Gå til innhold

Har dere det norske flagg på juletreet?


Gjest Opus

  

162 stemmer

  1. 1. Har dere det norske flagg på juletreet?

    • Ja
      64
    • Nei
      98


Anbefalte innlegg

Gjest boblebrus

Jepp, hjemme hos oss er det norske flagg på treet.

("Med juulelyys og med nooorske flagg" :tree::ler: ) Vi har riktignok ganske små flagg som passer godt inn med resten av den tradisjonelle julepynten. Klassisk, norsk juletre :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei. Jeg liker også at juletreet er koselig og gammeldags pyntet, gjerne med pynt fra generasjoner tilbake eller som barna har laget, og jeg kan virkelig ikke fordra upersonlige og minimalistiske trær (gjerne pyntet i kun en eller to farger), men synes likevel ikke flagg hører hjemme på juletreet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke barn enda så treet mitt har fått forbud mot hjemmelagede papirpynt, flagg og "fluffy" glitter. Har et 3,5 m høyt juletre med røde sløyfer isteden for glitter. Glasspynt, rødt og gull som standar farger, med en engel i toppen. ELSKER det juletreet! Sløyfene gjør virkelig susen. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg var liten hadde vi flagg på treet. Da jeg kom i tenårene ville jeg bestemme pynten og nektet pappa å henge opp flagg selvom dette var noe han var vant med fra han var liten. Jeg nektet han å henge opp flagg i alle år, til i fjor. Da overasket jeg ham med å henge opp flagg, og han ble så glad! :) Så nå vil jeg fortsette å pynte treet med flagg for pappa sin skyld :yvonne: Selvom det ikke er så pent, så er det viktigere å se at pappa blir så glad:)

Endret av LilleMink
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde det da jeg var yngere, men har ikke hatt det de siste årene. Men syns at norske flagg hører hjemme på et juletre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hjemme hos mamma og pappa har flagg på juletreet eller ikke ført til opphetete diskusjoner hver lillejulaften så lenge jeg kan huske. Pappa vil ha norske flagg, mens mamma mener at det ikke ser pent ut og derfor ikke vil ha det. Det har som regel blitt til at pappa henger opp flaggene likevel.

Jeg og mannen skal for første gang ha juletre i vårt hus i år, og her blir det ikke flagg på treet. Grunnen til det er at det ikke er spesielt pent.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Karlene

Jeg er ikke vokst opp med flagg på treet og synes heller ikke det er videre pent, så nei.

Mannen, som er vokst opp med flagg på treet, syntes også det var helt greit at det ble droppet hos oss.

Jeg har vært på besøk hos (helt norske) folk som har hatt israelske flagg på juletreet -da får jeg litt fnatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såvidt jeg vet/huske å ha hørt--bruken av den norske flagg på juletreet begynte under krigen--da er man mer patriotisk enn ellers(?)! Jeg/vi har alltid brukt flagget på juletreet selv om jeg ikke er født noske og jeg synes det er fint. Jeg kan GODT forastå at en israeli famile henger deres flagg på treet da det er hetset til de grader i dag! Deres land og folket utgjør kun 0,02% i den Arabiske verdenen (som vil utrydde dem), så--JA--kudos til dem! Og vi må ikke tro at vi i norge vil aldri igjen bli truet eller måtte stå opp for vårt fedreland igjen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest loveleen

Nei, mamma pleier å si: "Jula er ikke norsk!" Er jo sikkert en koselig tradisjon for mange å henge norskeflagg på treet, men jeg syns det ser litt stygt ut i kombinasjon med all den andre pynten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 år senere...

Syns denne diskusjonen må opp igjen.  Flagg eller ikke flagg?

 

Anonymkode: 84b8b...7e5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Absolutt ikke. Heller ikke sånn der sølvremser eller hva jeg skal kalle det. Harry opplegg synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke juletre. Dette er ikke 1990, og juletre er mine foreldres og besteforeldres ting. Jeg forkaster sånne gamle tradisjoner. Inn med noe nytt! :nigo: 

Ferdig med ribbe og julesanger og nisser og tre og familieforskansinger og kjøpefest nå. La oss gjøre jula om til noe konstruktivt. Jeg håper mine barna barn ikke husker jula slik den er nå, men at det er en historie om noe sært og dysfunksjonelt og egoistisk materielt som de ler av.

Anonymkode: 7a6d5...0d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ja, fikk kjøpt i fjor! Leitet i mange butikker. Tydeligvis ikke populært lengre. Men for meg er det litt nostalgisk. Det hører liksom til :) 

Anonymkode: 44636...35d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Jeg har ikke juletre. Dette er ikke 1990, og juletre er mine foreldres og besteforeldres ting. Jeg forkaster sånne gamle tradisjoner. Inn med noe nytt! :nigo: 

Ferdig med ribbe og julesanger og nisser og tre og familieforskansinger og kjøpefest nå. La oss gjøre jula om til noe konstruktivt. Jeg håper mine barna barn ikke husker jula slik den er nå, men at det er en historie om noe sært og dysfunksjonelt og egoistisk materielt som de ler av.

Anonymkode: 7a6d5...0d4

:hakeslepp:

Anonymkode: b91a0...546

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har ikke flagg på juletreet, men bestemor har. Og svigerforeldrene mine, om jeg ikke tar feil... Tror det er en generasjonsting, det der.

Anonymkode: cbbef...4dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke tale om. Flagg er fint i mange andre sammenhenger, men ikke på juletreet ;) . Har aldri skjønt den forbindelsen mellom flagg og jul og synes dessuten ikke det er pent. Min pynt er en salig blanding av julekuler arvet/fått av mine bestemødre og egeninnkjøpt stæsj. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...