Gå til innhold

samboer med drapstanker...


SnoopGirl

Anbefalte innlegg

Jo det er godt mulig det. men hvis han forteller meg om disse tankene så betyr det vel ikke akkurat at han altså MÅ være en drapsmann?

ikke sikkert mennene til de kvinnene som dette har skjedd mot før fortalte de om hva slags tanker de hadde?? det jeg sitter å funderer litt på.

Du kan jo være i forholdet å se hva som skjer.

Han MÅ ingenting, men faren er reell. Litt sent å snu dersom du blir drept.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du kan jo være i forholdet å se hva som skjer.

Han MÅ ingenting, men faren er reell. Litt sent å snu dersom du blir drept.

Akkurat det er jeg jo klar over...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi skal sette oss ned å prate om dette idag når han er ferdig på jobb.. så får vi se hva vi kommer fram til. hva han er villig til å gjøre med dette...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi skal sette oss ned å prate om dette idag når han er ferdig på jobb.. så får vi se hva vi kommer fram til. hva han er villig til å gjøre med dette...

Ja, ja. Vi får håpe du er i livet i morgen..

Jeg skulle ønske du ville ta hva vi sier seriøst og lage en plan for å komme deg vekk fra han. Finn et nytt sted å bo (sammen med andre!) og få hjelp til å tømme leiligheten deres for tingene dine mens han er borte. I perioden fram til du får dette i orden "ligger du lavt" og samler bevis for hans trusler mot deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

han har jo ikke truet meg? bare sagt hva han tenker?

men uansett jeg skal ikke forsvare han for det er ikke riktig å tenke sånn, det veit jeg.. får prøve å prate med han først, ikke bare "rømme" uten at han skjønner stort..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

han har jo ikke truet meg? bare sagt hva han tenker?

Å fortelle deg at han tenker på å drepe deg = å drapstrue deg. Skjerpings!!

får prøve å prate med han først, ikke bare "rømme" uten at han skjønner stort..

Nei, for all del. Du må ikke finne på å gjøre det som er lurest for din egen sikkerhet. Det er viktigere å tenke på følelsene til en som kanskje kommer til å ville drepe deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo det er godt mulig det. men hvis han forteller meg om disse tankene så betyr det vel ikke akkurat at han altså MÅ være en drapsmann?

ikke sikkert mennene til de kvinnene som dette har skjedd mot før fortalte de om hva slags tanker de hadde?? det jeg sitter å funderer litt på.

Sitt og funder du. Jeg sendte deg masse lenker hvor drapsmannen hadde fortalt flere på forhånd om sine drapstanker. Hva med å lese istedenfor å fundere?

Forloveden din er ikke ond han er syk og trenger hjelp. Ikke fra deg, fra psykiatrisk sakkyndige. Jeg ser dere skal sette dere ned å prate. Meningsløst og farlig. Han kan stresses av praten og så går tvangstanken over i handling.

Jeg ber deg igjen om at du snarest tar kontakt med noen utenfor KG, at du ringer psykiatrisk legevakt i dag og prater med noen med faglig autoritet om hvilken livstruende situasjon du sitter i. Det ser ikke ut til at du forstår alvoret når andre her snakker til deg, kansje noen med faglig autoritet kan nå igjennom din handlingslammelse.

Jeg blir helt kvalm av situasjonen din og din tafatthet. Slik vi andre sitter her nå kunne du likesågodt ha sitti med en pistol til hodet og spurt oss om vedkommende kommer til å trekke av. Det er mulig, det er mulig du slipper unna. Har du råd til å gamble med livet ditt så får det være opp til deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

trur ikke alle her skjønner at det faktisk ikke er så lett som dere skar ha det til. jeg syns ikke det er så lett å bare gå fra den første samboeren og forloveden jeg har hatt.. ikke det enkleste i verden.. hvertfall når jeg ikke veit om tankene kan føre til noe mer. det er jo ikke sikkert det heller.

Problemet er at det kan du ikke vite før det eventuelt er for sent.

Det virker som du leter og ikke finner nok bevis på at han er en ond person, men det er faktisk fåtallet av mordere som er kaldblodige psycho mordere. Det er som noen andre her sa at tvangstanker lett kan gå over i tvangshandlinger uten personens vilje eller kontroll, mord skjer også som en impulshandling pga følelser man ikke klarer å takle (dårlig tegn at han er ekstremt sjalu i tillegg). Kanskje han ender opp med å drepe uten å mene det, men gjør det saken noe bedre?

Sånn jeg ser det så er det flere risikofaktorer her og ikke bare én. - Det at han har tanker han ikke har noen kontroll over

- ekstrem sjalusi

- han holder det for seg selv og viser ingen ønsker om å få hjelp for det.

Synes absolutt du skal ta dette på alvor. Synes også du skal lese litt om tvangstanker- og handlinger og sammenhengen mellom dem. Det er mange som sliter med dette og det fører ofte til irrasjonelle handlinger, bare det at hos de fleste er det harmløse tanker og handlinger. Det blir fort mye mer alvorlig når det er snakk om drapstanker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

han har jo ikke truet meg? bare sagt hva han tenker?

men uansett jeg skal ikke forsvare han for det er ikke riktig å tenke sånn, det veit jeg.. får prøve å prate med han først, ikke bare "rømme" uten at han skjønner stort..

Det første forholdet er det verste å bryte ut av tror jeg. Etter hvert lærer man at man er verdifull i seg selv, at et par ikke kun er en enhet men faktisk består av to separate mennesker som i sin verdi er uavhengig av hverandre.

Jeg ser ikke helt grensegangen mellom trusler om å drepe deg, og å fortelle deg at han har tanker om å drepe deg. Jeg syns det går på det samme, når temaet er så alvorlig og potensielt farlig som dette.

Jeg syns at Lammelåret og Gjest #27 hadde veldig gode poeng. Ingen tror at de er en del av statistikken før de faktisk havner der.

Jeg håper ikke du begynner å snakke med ham for mye. Jeg er redd for at både samtaler rundt drapstankene, og kunnskap (eller mistanke) om at du kan tenkes å forlate ham, kan trigge noe du ikke vil trigge.

Jeg syns faktisk det å "snike seg ut bakdøra" er en strålende ide i dette tilfellet. Allier deg med folk du stoler på slik at de hjelper deg unna, og helst kan være sammen med deg den første tida etter bruddet.

Om ikke du vil gjøre det slik, kan du ikke i det minste snakke med noen om dette? Krisesenter, for eksempel, eller annet støtteapparat?

Håper i alle fall at du sørger for å fortelle noen av dine nærmeste om dette, slik at de vet hva de bør frykte dersom en akutt situasjon dukker opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forloveden din er ikke ond han er syk og trenger hjelp. Ikke fra deg, fra psykiatrisk sakkyndige. Jeg ser dere skal sette dere ned å prate. Meningsløst og farlig. Han kan stresses av praten og så går tvangstanken over i handling.

Dette er jeg så utrolig enig i! Jeg håper inderlig du ikke snakker med ham alene om dette. Som jeg sa, du vet ikke hvordan hans mistanker om at du vil forlate ham kan påvirke tankene hans, for eksempel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper i alle fall at du sørger for å fortelle noen av dine nærmeste om dette, slik at de vet hva de bør frykte dersom en akutt situasjon dukker opp.

Godt poeng. Hva om han skulle drepe deg og så kvitte seg med liket av deg. Familien din ville kanskje aldri fått svar på hva som skjedde med deg, og samboeren din ville kanskje ikke fått straff? Eller, tenk om han ble tatt og innrømte at han hadde fortalt deg om drapstankene sine. Hvordan tror du det ville vært for familien din å få høre at tragedien kunne vært unngått?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnneShirley

Jeg håper ikke du begynner å snakke med ham for mye. Jeg er redd for at både samtaler rundt drapstankene, og kunnskap (eller mistanke) om at du kan tenkes å forlate ham, kan trigge noe du ikke vil trigge.

Jeg syns faktisk det å "snike seg ut bakdøra" er en strålende ide i dette tilfellet. Allier deg med folk du stoler på slik at de hjelper deg unna, og helst kan være sammen med deg den første tida etter bruddet.

Om ikke du vil gjøre det slik, kan du ikke i det minste snakke med noen om dette? Krisesenter, for eksempel, eller annet støtteapparat?

Håper i alle fall at du sørger for å fortelle noen av dine nærmeste om dette, slik at de vet hva de bør frykte dersom en akutt situasjon dukker opp.

Helt enig i dette. Og at det han har sagt til deg er en drapstrussel er det i alle fall ikke noen tvil hos meg om.

Jeg tror denne samtalen du har tenkt å ta med ham i kveld kan være LIVSFARLIG for deg. Vær så snill å la være! Du er så ung og har livet foran deg. Ta vare på fremtiden din!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Helt enig i dette. Og at det han har sagt til deg er en drapstrussel er det i alle fall ikke noen tvil hos meg om.

Jeg tror denne samtalen du har tenkt å ta med ham i kveld kan være LIVSFARLIG for deg. Vær så snill å la være! Du er så ung og har livet foran deg. Ta vare på fremtiden din!

Det er han selv som ville sitte ned å prate om dette her. hans forslag at vi skulle sette oss ned etter jobb å prate..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner veldig godt at du vil prate med han, det er en helt naturlig tanke. Hvorvidt tankene hans kan bli til handlinger vet du ikke. Det er som regel slik at vi tror det beste om folk, spesielt dem vi har valgt å leve med. "Hvem er jeg hvis jeg velger å leve med en som behandler meg dårlig? Gjør jeg det er det fordi jeg fortjener det" er lett å tenke og så vikle seg inn i et sett med negative tanker om en selv og jobbe hardt for at alt skal se bra ut for andre.

Når samboeren din har de tankene du har fortalt om er det viktig at han får profesjonell hjelp. Det er ikke din oppgave å snakke med han om slike ting, du har ikke fagkompetanse og erfaring til å snakke med han om dette. Det beste du kan gjøre for han og deg selv er å forlate han og fortsette å holde avstand. Skjul det du har skrevet her. Dersom han finner ut at du har skrevet på forum (eller generelt delt med andre) kan det være nok til å trigge han. Selv om du ikke føler deg direkte truet, vet du ikke hva han faktisk er i stand til og hva som gjør tanker til handlinger. Samboeren din er alvorlig syk!

Jeg skjønner at det er vanskelig å gå. Du må være mentalt forberedt på det. Du trenger noen som kan hjelpe deg, både før du går, i dagene etter du har gått og i lang tid framover. Å innstille seg på å gå fra den du har valgt å dele livet med er ikke noe noen gjør enkelt, selv om en blir rådet til det fra andre. Det er mye enklere å gi råd enn å gjøre. Dere har hatt det bra, men det er ikke det samme som at ting blir bra igjen. Ikke alle ting kan bli de samme igjen. Slutt å se bakover og legg håpet om endring bak deg. Se heller framover og vit at du fortjener mye bedre. Noen forhold tar slutt, sånn er det. Det er ikke meningen at alle forhold skal vare. Spesielt ikke dem som er destruktive.

Du klarer deg! Handle mens du enda kan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det er han selv som ville sitte ned å prate om dette her. hans forslag at vi skulle sette oss ned etter jobb å prate..

Det er da like farlig for det.

Hadde jeg vist hvem du var skulle jeg kommet og hentet deg og tatt deg med hjem til meg slik at han ikke viste hvor du var.

Jeg håper du tror meg når jeg sier at jeg sitter her og er LIVREDD for hva som kan komme til å skje med deg. Det er så vondt å sitte her hjelpeløs foran PCen og se at du går rett i "løvens hule" bare fordi du "ikke kan vite sikkert".

Hva i alle dager er det du ser for deg som kan komme ut av ettermiddagen/kvelden som kan være positivt for deg?

Jeg ser for meg at han kommer til å klikke og drepe deg. Det kan godt hende at det er det hans plan med "praten" er allerede nå. Kanskje sitter han på jobb og tenker på å drepe deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er han selv som ville sitte ned å prate om dette her. hans forslag at vi skulle sette oss ned etter jobb å prate..

Flott, men gjør det med en fagperson tilstedet, f.eks legevakten. Ikke ta samtalen med han alene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet godt hva jeg prater om. Du ser ikke ut til å forstå alvoret her og hvilken stilling du setter folk i, folk som ser alvoret, vi føler ansvar for deg. Hvordan skal jeg føle meg i morgen hvis du er på forsiden av VG og DB?????

Du fikk råd nå nettopp at denne praten må taes med fagfolk til stede, ikke dere to alene. Gjør så det, ta dere en tur til legevakten i dag der finner du psykologer og psykiatre å prate med.

Endret av Bond
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vær forsiktig, kjære deg. Uansett om han er kapabel til å sette fantasiene sine ut i live eller ei, er bare det at han forteller deg at han ønsker å drepe deg en vanvittig syk ting å gjøre mot et annet menneske. Om det så bare er for å skremme. Men hvis det ligger mer bak, tør jeg ikke tenke på hva som vil skje hvis du ikke bryter med han.

Legg merke til hvor mange du engasjerer her - det er aldri så lett å virkelig ta tingene i egne hender som det er å kommentere utenfra. Men det er utenfra man ofte ser klarest.

Og du vil møte forståelse og hjelp fra mange hold om du forteller omverden om dette og forlater han. Gjør det, vær så snill. Så får vi håpe at han får hjelp - men det er underordnet din sikkerhet for øyeblikket.

*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...