Gå til innhold

Det er så ufattelig mange på veien som ikke kan kjøre bil!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Folk som lar seg irritere og blir hissige i trafikken er farlige og derfor dårlige sjåfører. Bare et lite innspil...sånn til ettertanke.. :fnise:

Det er fullt mulig å la seg irritere uten å miste hodet, og dermed bli en dårlig sjåfør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

ca 80% av Norske bilførere mener der er over gjennomsnitlig gode sjåfører. sanheten er at ca bare 14% av bilførere er over gjennomsnitte gode.

det finnes ufattelig mange som tar unødvendige rissiko på veiene, fordi de mener de kan spare noen sekunder med å ta den rissken.

folk som bryter vikeplikten ut fra kryss, brøyter seg igjennom rundkjøringer, kjører på gult/rødt lys, og ikke minst forbi kjøringer.

Det verste av alt er at de som blir skadet, er som oftest ikke de som tar risskene men alle andre som var involvert.

må si jeg himler med øynene og rister på hode hver gang vi får melding om trafikk ulykke, og må si jeg blir like irritert og nesten små sint, når de som er skadet/ommkommen ikke en gang var skyld i ulykken, mens han/hun som forrårsaket ulykken er oppegående og bare vil kjøre derfra.

smiler like mye hver gang, politiet indrar et sertifikat pga uforsvarlig kjøring :)

ALLE førere kan henges på §3, i veitrafikk loven.

for en utrykkningsfører i Ambulansetjenesten, er rissikoen for å kollidere under kjøring 8 ganger høyere enn ved ordinær kjøring.

For en Utrykkningsfører i Politiet er rissikonen 40 ganger høyere.

så neste gang dere trykker gassen i båd, bryter vikeplikt, kjører på rødt og tar unødvendige rissikoer, tenk hvor stor sjangs dere egentlig tar. og at det ikke skal mer en 1/2 sek til før det kan skje en allvorlig ulykke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fullt mulig å la seg irritere uten å miste hodet, og dermed bli en dårlig sjåfør.

Tja.., men det var påfallende hvor entydig dette med irritasjon og sinne kom til uttrykk i mange av svarene i tråden. Er man er reflektert sjåfør med fokus på god og sikker trafikkatferd, skjønner man bl.a. at irritasjon og sinne er ugunstig for vurderingsevnen. Og når man som her diskuterer dårlige sjåfører, var det etter min mening på sin plass å bidra til å vende det kritiske blikket innover. For det er det man faktisk kan gjøre noe med....altså sin egen trafikkatferd.

Og alle som har kjørt bil, vet jo at det eneste man med sikkerhet kan forvente av medtrafikkanter, er det uventede. Og så velger man selv om man vil la seg irritere eller ikke, for en ting er sikkert: Sjåfører som ikke har latt seg irritere er bedre enn de som er irriterte.

Kjør sikkert :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cipheria

Når jeg ser noen gjøre en feil i trafikken tenker jeg som regel at det kan like godt være den første feilen vedkommende har gjort på årevis. Alle gjør feil iblant.

Sinker plager meg ikke så lenge jeg ikke stresser fra før av. Beregner alltid god tid når jeg har avtaler og elles blir jeg ikke sur om jeg må kjøre litt tregere et stykke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vet at når din fartsmåler viser 80, så går bilen din i 70-75? For å holde fartsgrensen på veien, må du faktisk opp i minimum 85 km/t på din egen fatsmåler. Om du konstant ligger 10 km/t under fartsgrensen, er det kanskje ikke så rart at folk presser bakfra.

Og om du ikke liker å kjøre fortere, så kjør til siden og slipp heller forbi bilene bak da vel? Vanskeligere er det vel ikke?

Det du skriver her er feil. Dette varierer fra bil til bil, min viser bare 2 km avvik.

Er ellers enig med dem som heller starter noen minutter før, i stedet for å stresse og kanskje skape farlige situasjoner for seg selv og andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Avviket varierer veldig ja. Noen biler ligger på 1-2 km/t, mens min gode gamle Mercedes kan vise vel 100 på speedometeret idet jeg kjører forbi en fotoboks i 80-sonen uten at det blinker, altså en feilvisning på ca 16-17 km/t...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og en test med min Passat viser at når jeg passerer en fartsmåler i 100, så er min virkelige fart 92 km/t. Testet ut på E18 senest i kveld. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, jeg har en riktig god-historie, en skikkelig "nå godter jeg meg" fortelling!

Jeg kjørte langs E6, i et relativt kurvete parti. Speedometeret viste ca. 90 km/t. Bak meg hadde jeg en hissig ung mann, som tydelig hadde det travelt og ville forbi. Kjørte forbi meg med en gang han fikk anledning, forsvant i en enorm fart. Jeg ønsket han lykke til på ferden, himlet med øynene og tenkte med meg selv at i den bilen var det mye hormoner gitt!

Etter ca. 5 min passerer jeg en fartskontroll, der står den samme bilen, med en nylig kortløs, ung mann.... Kunne ikke annet enn å godte meg litt da! :lur: Om han lærte av å bli kortløs? Tvilsomt. Slike gutter er jo verdens beste sjåfører, må vite, og politiet suger! :snurt:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vet at når din fartsmåler viser 80, så går bilen din i 70-75? For å holde fartsgrensen på veien, må du faktisk opp i minimum 85 km/t på din egen fatsmåler. Om du konstant ligger 10 km/t under fartsgrensen, er det kanskje ikke så rart at folk presser bakfra.

Og om du ikke liker å kjøre fortere, så kjør til siden og slipp heller forbi bilene bak da vel? Vanskeligere er det vel ikke?

Er fullstendig klar over det, men nå var det ikke hvilken fart JEG holder som var temaet da. Jeg kjører som regel 60 i 50sonen, 70 i 60sonen osv, nettopp pga dette. Jeg er faktisk utdannet bilmekanikker og har hatt kortet i 5 år så slike ting er jeg faktisk fullstendig klar over, du..

Uansett, andre ganger, når veien og føret tillater det, så er jeg ofte oppe i 100. Likevel skal bilistene sleike meg i rævva! Om jeg synes sjåføren bak ligger for nærme og skaper en farlig situasjon så svinger jeg av ved første mulighet. Spesielt om bilen bak ikke reagerer på lette tråkk på bremsen som hint om å holde avstand.

Jeg er jo ikke interessert i å kræsje bilen eller utsette meg selv og andre for farer bare pga en idiot som ikke husker stort fra teorien. :)

Edit: skrivefeil..

Endret av Miss Diamond87
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, jeg har en riktig god-historie, en skikkelig "nå godter jeg meg" fortelling!

Jeg kjørte langs E6, i et relativt kurvete parti. Speedometeret viste ca. 90 km/t. Bak meg hadde jeg en hissig ung mann, som tydelig hadde det travelt og ville forbi. Kjørte forbi meg med en gang han fikk anledning, forsvant i en enorm fart. Jeg ønsket han lykke til på ferden, himlet med øynene og tenkte med meg selv at i den bilen var det mye hormoner gitt!

Etter ca. 5 min passerer jeg en fartskontroll, der står den samme bilen, med en nylig kortløs, ung mann.... Kunne ikke annet enn å godte meg litt da! :lur: Om han lærte av å bli kortløs? Tvilsomt. Slike gutter er jo verdens beste sjåfører, må vite, og politiet suger! :snurt:

Aaah! Det fryyyder meg å se slike fartsbøller bli tatt i fartskontroll! :D

Har selv opplevd å hadd en dust bak meg som pressa og ville forbi, tuta og herja. Rett og slett en gal, voksen mann som hadde det utrolig travlet tydeligvis. Kjørte forbi en fartskontroll noen minutter etterpå og der sto mannen og gikk rundt bilen sin og pratet i mobilen. Garantert mistet kortet. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som irriterer meg (jeg er fotgjenger) er alle bilene som kjører på rødt lys, og når bilene i tilegg tuter når du går på grønn mann... Blir litt vettskremt av sånt! :sjenert:

Det skremmer meg også - som bilist! Kan ikke forstå meg på slike lyskryss der når jeg skal svinge, får grønt lys, svinger, også har fotgjengerene også fått grønn mann i gata jeg svinger til! Hva var det veivesenet tenkte der?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skremmer meg også - som bilist! Kan ikke forstå meg på slike lyskryss der når jeg skal svinge, får grønt lys, svinger, også har fotgjengerene også fått grønn mann i gata jeg svinger til! Hva var det veivesenet tenkte der?

Antagelig at ting skal være litt effektivt ;) Hvis du har grønn pil derimot er det ingen du trenger å vike for :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den verste var en som valgte å kjøre forbi meg mens jeg kjørte forbi en annen bil. Vi ble altså tre biler i bredden på en vanlig vei...

(jada, jeg var oppe på siden av den første bilen da den andre kom opp på siden min)

Speilet mitt ble slått så kraftig inn i bilruta at den eksploderte. Glad det ikke var så høy fart...

Det skremmer meg også - som bilist! Kan ikke forstå meg på slike lyskryss der når jeg skal svinge, får grønt lys, svinger, også har fotgjengerene også fått grønn mann i gata jeg svinger til! Hva var det veivesenet tenkte der?

Oi, det er IKKE bra at du blir skremt av det! Det er jo noe ALLE lærer når de kjører opp, at når du har vanlig grønt lys kan det være noen du har vikeplikt for, inkludert fotgjengere, det er bare når du har grønn pil at du kan kjøre uten å ta hensyn til noen!

Det er veldig farlig at du ikke vet slikt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er ofte begrensa hvor ofte man kan kjøre inn til siden fordi det alltid er noen bak som vil kjøre fortere enn fartsgrensa.

Det finnes mer effektive måter å slippe forbi folk enn å svinge inn til siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, det er IKKE bra at du blir skremt av det! Det er jo noe ALLE lærer når de kjører opp, at når du har vanlig grønt lys kan det være noen du har vikeplikt for, inkludert fotgjengere, det er bare når du har grønn pil at du kan kjøre uten å ta hensyn til noen!

Det er veldig farlig at du ikke vet slikt...

Jeg blir ikke skremt av det, jeg fortsatte orlyden fra innlegget jeg relaterte til. Jeg er observang på det, og er klar over det, men tar til etterettning det du skriver, det lærte ikke jeg da jeg tok sertifikat for 20+ år siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir ikke skremt av det, jeg fortsatte orlyden fra innlegget jeg relaterte til. Jeg er observang på det, og er klar over det, men tar til etterettning det du skriver, det lærte ikke jeg da jeg tok sertifikat for 20+ år siden.

Ok, da hørtes det mye bedre ut. Puh! :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Antagelig at ting skal være litt effektivt ;) Hvis du har grønn pil derimot er det ingen du trenger å vike for :)

Selv om man har grønn pil har man alltid vikeplikt for gående, egentlig uavhengig av om de har grønn mann eller ikke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om man har grønn pil har man alltid vikeplikt for gående, egentlig uavhengig av om de har grønn mann eller ikke...

Det er jo ikke helt riktig. Man har forkjørsrett, men ikke påkjørsrett, direkte sitat fra min kjørelærer ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mamma og pappa er de flinkeste sjåførene jeg vet om.

Når vi er på langtur holder vår bil alltid fartsgrensen, kjører aldri forbi med mindre vi er nødt eller møter på traktorer e.l. På tur fra Lunner til Charlottenberg blir vi likevel forbikjørt av nær sagt alle. Jeg blir så jævlig irritert, for mange skaper farlige situasjoner med møtende biler. Synd det er så få kontroller, og de få kontrollene som finnes opplyser folk andre om vha. sms eller twitter. Fuck idioter i trafikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glad jeg har solgt bilen...behøver heldigvis ikke den i en større by. Skoler og jobb er like ved.

Savner ikke bilkjøringen...det var så mange bilister som så ut til å ha fått sertifikatet sitt gjennom postordre.

Tror at folk som er mindre "fornuftige" IRL, også er det ute i trafikken. :kjefte: Trist med alle bilistene som ikke gidder å stoppe for fotgjengere (fordi førerne har det travelt), og bilister som stresser, ikke tar hensyn til andre og som er gniene og aldri slipper noen forbi!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...