Gå til innhold

Fjerning av mandler i voksen alder. HJELP !


Gelica

Anbefalte innlegg

Hei Janne!

Voltaren skal du ta fordi den hjelper til med å øke litt av den totale smertelindringen sammen med paralgin major, i tillegg til den antiinflammatoriske effekten.

Skorpen vil vanligvis løsne ca. dag 7 - 9, og da har du en liden risiko for blødning. Du skal ikke blø under normale omstendigheter, og gjør du det, skal du ta kontakt med sykehuset. Hvis det fossblør, skal du ringe 113 uden å nøle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Klarer du ikke svelge kald suppe med sugerør heller?

Da måtte det vært et sugerør jeg klarte å stappe ned i halsen forbi alt det vonde, så det bare kunne renne ned..

Kombinasjonen av vondt å svelge + HVA som helst mot sårene/arrene/infeksjonen er så pinefull at jeg ikke gidder.. :snurt:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! opererte Mandlene Fredag 19.august 2011. er nå (21.august)

å leser her hvor vondt alle har det. føler jeg at jeg er en av de heldige! sover fra 11 om kvelden til 7 på morgenen, går på do og tisser . og sovner igjen til kl 11. så tar jeg smertestillenes og ligger og slapper av 30min . så går jeg ned og spiser . (barnemat på glass blandt ut med melk sånn det blir suppe)

er ikke behageligt men enda har jeg ikke hatt behov for å grine. eneste jeg håper på at det ikke blir verre!

fikk narkose ca 11.15. og våknet 12.45! de sa operasjonen tok ca 1 time! våknet opp og begynte bare og grine! var helt forferdeligt. fikk isbiter og smertestillenes.

var uheldig og fikk noe sterkt smertestillenes som jeg spydde av 15 min senere :( bare blod som kom opp:( veldi ubehageligt.

men nå lever jeg på Paralgin Major og Voltaren! voltarenen funker ikke så bra som paralgin major men tar den siden den har effekt mot å ikke få betennelse også! spiser ikke så masse is, men drikker masse Eplejuice! mmm :) <3 med masse isbiter! håper bare ikke smertene blir verre! er også blitt sykemeldt i 17 dager!

lurer på, når skorpen detter av. er det meningen at man skal blø :s ? virker skummelt folk som harskrevt at d bare fosset ut medblo :s ? skal man ikke ta kontakt med sykehuset da??

Dag 1-3 (med operasjonsdagen) var ikke jævlige hos meg. Husker jeg spiste noe is og drakk masse vann. Det var på dag 4 det ble jævlig. Og for de fleste blir det jævligere og jævligere, helt til ca dag 7-8, da blir det bedre. Men jeg fikk infeksjon, og sitter idag på dag 13 med smerter som om det skulle vært over for lenge siden i og med at gro-prosessen min stoppet opp noen dager. Så forbered deg heller på det verste. Jeg var også lysende glad dag 1 og 2, for det var jo ikke så ille. Men boom, der kom helvette :gjeiper:

Mener ikke å skremme deg men det er normalt at det blir verre :)

Har ikke lagt noe merke til no skorper egentlig. Har holdt seg så mykt baki der hele tiden. Har falt av store klumper med sånn hvitt belegg, var ekkelt men ikke vondt egentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg opererte mandlene når jeg gikk i 2.kl i vgs. Jeg fikk fri en uke fra skolen, og det var jeg sjeleglad for! Jeg levde på smertestillende og var helt i ørska. Jeg så ut som er narkis der jeg satt helt dopa på Paralgin Forte:P Jeg tvingte i meg en Rett i koppen om dagen, men det var omtrent det eneste jeg orket å spise. Jeg gikk ned en del, men kiloene kom tilbake når jeg spiste normalt igjen.

Det gjør like vondt som du tror det skal gjøre. Jeg lå i narkose mens legene gjorde inngrepet og jeg husker hvor vondt det gjorde når jeg våknet opp. En sykepleier kom bort til meg og spurte om det gikk bra, og jeg svarte bare hviskende "voooondt...", så fikk jeg noe smertestillende og slokna i noen minutter. Det samme skjedde de neste gangene hun kom bort, men etterhvert ble jeg trillet opp på rommet. Når sykepleier rettet opp ryggen på sengen min så kastet jeg opp. Det var så ufattelig vondt å få magesyre på sårene! Det var iallfall godt å komme hjem til mamma som passet på meg:)

Nå i ettertid er jeg veldig glad for at jeg gjorde det. Jeg merker virkelig forskjell:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Voltarenen bør du ikke droppe. Den er mot innflammasjon og betennelse. Det hjelper sårkantene å gro, og tro meg. Det som gjør vondt er da de blir illrøde og såre..

Mine ble bare mer og mer rød og hoven, gikk på Voltaren da men hadde infeksjon så de hadde lite å si da infeksjonen hadde tatt over. Men de er viktige :) Nå går jeg på anitibiotika og tar Voltaren, sårkanten har blitt mye bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endelig gladnyhet på dag 13.

Fortsettelse dag 12: Huff, var så sulten igår. Prøvde å ta en is, men gikk ikke. Så da orka jeg ikke prøve mer. Tok sovemedisin og heiv meg i senga, uten særlige smerter annet enn sult.

Dag 13: Våkner i 10:00 tiden av ubehag i svelget, ikke smerter egentlig. Småsover til rundt 11:30, da orker jeg ikke presse meg mer. Står opp og tar 1 Voltaren og 1 Antibiotika tablett. Ingen smertestillende. Føler på meg at det ikke er vondt idag, bare når man svelger litt men ikke verre enn en forkjølelse. Er helt ødelagt i kjeven etter å ha bitt tenna hardt sammen i smerter de siste 7-10 døgna. Får nudler av samboer, men orker ikke spise opp alt fordi jeg føler meg sikker på at jeg får ned noe annet. Så jeg går å tar meg et potetgullflak, jeei det gikk fint. Prøver meg på en is, JIPPI. Endelig gikk det ann å spise is, som jeg har blitt rådet til hele tiden. Har spist 4 idag, kun for lystens skyld. Fikk også servert pannekaker med hjemmelaget blåbærsyltetøy til middag. Glafsa ned 4. Ble litt øm etterhvert men jeg SKULLE bli mett. Ååh det var godt. Men den største lykkefølelsen blir nok når det er ingen smerte og ubehag. Da skal jeg gnafse biff med pomfritt og bearnaise, hehe :)

Tok en paracet 2-3 timer etter jeg våkna, egentlig bare av "gammel vane". Så her har det tatt helomvendig iløpet av natta :jepp:

Er myye lykkeligere nå, og håper bare det blir bedre nå. Antibiotikaen hjalp no så sinnsykt. Veide meg foresten i morres, har gått ned 5kg på nesten to uker, regner ikke med å gå så mye mer ned selvom jeg ikke spiser mer enn jeg "må" enda, da jeg helst nyyter mat.

Men, angrer fortsatt på operasjonen, men nå ser jeg endelig lyset i tunnelen. God natt! Tar sovemedisin og litt smertestillende for sikkerhetsskyld, vil ikke våkne opp til en overraskelse i natt :gjeiper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dag 18 nå.

Helningsprosessen tar laang tid. Gjør vondt å svelge enda, og klarer ikke spise normalt. Regner ikke med å kunne spise 100% normalt før om to uker, og det er dritkjipt. Er så sulten, men får ikke spist noe av det jeg vil. Er en Cola-elsker, men det er enda kjempeekkelt å drikke noe med kullsyre, så er rimelig lei for tiden. Mange familiebursdager, men kaker er for klissjete og tungt å få ned.

Tror det kommer til å gå lang tid før jeg kommer til å sette pris på denne operasjonen gitt :tristbla:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 24 år og fjernet mandlene for 4-5 år siden. Det var ett smertehelvette uten like (beklager den grusomme beskrivelsen) Jeg grein om nettene og suglet i meg litt smertestillende når jeg klarte der. Jeg syntes ikke så masse om å ta i rompa.. Jeg hadde store sår i halsen (jeg mener enda at vi burde få med oss antibiotika når vi drar hjem fra sykehuset) - og klarte ikke svelge mitt eget spytt på 14 dager. Jeg var 1 av 200 som får det helt forferdelig. Den 14 dagen på natta klarte jeg ikke å sovne for jeg følte meg rar. Jeg startet å blø noe voldsomt i halsen og ble sendt på legevakten. Jeg bor 2 timer fra sykehuset, så siden jeg stoppet å blø bestemte vi oss for å vente til neste morning. Kl 7 satt jeg i taxi og blødde for andre gang, amulansen ble sendt i møte, men jeg stoppet å blø igjen. Når jeg kom frem ble jeg lagt inn med engang for å få smertestillende og medisiner. Ble sykemeldt enda en uke. Jeg trodde aldri jeg skulle spise fast føde noen sinne igjen! Jeg angrer ikke ETT sekund nå lenger, jeg var syk en uke i mnd i to år og har nå hatt to små halsbetennelser siden. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Dag 31.

Enda smaker mye rart, og er litt sår i halsen til tider. Brus er ikke noe godt, cola smaker.. Dritt. Og jeg som elsker cola! Spiser fortsatt ikke helt normalt, men tilsynelatende. Unngår ofte måltider da smaken ikke henger på greip, kjedelig å spise da. Kaker og bakverk har en tendens til å sette seg mer fast.

Nå har jeg attpåtil blitt forkjøla, så må si at dette er gøy gitt! :gjeiper: Nei fysj, skulle gjerne hatt de svære klumpene baki der jeg. Angrer sikkert ikke om noen måneder, men fysøren som jeg gjør nå. Hele August i dass...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke 30, men svarer likevel siden jeg tok når jeg ble regnet som "voksen" for mandeloperasjon

-Hva er din erfaring vedr hvor vondt dette gjorde i ettertid?

Var ikke mye verre enn vanlig halsbetennelse helt til jeg fikk influensa og spysyken. Dette kompliserte ting litt.

- Hvor lenge er man sykemeldt fra jobb?

Skulle opprinnelig være hjemme 1 - 2 uker.

- Hvilken type smertestillende får man? Man må vel ikke svelge smertestillende?

Jeg fikk paracet stikkpiller med hjem, men syns det er nasty.

-Når kan man spise normalt igjen?

På meg tok det utrolig lang tid, men dette var jo grunnet komplikasjoner.

-Hvor mange dager tok det før du kunne spise noe igjen og hva spiste du da?

Spiste is og pølse rett etterpå, for da kjente jeg ingenting enda, men etter det gikk det i is, lunken suppe, potetmos og brød uten skorpe.

-Gikk du ned mange kg?

Jepp, men dette var pga komplikasjoner som sagt.

-Hvilket sykehus ble du operert på?

Haukeland.

-Var du fornøyd med behandlingen på sykehuset?

Grei nok, men kunne vært bedre.

-Ble du sendt hjem samme dag?

Ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Dag 43.

Har vært gjennom en forkjølelse allerede for en uke siden, men den har tydligvis ikke gitt helt slipp for nå sitter jeg her med sår hals og kråkestemme.. :tristbla:

Det meste av mat og drikke smaker enda fælt, og det strekker baki halsen når jeg gaper høyt eller gjesper. Sliter mer med dårlig ånde nå enn før jeg fjerna mandlene.

Merker at det er mer åpent baki der, og misstenker at det har positiv effekt på kondisen. Men har ikke fått testet det ut enda da jeg har vært dårlig helt siden jeg tok disse jævlene :kjefte:

Gud som jeg savner en velsmakende, god middag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er på dag 9.. Og ... Det er ufattelig jævligt!

Operasjonen gikk helt fint. Hadde time klokken 12:00, og klokken 13:00 lå jeg på operasjonsbordet og ventet på at narkosen skulle virke. Ca 14:00 var jeg våken, operasjonen hadde kun vart i 5 minutter fordi det var så enkelt å fjerne de. Ingen komplikasjoner eller blødninger. Rundt 15:00 tiden var jeg ute. Måtte bo på et pasient hotell i et døgn som lå rett over gaten da jeg måtte til en annen by enn hjembyen for å ta mandlene.

Dag 1 (operasjonsdagen): Var utrolig mye bedre enn forventet. Rett etter jeg kom ut fra sykehuset dro jeg og mamma på en fiskerestaurant like ved siden av. Der spiste jeg fiskesuppe, og is med jordbær til dessær. Såklart var det ubehagelig, og litt sårt, men ikke verre enn en forkjølelse. Før vi dro til hotellrommet stakk vi innom butikken. Kjøpte litt sjokolade, og en pose med boller. I løpet av kvelden spiste jeg minst 5 boller, og 3 små sjokolader. 2 saftis, og drakk en halvliter cola med isbiter. Ble aldri mett! Drakk også utallige flasker med vann. Tissa nok på do i allefall 30 ganger den dagen.... Slukte 2 Voltaren og 2 Pinex Forte den kvelden.

Dag 2: Natta var ille, men ikke jævlig. Smertene tok seg opp. Var fortsatt mulig å få i seg vann og is. Helt overkommelige smerter. Tok 3 Voltaren, 2 Pinex og 2 Pinex Forte den dagen.

Dag 3: Finner fort ut at nettene er jævlige. Våkner av smerte, og må hive nedpå Voltaren og Pinex Forte. Det gjør ufattelig vondt. Det er som om noen skraper med kniv inni halsen opp mot ørene. Heldigvis går det over etter 1-2 min, og man slapper av. På dagtid går det generelt bra, tar noe mer smertestillende nå. Flere vanlige pinex. Vann blir derimot vanskeligere å få ned, og is gjør bare vondt. Generelt, ubehagelig. Og det er gørrkjedelig å kjenne seg bra i kroppen, og være SÅ sulten, men ikke kunne gjøre noe med det.

Dag 4: Smertene er ikke til å holde ut. Hver eneste lille bevegelse gjør vondt. Natta er et mareritt uten like. Gråter og gråter i fortvilelse. Må opp i høyrere dose smertestillende, for mye tror jeg. Er helt omtåka, og klarer ikke prate. Ingenting glir ned. Vannet er som piggtråd, har ingen energi, ligger bare rett ut hele dagen.

Dag 5,6,7: Helt forferdelige. Like ille som dag 4. Aldri før har noe gjort så vondt. Nettene, morgen og kvelden er verst alle dagene. Gråter, og har så vondt at jeg vurderer å dra på legevakta. Her vurderer jeg seriøst også å ta bilen å kjøre meg ihjæl. Var så uutholdelig vondt.....

Dag 8: Litt bedre natt heldigvis. Er utsultet når jeg står opp. Føler at denne dagen skal bli bedre, og at jeg har hatt min smertetopp (som er vanlig rundt dag 7). Mimres tilbake 1 uke i tid, da jeg lå på operasjonsbordet og fikk narkose. Dette har vært den verste tiden i mitt liv... Nå er klokka blitt 18:00. Har klart meg uten smertestillende siden 12:00 ca, men nå kom smertene bankende i ørene og i sårene. Knaller innpå med 1 Pinex Forte og 1 Voltaren. Har spist litt grøt, et wienerbrød og innmaten til en hvetebolle. Alt tar ufattelig lang tid.. Stemmen min er fucka, gjør vondt å prate.. Mistenker at det kommer til å ta en stund før dette blir bra... Enda masse ekkelt hvitt belegg baki der, noe har falt av.

Det var min erfaring, hittil. Per i dag angrer jeg enormt på at jeg tok mandlene. Det er så utrolig vondt. Helt ufattelig. Ingenting kan sammenlignes, og jeg har i en arbeidsulykke klart å kutte meg ned til nervene i håndleddet. Det var ondt det, men ingenting i forhold til dette. Langvarige smerter er .. horibelt.

Med mindre du plages ENORMT med mandlene (noe jeg egentlig ikke gjorde. De var bare enorme, og plagsomme men var ikke ofte syk) så bør du ikke ta de. Det er the worst time of your life..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

Dag 43.

Har vært gjennom en forkjølelse allerede for en uke siden, men den har tydligvis ikke gitt helt slipp for nå sitter jeg her med sår hals og kråkestemme.. :tristbla:

Det meste av mat og drikke smaker enda fælt, og det strekker baki halsen når jeg gaper høyt eller gjesper. Sliter mer med dårlig ånde nå enn før jeg fjerna mandlene.

Merker at det er mer åpent baki der, og misstenker at det har positiv effekt på kondisen. Men har ikke fått testet det ut enda da jeg har vært dårlig helt siden jeg tok disse jævlene :kjefte:

Gud som jeg savner en velsmakende, god middag!

Hei!

Jeg er på dag 21 og har ennå vond smak i munn/ dårlig ånde (var svææært plaget med dette i forkant av operasjonen)...Vet du hvorfor den vonde smaken ikke forsvinner?? Jeg har ikke tatt opp dette med lege ennå.... Håper på svar :)

God bedring videre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Gjest_mie_:

Aner ikke hvorfor den dårlige smaken ikke forsvinner. Det er en sjelden gang at smaksløkene blir forvirret etter en mandeloperasjon, men som oftest går det tilbake til normalen igjen.

Er på dag 70 nå, og fortsatt smaker mye RART og dårlig. Cola smaker enda ekkelt, og har generelt ekkel smak i munnen konstant. Ting er overhodet ikke som før.. Sjokolade er ikke noe godt. Eneste som smaker omtrent det samme som før er epler og poteter, som jeg kommer på i farta.

Med andre ord, angrer som faen. Jeg klikker hvis dette er varige greier, noe som er uhyre sjeldent men faktisk forekommer..

Takk, og god bedring selv. Unner ingen dette!!! :kjefte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hei... Noen kan hjelpe meg? på en måned siden hadde jeg fjerne mandlene. men nå har jeg mistet Smaker følelse ? har noe ovlever soen etter fjerne mandlene.?

helppppppppppppppppp me!!!!

Det kan være en reaksjon på narkosen. En god venninne av meg var inne til operasjon for galleblæren for noen måneder siden, og smaksansen hennes var helt på tur etterpå. Tror det gikk to-tre måneder før smaken var sånn halvveis tilbake på rett sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange svar.

Kjenner at det ikke høres oppløftende ut, men godt folk er ærlige.

Siden sist har jeg fått en kul på halsen (ser nesten ut som en plomme) og har hele tiden trodd at dette var en hoven mandel som ikke har gått tilbake etter siste operasjon.

Var hos øre, nest, hals spesialist for å få videre henvisning til fjerning av mandlene.

Jeg spurte han om kulen og fikk beskjed om at dette ikke hadde med mandlene å gjøre, men at dette var en cyste som kunne komme etter halsbetendelser.

Når jeg hørte "cyste" ble jeg engstelig, men han sa det ikke var noen farlig cyste, men at den måtte fjernes.

Jeg regner med å håper at de tar begge operasjonene samtidig, så jeg blir ferdig med det.

Blir kjempegøy med sykt sår hals innvendig og arr utvendig.

Har fått time til konsultasjon på torsdag på Louisenberg og kjenner jeg allerede gruer meg til dagen jeg får beskjed om operasjonsdato.

Jeg vet i hvertfall at jeg skal be om stillpiller for uansett om det kan være litt ekkelt har jeg en følelse av at de virker bedre enn de man må svelge.

Jaja, så heldige meg som gruet meg for en operasjon må gjennom to :-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...

Nå er det snart 1 år siden jeg fjernet mandlene, og ja jeg er hun som hadde det helt forferdelig her i denne tråden. Kan si så mye som at smaksløkene ENDA er litt på bærtur. Jeg liker ikke melkesjokolade lengre f.eks, og kullsyre er ikke noe godt. Som sagt var jo jeg en cola-elsker, så det er ganske kjipt, selv om det er bra for meg :fnise:

Er høygravid nå, og gruer meg faktisk ikke til smertene under fødselen i det hele tatt. Jeg har tro på at ingenting, og da mener jeg ingenting, kan bli vondere enn det jeg hadde i 1 mnd etter mandeloperasjonen. Vi får vente å se :gjeiper:

Håper andre har hatt nytte av mandeloperasjonen. Det skal jo gå forholdsvis greit for de fleste :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest yvonne

Jeg tok mandlene da jeg var 19 hvis jeg ikke tar helt feil. Jeg var på brynklinikken i oslo da jeg ikke ville vente i sykehuskø i ett år.

Inngrepet gikk veldig fort. Vi gikk omtrent på samlebånd. så selve sykehusopplevelsen var veldig dårlig for meg :( de hadde ikke et fnugg av omsorgen man får på sykehus. Jeg reagerte på narkosen og lå og hakka tenner og frøys.men ingen brydde seg selv om mamma sa fra.

Ble skuffet da jeg fikk vite at jeg ikke kunne spise is med melk/fløte i..kun vannis :(

Den første uka orka jeg ingenting..klarte ikke spise eller prate og sov mye. Eneste pilla som funka for meg var Voltaren stikkpiller. Da kjente jeg ingenting og kunne spise og prate så mye jeg orket:)

Men vær obs på at du kan våkne om natta og da gjør det jævlig vondt! så ha stikkpiller tilgjengelig..

Gikk ned ca 5 kg,men det går du opp igjen. fikk to uker fri,men jeg trengte noen dager til for å komme på beina. Mine beste tips er å spise/drikke så mye kaldt du orker og ikke prat, skriv heller lapper.

Jeg angrer ikke i det hele tatt! det var verdt det.. mandlene mine var forvokste og hadde mange halsbetennelser i året hvor jeg nesten ikke fikk puste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...