Gjest AnonymBruker Skrevet 30. juli 2010 #1 Skrevet 30. juli 2010 Hei! Begynte for noen dager siden å få så vondt i munnen på høyre siden, atme der som jeg holder på å få vissdomstenner. Er kun på høyre side jeg holder på å få visdomstenner, og de starta å komme for ca 3 år siden. Siden da har jeg bare hatt perioder med småvondt, og det begynte likt nå som de andre gangene. Men har bare blitt værre og værre. Vanskelig for å svelge, det sprer seg mot øre, så verker litt i øre inngangen og. Kjenner med tunga jeg er ganske hoven.. Sitter ikke så mye rundt visdomstennene, enn akkurat i kinne mellom tennene oppe og nede.. Virker som det er mest betent oppe.. Har vært en del kvalm også.. Får heelt panikk jeg, har sånn tannlege skrekk.. Blir på ingen måte noen tann trekking her hehe! Ser for meg det værste med engang Skal prøve å skylle med kamille te nå.. Noen som har opplevd likt? Våkna av det nå, særdeles ubehagelig.. Hufff...
Gjest Vitaminbjørn Skrevet 30. juli 2010 #2 Skrevet 30. juli 2010 Du skal ikke se bort ifra at det er tanna som prøver å komme ut eller sitter skjevt.
Gjest Rikke Skrevet 30. juli 2010 #3 Skrevet 30. juli 2010 Kan også være en begynnende betennelse. Det er søren med så vondt. Da må du trekke tanna mest sannsynelig. Da det er en grunn til at det blir betent. Jeg har nettopp vært gjennom det. Det er ikke moro! Men når det er gjort er det en stor lettelse etterpå! Jeg er ikke så redd for å trekke tenner. Har trekt 4 ganger, og alle gangene har gått kjempe bra. Merket ingenting. Å bore derimot....Er noe jeg hater inntenst.. Det kan også være som førstemann sier, at den bare vokser, og står skeivt. Eller at er nesten ute. Da kan det gjøre litt ekstra vondt! Faktisk så ille at du føler deg syk.
Gjest AnonymBruker Skrevet 30. juli 2010 #4 Skrevet 30. juli 2010 Har den brutt gjennom tannkjøttet? I såfall høres det ut som den er litt betent, og du bør vurdere å trekke den etter hvert. Om du venter "til det blir alvor" (ordentlig betennelse, stort hull i den osv.) så kan det bli mye verre å trekke den også. Hvis den ikke i det hele tatt har kommet gjennom tannkjøttet, så kan det være voksesmerter, som ikke er noe galt. Har det selv i perioder, da kjenner jeg et plagsomt press bak der i noen dager, og så går det over...
Gjest AnonymBruker Skrevet 30. juli 2010 #5 Skrevet 30. juli 2010 Har den brutt gjennom tannkjøttet? I såfall høres det ut som den er litt betent, og du bør vurdere å trekke den etter hvert. Om du venter "til det blir alvor" (ordentlig betennelse, stort hull i den osv.) så kan det bli mye verre å trekke den også. Hvis den ikke i det hele tatt har kommet gjennom tannkjøttet, så kan det være voksesmerter, som ikke er noe galt. Har det selv i perioder, da kjenner jeg et plagsomt press bak der i noen dager, og så går det over... Heisann folkens! Den er brutt gjennom tannkjøttet ja.. De starta for 3 år siden, men har siden den tid ikke kommet veldig mye ut, men har kanskje merket de siste månedene at de har kommet litt mer ut på kortere tidsperiode enn de har gjort før den tid. Det som er, er at det er ikke så mye rundt tennene, mer i kinnet, og et stykke unna tennene det gjør vondt. Om jeg kjenner med tunga så kjenner jeg hvor det gjør vondt, og det er mer i kinnet, enn i selve tannkjøttet. Lurer rett å slett på om tanna oppe som kommer ut, har gnegd mot kinnet, og at jeg er blitt hoven av det.. Vondt er det! Men virker som det hjelper å skylle med kamille te, det virker på alt sier mamma Får prøve å dra på apoteke å kjøpe noe å skylle med og.. Alt for å unngå tann trekking.. Er sykt redd tannlegen hehe Hilsen TS
Gjest gjest Skrevet 30. juli 2010 #6 Skrevet 30. juli 2010 Hei, Du burde prøve Hextril eller Corsodyl som kan kjøpes på apotek(munnskyll eller gel). Dette hjelper mot tannkjøttbetennelse og bakterier. Prøv det i noen dager, hvis ikke det blir bedre så burde du dra til tannlegen. Jeg hadde en betent visdomstann og trengte ikke å trekke den. Tannlegen renset området og jeg brukte Corsodyl gel på området og det ble fort bedre.
Gjest AnonymBruker Skrevet 30. juli 2010 #7 Skrevet 30. juli 2010 Hei, Du burde prøve Hextril eller Corsodyl som kan kjøpes på apotek(munnskyll eller gel). Dette hjelper mot tannkjøttbetennelse og bakterier. Prøv det i noen dager, hvis ikke det blir bedre så burde du dra til tannlegen. Jeg hadde en betent visdomstann og trengte ikke å trekke den. Tannlegen renset området og jeg brukte Corsodyl gel på området og det ble fort bedre. Ah ja corsodyl munnskylle vann har jeg prøvd nå, som munnskyllevann. Ble fritt i flaska, så tenkte å dra å kjøpe mer, men tror jeg prøver meg på gel denne gang da! Hextril har jeg aldri prøvd, men så det var anbefalt på en tannlege side, så lurte på om jeg skulle prøve det og.. Takk for tips Hilsen TS
Gjest hanne Skrevet 2. juli 2012 #8 Skrevet 2. juli 2012 jeg hsr det sånn nå. akk begynt med corsodyl gel. Funker den fort?
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2012 #9 Skrevet 2. juli 2012 Hvis den har brutt gjennom tannkjøttet så kan det fort være matrester osv som ligger i åpningen og råtner og skader tannen, og som igjen og igjen skaper nye betennelser. Det kommer ikke til å bli noe bedre med mindre du drar til tannlegen, sorry å si det men sånn er det bare. Bedre å ta turen nå så tannlegen kan fikse det før det blir så ille at du virkelig kommer til å få det kjipt hos tannlegen. Anonym poster: 68b27e44b675b8a45a70a32dbb07fd8c
Gjest hanne Skrevet 2. juli 2012 #10 Skrevet 2. juli 2012 hatt det sånn før også. da smurte jeg bare på corsodyl og da gikk det da over uten å gå til tannlegen
lillevill Skrevet 2. juli 2012 #11 Skrevet 2. juli 2012 Hva med å la en tannpleier se på det og kansje en tannlege kan gi deg råd. De tvinger deg ikke til å trekke om du absolutt ikke ønsker det.
Gjest hanne Skrevet 2. juli 2012 #12 Skrevet 2. juli 2012 har skikkelig tannlege skrekk og vet jeg har hull i noen tenner.
Honnikorn Skrevet 3. juli 2012 #13 Skrevet 3. juli 2012 Jeg har helt forbi mot sprøyter jeg, men har allikevel operert ut to tenner på kort tid. Ring en klinikk og si at du har tannlegeskrekk, at du må ha beroligende for å gjennomføre en time og de fikser det helt fint. Få noen til å kjøre deg siden du ikke kan gjøre det selv etterpå. Tenner blir ikke bedre av seg selv, og det er så innmari vondt når det blir betent. Tannpine er så ille! En time hos tannlege (prøv å få time til kirurgi hvis det går, de er mye flinkere) er ingenting mot smerten en betent tann kan påføre deg. Lykke til!
Minya Skrevet 3. juli 2012 #14 Skrevet 3. juli 2012 Akkurat sånn holdt visdomstennene mine på i ti år før jeg fikk fjernet dem. Periodevis bestemte de seg for å prøve å vokse ut selv om det ikke var plass til dem. Enkelte ganger var de så jævlige at jeg ikke klarte å åpne kjeften nok til å ta et ordentlig bit av mat engang, all mat måtte klemmes flat og lirkes inn mellom fortenna. Jeg anbefaler deg å ta en tur til tannlegen for å sjekke hvordan de ligger og sette opp time til trekking, da blir du kvitt problemet for godt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå