Gå til innhold

Dette med høflighet i trafikken


Eurydice

Anbefalte innlegg

Dette er selvsagt for en bagatell å regne, likevel lurer jeg på om det bare er jeg som synes dette er en tanke frustrerende.

Man skal jo vise hensyn i trafikken, og jeg slipper ofte frem biler som står ved en sidevei og skal inn i køen, men de siste gangene er det ingen som har vist tegn til så mye som et nick eller et vink for å vise at de satte pris på det. De bare kjører på, ser ikke i min retning overhodet, og later som ingenting, og det er helt tydelig at de blir sluppet frem, når jeg stopper slik at de kan kjøre foran. (Tenker ikke på motorveier med flettesystem nå.)

Er ikke dette normal høflighet, å vise at man setter pris på at noen stoppet for en ?

Endret av Eurydice
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har ikke lappen enda, øvelseskjører masse (men har den forhåpentligvis snart), og slipper noen meg fram hender at jeg glemmer å gi et vink siden jeg har masse å konsentrere meg om. Jeg kommer alltid på det etterpå, og tenker "faen, glemte å "si" takk". Ellers pleier jeg å gjøre det, og håper når bilkjøringen går helt automatisk at det er noe som også vil gå automatisk. Er jo en ting hvis folk glemmer det, men det er en helt annen ting hvis folk ikke gidder å vise takknemlighet, det er jo bare normal høflighet som du sier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg løfter alltid hånden og smiler om noen slipper meg frem. Og forventer det samme når jeg slipper andre frem/stopper på smale veier. Langt de fleste viser etter eller annet tegn, men de få som ikke gjør det irriterer meg litt ja.. Skal så lite til å gi et smil.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg løfter alltid hånden og smiler om noen slipper meg frem. Og forventer det samme når jeg slipper andre frem/stopper på smale veier. Langt de fleste viser etter eller annet tegn, men de få som ikke gjør det irriterer meg litt ja.. Skal så lite til å gi et smil.. :)

Jeg, også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som regel gir jeg en liten hilsen med hånden, men av og til er det rett og slett så trangt og smalt at jeg velger å holde begge hendene trygt på rattet. I slike tilfeller prøver jeg meg med smil og nikk i stedet, men mistenker at dette lett kan overses gjennom bilvinduet. (Særlig ettersom den som stopper/slipper meg fram trolig også er opptatt med holde styr på bilen.)

Men er enig i at det er god folkeskikk å i allfall prøve å gi et tegn til takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også merket meg det. Men jeg slutter aldri å smile og vinke for det. Håper at det kan smitte litt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg smiler og nikker, eller løfter hånda til hilsen dersom det ligger til rette for det. Smil og nikk kan imidlertid lett overses.

Tenker som så at det er vanskelig for oss å vite om den som ikke hilste er en utakknemlig drittsekk, eller rett og slett er for konsentrert om kjøringa, eventuelt at de kanskje søkte øyekontakt og smilte uten at vi fikk det med oss.

Å irritere seg over manglende takkegester lar jeg være, for er det noe trafikken har mer enn nok av allerede så er det irritasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SmallTalk

Jeg løfter alltid hånden og smiler om noen slipper meg frem. Og forventer det samme når jeg slipper andre frem/stopper på smale veier. Langt de fleste viser etter eller annet tegn, men de få som ikke gjør det irriterer meg litt ja.. Skal så lite til å gi et smil.. :)

Samme her!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bare kjører på. Gidder ikke bruke energi på å løfte armen, evt smile.

Nei skjønner den, det er jo kjempeslitsomt å løfte armen... uff uff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg løfter alltid hånden og smiler som regel. Synes det er en selvfølge å takke når noen gjør noe hyggelig for emg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er selvsagt for en bagatell å regne, likevel lurer jeg på om det bare er jeg som synes dette er en tanke frustrerende.

Man skal jo vise hensyn i trafikken, og jeg slipper ofte frem biler som står ved en sidevei og skal inn i køen, men de siste gangene er det ingen som har vist tegn til så mye som et nick eller et vink for å vise at de satte pris på det. De bare kjører på, ser ikke i min retning overhodet, og later som ingenting, og det er helt tydelig at de blir sluppet frem, når jeg stopper slik at de kan kjøre foran. (Tenker ikke på motorveier med flettesystem nå.)

Er ikke dette normal høflighet, å vise at man setter pris på at noen stoppet for en ?

Vel, det finnes folk i trafikken som ikke gidder vise hensyn ja...

Jeg er en av de som pleier å smile, vinke og takke for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg bare kjører på. Gidder ikke bruke energi på å løfte armen, evt smile.

Akkurat, derfor slipper jeg aldri frem Audioter, kjører du da så smeller det............

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøver alltid å vise takknemlighet om mulig! Prøver å slippe frem folk selv også så mye jeg kan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Dette blir litt off topic, men det omhandler nå i allfall høflighet i trafikken. Her om dagen var jeg ute og kjørte i "utkanten" av rushet i en av landets større byer og akkurat der jeg skulle varierer det litt mellom et og to kjørefelt. Sjelden har jeg sett så fin og hensynsfull kjøring som den dagen. "Alle" viste hensyn og slapp hverandre fram. Der felt gikk over fra to til ett gikk flettingen som smurt og trafikk fra sideveier som skulle inn på det som normalt er forkjørsvei ble flettet gradvis inn i trafikken på hovedveien (ellers hadde de vel stått der enda...) .

Det er jo slik det skal fungere, men sjelden har jeg sett så gjennomført vennligsinnet kjøring som akkurat den dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Violently Happy

Jeg pleier alltid å hilse fordi det er høflig, og blir litt snurt hvis den jeg har sluppet frem ikke i det hele tatt gidder å nikke eller løfte hånden.

Tydelig er det noen ganger slik i Oslo at folk ikke engang lar bussen komme foran dem. En gang jeg skulle kjøre inn i en rundkjøring var det en buss som kom fra venstre, men ikke rett ut foran meg. Men jeg stoppet likevel jeg og ventet til han kjørte, og fikk da en hilsen tilbake. Koster så lite å være høflig (og hyggelig). :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hilser alltid for å si takk om noen slipper meg frem. Har også opplevd at nesten alle andre gjøre det også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hilser alltid når noen hjelper meg frem. Enten med håndhilsen eller blinking med blinklys ved forbikjøring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...