Gå til innhold

For oss som tar førerkortet

Brooke Penelope

Anbefalte innlegg

Jeg har hatt 19 kjøretimer allerede, (9 dobble og 1 enkel, brukt vel 11000 tilsammen så langt, inkludert 1.hjelpskurset), så om snittet et 25 timer så kommer jeg nok over det :fnise:

Jeg sleit skikkelig med å få til bykjøring i Oslo, var først forrige time at jeg var *relativt* avslappet. Så nå er jeg spent på hvor langt jeg egentlig har kommet med kjøringen min. Mistenker at jeg neste uke skal på litt mere bykjøring, så blir det vel rundkjøringer og flerfeltsvei etter det. FOr min del blir det ihvertfall ikke oppkjøring før jeg føler meg trygg nok.

Oslotrafikken er bare syk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har hatt 19 kjøretimer allerede, (9 dobble og 1 enkel, brukt vel 11000 tilsammen så langt, inkludert 1.hjelpskurset), så om snittet et 25 timer så kommer jeg nok over det :fnise:

Jeg sleit skikkelig med å få til bykjøring i Oslo, var først forrige time at jeg var *relativt* avslappet. Så nå er jeg spent på hvor langt jeg egentlig har kommet med kjøringen min. Mistenker at jeg neste uke skal på litt mere bykjøring, så blir det vel rundkjøringer og flerfeltsvei etter det. FOr min del blir det ihvertfall ikke oppkjøring før jeg føler meg trygg nok.

Oslotrafikken er bare syk.

Oi, må si at jeg er glad for at jeg ikke kjører i Oslo! :O

Men det er godt å høre at flere har mange kjøretimer. Føler at alle rundt meg klarer det skikkelig lett, så at det er noen der ute med mange kjøretimer roer meg litt ned :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 min om jeg ikke tar helt feil :)

Stemmer det. De fleste tar derfor dobbeltime, da 45 min er litt kort tid. 1t30min går fort når man har kjøretime.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde kjøretime på fredag, og det gikk bra :D Jeg gjør jo noen feil og kveler fortsatt motoren innimellom, men det går greit. Neste gang skal jeg øve på filbytte og mer rundkjøringer, tror også vi skal ta litt av- og påkjøring så det blir spennende! Føler meg litt bedre nå og at jeg faktisk kan få tatt den lappen en gang :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har min andre kjøretime i morgen, tror det blir bykjøring og kanskje litt motorvei, tror ihvertfall at det var det han snakket om :) Har fått brev av statens vegvesen om at vandelsattesten min er ferdigsjekka om 4 uker, så da kan jeg ta teoriprøven :hoppe: Begynt å lese så smått, merker at boka er laget for 16-18-åringer ja :gjeiper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjipt at du ikke har mulighet til å øvelseskjøre.. Det hjelper veldig!

Håper du tar det fort da=)

Giringa sleit jeg mye med også. Men det som er det beste er å bare gi masse gass.. det gjør ikke noe om du strekker motoren litt. Slipp clutchen veeeeldig rolig. Har du nok gass å er forsiktig nok med venstre foten kan det ikke gå galt. Serr ass! ;)

Dummeste jeg har lest på lenge.... Hvor ofte har du planer om å bytte clutch på din bil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne uken har jeg vært på både glattkjøring og lang/forbi/bykjøring. Alt gikk faktisk veldig fint, synes jeg i alle fall selv. Neste gang skal jeg ha 4 timers tur med kartkjøring. Noen som vet hvordan det fungerer?

For en liten stund siden fikk jeg dato til oppkjøring. Fikk på bursdagen min, så da får jeg virkelig håpe at jeg greier det. Gruer meg masse, men får bare håpe på det beste. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke jøreskjole bør man vlege i oslo? helst ikke av de aller dyreste, men såklart kvalitet før pris

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå føler jeg endelig at jeg kommer meg fremover med kjøringen jeg også. Har vært litt fortvilet i det siste, for jeg følte jeg stod dønn stille og at jeg ikke kom meg videre med kjøringen. Jeg begynte faktisk å tenke at jeg aldri kommer til å klare å få denne lappen, og at jeg ikke er laget for å kjøre bil. Men nå hadde jeg en kjøretime igår, og da hadde jeg ikke kjørt på over to uker og det gikk kjempebra. Følte jeg hadde full kontroll over bilen og jeg følte meg trygg bak rattet. Det var en ny følelse. Kanskje det var lurt å ta en pause en liten periode. Og det var bra at den følelsen kom i og med at jeg har oppkjøring 20. oktober, og det er neimen ikke lenge til nå. Jeg tenkte egentlig å utsette oppkjøringen, men kjørelæreren min mente at vi skulle klare det. Det som er litt skummelt er at jeg ikke har hatt langkjøring eller glattkjøring enda, så jeg har mye igjen, og jeg er redd det blir litt tett opp til oppkjøringen... Men hvis kjørelæreren min mener det skal gå bra, får jeg vel bare stole på henne....

Er det noen her som føler de har fått oppkjøring litt for tidlig? Eller som skal ha langkjøring og glattkjøring rett før oppkjøringen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå føler jeg endelig at jeg kommer meg fremover med kjøringen jeg også. Har vært litt fortvilet i det siste, for jeg følte jeg stod dønn stille og at jeg ikke kom meg videre med kjøringen. Jeg begynte faktisk å tenke at jeg aldri kommer til å klare å få denne lappen, og at jeg ikke er laget for å kjøre bil. Men nå hadde jeg en kjøretime igår, og da hadde jeg ikke kjørt på over to uker og det gikk kjempebra. Følte jeg hadde full kontroll over bilen og jeg følte meg trygg bak rattet. Det var en ny følelse. Kanskje det var lurt å ta en pause en liten periode. Og det var bra at den følelsen kom i og med at jeg har oppkjøring 20. oktober, og det er neimen ikke lenge til nå. Jeg tenkte egentlig å utsette oppkjøringen, men kjørelæreren min mente at vi skulle klare det. Det som er litt skummelt er at jeg ikke har hatt langkjøring eller glattkjøring enda, så jeg har mye igjen, og jeg er redd det blir litt tett opp til oppkjøringen... Men hvis kjørelæreren min mener det skal gå bra, får jeg vel bare stole på henne....

Er det noen her som føler de har fått oppkjøring litt for tidlig? Eller som skal ha langkjøring og glattkjøring rett før oppkjøringen?

jeg også sliter litt med motivasjonen, eller i det hele tatt å ha troen på meg selv og at jeg skal klare å ta lappen. jeg hadde glattkjøring for et par uker siden, gikk kjempefint, og jeg syntes det nesten var litt kjedelig. dagen etterpå hadde jeg den siste veiledningstimen min.. hvor jeg da kjørte helt for jævlig.. jeg var utslitt og trørr etter en lang dag med glattkjøring og sov lite natta før.. Og veiledningstimen min var kl 7 om morran.. Så jeg fikk beskjed om å hjem å øve litt mer før jeg avtalte langkjøring.... nå har jeg ikke fått kjørt så veldig mye privat, eneste jeg kan kjøre med er samboeren min, og han har en bil som jeg synes er veldig ekkel å kjøre... Så derfor har jeg ikke fått øvd så mye. Så jeg bestilte en ny dobbelttime på trafikkskolen. Den skal jeg ha på onsdag.. og jeg kjenner at hvis jeg ikke klarer å kjøre bra da så har jeg utrolig lyst til å gi opp, selv om jeg er så nær. Jeg er så veldig lei av alt som heter kjøring, og gleder meg til jeg en gang blir ferdig.... jeg har bare langkjøringa igjen, og jeg håper inderlig at jeg får en dato for den på onsdagen..... det var visst mulighet å ta begge langkjøringene på samme dag, hvis man kjørte alene... da må du riktignok kjøre i 6 timer. men da er du ferdig også når du kommer hjem etter den ene turen.. og etter det er det bare oppkjøringa som gjenstår.. hadde håpa at jeg fikk tatt den før snøen kommer....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg også sliter litt med motivasjonen, eller i det hele tatt å ha troen på meg selv og at jeg skal klare å ta lappen. jeg hadde glattkjøring for et par uker siden, gikk kjempefint, og jeg syntes det nesten var litt kjedelig. dagen etterpå hadde jeg den siste veiledningstimen min.. hvor jeg da kjørte helt for jævlig.. jeg var utslitt og trørr etter en lang dag med glattkjøring og sov lite natta før.. Og veiledningstimen min var kl 7 om morran.. Så jeg fikk beskjed om å hjem å øve litt mer før jeg avtalte langkjøring.... nå har jeg ikke fått kjørt så veldig mye privat, eneste jeg kan kjøre med er samboeren min, og han har en bil som jeg synes er veldig ekkel å kjøre... Så derfor har jeg ikke fått øvd så mye. Så jeg bestilte en ny dobbelttime på trafikkskolen. Den skal jeg ha på onsdag.. og jeg kjenner at hvis jeg ikke klarer å kjøre bra da så har jeg utrolig lyst til å gi opp, selv om jeg er så nær. Jeg er så veldig lei av alt som heter kjøring, og gleder meg til jeg en gang blir ferdig.... jeg har bare langkjøringa igjen, og jeg håper inderlig at jeg får en dato for den på onsdagen..... det var visst mulighet å ta begge langkjøringene på samme dag, hvis man kjørte alene... da må du riktignok kjøre i 6 timer. men da er du ferdig også når du kommer hjem etter den ene turen.. og etter det er det bare oppkjøringa som gjenstår.. hadde håpa at jeg fikk tatt den før snøen kommer....

Jeg skjønner veldig godt hva du mener. Etter forrige innlegget mitt har jeg hatt noen flere kjøretimer, og jeg føler jeg kjører kjempedårlig igjen. Føles ut som jeg hele tiden tar ett skritt frem, og to skritt tilbake. Motivasjonen er på bånn, og jeg har mest lyst til å løpe min vei fra hele kjøringen, bare droppe alt selv om jeg er så nær nå... Alt jeg tenker på for tiden er bil, bil, bil og oppkjøring. Hodet har fått nok av hele opplegget merker jeg...

Jeg skal ta langkjøringen på en dag, så skal bli delig å bli ferdig med den. Også synes jeg det er greit at jeg ikke skal ha noen som sitter på. Tror jeg hadde blitt enda mer stresset da.

Jeg tror vi bare må bite tennene sammen den siste tiden som er igjen og heller tenke på hvor herlig det er den dagen vi står med lappen i hånden. Vi må jo få til dette vi også:)

Lykke til videre til deg:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg skjønner veldig godt hva du mener. Etter forrige innlegget mitt har jeg hatt noen flere kjøretimer, og jeg føler jeg kjører kjempedårlig igjen. Føles ut som jeg hele tiden tar ett skritt frem, og to skritt tilbake. Motivasjonen er på bånn, og jeg har mest lyst til å løpe min vei fra hele kjøringen, bare droppe alt selv om jeg er så nær nå... Alt jeg tenker på for tiden er bil, bil, bil og oppkjøring. Hodet har fått nok av hele opplegget merker jeg...

Jeg skal ta langkjøringen på en dag, så skal bli delig å bli ferdig med den. Også synes jeg det er greit at jeg ikke skal ha noen som sitter på. Tror jeg hadde blitt enda mer stresset da.

Jeg tror vi bare må bite tennene sammen den siste tiden som er igjen og heller tenke på hvor herlig det er den dagen vi står med lappen i hånden. Vi må jo få til dette vi også:)

Lykke til videre til deg:)

Takk for det og kjempemye lykke til til deg også..

en av grunnene som gjør meg utrolig lei er at jeg faktisk ALLTID tenker bil hele tiden, tenker på hvordan jeg skal kjøre og alt som jeg må huske på... og jeg håper inderlig at jeg får tatt langkjøringen på en dag og alene, for tanken på flere i bilen skremmer meg, selv det da vil si at jeg ikke trenger å kjøre så langt, når vi er flere og det blir delt opp over 2 dager..... Jeg er så sliten i hodet av all kjøringa og alt det tekniske... Og det som irriterte meg mest var at de to siste timene før jeg hadde veiledningstimen min så kjørte jeg helt perfekt... og da var jeg også på topp.. men etter veiledningstimen så sank jeg dypere enn det jeg noen gang har vært.. *sukk*

men vi må nok bare bite tennene sammen nå, vi har kommet så langt og tenk hvor kjipt det hadde vært hvis vi måtte ha gjort alt på nytt igjen!!!!!! så selv om hvert eneste fiber skriker etter å bare gi opp, så kan vi ikke det riktig enda....

jeg håper inderlig at jeg klarer å kjøre bra i morratidlig.. kjenner at jeg kommer til å være utrolig nervøs....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag har jeg hatt min tredje kjøretime, sleit skikkelig med vikeplikt, og å huske på hva slags vei man er innpå... :sukk: Fikk satt opp time til glattkjøring i slutten av oktober da, og en time før det for å prente på vikepliktsreglene. Må vel snart begynne å lese litt skikkelig på teorien også, læreren sa at det var lurt å få det unna så jeg slapp å sitte på rumpa og vente på å kjøre opp..

Hvor langt har dere andre kommet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I dag har jeg hatt min tredje kjøretime, sleit skikkelig med vikeplikt, og å huske på hva slags vei man er innpå... :sukk: Fikk satt opp time til glattkjøring i slutten av oktober da, og en time før det for å prente på vikepliktsreglene. Må vel snart begynne å lese litt skikkelig på teorien også, læreren sa at det var lurt å få det unna så jeg slapp å sitte på rumpa og vente på å kjøre opp..

Hvor langt har dere andre kommet?

bare langkjøring og selve oppkjøringa igjen...

når jeg får langkjøringa avhenger av om jeg klarer å holde meg selv i ørene og kjøre bra på kjøretimen som jeg har om 20 minutter *supernervøs*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HURRA :) kjøretimen i dag fikk fint, og jeg som var så utrolig nervøs i dag tidlig. Fikk vite at hvis jeg hadde hatt oppkjøring i dag så hadde jeg bestått :) SÅ i løpet av et par dager så får jeg dato for langkjøring, og i løpet av neste uke eller starten av uka etter det så får jeg dato for oppkjøring.... utrolig deilig å vite at jeg snart nærmer meg målet.. :) Jeg sa til kjørelæreren min i dag hvor utrolig lei jeg var og hvor utrolig forbanna jeg var på meg selv etter veiledningstimen.. Og han var veldig forståelsefull og skjønte godt at jeg begynte å bli lei... Skal bli så utrolig godt om jeg klarer å få tatt den lappen snart :) snakket om oppkjøring i desember, så det er nok litt ventetid....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HURRA :) kjøretimen i dag fikk fint, og jeg som var så utrolig nervøs i dag tidlig. Fikk vite at hvis jeg hadde hatt oppkjøring i dag så hadde jeg bestått :) SÅ i løpet av et par dager så får jeg dato for langkjøring, og i løpet av neste uke eller starten av uka etter det så får jeg dato for oppkjøring.... utrolig deilig å vite at jeg snart nærmer meg målet.. :) Jeg sa til kjørelæreren min i dag hvor utrolig lei jeg var og hvor utrolig forbanna jeg var på meg selv etter veiledningstimen.. Og han var veldig forståelsefull og skjønte godt at jeg begynte å bli lei... Skal bli så utrolig godt om jeg klarer å få tatt den lappen snart :) snakket om oppkjøring i desember, så det er nok litt ventetid....

Gratulerer, så utrolig bra :D :danse: Nå går det rette veien for deg, og du klarer deg helt sikkert bra på oppkjøring! :)

Du må fortelle hvordan det gikk på langkjøringa! :)

Jeg har neste kjøretime til mandag, og merker at jeg gruer meg litt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer, så utrolig bra :D :danse: Nå går det rette veien for deg, og du klarer deg helt sikkert bra på oppkjøring! :)

Du må fortelle hvordan det gikk på langkjøringa! :)

Jeg har neste kjøretime til mandag, og merker at jeg gruer meg litt...

Takk :) og ja jeg kommer nok garantert til å fortelle om langkjøringa... Jeg har vært utrolig nervøs foran hver eneste kjøretime, men det har stort sett endt bra hele tiden.. heldigvis. Og når jeg er ferdig med hver kjøretime så er det som om en byrde har blitt løftet av skuldrene mine.. hehe høres kanskje dumt ut men det er slik det føles :) Alle sier at det er så morsomt å kjøre bile, men jeg har ikke kommet dit enda hvor jeg kan si det samme. Akkurat nå hater jeg bilkjøring, men jeg regner med at det blir anderledes når jeg får lappen selv og kan kjøre rundt alene.....

SÅ du kommer til å klare deg kjempebra på kjøretimen din, og tenk, det finnes alltids noen som er verre til å kjøre enn det du er ;) kjørelæreren min nevnte noen av hans andre elever i dag, og da følte jeg meg ikke så "dum" lengre :)

LYKKE TIL :gjeiper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...