Gå til innhold

Burde jeg bytte kjøreskole?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har nå tatt 22 kjøretimer på en kjøreskole på Majorstua og begynner å føle meg oppgitt. Før det kjørte jeg en gang for 3 år siden, som gikk veldig bra. Jeg har tatt disse 22t ila 1,5 mnd og har i tillegg kjørt 3t privat.

Men nå er jeg litt oppgitt. Jeg har kun kjørt rundt på villaområdene rundt vinderen og ullevål. Mange trange småveier med parkerte biler og trange svinger. Det har jeg gjort i 22t nå! Blir nesten litt gal. Læreren 'maser' på om at jeg svinger for mye og at jeg ikke holder sida mi og at jeg reagerer for sent. Men jeg synes at det er litt vanskelig å reagere fort når man ikke ser veien fordi den ligger bak en busk og ser nesten ikke ut som en bilvei! Dere som bor der eller har kjørt der vet vel hva jeg snakker om.

Jeg føler meg som elendig sjåfør. Jeg føler at det blir så mye mas og kjas i bilen at jeg nesten ikke får fokusert. Ender opp med at jeg kortslutter bilen et par ørten ganger fordi jeg er oppgitt og stressa. Hver gang jeg gjør en feil så blir det bemerket med engang. Jeg vil helst kjøre for meg selv, stille og uten at en person nærmest skriker i øret mitt, midt ute på veien!

Kanskje virker jeg som en sytepadde eller en som gir opp, men jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Dette koster jo en del og. Vurderer å bytte kjøreskole.

Noe har jeg jo lært selvfølgelig, men føler egentlig at jeg burde ha lært mer ila de 22t. Læreren var ikke veldig tydelig på bruken av clutch og gass i begynnelsen heller. Derfor gjorde jeg mye feil med det i begynnelsen. Måtte føle fram selv og prøve. Kanskje det er slik det er.

Føler ikke at jeg noen gang får førerkort :-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis du synes det er så ille får du bytte kjøreskole da, men gi beskjed til din lærer om hvorfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjørelæreren har en plan de skal følge med hver enkelt elev. Og om dere gjør det samme hele tiden, så kan det være fordi han ikke føler at du mestrer det dere jobber med nå. Eller så kan det hende han bare vil drøye, og melke deg for penger!

Når det kommer til stresset fra læreren din så kan du jo prøve å foreslå at dere snakker om feilene dine etter timen, i steden for at han stresser deg med dem mens du kjører (med mindre det er noen alvorlige/farlige feil det er snakk om selvfølgelig).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bytt kjøreskole!

Du er kunden, hvis du ikke er fornøyd så skifter du. Jeg hadde en kjørelærer som fikk meg til å føle som deg, at jeg aldri kom til å få førerkortet. Etter at jeg skiftet kjørelærer til en som ikke stresset meg opp hele tiden, kjørte jeg opp og sto på første forsøk 3 uker etterpå. Den nye kjørelæreren mente jeg var kjempeflink og bestilte oppkjøring til meg etter den første kjøretime sammen, så det kan godt hende du er kjempeflink også, bare at du blir stressa av den læreren du har.

Du skal ikke betale i dyre dommer for noe du føler du ikke får noe ut av.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er det normalt å fokusere så mye på småveier og tranger gater? De eneste gangene jeg kjører på en vanlig vei, med andre biler, forgjenere, forgjengerfelt og trikk er når jeg skal til/fra boligområdene. Jeg vil heller øve mer på det. Har jo greid meg fint. Aldri kræsjet bilen eller kommet borti noe/noen. Snakket med læreren om det idag. Han mente at det var slik 'pensumet' var lagt opp av vegvesenet.

Jeg vet ikke om han melker meg for penger, men jeg har tenkt en del på det. Det er vel lettere å melke en som aldri får øvelseskjørt privat.

Dette er forresten i Oslo :P og kjørelæreren min er 60 år ++.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest wiwiwao

Forresten, jeg har kun hatt vanlige kjøretimer. Ingenting annet. Læreren min viste meg en lang liste med punkter som jeg måtte gjennom før jeg kunne ta landveiskjøring og glattkjøring. Jeg har bare kommet halvveis i lista tror jeg :-(

Synes læreren min er veldig pirkete. Det er jo en bra ting, men det må vel være en grense for hvor pirkete man skal være. Det virker som om han vil at jeg skal kjøre akkurat som han gjør :S

Jeg er på trinn 2 :s

Ja, så glemte vi å huke av for anonym. Jaja :-)

Endret av wiwiwao
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Synes det virker litt i overkant pirkete for å være ærlig. Jeg har da ikke tatt lappen i Oslo, men der jeg tok den var det også trange små gater slik som på Vinderen og Ullevål, men kjørelæreren fokuserte ikke spesielt mye på det. Han fokuserte på speil, brems, blinklys vikeplikt og slikt før kryss og rundkjøringer. Det er jo i grunn det man burde lære seg best og mest av. Vet ikke helt hvordan det funker med kjøretimene nå, alt er vel ikke obligatorisk vel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan jo hende at kjørelæreren mener at du ikke er klar for noe mer enda, men jeg synes det høres litt rart ut. Jeg hadde litt i overkant av 20 kjøretimer (ca. 22?) + det obligatoriske da jeg tok førerkort i fjor. Jeg følte at jeg hadde veldig dårlig kjemi med kjørelæreren, og jeg gruet meg skikkelig til å ha kjøretimer, for han var så utrolig sur og streng. Jeg er lærer selv, og følte at han var en svært dårlig pedagog. Likevel må han ha gjort en god jobb, for jeg tok teoriprøven uten feil og fikk bestått på første forsøk på oppkjøringen.

Du kan jo ta et par kjøretimer med en lærer fra en annen kjøreskole bare for å se hva han/hun sier?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest wiwiwao

Ja jeg vurderer det og har tittet på andre kjøreskoler. Vil gjerne prøve med en kvinnelig kjørelærer. Noen som erfaring med kvinnelige kjørelærere?

Jeg føler at jeg er fortsatt usikker på pedalbruken. Jeg synes ikke læreren min har forklart godt nok hvordan bena skal jobbe og hvordan de tre pedalene henger sammen. Ofte når jeg kommer til en sving så blir jeg usikker om jeg kun skal bremse eller om jeg burde ta med clutch. Dette er ting jeg har måttet testet ut selv fra tid til annen. Læreren har liksom ikke forklart meg det. Og han vet jo at jeg ikke får øvelseskjørt så mye privat.

Selvom jeg klarer å kjøre på egenhånd så føler jeg ikke at jeg kjører bra. Når jeg kjører med læreren så kjører jeg i områder der jeg nesten aldri ser mennesker eller kjørende biler (kun parkerte biler) slik at jeg ikke får tilpasset meg og blitt vant til å ta hensyn til andre. Det er frustrende.

Vel, kan jo hende at det er jeg som er problemet da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg vurderer det og har tittet på andre kjøreskoler. Vil gjerne prøve med en kvinnelig kjørelærer. Noen som erfaring med kvinnelige kjørelærere?

Jeg føler at jeg er fortsatt usikker på pedalbruken. Jeg synes ikke læreren min har forklart godt nok hvordan bena skal jobbe og hvordan de tre pedalene henger sammen. Ofte når jeg kommer til en sving så blir jeg usikker om jeg kun skal bremse eller om jeg burde ta med clutch. Dette er ting jeg har måttet testet ut selv fra tid til annen. Læreren har liksom ikke forklart meg det. Og han vet jo at jeg ikke får øvelseskjørt så mye privat.

Selvom jeg klarer å kjøre på egenhånd så føler jeg ikke at jeg kjører bra. Når jeg kjører med læreren så kjører jeg i områder der jeg nesten aldri ser mennesker eller kjørende biler (kun parkerte biler) slik at jeg ikke får tilpasset meg og blitt vant til å ta hensyn til andre. Det er frustrende.

Vel, kan jo hende at det er jeg som er problemet da...

Kan være lurt å prøve en annen kjøreskolelærer, og se hva vedkommende sier. Tror nok ikke det er så stor forskjell på mannlige og kvinnelige, for de er veldig forskjellige med tanke på hvilken tilnærming de bruker i opplæringen og ikke minst hvor seriøse de er. Den første kjørelæreren jeg hadde satt og leste avisa og snakket med andre kunder under _hele_ kjøreturen. Greit nok at man må lage en avtale i ny og ne under kjøring, men det finnes jo grenser. Jeg byttet og fikk en veldig flink en. Forholdsvis pirkete på speil, tegn, plassering i veibanen og slike ting, men det hjalp veldig. Selv om det ble gjort feil underveis og det ble kommentert, så forholdt han seg alltid rolig og saklig og forklarte hva som kunne forbedres istedet for ukonstruktiv kritikk.

Angående forklaring av pedalene, så er det noe som ikke er så lett å forklare med ord annet enn at man slipper clutchen sakte mens gasspedalen trykkes rolig ned til giret "tar" og man får moment fremover, samt at man clutcher før giring, og slipper clutchen sakte opp etter giring for å unngå at bilen "rykker". Samt riktig turtall før riktig gir. Bortsett fra det, så er dette noe man må lære i praksis og få "feelingen" av, rett og slett, men det kommer. Etterhvert tenker man nesten ikke på dette, for da sitter det i kroppen.

Ta med clutchen før hver eneste oppbremsning syntes jeg høres merkelig ut. Ok, jeg er ingen kjøreskolelærer selv, men jeg bruker ikke clutch og brems samtidig med mindre jeg skal stoppe raskt helt opp der og da. For mindre fartsjusteringer foran svinger så høres det merkelig ut at man skal clutche samtidig som man bremser, for det eneste man oppnår er at bilen da heller ikke lenger bremser på giret, noe som er svært nyttig når det f. eks er glatt (mye bedre å bremse bare litt med pedal for å få riktig turtall, så slenge giret et hakk ned fremfor å bremse hele momentet med pedalen på grisete vinterveier i nedoverbakker. Man unngår på den måten stadige oppbremsninger underveis) Men dette vet en god kjøreskolelærer svaret på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan hende du er problemet ja, men det er jo like greit å bytte kjørelærer/kjøreskole likevel, så du senere får bekreftet hvem som er problemet. Er ikke kjemien tilstede mellom deg og kjørelæreren blir det vanskeligere å lære det man skal. Da er det helt legitimt å bytte skole!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nanette

Skift kjørelærer eller -skole. Det lukter melking av penger. En god lærer klare å lære eleven sin mer enn bare å kjøre på en og samme vei i 22 timer. *sjokkert*

Jeg hadde samme tanker som deg da jeg kjørte bil. Jeg kutta det ut, venta i noen år og starta på ny med en annen kjørelærer og skole og jeg fikk ny selvtillit angående kjøring, og fikk endelig tatt kortet. Iløpet av den tida, prøvde jeg en time med en annen lærer på samme skole da min var på ferie, og det gikk bare så galt. Jeg klarte ingenting, han forvirra meg skikkelig, prata hele tida og alt ble bare rot. Så jeg er overbevist om at i ditt tilfelle også, er det kjørelærern og ikke deg. 22 timer på en og samme vei... Jeg ville ha skifta etter 10 timer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hvis du ikke har god kjemi med læreren og føler at du lærer treigere enn nødvendig er det bare å skifte skole. Jeg hadde en superflink kjørelærer når jeg tok lappen. Han var streng, men på en høflig måte. Om jeg gjorde feil forklarte han meg hva og hvorfor. Var det alvorlige eller kompliserte feil kjørte vi inn til siden så han kunne forklare mens jeg sto i ro. Er ikke så lett å få med seg noe når man stresser med å kjøre bil... Noen ganger byttet vi også plass, slik at han kunne kjøre samme strekningen og vise meg det i praksis. Jeg brukte ganske mange timer (bortimot 40 faktisk), men har fått igjen for det nå. Sto på første oppkjøring uten feil, og føler jeg har veldig god kontroll på å kjøre bil. Han lærte meg en tankegang om at sikkerhet er viktigere enn det tekniske, og det var mer fokus på å kjøre forsvarlig og etter forholdene enn "nå må du huske å se i speilet hvert tiende sekund og holde henda "ti på to på rattet" og ha den-og-den-giren ved det-og-det-turtallet". Kjempeflink=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Annonse

Takk for mange gode tilbakemeldinger. Etter en hektisk periode på skolen så har jeg endelig fått bestilt meg en time hos en ny kjøreskole. Nå har jeg ikke kjørt på snart 7 uker :S men føler at jeg husker det meste.

Jeg husker at jeg gledet meg til å starte bilopplæring, men etter noen uker med den gamle kjørelæreren min så kjente jeg at jeg ikke gledet meg til kjøretimene whatsoever. Gruet meg faktisk. Pleide å bli litt kvalmen og kjente at jeg nesten 'kaldsvettet' under kjøretimen. Husker at jeg gledet meg til kjøretimen var over. Tenk at man faktisk betaler flere titusenere for det. Følte meg nesten lammet under kjøretimen. Alle vennene mine kjenner meg som en teknisk person og som holder hodet kaldt, men av en eller annen grunn så forvandlet jeg meg til en helt annen person med kjørelæreren. Jeg forstår det ikke. Han var jo hyggelig og alt det, men det virker lite hyggelig når han begynner å heve stemmen sin. Han virket så hyggelig i begynnelsen, men etter hvert så ble han bare slemmere og slemmere føler jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære vene! Denne tråden burde sendes til vedkommende som har ansvar for trafikkopplæring i Norge. Nordmenn lever så godt at de tror det er en menneskerett å kjøre bil. Hva er det for noe tull? Nå må vi være realistiske!

For å starte med det åpenbare: TS kan ikke, i følge kjørelæreren, ligge riktig i veien. I tillegg sier hun selv at hun ikke skjønner hvordan en bil virker, hva pedalene brukes til og hvordan å forstå trafikkbildet. Når du etter 22(!) kjøretimer må lese deg frem på et forum for å finne ut hvordan clutchen virker, så er du ikke klar. Det skremmer meg at du i det hele tatt kjører på veien med noe annet enn kjøreskolebiler (som har pedaler på begge sider). Her er det ikke snakk om en kjørelærer som svindler TS. Hun kan jo ikke kjøre bil!

Så til det positive: Alle har forskjellig måte å lære på. Det er ikke sikkert at TS får noe utbytte av de pedagogiske metodene hennes kjørelærer jobber med. Det betyr ikke at hun blir magisk bedre av å bytte kjøreskole, men det kan hende en annen kjørelærer er flinkere til å forklare på en måte hun forstår.

Endret av Max Magnus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære vene! Denne tråden burde sendes til vedkommende som har ansvar for trafikkopplæring i Norge. Nordmenn lever så godt at de tror det er en menneskerett å kjøre bil. Hva er det for noe tull? Nå må vi være realistiske!

For å starte med det åpenbare: TS kan ikke, i følge kjørelæreren, ligge riktig i veien. I tillegg sier hun selv at hun ikke skjønner hvordan en bil virker, hva pedalene brukes til og hvordan å forstå trafikkbildet. Når du etter 22(!) kjøretimer må lese deg frem på et forum for å finne ut hvordan clutchen virker, så er du ikke klar. Det skremmer meg at du i det hele tatt kjører på veien med noe annet enn kjøreskolebiler (som har pedaler på begge sider). Her er det ikke snakk om en kjørelærer som svindler TS. Hun kan jo ikke kjøre bil!

Så til det positive: Alle har forskjellig måte å lære på. Det er ikke sikkert at TS får noe utbytte av de pedagogiske metodene hennes kjørelærer jobber med. Det betyr ikke at hun blir magisk bedre av å bytte kjøreskole, men det kan hende en annen kjørelærer er flinkere til å forklare på en måte hun forstår.

Hvis kjemien mellom lærer og elev er gal, så blir eleven pessimist, og presterer ikke så bra som vanlig..

Bytt kjøreskole er mitt tips, og les litt i teoriboka di...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Kjære vene! Denne tråden burde sendes til vedkommende som har ansvar for trafikkopplæring i Norge. Nordmenn lever så godt at de tror det er en menneskerett å kjøre bil. Hva er det for noe tull? Nå må vi være realistiske!

For å starte med det åpenbare: TS kan ikke, i følge kjørelæreren, ligge riktig i veien. I tillegg sier hun selv at hun ikke skjønner hvordan en bil virker, hva pedalene brukes til og hvordan å forstå trafikkbildet. Når du etter 22(!) kjøretimer må lese deg frem på et forum for å finne ut hvordan clutchen virker, så er du ikke klar. Det skremmer meg at du i det hele tatt kjører på veien med noe annet enn kjøreskolebiler (som har pedaler på begge sider). Her er det ikke snakk om en kjørelærer som svindler TS. Hun kan jo ikke kjøre bil!

Så til det positive: Alle har forskjellig måte å lære på. Det er ikke sikkert at TS får noe utbytte av de pedagogiske metodene hennes kjørelærer jobber med. Det betyr ikke at hun blir magisk bedre av å bytte kjøreskole, men det kan hende en annen kjørelærer er flinkere til å forklare på en måte hun forstår.

Hehe, jeg skjønner tankegangen din her. Jeg var vel kanskje litt for harsh on myself da jeg sa at jeg ikke visste hvordan clutchen fungerer. Jeg har jo kjørt litt privat med en kamerat og det har funket helt fint. Kvælte ikke bilen heller. Alle de gangene jeg har kjørt privat (ikke ofte - aka 3 timer) har det gått helt fint, bedre enn på kjøretimene mine. Og kompisen min har en gammal bil (les: 80 talls vrakapant), mens læreren har en fin suv som er veldig "lettkjørt". Jeg kjørte med faren min for noen år tilbake og hadde ingen problemer da heller.

Jeg kan ikke si at læreren har noen pedagogiske evner i det hele tatt. Innimellom husker han ikke hva han har sagt og sier plutselig noe annet og misleder meg faktisk. Å ligge i riktig fil menes med at jeg har tendens til å ligge litt for langt ute på venstreside.

Men jeg er enig med deg, at etter 22 t ( 11 doble timer) så burde jeg kunne noe. Men når det går ei uke mellom hver kjøretime og tilnærmet ingen privatkjøring så tar dette tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og btw, jeg mener ikke at det er en menneskerett å kjøre bil eller føler at jeg "lever for godt". Jeg har ventet mange år med å begynne (er 26) pga den stive prislappen. Ikke alle har råd til å ta lappen med engang man fyler 18, eller har foreldre som betaler for seg. Så den kommentaren kan du spare meg for.

Men det er faktisk greit å ha noen i familien som kan kjøre bil. Man havner alltid i en eller annen situasjon der hvor man trenger å kunne kjøre bil. Og man er ikke alltid heldig å ha noen som kan kjøre bil, tilgjengelig, eller har den luksusen med å leie folk OG bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Kjemien mellom lærer og elev har mye å si. Dette husker du sikkert fra skolen. En trygg elev lærer bedre enn en usikker. Finn en lærer du trives med og som kan gjøre deg god!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...