne ... glad for alle hjelp jeg kan få Bokmål Å være - nå er jeg - igår var jeg - jeg har vært Å bli - nå ble jeg (nå BLIR jeg) - igår ble jeg - jeg har blitt Nynorsk Å vere - no er eg - igår var eg - eg har vore. Å bli - no blei eg - igår blei eg - eg har blitt Heter det virkelig blei på nynorsk? Noen som har en rød tusj og vil rette? Lenke til innlegg Del på andre sider
Bølle 6 413 8 549 Skrevet 8. november 2010 Forfatter #13 Del Skrevet 8. november 2010 Foxy fish, jeg har redigert innlegget mitt, så se på det en gang til. Lenke til innlegg Del på andre sider
AnonymBruker 9 826 549 20 770 752 Skrevet 8. november 2010 #14 Del Skrevet 8. november 2010 Ja, dette burde man kunne ... glad for alle hjelp jeg kan få Bokmål Å være - nå er jeg - igår var jeg - jeg har vært Å bli - nå ble jeg - igår ble jeg - jeg har blitt Nå er jeg - nå blir jeg - nå går jeg - nå drar jeg osv. Lenke til innlegg Del på andre sider
Bølle 6 413 8 549 Skrevet 8. november 2010 Forfatter #15 Del Skrevet 8. november 2010 Nå er jeg - nå blir jeg - nå går jeg - nå drar jeg osv. Men jeg pleier å si: Nå ble jeg glad. Jeg sier aldri, nå blir jeg glad. Lenke til innlegg Del på andre sider
Gjest BettyBoop28 0 0 Skrevet 8. november 2010 #16 Del Skrevet 8. november 2010 Men jeg pleier å si: Nå ble jeg glad. Jeg sier aldri, nå blir jeg glad. pleier og å si det men tenker sånn at jeg ble glad for et øyeblikk siden, dermed sier jeg nå ble jeg glad. Lenke til innlegg Del på andre sider
FoxyFish 3 124 2 139 Skrevet 8. november 2010 #17 Del Skrevet 8. november 2010 Foxy fish, jeg har redigert innlegget mitt, så se på det en gang til. Det ble dessverre kun verre. Det hjelper jo ikke så mye å rette på det du skriver når du ikke tar til deg det som blir skrevet. (Legg merke til bruken av BLIR) Å bli, BLIR, ble har blitt. Lenke til innlegg Del på andre sider
bananajan 43 12 Skrevet 8. november 2010 #18 Del Skrevet 8. november 2010 (endret) Nynorsk: bli blir, blei, blitt; el bli blir, vart, vorte el -i verte vert, vart, vorte el -i; jf bli Ikke at jeg faktisk kan nynorsk, men jeg kan slå opp i ordbok. Endret 8. november 2010 av bananajan Lenke til innlegg Del på andre sider
Gjest Eurodice 0 0 Skrevet 9. november 2010 #19 Del Skrevet 9. november 2010 Her var det mye forvirrende. På bokmål først: Infinitiv: å være, presens: er, preteritum: var, perfektum: har vært Infinitiv: å bli, presens: blir, preteritum: ble, perfektum: er blitt Nynorsk: Infinitiv: å vere/a, presens: er, preteritum: var, perfektum: har vore/i Infinitiv: å bli, presens: blir, preteritum: blei, perfektum: er blitt Infinitiv: å verte/a, presens: vert, preteritum: vart, perfektum: har vorte/i 1 Lenke til innlegg Del på andre sider
Gjest imli 0 0 Skrevet 13. november 2010 #20 Del Skrevet 13. november 2010 Å vere, er, var, har vore. Å være, er, var, har vært. Lenke til innlegg Del på andre sider
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå