Gå til innhold

Har dere det norske flagg på juletreet?


Gjest Opus

  

162 stemmer

  1. 1. Har dere det norske flagg på juletreet?

    • Ja
      64
    • Nei
      98


Anbefalte innlegg

Hjemme hos pappa har vi flagg når vi feirer der, fordi han har det som del av pynten. Jeg synes ikke det er noe spesielt fint, så vi har ikke kjøpt inn sånt til eget tre. 

Anonymkode: c7442...6cd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi har ikke flagg. Jeg liker at juletreet glitrer og skinner, og da blir flagg feil for meg.

Anonymkode: 0a50c...324

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg synes generelt ikke flaggpynt er spesielt pent heller, og ville ikke hatt det hjemme hos meg. 

Anonymkode: 9dfac...bbf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg husker at både oldeforeldrene mine og bestemor hadde flagg på juletreet. De fortalte at det var noe som ble tradisjon etter frigjøringen i 1945. 

Jeg har arvet julepynt fra bestemor, og har da også arvet noen remser med flagg. Men jeg har aldri hengt dem opp på juletreet. Tar vare på dem som et godt minne. Men henger dem ikke opp. Selv om jeg er nærmere 60 enn 50, er det lenge siden 1945.

Anonymkode: 8db73...dae

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har ei gammel remse som jeg henger opp iblant Tradisjon og alt det der.:ler: Gir jo mening som den over her sier at det er en tradisjon fra (etter)krigens dager. Da ga nok flaggene på treet mye mer mening. Selv har jeg vel det man kan kalle eklektiske juletrær dvs, god blanding.:kaklehone:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flagg, ja takk. Det er en gammel tradisjon, mye eldre en 1945 som noen tror. Det er heller ikke en sær-Norsk skikk, det er (eller har vært) vanlig med flagg på juletrær i mange land. 

Jeg er oppvokst med flagg på juletreet, og synes det er fint, så da pyntes det med det også. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, Guile skrev:

Med julelys og norske flagg, og høyt i toppen den blanke stjerne 

Ja, flagg hører med. Og glitterremser. Og alt ungene har laget i barnehagen og på skolen opp i gjennom. "Det ser ut som et juletre" er et uttrykk. Og et juletre skal være sånn passe kaotisk. Koselig. Tradisjon. 

Jeg ser det er mange som pynter bare med ensfargede kuler nå. Stilig og stramt, men det er hverken koselig eller jul. Jeg kommer aldri til å gjøre sånn. 

Anonymkode: 25412...0a9

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mamma elsket flagg på treet, det minner meg om henne. Jul er tradisjoner, derfor synes jeg det er fint :)

Vi har både flagg og glitter som jeg ser mange synes er stygt 😂 fikk høre fra venninner også at vi hadde jo tidenes styggeste juletre. Det er greit 😉 minner meg om jul... 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, kaleidoskop skrev:

Mamma elsket flagg på treet, det minner meg om henne. Jul er tradisjoner, derfor synes jeg det er fint :)

Vi har både flagg og glitter som jeg ser mange synes er stygt 😂 fikk høre fra venninner også at vi hadde jo tidenes styggeste juletre. Det er greit 😉 minner meg om jul... 

Akkurat som meg! :) På juletreet er det minner, ting som barna og andre har laget, ting som har vært med i mange år. Mye er velbrukt og slitt men det må være med. Og flagg? Ja, de må være med. Et år jeg ikke fant de måtte jeg på butikkrunde for å finne, så nå ligger de øverst på julepynteska . 

Anonymkode: 995b5...41e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, flagg på juletreet er en tradisjon jeg har med meg fra min mormor. Jeg synes det er fint.

Jeg skjønner godt at man ikke vil ha det hvis man er veldig opptatt av interiør, og vil ha et stilig og stramt pyntet tre med avstemte farger, men på vårt tre, med en salig blanding av pynt fra vi etablerte oss for over 30 år siden, både innkjøpt og arvet, samt barnas hjemmelagede kreasjoner, så ser det (i våre øyne) skikkelig fint ut. Ordentlig norsk juletre. 🎄 :)

 

Anonymkode: d61bf...f60

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja, flagg på juletreet er en tradisjon jeg har med meg fra min mormor. Jeg synes det er fint.

Jeg skjønner godt at man ikke vil ha det hvis man er veldig opptatt av interiør, og vil ha et stilig og stramt pyntet tre med avstemte farger, men på vårt tre, med en salig blanding av pynt fra vi etablerte oss for over 30 år siden, både innkjøpt og arvet, samt barnas hjemmelagede kreasjoner, så ser det (i våre øyne) skikkelig fint ut. Ordentlig norsk juletre. 🎄 :)

 

 

 

Anonymkode: d61bf...f60

Enig :) kan jo ikke kjøpe inn ny pynt annenhvert år heller. Forde man har ny stil, eller gamle pynten passer ikke eller noe sånt... 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Begynte voksenlivet mitt med å kjøpe mye julestæsj inn. I dag (midt i 30-årene) så handler jul for meg om tradisjoner, nostalgi og minner. Så har kastet alt som ble kjøpt nytt, og har i dag nesten utelukkende gammel julepynt, og flagg pyntes på treet. Eneste som ikke er gammelt er ting som ungene har lagd :)

Anonymkode: c282d...ad7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vokste opp med flagg på treet men husker at mamma fikk nok et år og hev de i peisen. Slitt hyssing og falmet rødfarge. De ble ikke kjøpt inn nye. Mamma kastet mye gammel pynt det året og kjøpte masse nytt. 

Jeg har heller ikke flagg på mitt tre men jeg har min oldemors heklede himmelstiger og kandiserer fruktskiver og baker pepperkakepynt til å henge opp kombinert med annen pynt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 10/27/2019 at 7:51 PM, AnonymBruker said:

Jeg husker at både oldeforeldrene mine og bestemor hadde flagg på juletreet. De fortalte at det var noe som ble tradisjon etter frigjøringen i 1945. 

Jeg har arvet julepynt fra bestemor, og har da også arvet noen remser med flagg. Men jeg har aldri hengt dem opp på juletreet. Tar vare på dem som et godt minne. Men henger dem ikke opp. Selv om jeg er nærmere 60 enn 50, er det lenge siden 1945.

Anonymkode: 8db73...dae

Vi har arvet flaggene min far arvet av sin far som kjøpte de etter frigjøringen 1945. En sterk tradisjon hos oss som betydde mye for bestefar

Anonymkode: 6944c...dbb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, som noen har nevnt allerede så er det jul, ikke 17. Mai. 

Endret av SardintrollReturns
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...