Gå til innhold

Veien blir til mens vi går...


hegejenta30

Anbefalte innlegg

Gjest ~Milla~

Her blir det heller ikke dåp... enten navnefest hos humanetisk forbund, eller en velkommen til verden fest. Vi har ikke helt bestemt oss ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg heller mot en velkommen til verden fest jeg da.

Får se hva det ender opp med...

Jeg syns det er greit å tenkte igjennom det og snakke om alternativene. Mannen har mer "den tid den sorg" holdning til det. Noe som gjør meg litt frustrert...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg heller mot en velkommen til verden fest jeg da.

Får se hva det ender opp med...

Jeg syns det er greit å tenkte igjennom det og snakke om alternativene. Mannen har mer "den tid den sorg" holdning til det. Noe som gjør meg litt frustrert...

Mannen din høres litt ut som meg :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har også snakka så smått om hvem som skal inviteres i en sånn sammenheng. Han godeste mente alle våre onkler og tanter var selvfølgelige gjester, mens jeg mener det får holde med barnets onkler og tanter, altså våre søsken med partnere. De andre blir tross alt "bare" grandtanter og -onkler, og har på en måte ingen like selvfølgelig rolle i babyens liv som i våre. Dårlig forklart ser jeg, men du skjønner kanskje hva jeg mener? (I tillegg inviteres besteforeldre og oldeforeldre da, såklart.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig med deg Mazilla!

Men når det kommer til hvem som skal være faddere har han to tanter som vi kommer litt bedre overens med enn resten og kunne kanskje bedt de om å være faddere - men det forutsetter at det ikke blir familiedrama etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dåp vs navnefest/velkomstfest er litt av et dilemma i grunn.. :sjenert: Jeg syns det er litt vanskelig. På den ene siden så er verken jeg eller mannen kristne så sånn sett så føles ikke dåp særlig aktuelt. På den annen side så er det jo noe med tradisjoner også. ;) Må innrømme at jeg tenker en del på hva den eldre garden i familien forventer også.

Også har jeg lyst til å "utnevne" 2 faddere - hvordan gjør man det om man har navnefest/velkommen til verden-fest egentlig? Bare annonserer det? som i en tale? :eeeh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest ~Milla~

Her i Oslo har det allerede begynt å fylles opp utover sommeren og tidlig høst for humanetisk navnefest. Synes det var tidlig... :sjenert:

Endret av ~Milla~
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er også i tenkeboksen angående dåp.

Ikke er vi spesielt kristne, og hvis vi skal døpe, så blir det kun pga. tradisjon. Men som noen andre her sa: er spent på hva den eldre garde sier hvis vi bestemmer oss for ikke å døpe.

Jeg vil nok helst ha en velkommen til verden-fest :)

Da ville jeg ha bedt våre foreldre, søsken og besteforeldre, men ingen tanter/onkler av oss. Så har mannen en kamerat som kommer til å fungere som onkel for snuppa, så regner med at mannen vil invitere ham.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ~Milla~

Her har det vært helt vanlig med dåp, særlig på samboerns side av slekten. Men vi velger ikke dåp for å tilfredsstille den eldre garde, her blir det å gjøre det som føles riktig for oss.

Begge besteforeldrene var veldig enig og syntes det hørtes fint ut med en navnefest eller velkommen til verden fest :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den tripptrappstolen var jo virkelig et kupp!! :jepp:

..når det gjelder barnedåp/navnetfest så har jeg ikke tenkt så langt i de baner enda. Men ser for meg at vi kommer til å invitere barnets nærmeste familie samt faddere, f.eks. barnets tanter/onkler, ikke våre tanter/onkler? :klo: Kanske jeg bare tenker "feil" ? :gjeiper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser det er bred enighet her om at det er barnets onkler og tanter og ikke foreldrenes det er naturlig å invitere. Det må jeg huske til neste gang temaet kommer opp til diskusjon i heimen.. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var den store dåps-/navnefest diskusjonen i gang ser jeg :fnise: Godt å se at det er mange forskjellige måter å gjøre det på! Her blir det nok dåp, ikke fordi vi er så veldig kristne, men fordi vi syns det er en fin tradisjon. Både jeg og sambo har små familier som i tillegg er spredt utover landet, så vi kommer nok til å invitere noen av våre egne tanter/onkler i tillegg til barnets. Ellers blir det jo nesten ingen :gjeiper: Fordi familiene våre bor så spredt er det naturlig nok noen onkler og tanter vi har mer kontakt med enn andre, og som vi syns det vil være naturlig å invitere. Har heldigvis enkel slekt sånn, det er ingen som ville finne på å bli fornærmet for sånne ting. Men generelt er jeg selvsagt helt enig med dere andre, det er barnets onkler og tanter det er naturlig å invitere i en dåp :jepp:

Edit: Kjempefin stol! Den ser jo helt ut som tripp-trapp stolen, kan man bruke den nye "babysaken" som passer til tripp trapp på deres stol tror du?

Endret av *lilly*
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Edit: Kjempefin stol! Den ser jo helt ut som tripp-trapp stolen, kan man bruke den nye "babysaken" som passer til tripp trapp på deres stol tror du?

Det tviler jeg faktisk på da ryggen er mer bue-formet på den høystolen som mannen kom hjem med enn det den er på den ordinære tripp-trapp stolen.

Teppet han hadde med var forresten et nydelig leketeppe i blått i str 1*1 m. Så det er i kveld vasket og henger nå til tørk!

Det er forøvrig fronøyelig å høre alle deres synspunkter om dette med dåp/navnefest/velkommen til verden fest. Det er jo ennå en god stund til det er aktuelt å bestemme seg for noe - men det er viktig å gjennomdrøfte alle muligheter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har også hatt dåp-debatten her i huset. Jeg er ateist og har aldeles ikke lyst til å døpe henne, mens mannen er kristen (ikke ''utførende'' da, men han tror på gud sier han) og har veldig lyst til å døpe henne. Men jeg kjenner jeg blir litt (mye! :fnise: ) irritert når han kommer med den standardkommentaren: ''Kristendommen har så mye fin etikk og moral''. :balltre: Så da er jeg helt blottet for etikk og moral siden jeg ikke tror på noen gud? :lol: Men altså...nå skal jeg ikke ta den diskusjon her inne. :ler: Jeg tror vi må diskutere litt til, ja. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi skal ha dåp i kirken for vesla, det gjorde vi med lillemann også. Vi er jo ikke spesielt kristne, men vi er nå begge døpt og konfirmert og har dessuten giftet oss i kirken, og syns det er en fin tradisjon med dåp.

Vi er heldigvis også en liten familie og har ikke noe problemstilling ift hvem vi skal inviterer. Det som blir vår utfordring denne gangen er å velge faddere. Vi har et søsken hver og de ble brukt forrige gang i tillegg til et vennepar som nå har gått fra hverandre. Så vennepar utelukker seg denne gangen tror jeg men hvem skal vi velge da....???? Vanskelig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det så lenge ut til at jeg skulle bli alene hjemme i helga, da mannen måtte på haste oppdrag i forbindelse med jobb. Men det er utsatt til uka, så mannen får vært hjemme og slappet av i helga. Han har jobbet fra 8-19 denne uka - så helga tror jeg er sårt etterlengtet! Jeg er glad det ikke er meg som har den jobben...

Denne uka er det akkurat som om noen skrur meg av sånn rundt halv tre. Alt av energi og arbeidslyst blir bare plutselig helt borte...

Tirsdag til uka skal jeg på UL-kontroll igjen på sykehuset. Regner med mini vokser som han skal siden det er såpass mye aktivitet i magen om dagen. Han må iallfall trives sånn som han spreller og hikker. Spennende blir det uansett å se! (for de som ikke husker det så er det oppfølgings undersøkelse da jeg er i risikogruppen for svangerskapsforgiftning)

I helga har jeg tenkt meg på en liten bytur. Kanskje de har fått inn vår og sommernyhetene? Også har jeg tenkt meg på en lekebutikk eller to for å se litt på leker til mini. Siden mannen kom hjem med så fint leketeppe her om dagen ønsker jeg meg veldig en babygym. Gjerne frittstående. Så får se hva byen har å by på :) Også skal jeg og mannen på kafé og spise lunsj og kose oss!

Litt merkelig dag på jobben i dag... Mange som har tatt fridag siden det er vinterferie her i byen denne uka, også har de startet intervjurunden for å se om de finner en som passer som vikar for meg når jeg skal ut i permisjon. Skumle saker det der...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Høres ut som en fin helgeplan, spesielt når mannen har jobbet så mye og dere har sett litt mindre til hverandre. gleder meg til jeg kan begynne å handle inn småting til den lille :rodmer: Når kjøpte du det aller første? Og hva var det? Jeg tror jeg kanskje kommer til å kjøpe en body eller to etter 12 uker, for så å vente til etter ordinær ultralyd med mer innkjøp.

Skjønner det er en litt rar følelse når de har folk innom som skal "låne" jobben din et år. men tenk for et fint år det blir. :kgbaby:

God helg Hegejenta! :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det første babyplagget ble faktisk kjøpt to dager før jeg testet positivt! :fnise:

Skulle fortelle mannen at jeg var klar til å prøve for alvor... Lite visste jeg da at jeg var gravid!

Det neste var det mannen som kjøpte når han var på jobb-reise rundt uke 12-13. Ellers så ble det meste kjøpt etter at vi hadde vært på ultralyd og fikk svar på om det ble gutt eller jente.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med så lange arbeidsdager som mannen din har hatt denne uka var det bra han slapp å dra på hasteoppdrag i helga! :Nikke:

Vittig at du har tenkt deg på lekejakt i helga. Jeg har nemlig tenkt akkurat det samme! Du får si ifra om du finner en fin babygym.. ;)

Lunsj på kafé høres koselig ut! :hjerte: Hvis dere finner plass da.. Noen lørdager er det jo helt texas på kaféene i byen! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk kontramelding nettopp... mulig han må ut likevel... de får bestemt seg de sjefene :kjempesinna:

Det er da snakk om å kjøre allerede i kveld og jobbe lørdag og deler av søndag... Blir jo avspasering ut av det men likevel - jeg som så fram til noen sløve dager sammen med mannen nå etter en lang arbeidsuke!

Også ser jeg ikke akkurat lyst på at han skal kjøre så langt alene (er snakk om helt til halvsentrale strøk på østlandet) ... er vel hormoner og morsinstinktet som kommer inn... Kommer til å sove dårlig i natt iallfall om han skal kjøre nedover i kveld...

Endret av hegejenta30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...