Gå til innhold

- Internett vil bli borte i månedsvis i 2013


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Noen av butikkene vil prøve skaffe mat, tenk hvor mye de kan tjene om de har få konkurrenter.

Butikken vil som innlegget over forteller tjene minimalt, - sansynligvis ingenting. Årsaken er at folk ikke har kontanter og betalingsystemer vha bankkort vil ikke virke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Les linken

- Internett vil bli borte i månedsvis

I 2013 forventes det en kraftig solstorm som kan føre til at deler av jorda må klare seg i måneder uten strøm.

Så ts har ikke påstått noen ting, det står i artikkelen. Man må forresten ikke bruke en ordrett tittel heller. Dette skjer, i følge artikkelen, i 2013.

Og uten strøm, ingen internett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Butikken vil som innlegget over forteller tjene minimalt, - sansynligvis ingenting. Årsaken er at folk ikke har kontanter og betalingsystemer vha bankkort vil ikke virke.

Kontanter kan folk ta ut i banken. Les kommentarene over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kontanter kan folk ta ut i banken. Les kommentarene over.

I værste fall antar jeg at det kan bli 1-2 uker med store problemer for mange som bor sentralt, mens de om bor mer perifert på landet kan slite enda lengre (3-6 uker ?) før nødløsninger begynner å fungere.

Folk kan ikke ta ut penger i bankene når bankens datasystemer ikke virker. Bankene må nemlig vite om du har penger du kan ta ut. Det er ikke nok å ha kontanter i bankene.

Og hvordan får bankene kontanter om bilene ikke får bensin. Sikkerhetsselskapene som skal levere kontanter trenger også bensin til bilene sine for å kunne kjøre til banken med kontanter.

Jeg antar Sivilforsvaret har planer klare for denne typen problemer om det skulle oppstå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hard Ride

Og hvordan får bankene kontanter om bilene ikke får bensin. Sikkerhetsselskapene som skal levere kontanter trenger også bensin til bilene sine for å kunne kjøre til banken med kontanter.

Noe sier meg også at en god del av kontantene vil bli satt av til noen andre enn mannen i gata.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Violently Happy

Tenk på følgene av en solstorm som slår ut strøm og data i hele Europa i flere måneder. Det vil stoppe all produksjon, transport, datakommunikasjon, sikkerhetssystemer osv., og vi vil kanskje bli satt 100 år tilbake i tid på kort tid.

Jeg går ut fra at man alltids vil klare seg på et vis selv om det kan bli skikkelig vanskelig i starten. Først vil nok (noen) folk bli helt hysteriske. Spesielt dem som lever på nett og/eller er fullstendig avhengig av mobiltelefon. Man vil jo heller ikke kunne bruke vanlig telefon, og ting som jo tar et par minutter idag vil kanskje ta flere timer. Og alle de andre tingene man ikke kan gjøre. Batterier virker jo en liten stund, men jeg går ut fra at alt av batterier hadde blitt utsolgt på en bitteliten stund.

Når man nå vet at noe slikt kan skje så burde man vel klare å gjøre noe slik at man kan forminske problemene.

Endret av Violently Happy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne smaker det litt hype av, om jeg får være så fri. Bedre føre var, og alt det, og jeg kommer nok til å sørge for at jeg er forberedt på perioder uten strøm. Men faktum er at vi har ikke hatt særlige problemer i Norge noen gang med solstormer. 1 2003 ble et par svenske byer rammet, men ingen norske. Det sier kanskje sitt? For all del, om forskere og ingeniører mener at det er grunn til å vente stråling som kan gi spikes og skader på transformatorstasjoner etc, så la oss forberede oss. Men jeg håper at man slipper å se en hype-industri à là Y2K èn gang til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk kan ikke ta ut penger i bankene når bankens datasystemer ikke virker. Bankene må nemlig vite om du har penger du kan ta ut.

I hovedkontoret el. skriver de ut oversikt over alle kontiene (om de ikke har det fra før da) med strøm fra en generator el.. Da har de det på papir og trenger ikke mer strøm.

Når kunden kommer til banken spør han/hun om å ta ut penger. Forespørsel om å ta ut penger sendes (brevdue, hest el.) til plassen de har oversikt over hvor mye kundene har på konto.

De svarer med hvor mye personen har på konto og venter på svar hvor mye som eventuelt ble tatt ut før personen kan ta ut andre steder.

De kan også dele dem opp sende dem rundt. Kunden burde kunne velge hvilken bankfilial som har hans kontooversikt.

Og hvordan får bankene kontanter om bilene ikke får bensin. Sikkerhetsselskapene som skal levere kontanter trenger også bensin til bilene sine for å kunne kjøre til banken med kontanter.

Dette er det svart på i tidligere innlegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er sånn at strømmen skal forsvinne, vil det ha store konsekvenser for alt, egentlig ... ikke at det gjør meg noe. Jeg er utrustet med stormkjøkken, og så lenge vi har rent vann, og tørket frukt og nøtter - skal vi nok overleve en stund.

Det værste er nok maten ... for "ingen" har noe kunnskap om hvordan vi skal oppbevare maten når vi ikke har kjøleskap eller fryseboks.

Heldigvis har jeg en tante som bor på gård på fjellet, så jeg flykter nok dit :) Så graver vi oss nok et kjølerom i jorda, tror det var sånn de gjorde det i gamledager ;)

Appropos åppbevaring av mat uten kjøleskap/fryser er ikke et stort problem å få til. Man kan salte, tørke, røyke og eller hermetisere. Ved bruk av disse metodene trengs ikke kjøleskap eller fryser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Appropos åppbevaring av mat uten kjøleskap/fryser er ikke et stort problem å få til. Man kan salte, tørke, røyke og eller hermetisere. Ved bruk av disse metodene trengs ikke kjøleskap eller fryser.

Da bør jeg kanskje lære meg dette nå, slik at jeg ikke står der senere og tenker jeg skal google det :gjeiper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Siden dette tydeligvis er verdens undergang, så har jeg startet anskaffelse av lavvo, multifuel primus, diverse vinterutstyr og redskaper, og kommer i løpet av 2012 til å bygge opp lagrene av hermetikk, tabletter til vannrensing, frysetørret proviant og ammunisjon.

Endret av Mann 42
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nedfall

Siden dette tydeligvis er verdens undergang, så har jeg startet anskaffelse av lavvo, multifuel primus, diverse vinterutstyr og redskaper, og kommer i løpet av 2012 til å bygge opp lagrene av hermetikk, tabletter til vannrensing, frysetørret proviant og ammunisjon.

..mens jeg har gjort nada! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, jeg tror nok at selv de minst teknologiorienterte politikerne vil ha vett nok til å sikre kritiske installsjoner mot solstorm så lenge naturvitere er flinke nok til å forklare konsekvensen av manglende tiltak. Det er nok værre å få satt fokus på mer daglidagse trusler som datatap, hacking og alt annet som kan sette samfunnskritiske installsjoner i fare.

Jeg håper at man kan bruke solstormen til å fronte en mer generell ryggdekningsøvelse i tillegg, for det er desverre mange som ikke fullt ut forstår hvor avhengige vi har blitt av blant annet internett og hvor sårbare det gjør oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Nedfall

klippe

Jeg håper at man kan bruke solstormen til å fronte en mer generell ryggdekningsøvelse i tillegg, for det er desverre mange som ikke fullt ut forstår hvor avhengige vi har blitt av blant annet internett og hvor sårbare det gjør oss.

Jeg har en anelse om at de som er såpass unge at de har vokst opp med internett, har en tendens til å ta det for gitt. Mens vi litt eldre, husker tiden før internett, og hvor tungvint alt var (fy f.. nå føler jeg meg gammal).

Blir litt som de veldig gamle husker tiden før det oljesmurte velferdssamfunnet (og ett samfunn uten elektrisitet), mens alle vi andre lett tar det for gitt..

Uansett.. en evt. omstilling til førkrigs-samfunn vil alltids gå. Det er ens egen opplevelse av tap av levestandard, som vil være det verste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nedfall

Flott! Da får jeg endelig tid til å rydde i boden.

Du har helt rett!

Jeg burde rydde både her og der, istedet for å sitte her og sløve foran skjermen.

Skjerpings, Nedfall :nei:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...