Gå til innhold

Middagstråd - alle typer.

Rachel

Anbefalte innlegg

^ Kan bare svare for meg selv, men jeg har nettopp begynt å lage så å si alt fra bunnen av. Spiser lavkarbo så jeg synes det er vanskelig å lage mat med hel/halvfabrikata, så jeg er liksom tvungen til å lage alt selv. Egentlig er det jo bare et pluss, men jeg forbanner det innimellom og savner "gamle dager" hvor jeg kunne ty til enklere ting. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Her i gården er det i alle fall "enklere ting" som gjelder om dagen...som Toro meksikansk gryte og loff. Med ekstra mais, bønner og kayennepepper.

Det får duge. :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag skal jeg lage meg fiskesuppe med basilikum og hvitløk! Og siden jeg ikke gidder å bevege meg utenfor døra i regnværet så skal jeg prøve å bruke opp den siste kesamresten istedenfor å bruke rømme/fløte i suppa... Tror dere det går så lenge suppa ikke koker etter jeg tar i kesamen?

Tror det burde gå helt bra :)

(men oppdater oss da? :gjeiper:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes så mange av dere er så flinke til å lage mat fra bunnen av! :jepp: Jeg lager jo et diverse utvalg fra bunnen av selv også, sånn som kjøttsausen til kjøttdeig og spagetthi, kjøttkaker, wok (forutenom woksausen) og slike ting. Men jeg bruker også mye sånt som toro carbonara hvor jeg tilsetter masse permesan og krydder, kylling tandori, kjøpte fiskeboller osv. Virker som om mange av dere lager absolutt alt fra bunnen av, og det er jammen ikke værst. :)

Hvis man leser bakpå pakkene til "toro" og andre ferdigprodukter leser man som oftest ingredienser man ikke en gang kan uttale eller gjenkjenne, DET syns jeg er skummelt :gjeiper: Jeg har også fått mye bedre hud etter jeg begynte å lage all maten min fra bunnen av, det er ikke tilfeldig. Dessuten så smaker jo hjemmelaget mat mye bedre, og man kan regulere alt av næringsinnhold :)

Det er jo noe man må ta seg tid til, men det er verdt det føler jeg î hvert falll :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man leser bakpå pakkene til "toro" og andre ferdigprodukter leser man som oftest ingredienser man ikke en gang kan uttale eller gjenkjenne, DET syns jeg er skummelt :gjeiper:

...synes det er mer skummelt at folk gjør seg opp en mening kun basert på hva noe heter, jeg da...

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Varpunen

Tror det burde gå helt bra :)

(men oppdater oss da? :gjeiper:)

Ikke no problem i det heletatt nei :) Man må nok bare være påpasselig med at det ikke koker etter man har i kesamen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

...synes det er mer skummelt at folk gjør seg opp en mening kun basert på hva noe heter, jeg da...

Det er bare en måte å uttrykke det på da. Jeg vet jo hva de forskjellige rare ingrediensene betyr; salt, palmeolje og metta fett, tilsetningsstoffer, fargestoffer....

Men over til OT: I dag er middagen Beef Stew fra Jamie Oliver's hjemmeside.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I det minste så lager vi aldri sånne ferdig-gryteretter. Type toro meksikansk gryterett. Den maten vi kjøper som er mest fabrikat, er nok chicken tandori. Men det er jo bare en pose med tandori-krydder og marinadekrydder, så har man jo kylling, creme fresh og ris i selv. :) Tror ikke det er like ille som disse andre ferdigposene.

Anyways; I dag blir det vår egen vri på enchiladas. Kutter opp og steker kyllingfilet, har i salsa, paprika, løk, ost og eventuelt litt krydder. Lager holiday-dip med lettrømme, smører dippen på tacolefser, har kjøttblandingen i lefsene, ruller dem sammen og gratinerer med ost på toppen i ovnen. :jepp: Kjempegodt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I det minste så lager vi aldri sånne ferdig-gryteretter. Type toro meksikansk gryterett.

Stakkars den personen som var så dum å skrive at ho hadde dette en dag lenger opp i tråden.

For alt du vet, kan de jo spise mat laget fra bunnen av de resterende 6 dagene i uka.

Er ikke dette en "middagstråd- alle typer"?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Annonse

På onsdag: Fiskegrateng med torsk.

På torsdag: Fiskegrateng med laks.

I dag: Kjøttboller med finhakka biter av hvitløk og løk i, og en brun saus med sopp opp i. Kjempestolt over å få laget kjøttbollene helt fra bunnen av. Det var jo bare knall at sønnen min kastet seg over soppen, og ikke enset mamma sine kjøttboller. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stakkars den personen som var så dum å skrive at ho hadde dette en dag lenger opp i tråden.

For alt du vet, kan de jo spise mat laget fra bunnen av de resterende 6 dagene i uka.

Er ikke dette en "middagstråd- alle typer"?

Det er ingen her som har sagt at det er noe galt med at folk bruker Toro-poser eller halvfabrikat. Ingen lager ALT maten fra bunnen av ALLTID. Men det er bare en positiv oppfordring til de som lager mye av maten selv... Jeg gjør det og innser at det er for tid jeg har god tid og tålmodighet. Ikke alle har det, men de bør kunne unne seg en god middag likevel :)

Til middag i dag blir det en enkel pastarett. Fersk pasta med marinerte kyllingstrimler og en kremet saus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bruker en salig blanding av hjemmelaget og hel- og halvfabrikata. Prøver å lage mest mulig fra bunnen av, men det er ikke alltid tida strekker til. Har ingen problem med hverken Torosuppe eller Grandiosa.

I dag blir det pizza. Bunn er ferdig Nå fra Tine med spelt og ferdig revet 4 oster. Saus og fyll lager jeg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...