Gå til innhold

Hva skal til for at du dropper å lese et innlegg?


Djungelvrål

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Kevlarsjäl

Jeg dropper ting jeg automatisk ser er troll, eller i de tilfellene hvor overskrift og innlegg ikke er det samme/det jeg trodde :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig lange innlegg, spesielt hvis de ikke har avsnitt, og innlegg skrevet på dialekt eller sms-språk. Og så klikker jeg meg dessuten ikke inn på tråder som ikke har en beskrivende tittel - type "hjelp!" eller "noen som vet?"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Leser ikke de som har masse skrivefeil/er på dialekt, og de som er helt meningsløse slik som 'er jeg gravid?' og variasjoner over 'kvinner er onde horer'...og de med 'hvorfor tror dere ikke på at jeg er synsk/aurahealer/hestehvisker?'...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dialekter er faktisk ganske artig, men skrivefeil og rot i tillegg gjør det lite tilgjengelig, og da hopper jeg av.

Utrolig lange innlegg uten mellomrom, tegnsetting eller stor bokstav ved ny setning; neitakk. Det blir for omstendelig for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart at om en ikke gidder så er det jo helt i orden å la være å lese, men det er jo faktisk mulig å utvide horisonten via både dialekter og de nære språk. Å lære seg dialekt er også en god måte å beholde det norske språket på. Støter en på vanskelige ord, har vi jo forumet her og massevis av folk som har svar og vet råd for alt. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trodde ikke det var lov til å skrive på dialekt jeg, en av forumreglene.

( Min dialekt: Trudde ikkje det va lov te å skriva på dialekt eg, ein a forumreglane :fnise: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, men det er lov og skrive på nynorsk. Ser du, det gjorde eg no - to heile setningar med nynorsk. Det er ikkje noko ille å lese nynorsk i forhold til bokmål. Det er berre nokon småord som er ulik.

Endret av meridian
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg vet.. men jeg tror det har med det faktum at vi ikke leser ordene bokstav for bokstav, men gjenkjenner dem pga. måten bokstavene er satt sammen på... Når man leser nynorsk gjenkjenner man ikke alle ordene med en gang og man bruker kanskje bittelitt lengre tid på dem...en teori jeg har..

Ejg ahdde ølpser itl maddig i gad.

Klare dere se hva jeg mener, ordene er stokket om men man klarer fremdeles å lese hva som står pga ord-bildet. Man kjenner de igjen som et bilde. Ord-bildene på mange nynorske ord er annerledes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helene_Mari

Jeg leser ikke dialekt/nynorsk. Jeg prater selv med dialekt, men jeg skriver det ikke fordi ikke alle skjønner det/irriterer seg over det, akkurat som jeg hopper over alle som svarer på nynorsk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ja jeg vet.. men jeg tror det har med det faktum at vi ikke leser ordene bokstav for bokstav, men gjenkjenner dem pga. måten bokstavene er satt sammen på... Når man leser nynorsk gjenkjenner man ikke alle ordene med en gang og man bruker kanskje bittelitt lengre tid på dem...en teori jeg har..

Ejg ahdde ølpser itl maddig i gad.

Klare dere se hva jeg mener, ordene er stokket om men man klarer fremdeles å lese hva som står pga ord-bildet. Man kjenner de igjen som et bilde. Ord-bildene på mange nynorske ord er annerledes.

Er ikke "regelen" at først og siste bokstav i hvert ord må være på rett plass?

Jeg synes forresten nynorsk er vakkert. Leser bokmål og nynorsk like godt, med unntak av noen få ord. Dialekt er greit i en modifisert form. F.eks. synes jeg det er sjarmerende når folk skriver æ/eg istedet for jeg, eller ikkje istedet for ikke og at de bruker a-endinger osv. Men når man tar med absolutt alle dialektlyder blir det slitsomt å lese.

Det er sjelden jeg slutter å lese et innlegg jeg først har begynt på. Eneste er vel hvis innlegget er veldig langt og samtidig er om et tema jeg ikke interesserer meg for eller fryktelig dårlig skrevet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke poenget til Vinnie var at hun sliter med å lese det, men at det tar lengre tid. Man er jo gjerne mer vant til å lese bokmål. Selv er jeg trønder, og leser mye raskere bokmål enn folk som skriver på trøndersk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke poenget til Vinnie var at hun sliter med å lese det, men at det tar lengre tid. Man er jo gjerne mer vant til å lese bokmål. Selv er jeg trønder, og leser mye raskere bokmål enn folk som skriver på trøndersk.

Tar det lengre tid, så mye at man faktisk hopper over innleggene, så sliter man litt med det, vil jeg si.

Trøndersk er ikke et skriftspråk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...