Gå til innhold

Vil begynne med styrketrening!

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

TS her. Takk for svar dere! :)

Jeg kommer til å forsøke å følge 5x5 så nøyaktig som mulig, med to (iblant tre, om jeg får skviset det inn) økter pr uke. Om det blir for mye å øke med 2,5 kg hver økt, får jeg prøve å øke èn gang pr uke i stedet.

fant du urt av det i linken??? skal stå endel om trening med vekter for jenter og der.

en skal f eks med 10 stk i en rep, såvidt klare å løfte nr10.

http://www.iform.no/pub/art.php?id=35 her er det oppsatt et prog på 20 minutt. samt står litt her også...

http://nhi.no/trening/treningsrad/ulike-typer-trening/styrketrening-18381.html står litt her om det også.

Takk for linker!

Programmet i den øverste synes jeg ser rart ut. Det er ingen øvelser til bein/underkropp, og jeg kan ikke se det står noe om progresjon der...? :klø:

Når det gjelder å trene til failure, må jeg innrømme at jeg er litt skeptisk til det. Har vanskelig for å tro at det er sunt (eller motiverende..) å trene til failure hver eneste gang, i hvertfall når man er nybegynner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

det står i den sida :

http://nhi.no/trening/treningsrad/ulike-typer-trening/styrketrening-18381.html

at med 12 rep skal den 13 ikke være mulig å klare. såpass skal vektene være. og når du har trent noen ganger -uker å du kommer dit at den 12 som nesten var umulig klare-har blitt lett , da skal du øke vekt. slik at du på ny får til å ta 12 stk å den 12 nesten umili å få til

husk det er den siste nesten umulie er den som virker best

lykke til

Det er riktig det du skriver, men såpass strikt økning mener jeg at passer best for litt viderekomne. Man øker naturligvis raskt i starten pga av teknikk/balanse etc, men selve fokuset på å skvise ut siste rest på de siste repetisjonene bør gjøres først når teknikken sitter. Terp teknikk i starten, men ikke øk før man vet at man behersker teknikken ved tunge løft. Sats på knebøy, markløft, benkpress og chins. Supplér med roing, dips, skulderøvelser og eventuelt mageøvelser.

For øvrig er det flott at jenter satser på styrketrening og trening med frivekter. Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får jo bruk for "mikrovektene" hele tiden. Økningen skal jo aldri være mer enn 2,5kg totalt og derfor bruker man 1,25vektene annenhver økt.

Mikrovekter er altså vekter som er mindre enn de 1,25 kg-skivene man typisk finner på et vanlig gym. Eksempelvis har jeg sett folk som har laget seg et par små kjettingsløyfer som veier 625 gram stykket slik at de kan øke med 1,25 kg totalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om du har trent mye på timer, er det ikke sikkert teknikken din er helt 100%, så å gå gjennom teknikken din med noen som har litt peiling kan være bra! Men det kan også være du har kjempefin teknikk allerede av å ha gjort så mange reps. (Det er jo fordelen med å trene lett og mange reps, du har noen repetisjoner "på baken".)

Så er det en litt annen teknikk som kreves når man løfter tungt vs utholdende styrke også -- blant annet går styrkeløftere lengre ned med rumpa i knebøy, og de har beina pekende mer ut til siden enn instruktørene på utholdende timer bruker å anbefale. Det er altså ikke noe "fasitsvar" på alle øvelser, men det finnes gode retningslinjer. Så lenge du fokuserer på å gå langt nok ned, opp, til siden, ut osv samtidig som du har en "sterk positur" med fokus på å ikke krumme noe feil vei, så skal du klare å unngå skader.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...