Gå til innhold

Når si fra på jobben


Tante M

Anbefalte innlegg

Når sier dere fra til sjefen og de andre ansatte om graviditeten? Har lyst til å vente lengst mulig, men skjønner ar rent praktisk er det greit for jobben å få tidlig beskjed..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg sa det til sjefen min i uke 9. Men ventet til uke 12 før jeg offentliggjorde det for resten av kollegaene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble gravid i midten av april 2009,fant ut at jeg var gravid 16. mai, og sa ikke i fra til sjefen min før midten av juli. Det var en god kollega/venninne av meg som fikk vite det samme dag som sjefen. Til de andre på jobben sa jeg ikke i fra om graviditeten før jeg kom tilbake fra ferie, begynnelsen av august.

Men nå jobber jeg i en statlig bedrift, hvor det ikke er vanlig å ta inn vikarer.

Men selv om du sier i fra til sjefen din rundt 12. svangerskapsuke, så skal vel han/hun ha rikelig med tid til å finne vikar. :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det det nok litt spesiellt med meg, men jeg jobber nattevakt på en bensinstasjon, og ble veldig tidlig dårlig av all lukten (baconpølser, skitne doer, osv). Jeg ble faktisk dårlig av det før jeg skjønte at jeg var gravid. Dette gjorde at jeg hadde vanskeligheter med å gjøre en god jobb, siden jeg var kvalm konstant, og kastet opp. Jeg fortalte det faktisk aller først til hun som jobber på jobb etter meg så fort jeg fant det ut, for jeg mente at hun fortjente å vite det, når det "gikk utover henne" så mye som det gjorde. Det som var fint med hun er at hun er tillitsvalgt, og har taushetsplikt. Så fort jeg fikk tak i sjefen min etter dette, så fortalte jeg det til ham, selv om jeg bare var 6-7 uker på vei. Resten av staben får ikke vite det enda.

Jeg synes det er greit å ha et åpent forhold om det med min sjef, siden det kan bli noen tunge løft som jeg helst vil unngå og sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg studerer og jobber samtidig, kanskje ikke akkurat det samme du lurer på, men jeg jobber i alle fall som ekstrahjelp i skoleåret og fulltid nå om sommeren. Siden jeg kun skal jobbe fulltid i en mnd til før jeg blir ekstrahjelp igjen, har jeg ikke noe dårlig samvittighet for å ikke ha sagt noe til sjefen selv om jeg er 5 mnd på vei. Har sagt det til et par kolleger da, og det synes veldig godt på meg, så kan jo være de vet det likevel :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sa ifra etter 12.uke. Sjefen først, så de andre. Kunne gjerne ventet litt lenger, men folk visste at jeg prøvde å bli gravid og det passet så greit pga julebord...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg sa fra til sjefen allerede i uke 6/7. Men det var fordi jeg har et svangerskap som må måles og veies og tas prøver av oftere enn normalt, så det medførte en del fravær på jobben. Foretrakk at sjefen var orientert om grunnen istedenfor at han skulle tro jeg var lat, lei, liksomsyk eller annet. Ba om at det ble holdt hemmelig for kollegaer inntil jeg fortalte det selv og det var helt greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg sa det på jobb etter ordinær ultralyd, dvs omtrent i uke 18. Har kontorjobb, og ser ingen grunn til å fortelle det på jobb tidligare.

Sjølv om eg då hadde lagt på meg litt og hadde strikk i øverste knappen i buksa var det ingen som hadde mistanke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...