Gå til innhold

For oss som tar førerkortet

Brooke Penelope

Anbefalte innlegg

så gøy Hinata!!

Jeg hadde kjøretime i dag og det gikk skikkelig bra! Jeg må øve på parkering for det er jeg dårlig på, men han sa at vi skulle ha et par timer til, og jeg håper at jeg kan ta glattkjøring etter det!! Det hadde vært skikkelig gøy!! Jeg hater egentlig kjøretimene. Blir så usikker og redd for å gjøre noe feil, men det går jo bra, og kjørelærern sier at det går riktige veien og at jeg blir bedre og bedre, så det er bra! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Slenger meg på tråden :) jeg skal begynne med kjøretimer strax jeg også. Har nettopp begynt å øvelseskjørt. Har ikke hatt anledning til å ta lappen før nå, da jeg har hatt studier + jobb. Men nå er jeg nødt å komme i gang.

Men jeg lurer på en sak.. Kan man velge å ha bare èn time i gangen? Og hvor lenge varer en kjøretime? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slenger meg på tråden :) jeg skal begynne med kjøretimer strax jeg også. Har nettopp begynt å øvelseskjørt. Har ikke hatt anledning til å ta lappen før nå, da jeg har hatt studier + jobb. Men nå er jeg nødt å komme i gang.

Men jeg lurer på en sak.. Kan man velge å ha bare èn time i gangen? Og hvor lenge varer en kjøretime? :)

Bedre sent enn aldri vettu :) det er 6 mndr til jeg er 30 *grøss* så jeg fant ut at det var på tide med førerkort, så med litt press fra min samboer har jeg nå snart kommet i mål ;) Har oppkjøring 15.desember, og overlykkelig over at alt snart er over ;)

en enkel kjøretime varer i 45 min, mens en dobbelttime varer i 90 minutter. Min kjøreskole bruker bare doble timer for da får man mer ut av timen, noe som egentlig ikke er så dumt.. ulempen er dog at man må betale 1200kr pr gang.. Jeg har måtte tatt litt etter litt slik at det også passet med min lommebok, så jeg har holdt på med kjøretime siden februar, og har hatt et par stykker i mnden... om du kan velge om du bare kan ha en time om gangen, mener du da en enkelt kjøretime istedet for en dobbelt? Noen kjøreskoler har nok både enkle og doble timer, kanskje det bare er min trafikkskole som er litt sær med bare å bruke doble. Snakk bare med kjørelæreren din så ordner det seg nok skal du se..

LYKKE TIL! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bedre sent enn aldri vettu :) det er 6 mndr til jeg er 30 *grøss* så jeg fant ut at det var på tide med førerkort, så med litt press fra min samboer har jeg nå snart kommet i mål ;) Har oppkjøring 15.desember, og overlykkelig over at alt snart er over ;)

en enkel kjøretime varer i 45 min, mens en dobbelttime varer i 90 minutter. Min kjøreskole bruker bare doble timer for da får man mer ut av timen, noe som egentlig ikke er så dumt.. ulempen er dog at man må betale 1200kr pr gang.. Jeg har måtte tatt litt etter litt slik at det også passet med min lommebok, så jeg har holdt på med kjøretime siden februar, og har hatt et par stykker i mnden... om du kan velge om du bare kan ha en time om gangen, mener du da en enkelt kjøretime istedet for en dobbelt? Noen kjøreskoler har nok både enkle og doble timer, kanskje det bare er min trafikkskole som er litt sær med bare å bruke doble. Snakk bare med kjørelæreren din så ordner det seg nok skal du se..

LYKKE TIL! :)

Takk for et utfyllende og godt svar :) Jeg er ikke like gammel som deg (er 20), men har møtt mye press på disse 2 årene likevel fra venner og bekjente. Jeg sa jo alltid når jeg var yngre at jeg skulle ta lappen med en gang jeg fylte 18, men det har ikke vært mulig. Grunnen til at jeg lurer på det med kjøretimer og enkle kjøretimer, er at det hadde vært mest ideelt for meg med enkle. I og med at jeg har både studier og jobb, og kan ta 1 time fri om gangen, mens 1,5 timer derimot blir litt mye. Jeg kan jo se at det er litt dumt med bare 45 minutter likevel, men det må være et alternativ for meg. Skal skjekke opp med kjøreskolen jeg :)

Takk skal du ha! Hvordan ser egentlig en vanlig kjøretime ut? Hvor møter man opp? Og begynner man å kjøre med en gang? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er litt forskjellig hvor man møter opp, jeg er så heldig å bli hentet hvor jeg vil, mens andre må møte opp på kjøreskolen. Jeg har begynt å kjøre med en gang, med unntak av første kjøretime når vi tok en svipptur innom kjøreskolen for å fylle ut søknad, og han kjørte meg litt utpå bygda for å se hvor god jeg var til å kjøre.

Vet at ihvertfall min kjørelærer jobber på kvelden også, kan være enklere å ta dobbel time da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest goodtwin

Det gikk veldig bra og var utrolig morsomt! Eneste dumme var at jeg måtte ha en annen kjørelærer en jeg pleier og kjøre i en helt anna bil, men etter en tilvenningsrunde gikk det fint. Også skulle jeg kjøre hjem fra glattkjøringa (ca 40 min), det gikk ikke like bra og jeg surra litt i trafikken... men jeg skylder på at det var en ny kjørelærer (som vektlegger litt andre ting en den egentlige kjørelæreren min), ny bil (som jeg sleit med å få oversikt rundt pga bittesmå speil), ukjente veier å kjøre på og fordi jeg var sliten etter glattkjøringa, så totalt sett er jeg fornøyd med dagen. Nå venter oppkjøring og sikkerhetskurs på vei i midten av desember!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan ser egentlig en vanlig kjøretime ut? Hvor møter man opp? Og begynner man å kjøre med en gang? :)

Jeg pleier å møte opp på trafikkskolen, men det er fordi den ligger midt i byen og det passer best. Jeg har også blitt hentet på skolen, og man kan avslutte hvor man vil. (slik pleier det hvertfall å være, men er jo forskjellig)

Jeg pleier å gå igjennom litt med kjørelærern først. Vi ser på hva vi skal gå igjennom, f.eks. "i dag skal vi øve litt på rundkjøringer, filplassering, filbytte" osv.

På første kjøretime er det vanlig å gå igjennom litt teknisk med bilen. Hvor de forskjellige spakene til justering av sete, evt. ratt, hvor blinklys og vindusviskere er og brekk osv. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Atanih2

Jeg må bare spørre om en ting. Dere som ar kjøretimer, har dere kjørt noe med foreldre/andre som kan øvelseskjøre med dere først?

Jeg har bare kjørt et par ganger med pappa, men nå for tiden er det ikke så god tid til å øvelseskjøre, og jeg vil helst få lappen innen høsten 2011, siden det er nå jeg bor hjemme og har tid (er 20 år, og tatt meg et jobbe år for å (prøve å) spare opp penger til videre studier :)

Eller bare kjører dere rett på med kjørelærer? Jeg føler bare at jeg må bli mer trygg før jeg skal kjøre med en ukjent :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg kjørte litt med moren min før jeg tok kjøretimer, så jeg hadde jo litt peiling, men har ikke kjørt mye privat. Har en litt overnervøs mor :fnise: og pappa har ikke mulighet, så jeg har kjørt veldig lite privat. Hadde håpet på å kunne kjøre mer hjemme, for det lønner seg jo! Jo mer du kjører hjemme, jo mer erfaring og øvelse får du og dermed kan du spare penger ved at du kanskje ikke trenger så mange kjøretimer hos lærer som det du kanskje måtte hatt. Det anbefales jo å kjøre så mye som mulig hjemme, men jeg som mange andre har ikke mulighet til det. Likevel går det veldig greit! Kjærelærern min har sagt at han har hatt enkelte elever som aldri har satt seg bak rattet før engang!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest loveleen

Henger meg på her jeg :) Er bare 18 år, men her jeg bor er det veldig vanlig å kjøre opp på 18-års dagen sin, og både venner og familie har mast i lengre tid nå. Holder foreløpig bare på med øvelseskjøring hjemme, men satser på å begynne med kjøretimer i januar.

Hvor mange mnd'er bør jeg egentlig beregne til å bruke på kjøretimer? Jeg har mye fri, så kan godt ha et par timer i uka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Henger meg på her jeg :) Er bare 18 år, men her jeg bor er det veldig vanlig å kjøre opp på 18-års dagen sin, og både venner og familie har mast i lengre tid nå. Holder foreløpig bare på med øvelseskjøring hjemme, men satser på å begynne med kjøretimer i januar.

Hvor mange mnd'er bør jeg egentlig beregne til å bruke på kjøretimer? Jeg har mye fri, så kan godt ha et par timer i uka.

hvor lang tid du kommer til å bruke avhenger veldig av lommeboka, gjorde iallefall det for meg. Jeg starta i Februar, og har tatt ca 2 kjøretimer i mnd. Jeg fikk litt pengehjelp på slutten og da fikk jeg tatt nesten 4 timer den siste mnd hvor jeg jeg hadde kjøretimer.... Nå er det bare litt over en mnd til oppkjøring, har ingen flere kjøretimer bortsett fra testtimen jeg skal ha uka før selve oppkjøringa...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må bare spørre om en ting. Dere som ar kjøretimer, har dere kjørt noe med foreldre/andre som kan øvelseskjøre med dere først?

Jeg har bare kjørt et par ganger med pappa, men nå for tiden er det ikke så god tid til å øvelseskjøre, og jeg vil helst få lappen innen høsten 2011, siden det er nå jeg bor hjemme og har tid (er 20 år, og tatt meg et jobbe år for å (prøve å) spare opp penger til videre studier :)

Eller bare kjører dere rett på med kjørelærer? Jeg føler bare at jeg må bli mer trygg før jeg skal kjøre med en ukjent :P

jeg har nesten bare kjørt med kjørelæreren min, jeg har kjørt litt med samboeren min også, når han har hatt en bil som jeg har likt å kjøre ;) Jeg har vel hatt 5 - 6 kjøreturer med samboeren min, pluss en del øving på parkeringsplasser i staren ;) Men bortsett fra det så er det stort sett med trafikkskolen som jeg har kjørt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Slenger meg på denne tråden jeg og! Jeg har ventet altfor lenge med å ta lappen jeg og, og nå gruer jeg meg som bare ..... til min første time i morgen :| Blir hentet hjemme og det er midt på dagen så slipper rushen heldigvis. Hva er det egentlig man kan forvente av første kjøretime? (dobbelttime) Er det vanlig at man kjører på vei med en gang ?? Jeg tok noen timer for 8 år siden (Å herregud... er det så lenge siden), men jeg har helt glemt hvordan det foregikk... :sukk: Skeptisk......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slenger meg på denne tråden jeg og! Jeg har ventet altfor lenge med å ta lappen jeg og, og nå gruer jeg meg som bare ..... til min første time i morgen :| Blir hentet hjemme og det er midt på dagen så slipper rushen heldigvis. Hva er det egentlig man kan forvente av første kjøretime? (dobbelttime) Er det vanlig at man kjører på vei med en gang ?? Jeg tok noen timer for 8 år siden (Å herregud... er det så lenge siden), men jeg har helt glemt hvordan det foregikk... :sukk: Skeptisk......

på min første time (jeg har alltid hatt dobbelttimer) så kjørte først kjørelæreren opp til en stor parkeringsplass hvor jeg fikk bli bedre "kjent" med bilen, krypkjøring og giring opp til andre.. etter det kjørte vi på veien, holdt oss unna bykjøring... Hos min trafikkskole så får du ikke begynne med bykjøring før du har hatt den første veiledningstimen din.. Og du kjører ikke i byen før du eller kjørelæreren er trygg på kjøringa di :)

Lykke til, dette kommer til å gå supert :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest goodtwin

i morra skal jeg få mørkekjøringen unnagjort. Da vil jeg tro at det blir meg og en haug av 16åringer igjen :P morro...

Skal du ha langkjøring over en eller to dager Hinata?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

i morra skal jeg få mørkekjøringen unnagjort. Da vil jeg tro at det blir meg og en haug av 16åringer igjen :P morro...

Skal du ha langkjøring over en eller to dager Hinata?

Jeg vet faktisk ikke, har bare fått en dato, og det er fra kl 7 til kl 16, så det er kanskje bare den ene dagen? :klø:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor langt kjører man når man har langkjøring? :)

§ 11-8. Sikkerhetskurs på veg – klasse B

Kurset er på 13 undervisningstimer.

Kurset begynner med 2 timer undervisning i klasserom om bilkjøringens risiko.

Hver elev skal deretter ha 5 timer praktisk øving i landevegskjøring og forbikjøring.

Tredje del er 4 timer undervisning i kjøring i variert trafikkmiljø, hvorav hver elev i tillegg til planlegging og oppsummering, skal ha minst 3 timer praktisk øving.

Kurset avsluttes med 2 timer refleksjon og oppsummering i klasserom.

Praktisk øving kan gjennomføres med inntil 2 elever. Øvrig undervisning kan gjennomføres med inntil 16 elever.

Noe hjelp????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...