Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jenta mi på 13 mndr vil plutselig ikke spise. Hun vil kun ha litt yoghurt. Hun har for det meste spist godt, men har aldri vært glad i klumper, slik at maten hennes er for det meste moset.

Hun hadde litt feber her i helga, og siden søndag har hun altså ikke villet spise, ikke drikker hun noe særlig heller. Allmenntilstanden er fin. Hun leker og er i aktivitet. Men når jeg kommer med maten lukker hun helt igjen og nekter. Broren spiser helt fint. Tilbyr jeg derimot yoghurt så spiser hun. Men hun kan jo ikk bare spise yoghurt som eneste føde i flere dager ?

Jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre ? Ikke gi yoghurt og se om hun vil ha noe annet neste måltid? Fortsette med å gi yoghurt, og håpe det går over ? jeg tilbyr henne alltid middag / skive/grøt først, men nei, det skal hun ikke ha...??

Noen som har opplevd noe lignende ???

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja og jeg gav ungen det den ville i en periode.Du kan jo ikke tvinge barnet til å spise det du vil,vil heller ha bare gitt yoghert til vrangperioden er over.

Med mindre barnet ikke er sykt da

Skrevet

Det kan kanskje være en tann på gang?

Jeg ville fortsatt med å tilby annen mat først, men så gi yoghurt dersom hun ikke vil ha. Eventuelt kan du prøve å vente til neste måltid, kanskje hun vil ha da dersom hun er litt ekstra sulten.

Jeg kjenner godt til matnekt, har en ettåring som har spist veldig lite og som fremdeles gjør det.

Skrevet

Det kan være tenner på gang, eller at hun "kjenner" på noe i kroppen.. Unger har og gjerne perioder der de får for seg et eller annet i matveien...

Min mor kunne fortelle at den sommeren jeg var 1.5 år levde jeg på yoghurt og franske vafler....hele sommeren! Men så plutselig spiste jeg igjen!

Jeg ville tilbydd henne vanlig mat, og etter ei stund gitt yoghurt. Og passe på at hun ikke drikker seg mett på melk.. Kan hun være lei av den maten hun bruker å få? F,eks grøttypen, pålegget, middagen? Hva med frukt? Får hun tran og multivitamin? Veldig viktig å gi multivitamin hvis hun i lengre tid har hatt en ensidig kost, dvs yoghurt...

Skrevet

Det er helt normalt med spisevegring i perioder. De kan få problemer med matlyst de som vi.

Bare fortsett å tilby henne forskjellig mat, og ikke lag noe stort nummer av at hun ikke spiser.

Apetitten kommer garantert tilbake. Og hun tar ikke skade av leve på yoghurt i noen dager. Viktigste er at hun får i seg drikke.

Skrevet

Jeg tenkte også at det kunne være en vond tann som plager henne, jeg har opplevd det i perioder med alle mine tre. Min eldste gutt har vært en av/på matvegrer lenge og det er meget frustrende når det står på. Han er heldigvis blitt mye bedre nå. Det er verst når de er så små at de ikke kan si hva som er galt, men bare vifter vekk maten eller nekter å smake.

Du får bare fortsette å gi yoghurt i kombinasjon med tilbud på annen mat. Hun kan plutselig bli lut lei yoghurt og få lyst på andre ting igjen, samt at evt tannnplager forsvinner.

Skrevet

Det er verst når de er så små at de ikke kan si hva som er galt, men bare vifter vekk maten eller nekter å smake.

Ja, det er nettopp det som er så frustrerende, hun bare lukker munnen og vil ikke engang smake. Eller spytter det ut før hun får smakt :snurt:

I dag har hun nesten ikke spist yoghurt engang. Men hun drakk 150 ml melk i morges....det er da noe.

jaja, jeg får bare smøre meg med tålmodighet....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...