Noldus Skrevet 20. oktober 2010 #1 Del Skrevet 20. oktober 2010 Da har jeg, i en alder av 24, bstemt meg for å begynne på førerkortet. Har spart opp (forhåpentligvis) nok penger, så det eneste som har hindret meg frem til nå er at jeg er verdens største PYSE!! Begynner med traikalt grunnkurs idag, så får vi se hvordan det går! Gruer meg ikke i det hele til teori delen, så jeg er heldig å lærer teori fort samt syns det er helt greit og lese! Det vertste blir nok selve kjøringen! Har kjørt minimalt til nå da.. Føler at jeg greier meg sånn noenlunde rett frem da, men sliter litt me bedømme hvor mye plass jeg trenger på vegen. Noe som gjør øvelseskjøring der jeg bor optimalt, da vi tross alt har en veg som er like brei som ett felt er på andre veger Men regner med at det kommer seg etterhvert!! I denne dagboken kommer jeg til å skrive litt om hvordan jeg syns det går! Kan også bruke en til å klage litt om jeg syns det skulle være vanskelig eller slitsomt! Noe som garantert kommer til å skje! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MissStiles Skrevet 20. oktober 2010 #2 Del Skrevet 20. oktober 2010 Da vil jeg følge med!! Jeg har i en alder av 28 år ikke blitt ferdig med lappen enda. Lurer på om jeg noen gang kommer til å ta lappen. Begynte som alle vennene mine når jeg var 18år men ble aldri ferdig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Noldus Skrevet 20. oktober 2010 Forfatter #3 Del Skrevet 20. oktober 2010 Så gøy at du vil følge med da!! Jeg har ikke startet før nå jeg, så kan er veldig spent på hvordan det går!! Var nå iallefall på første kursdag idag, og et gikk kjempe bra! Var meg å en gjeng med 18 åringer da, me fikk da svart på litt spørsmål å begynt så smått å sette meg inn i ting! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MissStiles Skrevet 20. oktober 2010 #4 Del Skrevet 20. oktober 2010 Så gøy at du vil følge med da!! Jeg har ikke startet før nå jeg, så kan er veldig spent på hvordan det går!! Var nå iallefall på første kursdag idag, og et gikk kjempe bra! Var meg å en gjeng med 18 åringer da, me fikk da svart på litt spørsmål å begynt så smått å sette meg inn i ting! Kan jeg spørre hvor mye du har betalt hittil? Er redd for å høre hvor dyrt det er nå! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Noldus Skrevet 21. oktober 2010 Forfatter #5 Del Skrevet 21. oktober 2010 Viss jeg ikke husker helt feil, så koster pakken med trafikalt grunnkurs, mørkekjøring og førstehjelp i underkant av 5000... Så dyrt kan du trygt si at det er! Men dersom du eks. har tatt mopedlappen så slipper du unna dette kurset! Også om du er over 25! Men jeg er selvsagt 24, å tok mopedlappen noe sånt som 4 mnd før den domme regelen kom så da må jeg versegod ta alt sammen... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MissStiles Skrevet 21. oktober 2010 #6 Del Skrevet 21. oktober 2010 Hvor mange ganger er det trafikkurs? Hvor mange timer må du ta? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Noldus Skrevet 22. oktober 2010 Forfatter #7 Del Skrevet 22. oktober 2010 Det er tre samlinger med kurs, en med mørkekjøring og en med førstehjelp. Til sammen skal det være 17 timer. Så kommer vel teorikurs etter dette, men har ikke fått satt meg sånn veldig inn i vegen videre enda! Kjenner virkelig at jeg angrer på at jeg ikke begynte da det bare var å ta teoriprøven, kjøre noen timer for så å ta oppkjøring! Men, får satse på at alt dette ekstra har noe for seg å at til å me jeg kan bli en god sjåfør med tiden =) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MissStiles Skrevet 22. oktober 2010 #8 Del Skrevet 22. oktober 2010 Når du begynte å lese på teorien da? GOD HELG!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hinata Skrevet 22. oktober 2010 #9 Del Skrevet 22. oktober 2010 Her må jeg også følge med Jeg har slitt lenge med at jeg har hatt helt aversjon mot det å kjøre selv(jeg er 23), men i sommer fikk jeg heldigvis hjelp av psykolog til å endre litt på tankemønstere mitt Trafikalt grunnkurs hadde jeg unnagjort for noen år siden, så i sommer begynte jeg å kjøre med mamma. Tok det veldig forsiktig i begynnelsen, vi kjørte kanskje en halvtime hver dag, første uka på en parkeringsplass, så litt på landevei uten for store hindringer. Kjørte vel hver dag i sommerferien hjemme (1 1/2 mnd), også begynte jeg med kjøretimer da jeg kom på studiestedet i august. Jeg har hatt 4 kjøretimer, bestått teorien, og nå på tirsdag skal jeg ha glattkjøring. Etter det gjenstår det bare langkjøring og kanskje noen kjøretimer før jeg har oppkjøring i begynnelsen av desember. Tida går veldig fort når man har kommet igang, og jeg vil anbefale å ta teorien så fort som mulig, siden man ikke kan bestille oppkjøring (og der er det jo lang ventetid) før man har tatt teorien Har du mulighet til å kjøre med noen hjemme? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Noldus Skrevet 22. oktober 2010 Forfatter #10 Del Skrevet 22. oktober 2010 Når du begynte å lese på teorien da? GOD HELG!! Forstår ikke helt hva du mente her! Om jeg har begynt å lese eller hvor mye det koster med teorien?? God helg til deg også =) =) Her må jeg også følge med Jeg har slitt lenge med at jeg har hatt helt aversjon mot det å kjøre selv(jeg er 23), men i sommer fikk jeg heldigvis hjelp av psykolog til å endre litt på tankemønstere mitt Trafikalt grunnkurs hadde jeg unnagjort for noen år siden, så i sommer begynte jeg å kjøre med mamma. Tok det veldig forsiktig i begynnelsen, vi kjørte kanskje en halvtime hver dag, første uka på en parkeringsplass, så litt på landevei uten for store hindringer. Kjørte vel hver dag i sommerferien hjemme (1 1/2 mnd), også begynte jeg med kjøretimer da jeg kom på studiestedet i august. Jeg har hatt 4 kjøretimer, bestått teorien, og nå på tirsdag skal jeg ha glattkjøring. Etter det gjenstår det bare langkjøring og kanskje noen kjøretimer før jeg har oppkjøring i begynnelsen av desember. Tida går veldig fort når man har kommet igang, og jeg vil anbefale å ta teorien så fort som mulig, siden man ikke kan bestille oppkjøring (og der er det jo lang ventetid) før man har tatt teorien Har du mulighet til å kjøre med noen hjemme? Jeg har en mann som straks er gammel nok til å kjøre med meg! Så da kan jeg bruke han for det det er verdt! Han har kjørt bittelitt med meg nå også, på en fotballbane! Bare for å lære bittelitt om hvordan bilen fungerer! Jeg sliter litt med å slappe ordentlig av sammen med han, men håper det hjelper på med noen kjøretimer med lærer først! Da vil jeg nok føle meg litt tryggere i bilen og stole på at han bare vil hjelpe meg!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MissStiles Skrevet 23. oktober 2010 #11 Del Skrevet 23. oktober 2010 Forstår ikke helt hva du mente her! Om jeg har begynt å lese eller hvor mye det koster med teorien?? God helg til deg også =) =) Skrev vist litt feil. Men har du begynt å lese teorien? Fint å ha noen å kjøre sammen med. Det hjelper veldig. Både for en selv og siden kjøretimer koster ganske mye. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Noldus Skrevet 23. oktober 2010 Forfatter #12 Del Skrevet 23. oktober 2010 Har ikke begynt å lese nei! Men tenker jeg kjøper meg boka før neste kurstime på onsdag, så er det bare å sette igang! Men er ikke såå bekymret for teorien! Tror nok jeg er mer en teoretisk person! Ser det av og til i jobben min også, kan godt forklare andre hvordan en ting skal gjøres, men blir helt lost om jeg må utføre den samme tingen selv... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MissStiles Skrevet 23. oktober 2010 #13 Del Skrevet 23. oktober 2010 Har ikke begynt å lese nei! Men tenker jeg kjøper meg boka før neste kurstime på onsdag, så er det bare å sette igang! Men er ikke såå bekymret for teorien! Tror nok jeg er mer en teoretisk person! Ser det av og til i jobben min også, kan godt forklare andre hvordan en ting skal gjøres, men blir helt lost om jeg må utføre den samme tingen selv... Da er du heldig. Hos meg er det omvendt. Jeg er mer en praktisk enn teoretisk person. Tatt den prøven 3 ganger. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Noldus Skrevet 28. oktober 2010 Forfatter #14 Del Skrevet 28. oktober 2010 Da har jeg vært på min andre kursdag, og akkurat nå kan jeg bare si at jeg er glad jeg ventet til nå egentligt! Jeg føler meg på en måte klar til dette nå, og er derfor forberedt på å måtte jobbe litt for å nå målet mitt! Derfor koser jeg meg på kurset, selv om det bare er meg og en hel haug 16/17 åringer! (med et par untak) Syns det er utrolig morsomt å følge med på noen av de andre som går sammen med meg og høre på deres samtaler i pausene! Eksempler: "sist så følte jeg at dette gikk super bra, men idag skjønner jeg virkelig ingenting" Jeg forstår godt at noen syns det er vanskelig med teorien, sånn vil det alltid være! Derfor må jeg ta med at dette ble sagt etter at læreren hade forklart hvordan en skulle oppføre seg når en møtte på et stopp skilt. Dersom du har problemer med å forstå at noen sier: Stopp bilen helt opp, se til begge sider, kjør om det er klart! Er du egentlig klar for å ta lappen da? Sånn jeg tenker, så er dette akkurat det samme du (bør) gjøre som gående forran et gangfelt! "jeg bare lurte på, må jeg følge alle skilt og regler å sånt selv om jeg bare kjører moped???" Vanligvis tror jeg aldri at jeg vil greie noe, derfor har jeg bestemt meg for å prøve å være så positiv som mulig i denne samenhengen slik at det blir lettere for meg selv! Så blir det vel andre sin tur til å tenke: Hæ, kan du ikke dette en gang! om meg når det kommer til selve kjøringen da! Noen som har lyst til å fortelle meg hvordan det var å ha første kjøretime om du var ganske blank på forhånd? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hinata Skrevet 28. oktober 2010 #15 Del Skrevet 28. oktober 2010 Kjenner seg igjen i det å ikke ha tro på seg selv, men det som er så morsomt med kjøring (ihvertfall i begynnelsen) er at man ser forbedring fra dag til dag. Jeg vet ikke hvordan det hadde vært å ha kjøretime når man er helt blank, jeg kjørte vel med mamma 1 1/2 måned før jeg hadde første kjøretime (da kjørte vi hver eneste dag). Tror egentlig det hadde vært fint med kjørelærer, selv om jeg jo lærte meg ting med mamma også Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MissStiles Skrevet 3. november 2010 #16 Del Skrevet 3. november 2010 Jeg kjørte også med foreldrene mine før første kjøretime med kjørelæreren. Glad for det. Men jeg husker at første time gikk bra. Husker jeg var litt redd. Mye å følge med på. Men jeg hadde en grei lærer. Jeg synes også det var morsomt å kjøre. Merker at jeg skulle ønske jeg hadde lappen nå. Foreldrene mine er borte denne uka. Og da står det 2 biler hjemme, som jeg kunne ha lånt. Men nei.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dularfullar Skrevet 3. november 2010 #17 Del Skrevet 3. november 2010 Det ligger mange slike tråder her inne hvor du kan finne både støtte og inspirasjon til din vei mot førerkortet. Jeg for min del er endelig snart ferdig I en alder av 29 så har jeg endelig kommet meg i gang og holdt på helt siden februar, ettersom man må ta det litt etter lommeboka også :S For det å ta lappen i disse dager er alt anna enn billig... Det eneste som står igjen for min del er en testtime 7 desember, så har jeg oppkjøring 15.desember. Det var visst 8 uker ventetid på oppkjøringa!! Utrolig kjedelig å vente så lenge, men jeg håper at jeg da får en sensor som er i god julestemning og snill jeg var også livredd i starten når det gjelder å kjøre bil, men jeg har hatt en super kjørelærer som er vanvittig tålmodig... noe som er en stor fordel.. dessuten har jeg erfart at jo treigere du er med å starte på førerkortet jo mer redd blir du når du først har starta ... Lykke til på din ferd, det kommer nok til å gå kjempefint skal du se Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Noldus Skrevet 4. november 2010 Forfatter #18 Del Skrevet 4. november 2010 Da kan jeg skryte på meg å straks være ferdig med det trafikale grunnkurset! Mangler bare 4 timer med førstehjelp så er det unnagjort! Jeg er ganske heldig å har lagt av penger til dette en stund, så dersom jeg føler det går bra, kommer jeg til å ta alt ganske raskt! Ser ut som om de fleste kjører litt først altså! Da tror jeg jeg skal lure med meg mannen min ned på en grusbane vi har her! Så kan jeg trene litt på det aller mest grunnleggende før jeg har første time med lærer! Kjekt med alle som har delt sin erfaring med meg =) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Noldus Skrevet 18. november 2010 Forfatter #19 Del Skrevet 18. november 2010 Da er jeg ferdig med den første delen!! Å kan faktisk lovlig øvelseskjøre! =) Har til og med vert å kjøpt L og ekstra speil til bilen!! Nå er det bare å vente på teorikurs og lese litt til teoriprøven! Så er jeg virkelig i gang! Mulig at skolen min kjørte et i desember, ellers blir det å vente til januar! Men det går iallefall fremover!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hinata Skrevet 18. november 2010 #20 Del Skrevet 18. november 2010 Wohooo Lykke til med øvelseskjøring. Tenker du å begynne å kjøre med en gang? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå