Gå til innhold

Middagstråd - alle typer.


Rachel

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

I dag ble det pannekaker. Hadde noen vaktelegg jeg måtte bruke opp, og pannekaker fristet etter lang tur i skauen. Ble ukas vegetar, det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag be det indisk daal med naan

Anonymkode: f78b4...2d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fiskekaker med ovnsbakte småpoteter. Koker brokkoli, blomkål og gulrøtter som tilbehør. 

Anonymkode: 2ec7c...336

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har satt Crook-Poten i gang med chili con carne med høyrygg og biffdeig.Blir sein middag i dag, kom seint i gang. Men denne gryten er som alle andre slik gryter best på oppvarming etterpå :)

 

Å må bare tilføye at den Crook-Poten er et gildt leketøy, og brukes jevnlig :tommelopp:

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pannestekt skreifisket med saltbakte poteter og hollandaise. Aspargesbønner og kokte rødbeter som tilbehør. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hut skrev (Akkurat nå):

Pannestekt skreifilet med saltbakte poteter og hollandaise. Aspargesbønner og kokte rødbeter som tilbehør. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi laget fiskekaker av fersk lysing i kveld, med kokte amandinepoteter, kålrabistappe og smeltet smør med vårløk.

Anonymkode: ad006...80d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mens jeg var på matbutikken og slendret hyllelangs, meldte min staselige nabo seg. Han akket og uffet seg over at nå begynte han å bli vel lei av å hele tiden bestille mat. Det er jo ikke bare-bare å ha hjemmekontor og knapt nok være i stand til å koke pastavann. Så han bød seg selv på hjemmelaget middag. Ikke at jeg er noen Bocuse d'Or-kandidat, men jeg skjønner at av og til kan det være greit å i det minste få hjemmelaget mat. 

Var noe villrådig hva jeg skulle servere, så tok en etterhvert garantert vinner: Andebryst (jeg har nemlig fått dreisen på å steke disse luringene slik at skinnet blir sprøtt og kjøttet saftig).

Middagen i dag bestod av nevnte andebryst med potet-pastinakk-puré og appelsinsaus, samt en liten salatbukett. Og desserten var vaniljeis og nybakte myke kjeks med hasselnøtter og sjokolade. 

Min staselige nabo gikk nettopp hjem - mett og meget fornøyd. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunter7 skrev (9 timer siden):

 Andebryst (jeg har nemlig fått dreisen på å steke disse luringene slik at skinnet blir sprøtt og kjøttet saftig).

Del gjerne hemmeligheten!

 

Her i huset blir det pai med ost og skinke. Om jeg får til glutenfri bunn da.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

I dag kommer min søster på middag, og vi skal kose oss med ovnsbakt skrei med hjemmelaget potetstappe, baconvinagrette og asberges bønner til. Gleder meg :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag blir det wienerpølser i lompe, med sennep, ketchup, rekesalat og sprøstekt løk. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, MarianneE said:

Del gjerne hemmeligheten!

 

Her i huset blir det pai med ost og skinke. Om jeg får til glutenfri bunn da.

Jeg tok utgangspunkt i denne oppskriften/fremgangsmåten, og her er mine endringer:

- etter at jeg har snittet skinnet, salter jeg det, og lar så brystet ligge i 20-30 minutter. Rett før det går i panna, tørker jeg av evt. væske som er dratt ut, salter litt til hvis nødvendig, og peprer kjøttet lett. I mellomtiden forbereder jeg det som skal serveres til.

- herligheten has i ei støpejernspanne, og så settes alt på stekeplata. Lar det varmes opp sakte (altså lav varme - trinn 1 på min ovn som går fra 1 til 3). Presser kjøttet ned nå og da vha. stekespaden når jeg kan høre stekelyd. PS! Utsted besøksforbud på kjøkkenet, skru av lydkilder. Andebrystet krever oppmerksomhet (ihvertfall hvis man er like lett å distrahere som meg). 

- jeg heller ikke av stekefettet, men øser det over kjøttsiden av brystet. 

- Når skinnet er blitt fint og gyllent, skrur jeg temperaturen opp til 2, og steker videre i et minutt før jeg vender kjøttet og lar det få steke til det har fått ei fin stekeskorpe. Så bruker jeg ei klype, og steker brystet raskt på hver langside (ca. 30 sek hver side).

- Tar andebrystet ut av panna, og lar det hvile i 10-15 minutter før jeg skjærer det i skiver langs snittene. I denne perioden gjør jeg ferdig resten som skal serveres, f.eks. puré og saus.

Å steke andebryst er i min erfaring ikke ulikt hvordan man steker biff - man må rett og slett utvikle en gefyl for når det er ferdig. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 3/4/2021 at 9:29 PM, Hunter7 said:

 

Middagen i dag bestod av nevnte andebryst med potet-pastinakk-puré og appelsinsaus, samt en liten salatbukett. Og desserten var vaniljeis og nybakte myke kjeks med hasselnøtter og sjokolade. 

 

Du skulle vært naboen min! And er en av mine favoritter. :spise: 

Iskrem, sjokolade og hassenøtter også. :arwen:

Endret av SVK
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...