Gå til innhold

Jeg trenger den enkleste oppskriften til ullbukse barn


iss

Anbefalte innlegg

Jeg vil så gjerne strikke ullbukse til datteren min, men pleier å gi opp strikketøyet når det blir litt mer enn jeg klarer. Og jeg er helt nybegynner og synes oppskrifter kan være vanskelig å forstå.

Jeg trenger derfor en oppskrift på den enkleste ullbuksen som finnes. Jeg kan enkle ting som rett, vrang, kast, legge opp og felle av. Synes det er noe komplisert å strikke med mange pinner, men det går hvis det ikke finnes annen utvei.

Kan noen dele med meg en heeeelt enkel og kjedelig oppskrift?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Forresten, finnes det en med bare rettstrikk????

Det er ganske enkelt å strikke ullbukser, men de bør ha litt vrangemasker også pga vrangbord.

Om du føler at du ikke behersker dette særlig, så kan du kanskje prøve noen av videoene på garnstudio. Det er ganske gode videoer i strikkeskolen deres :)

Nå har jeg strikket i hele mitt liv, men likevel så får jeg tips innimellom fra slike steder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan strikke vrangt, men mitt problem har vært når jeg har strikket med litt tykt garn og litt tykke pinner, så blir strikketøyet mitt enormt stort fordi jeg trolig ikke klarer å stramme de vrange maskene hardt nok. Enda jeg strikker så hardt jeg kan. Så en vrangbord bør nok gå fint.

Er det like greit med en bred vrangbord eller bør jeg ha strikk i livet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville nok laget vrangbord på beina, men i livet kan du velge å strikke en løpegang til en strikk. Det er veldig enkelt. Bare strikk f.eks. 2 cm glattstrikk, en omgang vrang, og så to cm til glattstrikk. Vrangmaskene utgjør en brettekant slik at du får en fin løpegang når du syr de første 2 cm glattstrikk ned på baksiden. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du kan jo strikke en monsterbukse. De er ganske artige, og ikke alt for vanskelige.

Har strikka noen, og kunne ikke så mye mer enn deg da :)

Strikket en på rundpinne 3 1/2 eller 4 fort går det også.

bilder av monsterbukser

Eventuelt så kan du bare droppe monstret. Men oppskriften er ganske grei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt hjelp for å komme videre:

Nå økes det 1 m på hver side av 4 m midt forran (2 m på hver side av merket)

Tror jeg er sliten i hodet, kan noen forklare lettvint hva som menes?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt hjelp for å komme videre:

Nå økes det 1 m på hver side av 4 m midt forran (2 m på hver side av merket)

Tror jeg er sliten i hodet, kan noen forklare lettvint hva som menes?

Du har forhåpentvis et merke som markeer midt foran? Når du har igjen to masker til denne lager du en ny maske for eksempel ved å strikke en maske i de tråden du har mellom masken på høyre pinne og masken på venstre pinne. (Ikke så lett å forklare, men du finner garantert video på garnstudio sine sider!) Så strikker du fire masker (de to før merket og de to etter merket) før du igjen øker en maske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:ler:

Jeg tolket det slik at jeg skulle øke 1 m på hver side av de fire maskene. Er akkurat nå ferdig og endte opp med 6 masker for mye. Skjønte det var noe underveis, men jeg tenkte at for en gangs skyld skal jeg gjøre som jeg tror oppskriften sier. Jeg har allerede justert ribbekanten på toppen til å være noe kortere :ler:

Jeg får nå strikke ett par omganger til og ta bort 6 masker jeg har for mye. Blir sikkert en kledelig rumpe på denne buksen, men men :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne tenkte jeg å begynne på :)

Denne har jeg strikka - og er veldig fornøyd med resultatet!

Min fikk ikke dyr på seg, men striper i knallrosa og brunt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne: http://www.garnstudio.com/lang/no/visoppskrift.php?d_nr=b14&d_id=29&lang=no har jeg strikket noen av, og synes den er fin. Strikkes ikke i så tykt garn og med så tykke pinner at det er vanskelig. Står i mønsteret at den strikkes med dobbelt garn, meg jeg strikket med tykkere garn enn oppskriften, og pinne nr 3 og 3,5.

Siden det er ribestrikk, er det ikke sikkert du må drive og øke, evt kan du øke litt her og der over 24 omganger, så du får rett antall masker før du skal dele i to bein. Ikke bry deg om mønster, bestem deg for hvor mange omganger du vil hver stripe skal være, eller strikk buksa i sånn garn som skifter farge. Eller lag ensfarget :)

Også har du jo oss her inne til å forklare undervsi også :)

Disse buksene går godt opp i livet, så trenger ikke tre i en stram strikk.

Et lite tips til, jeg strikker også løst, så må alltid gå ned en pinnestørrelse eller to i forhold til det som står på garnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest AnneShirley

Strikkes ikke i så tykt garn og med så tykke pinner at det er vanskelig.

Blir det vanskelig av å ha tykt garn og tykke pinner? Jeg unngår å strikke med pinne under 3,5, jeg.. Har ikke tålmodighet til tynne pinner ;)

Et lite tips til, jeg strikker også løst, så må alltid gå ned en pinnestørrelse eller to i forhold til det som står på garnet.

Det har jeg merket også. Hvilke vil si at jeg må lete etter oppskrifter med ennå tykker pinner ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror en babybukse i tykt garn og pinner kan bli litt grov? Jeg liker hvertfall at sånne bukser er litt fast i ribben (komfortabel å ha under dress), og at man får litt flere enn seks ribber nedover hvert bein. Jeg skal strikke en sånn bukse i dette garnet nå: http://www.garnstudio.com/lang/no/visgarn.php?garn=MerinoExtraFine

stripete i fargene 18, 19 og 20. Niesa min skal få den, hun er 20 mnd til jul. Ikke helt funnet ut hvor mange masker jeg må legge opp ennå, men er det tilfeldigvis den str, kan jeg gi beskjed når jeg vet :)

Strikker denne på pinne 3,5.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnneShirley

Tror en babybukse i tykt garn og pinner kan bli litt grov?

Jeg tenker på bukse til barn i 1,5-3 års alder, ikke først og fremst babyer.

Men jeg har i alle fall sett en bukse strikket på pinne 5 til en gutt på snart to. Den var myk og deilig (strikket veldig løst i et løst og mykt garn), så den har jeg tenkt å få oppskriften til (vet dessverre ikke hvor hun hadde fått tak i den, men den var kjøpt).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Denne: http://www.garnstudio.com/lang/no/visoppskrift.php?d_nr=b14&d_id=29&lang=no har jeg strikket noen av, og synes den er fin.

Denne har jeg også strikket, men jeg har fulgt oppskrifta da. Den er veldig enkel - det var den første buksa jeg noengang har strikket. Dessuten blir den kjempedeilig og god og varm, med dobbel alpakka + ribbestrikk blir den veldig god til vinteren :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...