Neytiri Skrevet 1. august 2011 #1561 Del Skrevet 1. august 2011 kjempeflott navn! og så bra å høre at ammingen går så bra, ingeting mer deilig en det Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ruccola Skrevet 1. august 2011 #1562 Del Skrevet 1. august 2011 Tror nok det er lurt med nettvett, jeg. Alle må finne sin "linje" å legge seg på, jeg skriver såpass åpent at om man kjenner meg, skjønner man hvem jeg er. Og det er helt greit føler jeg, men jeg har veldig stor forståelse for at andre føler annerledes. Håper dere koser dere masse, det er en magisk tid dere er inne i nå! :rodmer Ja man må liksom bare kjenne på hva man selv vil utlevere eller ikke Vi storkoser oss! Vesla er snill og god og bare sover og spiser omtrent Nydelig navn :rodmer Takk, det syns jo selvfølgelig vi også kjempeflott navn! og så bra å høre at ammingen går så bra, ingeting mer deilig en det! Takk! Ja ammingen går fint! Veldig vondt akkurat de første sekundene hun får tak, men så går det over og alt er bra Pumpet faktisk enne puppen i dag, etter hun hadde spist av den. Er så nyskjerrig på hvor mye som er der, og hvordan det ville bli å pumpe Fikk ut 30 ml, da gav jeg meg. Tok ikke andre puppen, for tenkte den måtte hun få når hun våknet Men gleder meg til å prøve å pumpe en full pupp også en dag, for å se hvor mye jeg får ut Tenkte å la henne prøve flaske for å se om hun tar det Tar både puppen og smokken kjempefint, så tror kanskje det skal gå fint. Men blir spennende å se! Tenkte faktisk at vi skulle dra på kino en dag, og la svigers få ilddåpen i barnepass Svigermor ble litt nervøs når hun hørte om planene våre, Vesla er jo så liten! Men vi vet det går heeelt fint, så vi har litt lyst å bare teste det ut Kinoen er 2 minutter fra huset deres, så om de ringer er jeg ikke langt unna (Vet mange ikke klarer å gå ifra babyene sine i starten, men vi har faktisk ikke noe problem med det så lenge vi vet hun er i gode hender Tenker hun kommer til å sove fra vi leverer henne til vi kommer tilbake, om hun bare får spist godt før vi drar Vesla ligger å sover her med meg på sofaen nå Er så rolig å snill at vi føler oss bare ekstremt heldige! Men så var hun jo ekstremt rolig i magen også da, så fins jo kanskje et håp om at hun rett og slett bare er et rolig vesen, og at det kommer til å fortsette sånn Ellers har det vert mye besøk, mye rydding etter besøk, mye klesvask og ellers lite tid til KG...men sånn blir det vel for de fleste tenker jeg Måtte sy to små sting nedentil etter fødselen, og de skulle gå bort av seg selv etter 4-5 dager mente jordmoren. Men nå er det gått 8 dager og de er der fortsatt. Tror det er dem jeg kjenner stramme littegranne. Og når jeg først tittet med speil der nede, så jeg også at jeg har fått en liten åreknute eller noe der nede også. Så muligens det er den jeg kjenner? Så jeg har alliert meg med sambo at neste gang jeg dusjer, skal han få klippe bort stingene og så får vi se om det hjelper. Vi pleier å ta sting på hverandre om vi har sydd noe, så tenker han klarer dette fint også selv om det denne gangen er på hellig grunn Vesla sover i egen seng hele natten, stort sett uten smokk. Den får hun om hun er urolig, men det er vel heller sjeldent, og da spytter hun den selv ut etter en stund. Hun gråter lite, bare når hun er veldig sulten og jeg f.eks må gjøre meg ferdig med noe før hun får mat. Hun har fått et deilig ullpledd http://www.lanullva.no/helseteppe/helseteppe-baby-lanullva og bruker dette døgnet rundt! Beste pleddet jeg noensinne har kjent på! Hun sover i dette også, og da er det så greit å bare løfte henne frem og tilbake i vår seng til amming, for da er hun alltid varm og god! Anbefaler dette teppet på det varmeste, og det kan også maskinvaskes! Sånt liker vi! Nå er det kveld her i huset, skal prøve å få tid å skrive litt mer i morgen Natta! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Neytiri Skrevet 1. august 2011 #1563 Del Skrevet 1. august 2011 Du kan stimulere brystvorta litt før du legger henne ved, da er det mindre vondt for hun trenger ikke jobbe for å få i gang utdrivningen din og det her vet du sikkert men pumping er ikke en eksakt måte å måle hvor mye melk man har.....det melker brystet dårligere en barnet gjør. Pump ikke noe lenger en 10min, eller til det slutter å komme noe ut......hvis ikke man sliter med øking er det unødvendig. Vi er alle ulike, jeg hadde ikke vært klar til det, men jeg fikk ikke en sånn fin start som det høres ut som dere har og det avgjør litt kos dere på kino når dere finner tiden til det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ruccola Skrevet 1. august 2011 #1564 Del Skrevet 1. august 2011 Kom meg ikke i seng alikevel jeg Ble sittende å prate med kjære om alt og ingenting, og hadde en skikkelig kosestund i sofaen vi tre Nå er kjære i dusjen, så skal jeg og Vesla på badet og gjøre oss natteklare etterpå Du kan stimulere brystvorta litt før du legger henne ved, da er det mindre vondt for hun trenger ikke jobbe for å få i gang utdrivningen din og det her vet du sikkert men pumping er ikke en eksakt måte å måle hvor mye melk man har.....det melker brystet dårligere en barnet gjør. Pump ikke noe lenger en 10min, eller til det slutter å komme noe ut......hvis ikke man sliter med øking er det unødvendig. Vi er alle ulike, jeg hadde ikke vært klar til det, men jeg fikk ikke en sånn fin start som det høres ut som dere har og det avgjør litt kos dere på kino når dere finner tiden til det. Det skal jeg prøve på! Er nesten så jeg begynner å gråte innimellom altså, så vondt er de første sekundene. Nei, er veldig klar over at man ikke kan måle hvor mye melk man har, men litt nyskjerrig på produksjonen blir man jo (Føler meg som en melkeku ) Jeg pumpet ikke lenger enn 10 min, var det som sto i Avent-heftet også Ja vi hadde en kjempefin start! Kort og grei fødsel, snill og grei baby, kun to små pyntesting på mor, god sugerefleks på Vesla, lite barselstårer, god melkeproduksjon og fin form på oss alle tre Nå ligger vesla her på brystkassen min og bare venter på å få komme i seng Bare en ny bleie og en nattis som mangler, så skal hun få finne sengen sin for natten Hun bruker Liberobleier nr 1, og de klarer ikke alltid holde tett heller! Om hun ligger på siden kommer det ofte litt ut på sidene, men jeg klarer ikke stramme dem mer heller da. Lekker liksom rundt lårene, for de er ganske tynne på vesla Så da får dere ha en god natt her inne I morgen skal forresten jeg og vesla ut å trille alene for første gang! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ruccola Skrevet 1. august 2011 #1565 Del Skrevet 1. august 2011 Må bare skrive ned et av de fineste versene jeg vet om Supert som f.eks tekst i dåpskort, for det har så inderlig gode meninger om livet syns jeg! ("vi" kan byttes ut med "jeg" ) Vi ønsker deg ikke gull - ei heller rikdom og makt. Vi ønsker deg mot til å vere deg selv og å stå for det du har sagt. Vi ønsker deg ikke en stenfri vei, men styrke til veien å gå Vi ønsker deg lykke i rikelig monn og venner å stole på! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Neytiri Skrevet 2. august 2011 #1566 Del Skrevet 2. august 2011 Melkeku følelsen kjenner jeg godt Ja rull brystvorta in i håndflaten til du kjenner at melka kommer, er normalt at første taka er vonde sånn i starten så det her hjelper Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sushi Skrevet 2. august 2011 #1567 Del Skrevet 2. august 2011 Åå, det høres ut som dere har det like fint som oss Vi skal også prøve oss noen timer borte fra frøkna om ikke så lenge, det blir spennende å se hvordan det går. Er jo veldig fint å ha besteforeldre i nærheten. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ruccola Skrevet 2. august 2011 #1568 Del Skrevet 2. august 2011 Tippeliste: Lille Måne: 2 august (etter lunsj engang ) Zia: 3 august Pupsilure: 4 august Neytiri: på termin 6 august GUNS: 7 august Iril: 8 august Spatula: 9 august (Med 2 aug i parantes ) Sushi: 10 august Alabama: 11 august Dine: 12 august Småkjekset: 13 august Ruccola: 14 august (Må jo tippe jeg også!! ) LineGourmet: 16 august Teriyaki: 17 august Var 5 stykker som traff på jente, men alle var laaaangt ifra på dato gitt Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Alabama Skrevet 2. august 2011 #1569 Del Skrevet 2. august 2011 Var 5 stykker som traff på jente, men alle var laaaangt ifra på dato gitt Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ruccola Skrevet 2. august 2011 #1570 Del Skrevet 2. august 2011 Da har jeg pumpet ene puppen, og fikk hele 90 ml ut av den! Da har vi til et evt kinobesøk, så blir spennende å prøve om hun tar flaske! Er ikke noe vi kommer til å gjøre ofte, bare så det er sagt, men vi er veldig opptatt av at man også fortsatt skal ver ekjærester og ikke bare foreldre, så besteforeldrene og tantene kommer nok til å få noen timer pass her og der Men tror nok ikke det blir noe over natten greier på lenge, vi er uansett ingen festløver sånn sett Kjære skal feire bursdagen sin om noen uker, men da tar jo bare jeg Vesla, så det går fint Hvordan går man frem om man vil ta et glass rødvin forresten? Skal man pumpe og kaste melken etterpå, eller er det nok å bare vente 3 timer før man ammer? Om det er pent vær og vi sitter på verandaen alle sammen på bursdagen kan det jo hende det frister med et lite glass Uff, nå høres jeg jo ut som den festløven som bare vil bort fra barnet sitt ved første anledning, men jeg er ikke det altså! Er bare veldig avslappet i forhold til at andre passer Vesla - jeg stoler på dem og vet de gjør en god jobb og da ser jeg ingen problem Nei, nå skal jeg rydde litt her mens Vesla sover, og så skal vi ut å gå en tur i det fine været Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LineGourmet Skrevet 2. august 2011 #1571 Del Skrevet 2. august 2011 Så mye du får ut når du pumper! Jeg får bare tro på det Neytiri sier om at det ikke er noe mål på hvor mye man faktisk har Fikk ut 40 ml tilsammen bare jeg... Når på døgnet pumpet du ut 90 ml? Man trenger ikke pumpe og kaste melken om man drikker et glass, bare vente de timene man må Så vidt jeg har lest Her har lillemann tatt smokken for første gang og sovnet momentant etter x antall pupp og bæsj og byssing Nå blir det grillings på mamma og pappa mens det er stille! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sushi Skrevet 2. august 2011 #1572 Del Skrevet 2. august 2011 Det har ikke noe for seg å kaste melka etterpå, med mindre du må pumpe for å få vekk sprengen/holde oppe produksjonen. Jeg bare passer på å amme rett før jeg skal ta et glass vin, jeg. Det blir uansett veeeeldig lite alkohol i melka etter bare ett glass, så det blir ikke som å servere babyen en drink Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Neytiri Skrevet 2. august 2011 #1573 Del Skrevet 2. august 2011 (endret) Det var en flott mengde å få pumpet ut! Det som er veldig normalt er 40 ml, og fleste har mye mer en det i puppa! Men råder deg å pumpe sånn i starten hvis du hopper over amminger, det opprettholder produksjonen uansett om du ikke får ut mye. Mye pumping og lite som kommer ut vet jeg mer en nok om! Amm rett før du tar en enhet vin/ øl og ha en tre timers regel per enhet, er det som er rådet men jeg stresset ikke om det var 2 1/2time gått! En Øl kan virke bra på øking av melka Endret 2. august 2011 av Neytiri Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Spatula Skrevet 2. august 2011 #1574 Del Skrevet 2. august 2011 I boka til Siebaeo står det godt forklart om amming og evt vindrikking. Hun hadde fått informasjon fra en lege som visstnok kunne dette emnet godt Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Neytiri Skrevet 2. august 2011 #1575 Del Skrevet 2. august 2011 I boka til Siebaeo står det godt forklart om amming og evt vindrikking. Hun hadde fått informasjon fra en lege som visstnok kunne dette emnet godt Ja mener å huske jeg leste det, MEN jeg ville når dem er så små være strengere for å være helt ærlig, da spesielt de ammer mer hyppig på kvelden. Inntil 3 måneders alder brytes alkoholen ned halvparten så fort som hos voksne, noe som er årsaken til at man anbefaler totalt avhold minst de første seks ukene etter termindato. Det betyr altså at for premature barn bør man vente lenger etter fødselen enn for et barn som er født til termin. men igjen, hver mor kjenner på dette best selv, tror jeg fikk meg en øl når Bumba var 4 uker, da i grunn hun ikke skulle ha vært født, men det var med å gjøre meg mer avslappet og øke melka mi. Tror ikke hun tok akkurat skade av det altså, ventet jo de anbefalte 3 timene.........og jeg tror anbefalingen er streng i forhold til hvor fort det går ut av melka i grunn......better safe than sorry sier man vel hehe. men en øl er litt forskjell fra å få seg flere samme dag ville jeg tro, da må man også vente lenger med ammingen. Er jo bare styr å måtte hoppe over ammingen sånn i starten, da må man evt pumpe og da (for meg) er ikke det verdt det. Skjønner godt Ruccola at du ville tatt deg en øl eller et vinglass, tror ikke det er noe farlig med det Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ruccola Skrevet 2. august 2011 #1576 Del Skrevet 2. august 2011 Så mye du får ut når du pumper! Jeg får bare tro på det Neytiri sier om at det ikke er noe mål på hvor mye man faktisk har :ler Fikk ut 40 ml tilsammen bare jeg... :sjenert Når på døgnet pumpet du ut 90 ml? Man trenger ikke pumpe og kaste melken om man drikker et glass, bare vente de timene man må Så vidt jeg har lest Her har lillemann tatt smokken for første gang og sovnet momentant etter x antall pupp og bæsj og byssing :ler :skya Nå blir det grillings på mamma og pappa mens det er stille! :nigo Jeg var bevisst på å ikke gi Vesla av høyre pupp på morningen, så når vi sto opp fikk hun venstre en gang til slik at høyre fikk vere litt i fred Så pumpet jeg den etter hun hadde spist av den andre Da var det sikkert 5-6 timer siden sist hun hadde fått på den jeg pumpet. Kunne sikkert fått ut mer, men holdt meg sånn ca til den 10-minuttersregelen og så ville jeg ikke tømme meg helt heller, for om hun da ikke hadde fått nok på den andre puppen og ble raskt sulten igjen Har ikke prøvt å gi henne på flaske enda, men skal prøve i morgen tenkte jeg Vesla også tar smokken kjempebra! Men er ikke avhengig av den enda, så vi prøver nå å begrense bruken da Det har ikke noe for seg å kaste melka etterpå, med mindre du må pumpe for å få vekk sprengen/holde oppe produksjonen. Jeg bare passer på å amme rett før jeg skal ta et glass vin, jeg. Det blir uansett veeeeldig lite alkohol i melka etter bare ett glass, så det blir ikke som å servere babyen en drink :fnise Jeg tar sjeldent mer enn et glass til vanlig heller, så tenker dette skal gå seg til helt fint når den dagen kommer Det var en flott mengde å få pumpet ut! Det som er veldig normalt er 40 ml, og fleste har mye mer en det i puppa! Men råder deg å pumpe sånn i starten hvis du hopper over amminger, det opprettholder produksjonen uansett om du ikke får ut mye. Mye pumping og lite som kommer ut vet jeg mer en nok om! Amm rett før du tar en enhet vin/ øl og ha en tre timers regel per enhet, er det som er rådet men jeg stresset ikke om det var 2 1/2time gått! En Øl kan virke bra på øking av melka Hun har hatt en økedag i dag tror jeg, og har hengt i puppen mer enn vanlig! Og faktisk spist av begge, og det har hun ikke gjort før! Magesekken hennes er nok begynt å få den størrelsen den skal ha tenker jeg Jordmoren sa at når babyene blir født er magesekken bare på størrelse med en valnøtt! Derfor klarer de seg så godt på de dråpene med råmelk de får ut før melken kommer i gang Jeg liker ikke øl jeg, bare rødvin I boka til Siebaeo står det godt forklart om amming og evt vindrikking. Hun hadde fått informasjon fra en lege som visstnok kunne dette emnet godt Ja mener å huske jeg leste det, MEN jeg ville når dem er så små være strengere for å være helt ærlig, da spesielt de ammer mer hyppig på kvelden. Inntil 3 måneders alder brytes alkoholen ned halvparten så fort som hos voksne, noe som er årsaken til at man anbefaler totalt avhold minst de første seks ukene etter termindato. Det betyr altså at for premature barn bør man vente lenger etter fødselen enn for et barn som er født til termin. men igjen, hver mor kjenner på dette best selv, tror jeg fikk meg en øl når Bumba var 4 uker, da i grunn hun ikke skulle ha vært født, men det var med å gjøre meg mer avslappet og øke melka mi. Tror ikke hun tok akkurat skade av det altså, ventet jo de anbefalte 3 timene.........og jeg tror anbefalingen er streng i forhold til hvor fort det går ut av melka i grunn......better safe than sorry sier man vel hehe. men en øl er litt forskjell fra å få seg flere samme dag ville jeg tro, da må man også vente lenger med ammingen. Er jo bare styr å måtte hoppe over ammingen sånn i starten, da må man evt pumpe og da (for meg) er ikke det verdt det. Skjønner godt Ruccola at du ville tatt deg en øl eller et vinglass, tror ikke det er noe farlig med det Når hun legger seg for kvelden kan hun sove i opptil fem timer før hun våkner og vil ha mat, så tenker dette skal gå seg til helt fint Og så har jeg bare en flaske med utpumpet melk i kjøleskapet i tilfelle hun våkner før og er kjempesulten Har liksom lyst å kose meg litt ekstra på kjære sin dag Savner rødvin litt etter 10 mnd uten Nå er det natta i huset! Snuppa har allerede sovet i sengen sin i to timer! Første gang vi har lagt henne opp før vi selv legger oss Så har fått testet ut babycallen i dag og den funker fint! Deilig å bare chille i sofaen med en god film sammen med kjære Vi koser oss sånn sammen, og nyter virkelig det å endelig vere foreldre! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mjau-mjau Skrevet 3. august 2011 #1577 Del Skrevet 3. august 2011 Vi ønsker deg ikke gull - ei heller rikdom og makt. Vi ønsker deg mot til å vere deg selv og å stå for det du har sagt. Vi ønsker deg ikke en stenfri vei, men styrke til veien å gå Vi ønsker deg lykke i rikelig monn og venner å stole på! Dette var kjempefint! Også må jeg bare få si at det høres ut som dere har det helt fantastisk! Vi har også begynt å få litt rytme i hverdagen og nyter den nye tilværelsen - det føles så bra Her har jeg bare en pupp som fungerer for øyeblikket, den venstre er så og si død etter at jeg fikk betennelse i den. Ikke vil hun ta noe særlig av den og pumping funker ikke. Prøver å håndmelke litt når det sprenger men ikke så lett det heller.. Håper det løser seg når betennelsen er borte, går på antibiotika nå. Den andre puppen strømmer det av og får pumpet rundt 120ml av den når den er full eller ca 40-50ml etter at hun har spist av den. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ruccola Skrevet 3. august 2011 #1578 Del Skrevet 3. august 2011 Når snuppa våkner nå etterpå skal vi prøve å se om hun tar flaske Bare sånn for nyskjerrighets skyld, for jeg inbiller meg at hun kommer til å vere kjempeflink sånn som hun er både på puppen og smokken Har hatt endel besøk i dag, så kjenner jeg er sliten nå. La meg alt for sent i går, så har sovet lite i natt. Må vist til å skjerpe inn litt, vi kan ikke fortsette med denne ranglingen vår nå når vi har en liten baby i hus Hun var flink og sov fra halv tolv til fire før hun våknet for mat - men hva hjelper vel det når mamma ikke kom seg i seng før halv tre..... : flau: Nå skal jeg få i meg litt mat før snuppa våkner tenker jeg Skal prøve å få skriblet ned fødehistorien i dag, den er ikke så lang, så tenker det er fort gjort Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LineGourmet Skrevet 3. august 2011 #1579 Del Skrevet 3. august 2011 En Øl kan virke bra på øking av melka Høres ut som riktig medisin for LineGourmet! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LineGourmet Skrevet 3. august 2011 #1580 Del Skrevet 3. august 2011 Ruccula! Barna våre er jo så og si like gamle! Bare 2 dager forskjell Spent på å høre hvordan det gikk med flaskemating. Skal prøve her i kveld også. Har kjøpt super-intelligent flaske fra Medela hvor barnet må suge på samme måte som på puppen. Tror jeg gir pupp først, og halv flaske (50 ml) etterpå? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå