Gå til innhold

Etternavn - hvilken rekkefølge?


agenda

Anbefalte innlegg

Jeg ville vel gått for det mest sjeldne etternavnet og hatt det sist.

Et sen-navn er ikke akkurat spesielt, og selv om det tilhører identiteten til en av dere så synes jeg at det er viktigere at det mest sjeldne navnet blir ført videre.

Har man to etternavn blir jo veldig ofte det navnet som står sist brukt til vanlig, med mindre man har bindestrek mellom navnene, men da bør det jo helst klinge bra ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Her får småen hans første etternavn (som er hovedetternavnet til mannen min...ja, tenk, han er en av de få som har to etternavn uten at det er bindestrek mellom ;-) ) som mellomnavn, og mitt etternavn som etternavn. Blir samme som jeg har det, og både mannen og jeg er fornøyde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Våre (fremtidige) barn skal ha mannens etternavn, av samme grunn som du vil ha ditt navn (han har det sjeldne navnet og jeg det "kjedelige" her i huset)

Om mitt navn skal bli mellomnavn eller ikke har vi ikke bestemt oss for :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg ikke barn, er ikke gravid og har heller ikke noen umiddelbare planer om akkurat det, men kjæresten og jeg har snakket om dette. Vi er begge enige i at barnet skal ha ett fornavn og ett etternavn.

Han ønsker at barnet skal ha hans etternavn, jeg ønsker at barnet skal ha mitt. Det vi kommer til å gjøre er at når/hvis dette blir aktuelt skal vi rett og slett trekke lapp. I utgangspunktet ønsker vi oss bare ett barn, men skulle vi ombestemme oss vil barn nummer to få det etternavnet som ikke ble trukket i første runde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...