Gå til innhold

Ryggelys på stasjonsvogn VW Golf TDI 2010 modell


Gjest Violently Happy

Anbefalte innlegg

Gjest Violently Happy

Når jeg rygger så er det bare ETT ryggelys, og det er på høyre siden. Ifølge forhandleren er det slik bilen er laget. Har biler idag kun ryggelys på én side, eller er det slik at det kun er dette hos VW, eller skal det egentlig være lys på begge lyktene bak?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tror det er tyske regler som sier ett ryggelys og ett tåkebaklys. I land uten påbudt kjørelys (som f.eks. Tyskland) skal ikke ryggelyset kunne forveksles med hovedlys, som ville vært aktuelt hvis det hadde vært et ryggelys på hver side. Samme med to tåkebaklys, kan forveksles med bremselys.

Tåkebaklyset er normalt på førersiden, dermed vet innhentende kjøretøy at de kan passere med å holde litt til venstre for lyset, da det aller meste av bilens bredde er til høyre for lyset. Ryggelyset plasseres da ofte i den plassen som blir ledig pga tåkebaklysets fravær på passasjersiden.

At bilene faktisk kommer sånn fra fabrikken forhindrer ikke at uvitende amerikanske politifolk bøtelegger tyske biler for å ha død pære på den ene siden, og protesterer man ved å vise til at det faktisk ikke finnes sokkel der det er "død pære" slipper man lampeboten og får isteden en dobbelt så stor bot for "disobedience", pluss gleden av full ransaking :kjefte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SmallTalk

feuerstein: Det er vel strengt tatt beviset på at amerikansk politi er så nærme neandertalere som man kommer... :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gidder man å ta dem til retten vinner man jo ofte, men det er en tidsbruk som rett og slett ikke svarer seg, eller ikke er gjennomførbar for noen som bare er der kortvarig. Det som i mine øyne klarest indikerer at systemet ikke fungerer er hvordan det er mulig å forhandle med politimannen, samt hvordan man i retten kan få bot for en lavere hastighet enn den man er målt til. Jeg mener at hvis politimannen sier 20 over og man ikke godtar det er rettens oppgave å enten gi politimannen medhold i 20 over eller frifinne helt. At man kan forhandle seg til å bli skyldig i bare 10 over eller kanskje 5 over + at man må møte på et "snill bilist"-kurs undergraver systemets troverdighet. På den annen side er det kanskje sånn at domstolene finner denslags nødvendig som en konsekvens av dårlig kvalitet og holdninger hos politiet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest AnonymBruker

Min Opel Astra (tysk bil) har to veldig gode ryggelys. Lyser godt opp ca 10 meter bakover, og de er brukbare både til å se og bli sett. Så jeg tror ikke på den tyskland-argumentasjonen.

Kjører også en Peugeot 306 (fransk) innimellom. Den har ett lys, men det er helt ubrukelig til å se på veien bak bilen med. Tror det er designet som et markeringslys som ikke skal lyse opp veien. Merkelig saker.

Min neste bil skal jeg prøvekjøre når det er mørkt også, for å sjekke at det har ordentlig ryggelys. Det er helt nødvendig når man bor og har hytte utenfor gatebelysning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Støtter Anonym over meg. Jeg tror verken det er sær-tysk eller spesielt nytt, for min Peugeot 106 fra 96 har også kun ett ryggelys.

For øvrig har jeg aldri tenkt på at ryggelysene skal lyse opp noe særlig. Trodde funksjonen først og fremst var å signalisere til de som befinner seg bak bilen at den er i ferd med å rygge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...