Gå til innhold

Fjerning av mandler i voksen alder. HJELP !


Gelica

Anbefalte innlegg

-Hva er din erfaring vedr hvor vondt dette gjorde i ettertid?

- Hvor lenge er man sykemeldt fra jobb? Jeg var sykemeldt i en uke

- Hvilken type smertestillende får man? Man må vel ikke svelge smertestillende? Paralgin major og voltaren stikkpille.

-Når kan man spise normalt igjen? Etter en uke.

-Hvor mange dager tok det før du kunne spise noe igjen og hva spiste du da? Spiste stort sett normalt etter noen dager.

-Gikk du ned mange kg? Nei.

-Hvilket sykehus ble du operert på? Haukeland sykehus.

-Var du fornøyd med behandlingen på sykehuset? Ja

-Ble du sendt hjem samme dag? Nei, men dette er 6 år siden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg fjernet dem da jeg var 32. I Oslo, klinikk på Majorstua. Ble sendt hjem samme dag. Var sykemeldt i 14 dager. I begynnelsen var det greit, men så ble det verre og verre. Jeg var virkelig sjokkert over hvor vondt det var, fatter ikke at det kan være SÅ vondt. Har hatt noen andre operasjoner og det kan ikke sammenlignes.

Paralgin Forte hjelp ikke, men Voltaren stikkpiller hjalp. Tok kanskje tre ganger så mye Voltaren som jeg skulle, holdt det rett og slett ikke ut uten Voltaren.

Hadde smertetopp etter 9 dager tror jeg. Spiste ikke så mye, gikk ned noen kilo, men de kom jo tilbake etterpå. Alt i alt gikk det jo greit, smerte glemmer man jo når den ikke er der lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok mandlene da jeg var 33. Det er en veldig enkel operasjon, men det gjør veldig vondt i eftertid. Jeg husker at jeg våknet av narkosen med 2 fnisete sykepleiere ved siden av meg, og hadde visst sagt mye rart. Jeg fikk aldri vite hva.....

I våre dager er dette betydelig mindre smertefullt enn tidligere, fordi de fleste som udfører disse operasjonene nå setter en kortisonsprøyte efter inngrebet, som fører til en betydelig dempning av hevelsene. Det gjorde man ikke før, men nå er det omtrent standard.

-Hva er din erfaring vedr hvor vondt dette gjorde i ettertid?

Det gjorde veldig vondt. Da jeg våknet, tenkte jeg at dette er ikke så ille. Så fikk jeg beskjed om å spise en is. Den smeltet før jeg var ferdig, og det var nesten umulig å svelge bare en bitteliten mengde væske. Smerten gav seg litt efter noen dager, men blev litt verre igjen efter omtrent en uke. Efter to uker begynte det å bli levelig.

- Hvor lenge er man sykemeldt fra jobb?

Jeg jobber mye overtid, så jeg ryddet og ordnet, slik at jeg ikke trengte sykmelding. Imidlertid kjedet jeg meg, og gikk på jobb efter litt over en uke. Der møtte jeg en ØNH-venn som blev ganske forbandet over å se meg der så kort efter indgrebet. Det blev bare den ene arbeidsdagen den uken, så i praksis var jeg sykmeldt i to uker, selv om det ikke var formelt.

- Hvilken type smertestillende får man? Man må vel ikke svelge smertestillende?

Det varierer litt hva man får, men noen tabletter må man regne med å svelge. Det går egentlig ganske greit. Jeg gikk på morfintabletter og voltaren som stikkpiller, og det lindret godt, men jeg hater å ta morfin. Jeg fikk en del rare kallenavn hjemme i den perioden, og hadde liten kontakt med meg selv. Det er ikke alle som får morfin efter et slikt indgreb. Ellers lærte jeg å sette pris på paracetamol som brusetabletter.

-Når kan man spise normalt igjen?

For meg tok det ca. to uker, men dette varierer litt.

-Hvor mange dager tok det før du kunne spise noe igjen og hva spiste du da?

Jeg spiste allerede dagen efter, men bare is, youghurt og suppe. Fortsatt er det en del supper jeg ikke orker tanken på.

-Gikk du ned mange kg?

En del, men jeg vet ikke hvor mange. Forskjellen var veldig synlig.

-Hvilket sykehus ble du operert på?

Alleris inFrederik Stangs gate.

-Var du fornøyd med behandlingen på sykehuset?

Kirurgisk, ja. Utredningen var elendig, hvilket jeg gav tydelig beskjed om på forhånd, da jeg hadde en uavklart tilstand. Jeg burde ha sagt nei til indgrebet, for da jeg endelig fikk utredet det noen måneder senere, viste det seg at indgrebet kunde ha vært livsfarlig. Men jeg ville jo så gjerne bli kvitt basketballene bak i halsen. Det var nesten ikke passage, og jeg mistet nok litt dømmekraft i den perioden, for jeg hadde en del konsekvenser av dette som gjorde at jeg aldri var helt våken og til stede.

-Ble du sendt hjem samme dag?

Ja, men fikk ikke lov til å være alene, så min skrekkslagne daværende svigermor fikk en håndskrevet lapp med skjelvende morfinskrift, der det stod hva hun skulle gjøre og hvor hun skulde ringe hvis noe skjedde.

-Andre ting som kan være greit for meg å vite.

Dette regnes blandt leger for å være en nybegynneroperasjon, og det er veldig liten fare for at noe går galt under normale omstendigheter, selv om min ØNH-venn moret seg over å fortelle om ting som hadde gått galt under hans mange operasjoner. Det var særlig oppløftende å høre om en av hans første operasjoner, der det viste seg at pasienten hadde hovedpulsåren i halsen (a. carotis communis) voksende gjennom den ene mandlen. Det oppdaget han på den kjedelige måden at han skar den over....Men det gikk bra. Dette er forøvrig ekstremt sjeldent, og ingen ting å engste seg for.

I tiden efter operasjonen er du i risiko for blødninger, og de kan være farlige. Derfor skal du ikke under noen omstendigheter drive fysisk aktivitet før du er bra. Hvis du begynner å blø, skal du oppsøke lege umiddelbart, ikke håbe at det går over. Det gjør det som oftest ikke. Ikke vær alene første døgn hvis du blir sendt hjem.

Operasjonen er vond, men det er liten risiko forbundet med den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er klokka 19:00 og smertene er blitt uutholdelige. Tror skorpene driver å småløsner litt nå. Er jævlig å røre på hodet. Kan ikke snakke og drikke er utenkelig. Må si at dette er mye forferdelig. Tok 1 Voltaren, 1 Pinex Forte og 1 Tramadol (anbefales ikke..)

Drit og dra, jeg vil spole tilbake tiden!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er klokka 19:00 og smertene er blitt uutholdelige. Tror skorpene driver å småløsner litt nå. Er jævlig å røre på hodet. Kan ikke snakke og drikke er utenkelig. Må si at dette er mye forferdelig. Tok 1 Voltaren, 1 Pinex Forte og 1 Tramadol (anbefales ikke..)

Drit og dra, jeg vil spole tilbake tiden!!!!

Stakkars deg. Jeg husker godt den fasen der. Men gled deg over at det ikke er lenge til det slipper nå. I denne fasen kan du være sårbar for blødninger igjen - men det virker som om du er så utslått at det ikke blir noe særlig fysisk aktivitet uansett, så jeg tror du er rimelig trygg for dette.

Hold ut - du er straks over det verste, og om noen dager vil det bli veldig mye bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stakkars deg. Jeg husker godt den fasen der. Men gled deg over at det ikke er lenge til det slipper nå. I denne fasen kan du være sårbar for blødninger igjen - men det virker som om du er så utslått at det ikke blir noe særlig fysisk aktivitet uansett, så jeg tror du er rimelig trygg for dette.

Hold ut - du er straks over det verste, og om noen dager vil det bli veldig mye bedre.

Ingen medisiner funker. Hva faen!? Og ikke om jeg fikk stikkpiller, alt må ned gjennom halsen. Er uutholdelig å drikke noe. Sitter å gråter, og er lei av å vente på at det skal bli bedre. Virker seriøst ikke sånn..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ingen medisiner funker. Hva faen!? Og ikke om jeg fikk stikkpiller, alt må ned gjennom halsen. Er uutholdelig å drikke noe. Sitter å gråter, og er lei av å vente på at det skal bli bedre. Virker seriøst ikke sånn..

Det er ikke ulovlig å ringe legevakten og spørre om du kan få en "krisemedisinering" hvis du har så sterke smerter, men hvis du allerede har tatt en tramadol, tror jeg ikke du skal ha for store forhåbninger. Du må i alle fall fortelle hva du har tatt, ellers kan det være farlig.

Jeg sender i hvert fall noen gode tanker i din retning, selv om det ikke hjelper på smerten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke ulovlig å ringe legevakten og spørre om du kan få en "krisemedisinering" hvis du har så sterke smerter, men hvis du allerede har tatt en tramadol, tror jeg ikke du skal ha for store forhåbninger. Du må i alle fall fortelle hva du har tatt, ellers kan det være farlig.

Jeg sender i hvert fall noen gode tanker i din retning, selv om det ikke hjelper på smerten.

Hahhaha. Jeg må faen le... Nå ble det seriøst verre enn det har vært noen av dagene. Typisk min flaks. Med en gang jeg skriver ned at jeg tror det går i bedre retning, så går alt til helvete. Og tramadolen funker ikke.. Nå kjennes det ut som noen vrir piggtråd i alle retninger inn i ørene mine og halsen.

Tror ikke jeg orker å prøve meg på legevakta nei, vil ikke tenke på smertene ved å måtte åpne munnen på vidt gap der. Klarer det ikke selv her hjemme engang uten å ligge på gulvet rullende av smerte etterpå.. Men uansett, takk! Er selfølgelig alene hjemme nå og pines i stillheten..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tilbake igjen etter en forferdelig kveld igår og natt.

Dag 8 på kvelden: Fikk helt plutselig forferdelig vondt. Så vondt at jeg hyperventilerte. Ingen av smertestillende funket. Tok 3 Tramadol og 1 Voltaren. Så og si ingen effekt. Ringte legevakta for å spørre om jeg kunne ta avslappningsmedisin + sovemedisin. Forklarte alt jeg hadde tatt av medisiner før. Og ja, jeg fikk ta en dose hvis det var umulig å få sove. Så da gjorde jeg det, og ble mye roligere.

Våknet et par ganger i løpet av natten, men var så søvnig at jeg ikke tenkte så mye over smertene jeg fikk ved å svelge. Sovnet fort igjen. Våknet 4-5 ganger..

Dag 9 (i dag): Uutholdelig vondt å få i seg medisiner. Virker som de funker utrolig dårlig, men det kan ha noe med at jeg ikke klarer å svelge ned nok vann slik at de løser seg godt opp. Klarer ikke spise noe, og gjør utrolig vondt å snakke. Tror ikke jeg blir i stand til å snakke ordentlig på flere uker. Tadd Tramadol, Voltaren, Pinex Forte og Paracet idag. 3 ganger siden jeg stod opp.. Skriker av smerte hver gang jeg skal svelge.

Har fått gått meg en liten tur med mamma, og vi dro på butikken. Kjøpte ingenting. Vet at det blir umulig å spise i dag, med mindre formen tar en helomvending.

Og jeg som hadde håpa på å bli bra nok til å kunne drikke alkohol til helgen, på dag 11. Skjer nok ikke.. Fyfaen, hadde jeg vist at dette hadde blitt et HELVETE, så hadde jeg aldri gjort det. Aldri. Blir nok å oppdatere videre, da jeg har funnet det mest interessant å lese dag for dag av andre sine erfaringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Back. Still in hell.

Fortsettelse av Dag 9: Nok en kveld med smerter. Klarte å få i meg små mengder med potetmos og pølse. Type 5x5mm biter. Og det var sterkt, vondt og smakte dritt pga smaksløkene er helt idiot. For all del, ikke spis ketchup. Syre!! Umulig å spise is, går rett og slett ikke ann. Klarer såvidt å slurpe i meg vann. Legger meg i 21:30 tiden, og da med sovemedisiner og en Tramadol inntatt. Men før det sto jeg i speilet å prøvde å undersøke inni kjeften, men er så vondt å åpne munnen så får det ikke godt nok til. Finner uansett ut at jeg har sånne hvite klumper bak på tunga med jeklsene, eller på siden av tunga. Det som har plaget meg enormt. Har trodd det har hengt noe å dinglet der.. Uansett, tonnevis med hvitt igjen og er rød som bare fy rundt kantene.

Dag 10: Sover mye bedre med medisin. Våknet en gang klokka 08:00, tok en Tramadol, gikk litt rundt meg selv for det er såå uuuuutholdelig vondt å svelge vann og piller. Gikk å la meg igjen til omtrentlig 11:00. Våkner av litt smerte, men hvis jeg ligger litt helt i ro så forsvinner de. Så kan småsove i 30 min til selvom det gjør dritvondt hvis jeg rører på meg.

Nå har jeg stått opp. Har vondt, klarer ikke snakke, er sår som bare faen. Orker ikke ta smertestillende, for det blir bare verre rett etter man har tatt de. Orker ikke 15 minutter med pining for at det ska bli LITT bedre...

Har ikke store forhåpninger ang. mat.. Er så jævlig å ete når det smaker dårlig og gjør vondt. Veide meg igår. Hadde gått ned 3.6kg på 1 uke.. Og fler blir det.. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lol. Folk begynner sikkert å bli lei av å lese fra meg her nå. Men vet at det kan være til hjelp for andre.

Dro til legen. Hadde spist opp all reseptmedisinen jeg fikk. + all medisinen jeg har nevnt tidligere som Tramadol osv.

Tok blodprøve der, og venta en evighet på å komme inn. Jeppsann, det var betennelse gitt! Det har ikke blitt noe bedre på flere dager, og nivåene i blodet mitt indikerte betennelse. Var knallrød, hadde altfor mye innflamasjon eller noe sånt. Hun trur helningsprosessen har gått ned med 80% de siste dagene.

Visste noe var galt. Og jeg har jo "ropt" om hjelp til mine nærmeste.. med svar om at: "Imorgen blir det bedre.. Det KAN bare bli bedre nå". Kjøss meg. Vet i alle fall at jeg skal høre etter når noen er så desperat som jeg har vært disse dagene.

Så nå blir det en heftig antibiotikakur. Over dobbelt så mange tabletter å sluke nå. Så regner med at jeg kommer til å være ganske død. Må innrømme at dette har vært den verste tiden i mitt liv, og jeg blir fort deprimert. Er akkurat på kanten nå til å bikke over til the dark side. Føler ikke at noen har hørt meg.

Vel, hvis ikke det blir bedre framover nå så har jeg virkelig ikke peiling. Ikke fjern mandlene, det er det beste...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er fint at du poster.

Efter det forrige indlegget ditt, ante det meg at du kanskje hadde en komplikasjon, så det overrasker meg ikke at du har fått konstatert en infeksjon. Da du beskrev sterk rødme rundt sårkantene tenkte jeg å poste noe om dette, men blev opptatt med noe andet, dessverre. Godt at du drog til legen. Veldig leit å høre, jeg håber du får en bratt kurve oppover i de nærmeste dagene.

Generelt synes jeg det er litt dumt at du fraråder andre å få gjort en slik operasjon. Det er ikke alle som får et så dramatisk forløb som deg, og noen trenger virkelig å få mandlene ut. Helsevesenet er betydelig mere restriktive til å gjøre dette end man var for 20-30 år siden, så ofte er det en nødvendig operasjon.

Jeg ønsker deg god bedring, og ser frem til å lese dine indlegg igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Generelt synes jeg det er litt dumt at du fraråder andre å få gjort en slik operasjon. Det er ikke alle som får et så dramatisk forløb som deg, og noen trenger virkelig å få mandlene ut. Helsevesenet er betydelig mere restriktive til å gjøre dette end man var for 20-30 år siden, så ofte er det en nødvendig operasjon.

Takk for at du sier dette, etter å ha lest denne tråden har i allefall jeg blitt livredd for å fjerne mandlene, så godt med en liten motvekt :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for at du sier dette, etter å ha lest denne tråden har i allefall jeg blitt livredd for å fjerne mandlene, så godt med en liten motvekt :sjenert:

Du skal ikke være redd for en evt. operasjon. Det vilde være løgn å si at det ikke er vondt - men hvis man har et "normalt" forløb, kommer mam helt greit gjennom det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for at du sier dette, etter å ha lest denne tråden har i allefall jeg blitt livredd for å fjerne mandlene, så godt med en liten motvekt :sjenert:

Ja, beklager.. Har vært veldig på det at det er forferdelig osv. Men når man sitter inne hele dagen i over en uke og pines hvert minutt omtrent så blir man litt usikker på alt man gjør. Fikk kjeft på Facebook over for mye klaging. Så har mildt sagt ikke vært meg selv..

Jeg kommer heelt sikkert ikke til å angre om 1 måned eller så. Har bare vært så frustrert fordi alle de gøye festene er akkurat nå, og bestekompisen min drar til Australia om noen dager og jeg bor langt nord i landet og det er de siste sommerdagene her nå. Så timingen har vært ufattelig dårlig. Og har som sagt vært i en boble..

Beklager dette. Virkelig. Men, hvis du bare er plaget med store mandler og litt kvelningsfølelse av og til så bør du i alle fall vurdere det lenge før du gjør inngrepet. For denne smerten unner jeg ingen, selv om jeg har fått det mye verre enn de fleste. Var egentlig ikke forferdelig plaget, men elsker narkose (sunt ja...) så derfor sa jeg ja. Har du derimot ofte halsbetennelser og sånt så kan det jo være mye bedre å ta de fortest mulig. Foresten, samme dagen som operasjonen merket jeg betydelig endringer i luftveiene, er mye mer åpent nå. Satt pris på det da, men har glemt å tenke over det positive i all denne elendigheten :P

Blææ, ikke hør på meg. Er bare i min egen lille neddopa tåke av smerte!

Vel vel, fortsetter nå likevel dagsfortellingen. Skal prøve å ikke være så dramatisk.

Fortsettelse av dag 10: Går helt greit i løpet av dagen. Føler at antibiotikaen virker litt. Lager meg restene av pølse og potetmos. Hiver litt bearnaisesaus over det. Får kanskje ned 1 pølsebit på 30 min. Orka ikke prøve mer da, spiste kanskje 1/3 av potetmosen. Så igår var jeg temmelig utsulta.. Gikk å la meg tidlig som vanlig.

Dag 11: Våkner 04:45 ca av smerter. Hadde bestemt meg kvelden før for å ikke ta sovemedisin i håp om at det skulle være greit. Angrer nå.. Sleit meg gjennom 1 paracet og 1 pinex forte. Sovna igjen. 07:00, våkner av smerte.. Sliter meg gjennom 2 paracet og 1 pinex forte denne gang. Våkner igjen klokka 09:00, langt fra uthvilt. Og smerter såklart.. Trygler om 1 Tramadol og 1 beroligende. Sover godt til jeg blir vekka av mora mi klokka 12.

Har sittet ute i sola i 2-3 timer, føler meg som en dau fisk. Ikke av smerter men av dopet. Blir mast på om å drikke vann, men det gjør så ufattelig vondt. Likevel tyner jeg ned 1-2 desiliter hver gang jeg tar piller. Har også begynt å trykke i meg kosttilskudd for ikke å bli helt dehydrert av alt.

I kveld skal alle vennene mine på fest og kose seg, det er skyfri himmel og siste helga før kompisen min drar "down under". Synes oppriktig synd på meg selv, men holder motet oppe. Hjalp å dra til legen å få bekreftet min fortvilelse ang. at det ikke ble bedre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Meis!

Jeg tror du kan regne med en rask bedring fremover nå. Jeg har et lite tips til deg.

Hvis du har vanskelig for å ta til deg fast føde, og du er redd for å bli dehydrert, så er rent vann ikke det beste å drikke, fordi du da "skyller ut" ganske mange stoffer som hjelper deg å holde væskebalansen ved like, og du vil i tillegg føle deg enda dårligere.

For å bevare nogenlunde likevekt i væskebalanse. din, bør du heller drikke saft eller noe andet som innholder litt salter, mineraler etc. Det gjør ikke noe om det er mye sukker i det du drikker. Sportsdrikker er helt ypperlige i denne sammenhengen. Cola er bra, men jeg regner med at kullsyre er det siste du har lyst på.

I og med at du får i deg litt mat, er du ikke i noen voldsom fare for dehydrering, men med et minimalt matinntak, vil rent vann faktisk paradoksalt nok kunde forverre dehydrering hvis den først begynder.

Fortsatt god bedring.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Still going.

Fortsettelse på dag 11: Dagen går greit, får i meg nudler med besvær. Er kraftig lei det nå. Samboer drar ut på fest og jeg tar tidlig kveld. Orker ikke å våkne flere ganger om natten så tar beroligende medisin og sovemedisin + vanlige smertestillende dosen.

Dag 12: Våkner i 09:00 tiden av litt smerter, men ikke kjempeille. Hiver nedpå en Tramadol. Sover til rundt 12:00. Skal ta 1 antibiotika tablett 4 ganger i døgnet, så det blir de eneste gangene jeg tar tabletter. Har egentlig ikke spist noe smertestillende idag bortsett fra de faste Pinex Forte og Voltaren (1 stk 3 ganger daglig). Har ligget inne hele dagen, sett på tv. Har ikke orka å lage nudler, er så lei og det er det eneste jeg vet går ned. Må si at i 21:00 tiden da samboer lagde egg og bacon på nystektbrød og tok en cola til trudde jeg at jeg skulle dø. Skreik i frustrasjon.. Orker ikke prøve å spise noe, for det gjør vondt bare jeg svelger litt vann eller saft. Prøvde meg på en liten sjokoladebit, det gikk ikke. Så idag har jeg ikke spist en dritt. Hadde vel klart det men oorker ikke mer nudler, og er ikke glad i suppe. Får bare være "anoretiker" idag da. Er langt fra undervektig så dør nok ikke :)

Gørrlei nå. Og har fått et sånt fint lag på tunga. Tjukt og ekkelt. Er dritnervøs for at smaksløkene mine skal være helt borti natta i flere uker. Er seriøst en MAT-elsker uten like. Angrer fortsatt på operasjonen.. Lurer på når det vil snu, om det noen gang gjør det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er på dag 9.. Og ... Det er ufattelig jævligt!

Operasjonen gikk helt fint. Hadde time klokken 12:00, og klokken 13:00 lå jeg på operasjonsbordet og ventet på at narkosen skulle virke. Ca 14:00 var jeg våken, operasjonen hadde kun vart i 5 minutter fordi det var så enkelt å fjerne de. Ingen komplikasjoner eller blødninger. Rundt 15:00 tiden var jeg ute. Måtte bo på et pasient hotell i et døgn som lå rett over gaten da jeg måtte til en annen by enn hjembyen for å ta mandlene.

Dag 1 (operasjonsdagen): Var utrolig mye bedre enn forventet. Rett etter jeg kom ut fra sykehuset dro jeg og mamma på en fiskerestaurant like ved siden av. Der spiste jeg fiskesuppe, og is med jordbær til dessær. Såklart var det ubehagelig, og litt sårt, men ikke verre enn en forkjølelse. Før vi dro til hotellrommet stakk vi innom butikken. Kjøpte litt sjokolade, og en pose med boller. I løpet av kvelden spiste jeg minst 5 boller, og 3 små sjokolader. 2 saftis, og drakk en halvliter cola med isbiter. Ble aldri mett! Drakk også utallige flasker med vann. Tissa nok på do i allefall 30 ganger den dagen.... Slukte 2 Voltaren og 2 Pinex Forte den kvelden.

Dag 2: Natta var ille, men ikke jævlig. Smertene tok seg opp. Var fortsatt mulig å få i seg vann og is. Helt overkommelige smerter. Tok 3 Voltaren, 2 Pinex og 2 Pinex Forte den dagen.

Dag 3: Finner fort ut at nettene er jævlige. Våkner av smerte, og må hive nedpå Voltaren og Pinex Forte. Det gjør ufattelig vondt. Det er som om noen skraper med kniv inni halsen opp mot ørene. Heldigvis går det over etter 1-2 min, og man slapper av. På dagtid går det generelt bra, tar noe mer smertestillende nå. Flere vanlige pinex. Vann blir derimot vanskeligere å få ned, og is gjør bare vondt. Generelt, ubehagelig. Og det er gørrkjedelig å kjenne seg bra i kroppen, og være SÅ sulten, men ikke kunne gjøre noe med det.

Dag 4: Smertene er ikke til å holde ut. Hver eneste lille bevegelse gjør vondt. Natta er et mareritt uten like. Gråter og gråter i fortvilelse. Må opp i høyrere dose smertestillende, for mye tror jeg. Er helt omtåka, og klarer ikke prate. Ingenting glir ned. Vannet er som piggtråd, har ingen energi, ligger bare rett ut hele dagen.

Dag 5,6,7: Helt forferdelige. Like ille som dag 4. Aldri før har noe gjort så vondt. Nettene, morgen og kvelden er verst alle dagene. Gråter, og har så vondt at jeg vurderer å dra på legevakta. Her vurderer jeg seriøst også å ta bilen å kjøre meg ihjæl. Var så uutholdelig vondt.....

Dag 8: Litt bedre natt heldigvis. Er utsultet når jeg står opp. Føler at denne dagen skal bli bedre, og at jeg har hatt min smertetopp (som er vanlig rundt dag 7). Mimres tilbake 1 uke i tid, da jeg lå på operasjonsbordet og fikk narkose. Dette har vært den verste tiden i mitt liv... Nå er klokka blitt 18:00. Har klart meg uten smertestillende siden 12:00 ca, men nå kom smertene bankende i ørene og i sårene. Knaller innpå med 1 Pinex Forte og 1 Voltaren. Har spist litt grøt, et wienerbrød og innmaten til en hvetebolle. Alt tar ufattelig lang tid.. Stemmen min er fucka, gjør vondt å prate.. Mistenker at det kommer til å ta en stund før dette blir bra... Enda masse ekkelt hvitt belegg baki der, noe har falt av.

Det var min erfaring, hittil. Per i dag angrer jeg enormt på at jeg tok mandlene. Det er så utrolig vondt. Helt ufattelig. Ingenting kan sammenlignes, og jeg har i en arbeidsulykke klart å kutte meg ned til nervene i håndleddet. Det var ondt det, men ingenting i forhold til dette. Langvarige smerter er .. horibelt.

Med mindre du plages ENORMT med mandlene (noe jeg egentlig ikke gjorde. De var bare enorme, og plagsomme men var ikke ofte syk) så bør du ikke ta de. Det er the worst time of your life..

Hei! opererte Mandlene Fredag 19.august 2011. er nå (21.august)

å leser her hvor vondt alle har det. føler jeg at jeg er en av de heldige! sover fra 11 om kvelden til 7 på morgenen, går på do og tisser . og sovner igjen til kl 11. så tar jeg smertestillenes og ligger og slapper av 30min . så går jeg ned og spiser . (barnemat på glass blandt ut med melk sånn det blir suppe)

er ikke behageligt men enda har jeg ikke hatt behov for å grine. eneste jeg håper på at det ikke blir verre!

fikk narkose ca 11.15. og våknet 12.45! de sa operasjonen tok ca 1 time! våknet opp og begynte bare og grine! var helt forferdeligt. fikk isbiter og smertestillenes.

var uheldig og fikk noe sterkt smertestillenes som jeg spydde av 15 min senere :( bare blod som kom opp:( veldi ubehageligt.

men nå lever jeg på Paralgin Major og Voltaren! voltarenen funker ikke så bra som paralgin major men tar den siden den har effekt mot å ikke få betennelse også! spiser ikke så masse is, men drikker masse Eplejuice! mmm :) <3 med masse isbiter! håper bare ikke smertene blir verre! er også blitt sykemeldt i 17 dager!

lurer på, når skorpen detter av. er det meningen at man skal blø :s ? virker skummelt folk som harskrevt at d bare fosset ut medblo :s ? skal man ikke ta kontakt med sykehuset da??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...