Happy Feet Skrevet 14. desember 2010 Forfatter #81 Del Skrevet 14. desember 2010 Huff, jeg er dårlig til å skrive her for tiden. Og enda dårligere til å skrive i andres dagbøker... Men tiden strekker liksom ikke til. Jeg jobber jo en del. Er på jobb en dag i uka, men jobber også en del hjemmefra, så det blir liksom til at jeg prioriterer det, når jeg her ledig tid. Det eller husarbeid... Og på kvelden etter at lillegutt har lagt seg, vil jeg helst kose meg i sofaen med kjære. Vi har det fint! Lillegutt runder et halvt år denne uka. Vi skal på helsestasjonen på halvtårskontroll på torsdag. Som vanlig er jeg spent på vekt og sånn. Han vokser og ser ut til å trives. Vi har begynt med grøt den siste uka og det går veldig bra. Det ser ut til at han liker det godt. Vi er ikke oppe i en hel porsjon enda, men jobber med saken og øker litt for hver dag. Blander foreløpig ut med morsmelk, da jeg har så mye av det i fryseren. Tror det er tenner på gang. Det har jeg trodd i flere måneder, men nå har han vært veldig urolig om natta de siste nettene, så jeg tror (og håper!) det er tennene som plager han. Han tar ut smokken og gnager på den, så er helt overbevist om at det er tannkløe som er problemet. Har blitt litt lite med sammenhengene søvn de siste nettene, så i går la jeg meg kl åtte. Utrolig deilig og nødvendig siden lillegutt vår våken kl 21, 23, 00.15, 03, 04-5.30 og opp kl 6.15. Nå var det en som våknet og trenger meg her, så da får a mor trå til. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lucky? Skrevet 15. desember 2010 #82 Del Skrevet 15. desember 2010 Høres ut som om du har noen travle dager ja, men koselig at du stikker innom å gir livstegn fra deg Tenk at lillegutt er et halv år allerede! Tiden flyr jammen fort Får virkelig håpe de tennene kommer ut snart, høres slitsomt ut med så oppstykket søvn altså Lykke til på kontroll i morgen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pusilus Skrevet 17. desember 2010 #83 Del Skrevet 17. desember 2010 Håper kontrollen gikk bra Du er ikke den eneste som ikke har overskudd til å følge med her inne I dag har jeg en fridag dedikert til sløving, først da klarer jeg å ta meg en oppdateringsrunde.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Happy Feet Skrevet 18. desember 2010 Forfatter #84 Del Skrevet 18. desember 2010 Hei Lucky? og pusilus Godt det ikke bare er meg som ikke har tid/ork til å oppdatere meg. Jeg får liksom litt dårlig samvittighet overfor dere jeg føler jeg "kjenner". Men jeg tenker stadig vekk på dere, selv om jeg ikke får lagt igjen så mange ord. Nå har vi en gutt på et halvt år i hus! Gratulerer så mye med overstått halvtårsdag til verdens beste lillegutt! Liten og liten, han er faktisk ganske stor. Hele 8,6 kg og 68 cm lang. Litt tykkere og litt kortere enn gjennomsnitten. Han har fått seg tripp trapp-stol med babysete, så nå kan han også sitte ordentlig tilbords og spise. Det er så koselig å se stolen hans på enden av spisebordet. Får mer følelsen av at det er en person til her og at han stadig blir en større del av familien, hvis dere skjønner. Rart å tenke på at vi er en liten familie på 3 og at vi nå skal sitte tre rundt matbordet. Alt gikk fint på halvtårs-kontrollen. De sier at han er veldig fin og ser ut til å være en fornøyd baby som trives godt. Jeg snakket med helsesøster om at han nå er så mye våken om nettene og det var visst veldig når morsmelk-barn ble introdusert for fast føde. Han har spist grøt på ettermiddagen/kvelden i litt over en uke og han er helt "håpløs" om nettene. Som feks natt til i går, lys våken fra kl 12 - 03.15 og deretter masse rot og balling fram til vi sto opp. Når hver natt er sånn, og han bare sover kort på dagtid, så det er umulig å sove selv, så blir det ganske slitsomt i lengden. Heldigvis er det snart juleferie for kjære, så da kan vi bytte på å sove lenge. Jeg trodde liksom at bare de begynte med grøt, så skulle nettene bli så mye bedre... Men dette var visst veldig vanlig, stikk i strid med hva man skulle tro. Håper denne overgangen snart er over og at vi snart er tilbake på normal nattesøvn igjen. Det går fint at han fortsatt skal ha mat om natta, men når han er lyyyys våken i flere timer, da blir ikke mor fornøyd. Han er veldig blad da. Kjære var på julebord i går, og mor feiret alenehjemme-kvelden med å legge seg klokka åtte. Herlig å få litt ekstra, sårt trengt søvn, føler meg nesten uthvilt nå. Natta har faktisk også vært bedre. Våken lillegutt kl 22 og 01.30, men han sovnet heldigvis greit etter mat, så håper at vi nå er tilbake på rett spor. I går fikk han grøten sin tidligere på dagen. Helsesøster sa at ofte så funket det bedre å gi grøt på formiddagen, enn på kvelden, så nå skal vi prøve det. Helsesøster sa også at hun ofte advarte de som ammet at når de skulle begynne med fast føde, så var det veldig vanlig at nettene ble sånn i en periode. Jeg husker nå at hun advarte meg da vi var der på 5-månederskontroll, men jeg må ha fortrengt det. Tenk at dette er siste helga før jul! Desember har gått så fort! Som hele høsten, egentlig har gjort. Jeg husker jula i fjor. Jeg var gravid og i desember rundet jeg de magiske 12 ukene og tillot meg å glede meg mer og mer over det livet som vokste inni meg. Jeg husker vi snakket mye om at dette er den siste jula hvor det bare er oss to. Neste år, er vi tre. Jeg lurte veldig på hvordan det ville bli. Og nå er vi der. Nå er vi tre og skal feire jul for første gang som en liten familie. Jeg gleder meg! God lørdag, til dere som titter innom! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lucky? Skrevet 18. desember 2010 #85 Del Skrevet 18. desember 2010 De nettene høres slitsomme ut, så godt du fikk lagt deg tidlig i går og tatt igjen litt søvn Får virkelig håpe lillegutt er på vei til rett spor igjen nå altså Koselig med første jul som familie på tre Ha en fin helg Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pusilus Skrevet 18. desember 2010 #86 Del Skrevet 18. desember 2010 Håper det fungerer bedre med å gi grøt tidligere på dagen, og at nettene blir dedikert til søvn igjen. Tenk første julen som en familie på tre :rødme: Så herlig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
DDuck Skrevet 23. desember 2010 #87 Del Skrevet 23. desember 2010 Riktig god jul Julekos Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Miss I.W. Skrevet 23. desember 2010 #88 Del Skrevet 23. desember 2010 God jul til dere alle tre! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pusilus Skrevet 23. desember 2010 #89 Del Skrevet 23. desember 2010 God jul til deg og familien Happy Feet Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lucky? Skrevet 24. desember 2010 #90 Del Skrevet 24. desember 2010 Ønsker deg og dine en flott jul Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosa76 Skrevet 1. januar 2011 #91 Del Skrevet 1. januar 2011 Hei Happy Feet Etter lang tids fravær er det hyggelig å lese om deg og lillegutt, han høres ut som en sjarmør Koser meg veldig med go gutten min jeg og, han er så blid og rolig at jeg nyter virkelig permisjonen. Det er vel bare en uke mellom gutta våre så gøy lese om hvor langt gutten din har kommet. Min er veldig bedagelig type og trives best på ryggen så han ruller bare fra mage til rygg enda... Har begynnt med smaksprøver vi og, og pære i nett går ned på høykant Men ikke prøvd banan så der ga du meg go ide håper julen deres har vært fin og riktig godt nyttår Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Happy Feet Skrevet 10. februar 2011 Forfatter #92 Del Skrevet 10. februar 2011 På tide med en liten oppdatering, kanskje.. Det er jo en god stund siden sist. Årets første innlegg og vi er allerede snart i midten av februar. Det blir litt sånn, jo lengre tid det er siden jeg skrev her sist, jo mer ”tiltak” blir det å skrive, fordi det har skjedd så mye med lillegutt, så jeg vet liksom ikke hvor jeg skal begynne. Så lar jeg heller være å skrive. Synd, for det er jo så koselig med dagbok. Og det er så koselig senere, å bla seg tilbake og lese om små hverdagshendelser man helt hadde glemt. For en stund siden tittet jeg tilbake i den gamle dagboka mi, hvor jeg leste om spenningen rundt det å være gravid, alle tanker og forventninger knyttet til det voksende livet i magen. Hvem det var som bodde i magen min? og hvordan livet som småbarnsmor ville bli. Mange tanker og følelser jeg helt hadde glemt bort og som det var veldig koselig å bli minnet på. Lillegutt nærmer seg hele 8 måneder. Hvor er de 8 månedene blitt av? Det har gått veldig fort, selv om jeg hadde vanskelig for å tro at det skulle gjøre det i den første perioden hvor hele livet var snudd opp ned, jeg var helt underernært på søvn og tanken på mer enn 2 timer sammenhengende søvn virket som en drøm i det fjerne. Lillegutt var på 8-månederskontroll i går. Han veier 9,2 kg og er 71 cm lang. Han har masse brunt hår, og en verv i panna legger den lange luggen i en fin sideskill. Han har nydelige brune øyne og et herlig smil som treffer meg midt i hjertet. Han vet å sjarmere andre og er flink til å strø om seg av smil når han sitter trygt plassert i armen til mamma eller pappa. Han er litt ”sjenert” og det å bli lagt ned på gulvet med mange andre babyer, er litt skummelt. Begynner ofte å gråte når vi f.eks er på barseltreff og han skal leke på gulvet med de andre babyene. Da er det mye tryggere å sitte på fanget til mamma og heller se på de andre babyene som leker. Når han har blitt litt mer varm i trøya, kan han gjerne ligge litt på gulvet sammen med dem, men han er veldig stille og rolig og det skal lite til før han blir utilpass. Det er aller tryggest hos mamma og pappa. Jeg var visst like ”sær” i forhold til andre når jeg var liten. Tror denne gutten her har godt av å begynne i barnehage etter hvert. Han er veldig glad i mat og spiser nå 3 måltider med fast føde om dagen. Å introdusere fast føde har gått over all forventning. Jeg var litt redd han skulle være kresen, siden han bare har fått morsmelk de første 6 månedene av livet sitt, men både grøt og hjemmelaget middag, går ned som bare det. All mat er tydeligvis god – bare ikke ferdige glass fra butikken. Han får fortsatt morsmelk og får tilbud om pupp før hvert måltid, men han blir mindre og mindre interessert i puppen, men han har masse våte pleier, så han får nok i seg nok melk i løpet av et døgn selv om det ikke blir like mye som før. Nå drikker han melk til frokost, kanskje en gang i løpet av dagen, før han legger seg, kl 22 om kvelden når jeg legger meg og så gjerne en gang i løpet av natta. Neste steg er å introdusere brødmat. Det blir spennende! Nettene går veldig fint. Han legger seg mellom 18 og 19. Han er stup trøtt om kveldene og sovner alltid av seg selv uten noe tull. Jeg mater han fortsatt da jeg legger meg i 22-tida og så vil han ha mat rundt kl 3-4 og så våkner han gjerne mellom 5 og 6 og da er det morgen. De siste dagene har han sovet til kl 6, jeg har tatt han over i senga vår når han har begynt å gi lyd fra seg mellom halv fem og fem. Da er det så absolutt ikke greit å stå opp og han har faktisk sovnet igjen i senga ved siden av meg. Og så våkner jeg rundt kl seks, av en lillegutt som plukker meg i ansiktet. Drar meg i underleppa osv. Vi har hatt to perioder med masse uro om nettene, dette har vært når han har fått grøt på kvelden. Våkner gjerne rundt midnatt og bare tuller i flere timer. Mye våken, og sover veldig urolig. Med en gang vi sluttet med grøt om kvelden, har han blitt mye roligere om natta igjen, så nå går det en stund før vi skal prøve det igjen. Veldig merkelig, men det er visst noen barn som er sånn. Nå skal vi heller prøve brødskive til kveldsmat, så får han heller grøt til frokost og formiddag. Han er litt bedagelig anlagt og har ikke begynt å åle seg framover enda, men han skyver seg bakover og beveger seg rundt i ring. Har inntrykk av at han syns det er helt fint å bare ligge på magen på samme plass, men nå har jeg begynt å strø masse leker i bane rundt han og nå har han faktisk begynt å bevege seg litt mer. Bare de siste dagene har han brukt ben og armer og klart å gå masse rundt i ring og holder lenge ut, fordi han stadig kommer over en ny leke på gulvet som kan fange interessen hans. Og det beste er faktisk å gå fra han, for så fort han ser meg, begynner han å klage og vil ingen ting. Men får han surre alene uten å se meg, beveger han seg mye mer. Jeg smugkikker på han der han ligger og ordner selv. I jula fikk han to tenner nede og jeg mistenker at det er to tenner oppe som er på gang. Syns han er litt mer grinete om dagen, han har vært det i en periode nå, vil ikke noen ting, men de siste dagene når jeg har holdt meg unna, har han faktisk, som nevnt over, holdt ut litt lenger på gulvet. Det er slitsomt med en baby som bare vil underholdes hele tiden, og som blir lei av underholdningen etter 2 minutter. Da er det kjekt å ha noen planer om dagen, det funker f.eks veldig fint å være på senter, han liker shopping. Likner tydeligvis på mammaen sin der. I dag snør det ute og vi har ingen planer. Hadde jo tenkt til å gå en tur, men med snøen som laver ned tett, tror jeg at vi holder oss inne likevel. Håper han har lyst til å være like flink til å leke alene i dag, som han har vært de siste dagene. Ellers er det deilig at vi allerede snart er i midten av februar. Ikke lenge igjen til vi er inne i den første vårmåneden, selv om mars her jeg bor, er forbundet med fortsatt mye vinter. Likevel, det går rett vei. Jeg gleder meg til våren og til å være hjemme med lillegutt når det er vår og sommer. Skal bli deilig å kunne nyte de deilige vårdagene og kjenne den første vårsola som varmer, i stedet for å sitte inne på et kontor og bare se ut på sola. Vi går en fin tid i møte nå, jeg elsker våren og jeg gleder meg til å oppleve den sammen med lillegutt. Siden jeg jobber en del under permisjonen, skal jeg ikke begynne å jobbe for fullt før i august og jeg gleder meg til å være hjemme med lillegutt fram til da. Håper på en superfin vår og sommer hva været angår. Vi skal kose oss masse! Skulle noen forville seg innom denne nesten døde dagboken min, ønsker jeg dere en finfin torsdag. --- Takk for at dere har vært innom boka mi med hilsen, DDuck, Missiw, pusilus, Lucky? og Rosa76. Rosa76: Min gutt er også veldig bedagelig anlagt. Han snudde seg for første gang fra rygg til mage 2. juledag, men han har nesten ikke gjort det siden. Gjorde det mye den dagen, da han oppdaget det, men så har det vært stille. Mye bedre å bare ligge på ryggen og glane i taken, enn å bevege seg, vet du. Du må skrive litt i dagboka di du også da. Sier jeg, som ikke har skrevet her på omtrent to måneder selv. Moro å lese om de babyene som er på samme alder. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
dreia Skrevet 11. februar 2011 #93 Del Skrevet 11. februar 2011 Der fann eg omsider boka di også. Det blir visst ikkje like mykje KG på nokon av oss lenger. Berre innom for å legga igjen spor og få deg på Mine innlegg, så får eg lesa meg opp etter kvart. Nå er det nemlig natta for ein liten pjokk, og då er det berre mamman som dug. *puppegal* God helg! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Happy Feet Skrevet 12. februar 2011 Forfatter #94 Del Skrevet 12. februar 2011 Hei dreia! Så koselig å "se" deg! Nei, det blir nok dessverre ikke tid til så mye KG lenger. Jeg skal skjerpe meg og prøve å bli litt flinkere til å ta meg tid, det er jo så koselig å følge med på dere andre og skrive litt om det som skjer hjemme hos oss. Må lete fram boka di jeg også, bare litt senere, for nå er det en stk lillegutt som er i ferd med å våkne her. God helg til deg også. --- I dag har vi vært og ukeshandlet. Vi pleide alltid å gjøre det på torsdager før, syns det er den perfekte handledag - nært helga, men ikke så mange folk som det er på fredager og lørdager. Men med en ny sjef i huset som gjerne er klar for å legge seg for kvelden før vi omtrent har fått kommet oss i butikken etter kjære er ferdig på jobb, har vi måttet endre denne rutinen, så nå er det handling på lørdager som gjelder. I dag var vi tidlig på'n og i butikken allerede kl ti. Pleier egentlig å reise til en større butikk litt lenger unna, men i dag ble det en liten i nærheten av her vi bor, så da var handlingen unnagjort veldig fort. Deilig det også. Lillegutt satt i handlevogn uten babysete for første gang i dag. Puttet kjæres jakke litt rundt han, så satt han kjempefint. Tror han koste seg der. Store gutten min. Senere i dag skal vi trene. Vi er så heldige at søster og hennes kjæreste passer lillegutt to ganger i uka så jeg og kjære kan trene sammen. Det blir en treningsdag i helga og en kveld i uka. Det er så fint at jeg og kjære kan trene sammen, vi har alltid gjort det, så da får vi litt alenetid uten lillegutt, samtidig som søster og svoger får masse tid med lillegutt, noe de setter stor pris på. Helt perfekt! Begynte å trene rundt juletider og nå er jeg godt inne i treningen igjen. Det er så deilig, jeg er over det stadiet hvor det er et tiltak å komme seg på trening. Deilig å kjenne at formen begynner å komme på plass igjen. Trening er noe av det jeg har savnet aller mest etter at lillegutt kom. I morgen er det morsdag. Min første morsdag. Mamma kommer hit en tur, så skal vi feire oss sammen. Vi pleier ikke gjøre så veldig mye ut av det, men har alltid besøkt mamma på morsdagen, bakt kake og kjøpt en liten oppmerksomhet. Jeg har sagt til lillegutt at jeg ønsker meg en mamma-kopp, for det har jeg ikke, så får vi se om han har husket på mammaen sin. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lucky? Skrevet 13. februar 2011 #95 Del Skrevet 13. februar 2011 Så koselig med livstegn fra deg igjen Lillegutt høres helt herlig ut Så flott treningsløsning dere har da Supert for både dere og tante og onkel Håper du har hatt en fin første morsdag Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Miss I.W. Skrevet 13. februar 2011 #96 Del Skrevet 13. februar 2011 God morsdag! Hyggelig å "se" deg igjen! Kjenner igjen det å begynne å skrive igjen når det har gått en lang stund. Nå har ikke jeg drøyd det så lenge som deg da. Jeg synes også det er koslig å lese tilbake på ting, og har ikke annen dagbok jeg noterer i, så det er KG-dagboka som gjelder. Håper du har hatt en deilig morsdag! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Happy Feet Skrevet 14. februar 2011 Forfatter #97 Del Skrevet 14. februar 2011 Hei Lucky? og Missiw. Koselig å "se" dere også. Jeg hadde en koselig første morsdag i går. Fikk sove så lenge jeg ville , og så hadde vi besøk av mamma, søster og svoger på ettermiddag/kvelden. Vi spiste middag og kaker. Av lillegutt fikk jeg en søt "Verdens Beste Mamma"- kopp og så fikk jeg roser av mamma, søster og svoger. En veldig koselig dag. Lillegutt spiste brødskive for nesten første gang i går. Han har smakt noen få biter et par ganger tidligere, men i går fikk han det til kvelds for første gang. Brødskive med leverpostei og han liker det veldig godt. Har inntrykk av at han liker all mat. Han spiste litt i underkant av en halv skive. I natt har han sovet veldig urolig, for først gang siden han sluttet med grøt til kvelds. Våknet rundt halv to og har sovet veldig dårlig etter det. Jeg tok han over i vår seng, i håp om at han skulle sove bedre, men han var likevel veldig urolig og lys våken fra 4.15. Akkurat som han har vært de to periodene han har fått grøt til kvelds. Det kan da ikke være brødskiva, som gir han samme reaksjon som grøt til kvelds? Jeg blir veldig usikker, men han må jo ha ordentlig mat på kvelden... Han får pupp da og det har funket fint, men han skal jo liksom opp i 4 måltider fast føde om dagen og nå gjenstår bare kveldsmåltidet. Hmmm... vakselig å vite, det kan jo være helt tilfeldig at han skulle være sånn i natt igjen. I natt begynte han å le i søvne. Han har gjort det noen få ganger tidligere. En skikkelig trillende latter. Det er så søtt og så koselig å høre på. Lurer på hva han drømmer, som får han til å se sånn? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lucky? Skrevet 14. februar 2011 #98 Del Skrevet 14. februar 2011 Herlige tassen som ler i søvne Synes liksom alle sier at de sover mye bedre når de begynner med grøt til kvelds jeg da....men det gjelder tydeligvis ikke lillegutt Håper dere finner ut av det og at dere slipper fler slike netter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ananan Skrevet 14. februar 2011 #99 Del Skrevet 14. februar 2011 I natt begynte han å le i søvne. Han har gjort det noen få ganger tidligere. En skikkelig trillende latter. Det er så søtt og så koselig å høre på. Lurer på hva han drømmer, som får han til å se sånn? Så herlig Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Happy Feet Skrevet 19. februar 2011 Forfatter #100 Del Skrevet 19. februar 2011 Lucky? og Ananan Babylatter er herlig, ja. Jeg trodde også at grøt til kvelds skulle gjøre underverker med nattesøvnen, men ikke her i huset, nei... Har prøvd to perioder av 14 dager og nettene blir helt håpløse. Merkelig, men helsesøster sa at det var noen babyer som blir sånn av grøt på kvelden. Uansett, brødskive til kvelds går bra. Den første natta etter brødmat til kvelds var jo veldig urolig, men de andre nettene har gått kjempefint. Han spiser ei halv brødskive sånn rundt halv fem-fem og så får han melk like før han legger seg og det virker som en bra løsning. Han er så søt når han spiser brødmat. Vi bruker omtrent en halv time på den halve skiva, så vi er fortsatt litt i øvelsesfasen. Denne uka har lillegutt vært hos kiropraktor. Det er tre måneder siden sist. Da han var der sist, var alle låsningene borte, men vi satte opp en ny time bare for sikkerhetsskyld, og det er jeg glad for. Han hadde låsninger i nakken og nede i ryggen igjen, noe vi har hatt mistanke om, da han plutselig ikke har villet spise den ene puppen. Etter timen, gikk det fint å spise den nevnte puppen igjen, så det er tydelig at det var noen der som plaget han. Etter timen har han også blitt mer bevegelig. Nå roterer han masse på gulvet og i går dro han til og med begge bena oppunder seg og løftet rompa skyhøyt. Lillegutt er allerede godt i gang med dagens første nap. Vi var oppe kl fem i dag. Etter formiddagsgrøten, skal vi på butikken og ukeshandle. Og så skal jeg hente en pakke fra HM. Bestilte noen sommerkjoler her tidligere i uka, så jeg er veldig spent på hvordan de ser ut i virkeligheten. Lenge siden jeg har bestilt klær på nett, så det blir moro med en pakke. Føles nesten som julaften hver gang jeg får en pakke med klær. Jeg glemmer liksom at jeg faktisk betaler for den og tror det er noe jeg bare får. God lørdag! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå