Gå til innhold

Beste måte å fjerne ørsmå flekker rust på?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

PÅ bilen vår (2004 mod Mazda) har det blitt noen bittesmå rustmerker, ca.1-2 millimeter. Etter hva jeg skjønner er det pga "spon" fra bremsene. Har fått tips om at det er lett å fjerne når en vokser bilen, men hvilket produkt (og hvordan) må en isåfall bruke?

Nå har jeg vokset bilen (med vanlig hard shell shine fra turtle wax) uten noe forandring, men det er kanskje ikke det beste produktet for dette? Synes å huske at jeg på "gammelbilen" for ca 10 år siden brukte en type voks som hadde litt rubbing i seg og som fjernet alle standhaftige flekker glatt, men finner ikke noe lignende nå.

Har prøvd å finne svar på dette på motorforum, men der går det mest i sandblåsing og så innmari tror jeg ikke det er nødvendig å gå til verks ennå!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ingen polish eller voks i verden fjerner rustflekker.....

Dra innom en Mazda forhandler å kjøp en lakkstift. Så pusser du bort rusta og pensler på litt lakk.

Om du vil værra enda litt nøyere kan du ha på litt Owatrol i såret etter du har pussa vekk rusta, la det stå i 12timer før du pensler på lakk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom det er bremsepartikler oppå lakken kan de fjernes ved å først sprøyte på Prickbort avfetting (selges i 1-litersflasker på mange Statoilstasjoner) og deretter gå over flaten med såkalt "clay", en form for leire som er utviklet for å fjerne og absorbere nupper i lakken. Clay selges f.eks. hos Scandicshine. :)

Polish/rubbing blir nok feil middel, ettersom nuppene er problemet, ikke selve lakken. Om det er rustflekker, altså hull i lakken er Audiot sin metode bra :)

Endret av Epifant
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et annet tips som også fungerer veldig bra på fastbrent bremsestøv etc. er faktisk diesel. Ha en dasj på en sprøytekann, spray på og la virke en stund. Deretter tar du en godt dynket svamp og prøver å vaske bort. Ellers er de tidligere nevnte metodene gode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker så mye for tips! Det er helt riktig overflatiske rustpartikler oppå lakken (fikk samme beskjed både i den årlige rustkontrollen, og hos reperatør som skal fjerne rustflekker i hjulbuene), men jeg tror nok samboern misoppfatta det der med poleringa da!

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker så mye for tips! Det er helt riktig overflatiske rustpartikler oppå lakken (fikk samme beskjed både i den årlige rustkontrollen, og hos reperatør som skal fjerne rustflekker i hjulbuene), men jeg tror nok samboern misoppfatta det der med poleringa da!

:)

DENNE (Meguiars Quik Clay Detailing System) er helt fantastisk til slikt. Jeg selger den ikke, men har prøvd den selv. Koster snaue 300kr

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...