Gå til innhold

Ikke bestått


marthe9

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er veldig ny her på forumet men tenkte noen av dere ville dele hva dere syntes om denne saken.

Jeg hadde i går oppkjøring hvor jeg startet med en oppvarmingstime sammen med kjørelærer. Denne timen syntes jeg selv gikk relativt dårlig men kjørelærer fortalte meg at det var noe jeg bare syntes, hadde det vært oppkjøringen min hadde jeg bestått..

Og da jeg kom til den faktiske oppkjøringen fikk jeg ei skikkelig sur dame til sensor som snakket private samtaler og skrev meldinger med mobiltelefon. Før vi startet kjøringen fikk jeg et spørsmål om bilen, som gjaldt at jeg skulle sjekke oljen på bilen. Dette spørsmålet klarte jeg feilfritt og før jeg startet og kjøre tok jeg også trykkprøve på brems noe som var oppfordret av kjørelærer. Under selve kjøringen syntes jeg det gikk utrolig fint, følte at jeg aldri hadde kjørt så bra før som på oppkjøringen. Det skal også nevnes at alle som har kjørt med meg sier at jeg har utrolig god kontroll over bilen og situasjonene jeg er i, jeg vet hva jeg skal gjøre i situasjoner og at de føler seg veldig trygge når de kjører med meg. Dette gjelder også 2 kjørelærere jeg har hatt.

På arket jeg fikk av sensor stod det ting jeg aldri har hatt problemer med før:

- Sen og mangler observasjon/ overblikk

- For stor avstand til forankjørende ved stans på rødt lys og før kryss

- Svakt pedalbruk (kveler ofte) og bakkestart

- Parkering med rygging: svak- spesielt plassering og pedalbruk

og på toppen av det hele skriver hun: Kjører i dag med svak sikkerhet og samhandling samt avvikling.

For det første:

- Jeg hadde ingen situasjoner hvor jeg ikke visste hva som foregikk rundt bilen, sensor trengte ikke en gang trykke på brems, kikke seg over skulderen eller se om jeg sjekket dødsonene. Det var noe jeg hadde full kontroll over. (Ser det kan se ut som jeg føler meg som verdens beste fører, men føler sensor seg utrygg eller føler hun må "passe ekstra på" dette er noe man merker)

- Dette er noe hun forklarte da vi oppsummerte oppkjøringen og der fortalte hun meg at jeg "ikke trenge to billengder" mellom bilen foran og min bil når vi ventet på rød lys(med en forferdelig sarkatisk stemme).. Dette er noe jeg absolutt ikke kan forstå, det meste som var mellom bilen foran og meg før lyskryss var absolutt maks 1meter. Og foran kryss har jeg alltid lært at man skal stoppe foran fotgjengerfelt (var mange fotgjengere ved bilen) så man ikke opptar fotgjengerfeltet når man venter på at det skal bli klart. Derfor ventet jeg foran fotgjengerfeltet, før bilen foran fotgjengerfeltet kjørte, da kjørte jeg med en gang.

- Når det gjelder det at jeg har et svakt pedalbruk og kveler ofte er jeg ihvertfall ikke enig i. Jeg kvelte bilen 3 ganger under hele oppkjøringen, og det hadde aldri noe å si for verken bilene bak eller flyten i trafikken. Bakkestart hadde jeg ikke en gang så det skjønner jeg heller ikke hvor hun får fra.

- Og parkeringen er det et stort spørsmålstegn ved fra både min og kjørelærer sin side. Da jeg parkerte en gang under oppkjøring klarte jeg det på første forsøk. Jeg rygget inn på en oppmerket plass og det var lik avstand til de hvite linjene på begge sider av bilen. Da oppkjøringen var ferdig fikk jeg beskjed og rygge inn på en annen plass og parkere. Her rygget jeg også inn på første forsøk og fikk også til denne parkeringen utrolig bra på første forsøk. Men da fikk jeg slengt i trynet at "det er helt sikkert på grunn at du har øvd her." med den mest sarkastiske stemmen du kan tenke deg;)

Og det hun skrev på toppen skrev hun helt til slutt, det så ut som hun prøvde mest mulig og "fylle ut" for å ha en grunn til å stryke meg. For er disse grunnene over grunn nok til å ikke bestå? Har sett langt flere tilfeller da det var verre situasjoner enn det jeg har fått og de har bestått.

Dette her ble utrolig rotete og LANGT! hehe men dette er hendelsen. Det skal også sies at før oppkjøring spør hun om jeg vil ha radio på/av eller om jeg vil prate eller ha det stille. Da svarte jeg at jeg ikke ville prate og heller ikke ha på radio. Men med en gang vi kjører ut fra biltilsynet startet hun å prate, og blir ikke ferdig før vi parkerer på biltilsynet. Da var det flere ganger hun svarte meg hånlig og sarkastisk.

Da jeg går ut av bilen igjen og kjørelæreren min forstår at jeg ikke har bestått blir han ordentlig sur. Han sier med en gang "fader, det var hu sensoren der jeg håpet du ikke skulle få, hu er den mest beryktede sensoren i området og går under navnet strykejernet" Hun har blitt klaga på utallige ganger og nesten alle kjørelærerne her i området prøver å få hun sparket. Det er så urettferdig med folk som misbruker makten sin!

Jeg vil gjerne ha flere meninger om denne saken. Er dette grunner nok til å ikke bestå? om du ser bort ifra det hun fylte inn med til slutt.

Jeg mener heller ikke at jeg er en perfekt sjåfør, men jeg følte at oppkjøringen gikk så og si feilfritt. Og fikk helt sjokk når hun sa jeg ikke hadde bestått. Man burde da få en viss fealing av dette under kjøringen? Er flere ganger jeg har gått ut av bilen når jeg har øvelseskjørt og følt at det har gått driiiitt. Da får jeg nesten alltid svaret tilbake at de ikke skjønner hva jeg mener og at jeg så absolutt ikke har kjørt dårlig i det hele tatt. Når jeg da føler jeg har kjørt kjempe bra burde det vel ha en viss sammenheng med kjøringen?

herregud så langt jeg skriver, men føler det er viktig og få med alt.. Tusen takk for svar om noen har lyst til å ta seg tid til å lese:)

stor klem fra ei som er meget forvirret!

Endret av marthe9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg synes det var mye å kvele motoren tre ganger under oppkjøring. Det hadde nok gjort utslaget for min del, hvis jeg var i tvil. Man virker veldig usikker og urutinert når man kveler motoren hvert kvarter. Bedre lykke neste gang!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kevlarsjäl

Hvis kjørelærer mener du ikke er skikket til å kjære bil, så er du ikke det.

Hun/han bestemmer, det gjør ikke du,uansett hvor mye du vil sutre om det!

Du får øve deg mer i trafikken. Når du er trygg nok, flink nok, prøver du igjen. Jeg har ikke lappen selv, men jeg er glad det finnes strenge kjørelærere der ute. De skaper faktisk en tryggere trafikk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hører jo uansett bare din side og din tolkning av hva hun sa. At du sier hun var spydig og sur er ikke det samme som at hun var det. Og å kvelde motoren tre ganger på en oppkjøring som tar maks en time er altfor mye, jeg tror ikke jeg kvelte motoren tre ganger under alle kjøretimene mine til sammen. Hvordan i all verden får du det til? Synes det faktisk sier mye om hvordan du håndterer bilen og en person som skal være klar for å få lappen og kjøre alene bør håndtere bilen bedre enn som så.

En annen ting, hvis det virkelig hadde vært så mye klager og tull med henne hadde hun neppe vært i jobb der fremdeles, det er nok heller slik at ingen liker å stryke og det er lettere å skylde på sensor enn seg selv. Det er uansett ikke noe du kan gjøre noe med, du har ikke bestått og må ta førerprøven på nytt, enkelt og greit. Bedre lykke neste gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er umulig for oss å vite hvordan du kjører, med bare din egen oppfatning og mening (fra ev. andre også).

Men å kvele bilen 3 ganger er altfor mye, synes jeg. Du er jo også vant med bilen, så det skal ikke være noe problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Serena

Å kvele motoren 3 ganger på oppkjøringen er mye!! Det sånn man gjør når man er nybegynner og holder på Å LÆRE og kjøre. Når man KAN KJØRE kveler man ikke bilen tre ganger på den 45 turen oppkjøringen er.

Ved rødt lys, så stiller man seg inntil bilen foran, ikke 1 eller 2 bil lengder bakom.

Du sier at du klarte spm om oljeskift feilfritt---Men det skal bare mangle..Jeg har kjørt alene, øde, når oljelampen begynte å lyse. Man må kunne fylle olje for å være trygg i trafikken.

De aller fleste sensorene er ikke "stykejern". Hadde x kjørelæreren min kalt sensor for stykejern, ville jeg sett på kjørelæreren som useriøs, uproff i jobben og straks skaffet meg en annen.

Bare for å legge til; jeg strøk på første oppkjøring, og ja, det var fortjent stryk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg strøk på første oppkjøring med en beryktet sensor, og vet du: Det var fortjent ;)

Det er sensor som bestemmer, og jeg synes grunnlaget for at du strøk virker helt greit.

Å kvele bilen 3 ganger er mye, og sensor har lang erfaring og er trent i å observere hver minste detalj. Selv om du følte du mestret det, så vet sensoren bedre, og det er vedkommendes ansvar å vurdere ut ifra èn kjøretime om du er skikket til å sendes ut i trafikken på egenhånd. Et stort ansvar, og det er bedre å stryke en som ikke behersker bilen og holder oversikten slik sensor har observert, enn å slippe deg ut alene før du er klar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mange ganger bruker du å kvele motoren på en vanlig kjøretime, når du mener selv du aldri har kjørt bedre enn du gjorde på oppkjøringen? Du har ikke god kontroll på bilen, når du klarer å kvele motoren tre ganger i løpet av en oppkjøringstime.

Kanskje dere må gå tilbake igjen og øve på akkurat den delen, sånn at du i alle fall klarer deg fint på det området neste gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å kvele motoren tre ganger på èn time er altfor mye. Til og med èn gang hadde vært for mye. Tror du bør ta noen flere kjøretimer. Det er nok kjipt å stryke, men tenk på at man skal beherske det meste når du slippes ut på veiene, det holder ikke bare å kjøre helt greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du kveler motoren 1gang under en f.prøve er ikke det så farlig. Men når det skjer 3 ganger kan sensor begynne å lure på hvordan det tekniske er på det punktet. Sikkerhetskontrollen din er ikke avgjørende i det hele tatt (så og si) når det kommer til om du har bestått eller ikke. Flere elever får hjerneteppe og svarer det utroligste på den biten.

Når sensor sier det er den tekniske biten som ikke er godt nok kan det være luggin samt kveling av motoren som gjør utslage for at det er stryk der.

Når det gjelder avstanden din til de foran kan det virke som om du blir for passiv, og det er heller ikke bra.

Eks: når dere lærer å kjøre, lærer dere alltid å bemse ned og gire ned før rundkjøring og kryss o.l. Om det ikke er noen biler rundt dette er dette svært unødvendig og kan da for sensoren virke som om du da ikke tenker på slike ting.

Men igjen, det er jo to sider av denne saken.

Men flere småfeil kan bli like alvorlig som 1 stor ting. "desverre"

Mvh,

Kjørelærer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble noen skrivefeil da dette ble skrevet i hui og hast, men håper du fostod hva jeg mente :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble noen skrivefeil da dette ble skrevet i hui og hast, men håper du fostod hva jeg mente :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i at tre ganger med kveling er mye.. Og ang avstand til bilen foran så er det vanskelig å beregne i begynnelsen, det er som regel MYE mer plass en det man tror, tar mange lang tid å skjønne det! Men hvis du kjørte så bra som du selv sier, så syns jeg kanskje egentlig ikke du burde strøket. Å kvele bilen kunne jo ha vært fordi du er nærvøs. Det viktigste er jo å være en trygg sjåfør, å kvele en bil når man allikevel står stille, er sjelden en farlig trafikksituasjon, og det er jo noe som kommer etterhvert. Man har ingen erfaring når man får lappen, det er en grunn til at man får to års prøvetid, man blir jo en flink sjåfør etterhvert. Men hadde seriøst øvd på start-stopp til neste gang!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er enig i at det er litt i meste laget å kvele motoren tre ganger i løpet av oppkjøring. Jeg skjønner godt at du er dritskuffa, men jeg anbefaler å bare ta flere timer og øvelseskjøre mer. Det er rett og slett ingen snarvei til lappen, og godt er det.

Det at hun holdt på med mobilen synes jeg var noe merkelig da. Det er neppe helt innafor.

Jeg tok MANGE timer før jeg turte å tenke på å kjøre opp. Bedre å vente litt ekstra enn å forhaste seg.

Jeg hadde forresten også en sensor som gikk under navnet strykejernet, men det gikk heldigvis bra, selv om jeg var nervøs som en pære på oppkjøringsdagen. Det var riktignok vi "kidsa" som kalte henne det, ikke kjørelæreren...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ett kjent fenomen at ungdom som nettom har kjørt opp tror at de er bedre til å kjøre enn de er. Det er selvfølgelig unødvendig at en sensor sitter der og er spydig. Dette er desverre ikke noe noen på ett forum kan hjelpe deg med, eneste jeg kan anbefale deg å gjøre er at dersom du mener at sensor har påpekt noe som ikke skjedde kan du forsøke å sende en skriftlig klage for å prøve å få ny oppgjøring med annen sensor kostnadsfritt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg synes kjørelæreren din høres lite profesjonell og løsningsorientert ut, og ville vurdert å finne en annen. Å snakke dritt om sensor er noe man gjør for å trøste seg selv når man stryker, men har vanligvis ikke rot i virkeligheten. Og at kjørelæreren gjør det er jo latterlig, hans fokus nå burde være å finne ut hvorfor du strøk, og forsøke å fikse det. Når han bare avfeier det som sensors feil gjør han faktisk ikke jobben sin.

Og å kvele bilen tre ganger i løpet av en time er mye, og vitner om at du ikke behersker kjøretøyet i det hele tatt. Og å legge det frem som positivt at sensor ikke måtte bremse er litt merkelig, det skal jo aldri skje, og dersom sensor må gripe inn er det som regel automatisk stryk og avbryting av oppkjøringen. Er dette ting som pleier å skje i kjøretimene dine? Dette med å ikke med å stille seg langt unna andre biler går på flyt i trafikken, og hensyn til andre, og det at man sikrer seg å stille seg langt unna er enda en indikasjon på at man ikke helt har oversikt over det man driver med.

Jeg synes det høres ut som kjørelæreren din har sendt deg til oppkjøring alt for tidlig, og uten å forberede deg godt nok, siden du har en litt urealistisk ide om hva som er greit av feil. Ta det opp med kjørelæreren din, og hvis han fortsetter å skylde på sensor synes jeg du bør prøve å finne en annen kjørelærer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dette er det strykejernet jeg har hørt om (ganske nord i landet), så skjønner jeg deg meget godt!

Broren min ble strøket 3 ganger av nettopp ei dame som ble kalt strykejernet. Første gangen var han vel veldig nervøs, men gang nummer to så gjorde han en feil på første utkjøring og da sa dama: "Nei, du kommer til å stryke uansett, så er ingen vits i å fortsette." Hyggelig at oppkjøringen fikk vare i 2 minutter..

Og denne dama er også en dame som alle kjørelærerne vil bli kvitt fordi hun stryker for de minste ting, hun gjør folk nervøse og viser ingen sympati til smånervøse ungdommer.

I mitt bror sitt tilfelle måtte kjørelæreren søke etter en annen sensor, og da fikk broren min sertifikat. Jeg kommer fra en liten plass og nesten alle møter strykejernet og de stryker..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun kvalte motoren tre ganger under oppkjøringen, så jeg tror ikke du skal skylde på sensor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...