Gå til innhold

"Debunking"-videoer


Meaty

Anbefalte innlegg

Jeg er skeptiker, og skal ærlig innrømme at jeg elsker videoer som avslører bløffmakere som påstår at de har overnaturlige evner. De fleste har vel sett kornsirkeldama på Fem bli avslørt nylig, men det finnes mange andre eksempler på "debunkinger" også.

Her er en side med en samling videoer (dessverre et par av dem som ikke virker, men sjekk ut de andre):

http://listverse.com/2008/04/10/top-10-psychic-debunkings/

Det hadde vært gøy om andre likesinnede kunne bruke denne tråden til å dele linker til slike videoer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Og denne er super: Derren Brown demonstrerer cold reading

Det der er et veldig bra eksperiment, jeg mener å huske at jeg har sett det utført av noen andre tidligere?

Klovnen i begynnelsen var veldig skummel, da! :fnise:

En av de verste i denne bransjen må vel være Sylvia Browne. Dette klippet er egentlig ganske trist, når man tenker på hva denne dama får lov til å drive med:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

Takk for bidragene, Venetar! Vet ikke helt hva jeg skal si, helt utrolig at kreasjonistene får holde på som de gjør, særlig i USA.

Her er noe jeg fant om et annet tema, nemlig programmet Most haunted, som også går på norsk tv. Dette programmet har blitt avslørt gang på gang, likevel fortsetter enkelte å tro at det de driver med er ekte.

Endret av Meaty
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjefen sjøl; James Randi.

:ler: Et av mine favorittklipp, Hydrick er vel omtrent så patetisk som det går an å bli.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Ikke noen video, men en veldig god analyse av Colin Fry, og en av hans "samtaler" med en død person:

http://www.tonyyouens.com/colinfry.htm#analysis

Har dere forresten hørt om da han i 1992 ble avslørt under en seanse da noen plutselig skrudde på lyset? Han opererte under et annet navn på den tiden, kalte seg Lincoln. Les mer om The trumpet incident her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oh! Jeg glemte youtuberen C0nc0rdance. Fantastiske videoer. Han har også en del om kreasjonisme, om DNA og en del generell vitenskaplig tenkning (Videoen "The Relativity of Wrong" anbefales spesielt).

Acupuncture:

Natural Cures:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Chiropractic (Denne var helt ny for meg, da kiropraktikk av en eller annen grunn har klart å lure seg såpass langt inn i den norske medisinen. Kanskje de norske kiropraktorene har strengere krav til seg selv):

(BCA trakk forresten dette saksmålet som er nevnt i denne videoen i April)

+

Endret av Venetar
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg skulle egentlig lese, men så ble jeg sittende og se på videoene du la Venetar! Utrolig bra, takk!

Endret av Kónguló
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Jeg satt og kikket på et program på SyFy channel i stad, det het "Fact or faked - paranormal files", og jeg tenkte at dette hørtes interessant ut. Det var noen eksperter av forskjellig slag som skulle undersøke et videoklipp av noe "spøkelsesaktig". For å oppsummere; de utførte noen tafatte tester, men fant ikke ut hva klippet var, så de konkluderte med at det måtte være et gjenferd. Fine greier, ja. Et kjapt Google-søk, og jeg fant denne videoen som viser at fenomenet hadde en ganske naturlig forklaring:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...