Jump to content
Sign in to follow this  
Gelica

Kan jeg bare trene på Elipsemaskin å få resultater?

Recommended Posts

Gelica

Er det mulig å gå ned i vekt, størrelse og stramme opp kroppen ved bare å bruke en elipsemaskin?

Mine problemområder er som jenter flest på mage, rumpe og lår.

Har også masse cellulitter på nevnte områder som kom kastet på sammen med kiloene etter jeg fikk en datter for 3 år siden.

Dersom dette er mulig lurer jeg på hvordan jeg skal trene for å få best resultat?

Hvor ofte og lenge?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fortsetter under...

Wiggins

Alt som får opp pulsen bidrar til ekstra fettforbrenning, så hvilken treningsform du velger er ikke så viktig, så lenge du synes det er gøy. Selv hadde jeg aldri i verden orket å trene på tredemølle som hovedtreningsform, jeg gjør det på senhøsten når det ikke er være til annet, men det er nå meg da.

Hvor mye som skal til for at du skal miste fett der du ønsker er umulig å si. Det er individuelle forskjeller, og kvinnekroppen endres også mer eller mindre permanent etter en graviditet.

For all trening gjelder det at du får bedre progresjon når øktene ikke er hardere enn at du kjenner deg helt restituert to dager etterpå og kan ta en ny økt da, enn hvis du sliter deg helt ut og bruker fire-fem dager på å restituere deg. Du får prøve deg fram, og øke intensiteten og lengden etterhvert. Utholdenhetstrening bør for det meste bedrives under syreterskelen. For å finne den eksakt må du på et avansert laboratorium, men etterhvert som du får erfaring og kjenner kroppen din bedre vil du kjenne ved hvilken intensitet du kan holde det gående lenge og når du vil bli stiv.

Mine problemområder er som jenter flest på mage, rumpe og lår.

Kanskje du har litt for mye der, men samtidig så har veeeeldig mange jenter og kvinner en helt urealistisk oppfatning av hvor tynne de skal være på disse områdene. Det er individuelle forskjeller, men de fleste kvinner får i slutten av tenårene og begynnelsen av tjueårene større hofter, lår og rumpe. Dette er kvinnekroppens ammelager. Å ha helt flat mage er det omtrent bare toppidrettsutøvere som har, samt de som bruker Photoshop.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest norah

cellulittene blir du nok neppe kvitt med trening, da dette faktisk ikke skyldes vektøkning.

mange tror feilaktig at man blir kvitt dette ved å slanke seg, men det gjør man altså ikke.

du kan fint gå ned i vekt med ellipsemaskin, og etter ca 30 min er det forbrenning av fett starter.

du bør altså ha en god time for å få igang fettforbrenningen godt.

men oppstramming av kroppen vil du merke lite av med ellipsemaskinen utover at du vil miste vekt.

for å stramme opp kroppen trenger du å gjøre vektbelastende trening, altså styrketrening.

hvis du virkelig er motivert til å komme i form, så anbefaler jeg deg å kjøpe en stk ball sammen med noen manualer. kanksje et hoppetau også hvis du virkelig vil svette litt og har greie knær.

du kan selv velge om du vil kjøre sirkeltrening(veksle mellom ulike øvelser på ball/manualer og kondis på ellipsen), eller utelukkende styrke/kondis.

jeg trente selv utelukkende kondis i noen år før jeg begynte med begge deler.

jeg var slank, men ikke spesielt stram. etter å ha trent styrkeprogram i noen måneder sammen med kondis, så kom resultater som jeg aldri har merket før.

i tillegg fik jeg faktisk bedre kondis selv om jeg jo byttet ut et par kondisøkter med styrke.

ellipsemaskin er utrolig kjedelig alene i lengden, så jeg anbefale variasjon så du gidder å holde ut.

finnes masse øvelser på youtube hvor du blir vist og fortalt riktig teknikk.

håper du tar utfordringen med å variere treningen, er kjempeviktig for å styrke skjelettet også - spesielt for oss kvinner:)

apropos trening, nå hiver jeg meg ut i skogen for en joggetur, noe knærne mine ikke taklet før styrketreningen :):trene:

Edited by norah

Share this post


Link to post
Share on other sites
Wiggins

du kan fint gå ned i vekt med ellipsemaskin, og etter ca 30 min er det forbrenning av fett starter.

du bør altså ha en god time for å få igang fettforbrenningen godt.

Dette er ikke riktig. Fett er kroppens foretrukne energikilde siden fettforbrenning er aerob. Det forbrennes hovedsakelig fett i hviletilstand og opp til terskelpuls, deretter blir det ikke nok oksygen til å få så mye energi fra fett, så da må kroppen bruke av glykogenlageret.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Rødtoppen86

Gå ned i vekt - ja

Stramme opp - ikke noe særlig

Enig med bruker lenger opp at det må styrketrening til for å virkelig stramme opp. SKal ikke lange tiden til før man merker resultater.

Share this post


Link to post
Share on other sites
bergans

cellulittene blir du nok neppe kvitt med trening, da dette faktisk ikke skyldes vektøkning.

mange tror feilaktig at man blir kvitt dette ved å slanke seg, men det gjør man altså ikke.

du kan fint gå ned i vekt med ellipsemaskin, og etter ca 30 min er det forbrenning av fett starter.

du bør altså ha en god time for å få igang fettforbrenningen godt.

Beklager, men dette er bare bøbbel og tøv. Den dagen du stopper å forbrenne fett, er den dagen rigor mortis trer inn ;)

Kroppen har to primære energikilder; fett og karbohydrat (CHO). Protein og alkohol er ikke de viktigste i denne sammenheng. Dagligdagse aktiviteter og lettere-moderat fysisk arbeid vil nyttiggjøre seg av proporsjonalt noe mer energi fra fett kontra CHO, men kroppen vil aldri kun bruke en av delene. Ved moderat-hardt arbeid, og hardere arbeid over lengre tid, så vil kroppen bruke proporsjonalt mer CHO enn fett (men igjen, begge deler er med i bildet). Det er en hype og et salgstriks å bruke begreper som fettforbrennende trening og nivå, og jeg hadde ærlig håpet at folk sluttet å sluke slikt rått.

Det som betyr noe er hvor mye du trener, hvor hardt du trener, hva du spiser, evt skader/sykdommer og hvor lenge du trener per gang. Du kan godt lunte avgårde på timesvis på maskina, uten særlig effekt (med unntak av energi brukt), eller du kan sette maskina på maks motstand og incline, lene deg godt tilabke og tråkke som om det stod for livet. Pulsen din vil avsløre hvor hardt du jobber, og klarer du å holde den høy i fere minutter, så er du gdt på vei. Har selv hatt mange gode økter på ei sånn maskin, og det er leddmessig et bedre alternativ til enhver mølle. Det er opp til deg å bruke maskina fornuftig, og hvis den er ditt eneste alternativ til trening, så utnytt det maks. Ja, stabilitetstrening for ledd og kjerne er knall, det samme er styrketrening, men det kommer bl.a an på ressurser og tilgjengelighet. Ellipsemaskin er dog noe av det mest besparende for ledd, og helt supert som et ledd i fysisk rehab.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Annonse

Gelica

Takker så mye for flere svar.

Det av treningsutstyr jeg har i hus per i dag er en elipsemaskin, manualer og dvd-en 30 day shred.

Kan jeg trene den styrken jeg burde, få redusert de irriterende cellulittene å strammet opp med en kombinasjon av dette?

Jeg burde egentlig ha meldt meg inn på et treningstudio å fått et skikkelig program tilpasset meg og mine ønsker, men pga barn er det litt hipp som happ når jeg får trent og det er ikke alltid jeg kan reise hjemmefra.

Målet mitt er ihvertfall å få trent 30-60 min 3 ganger i uken.

tirsdag, torsdag og søndag.

Evt. flere dager om jeg får mulighet.

Bergans: Ser at du anbefaler maks motstand og (incline som jeg ikke helt vet hva betyr hehe)

Men om jeg skal sette elipsemaskinen på maks motstand fra start, kommer jeg til å være pumpa etter 10 min.

Men om det er eneste som kan hjelpe meg så skal jeg i hvert fall forsøke :-)

Hadde satt veldig stor pris på om noen kunne satt opp et enkelt forslag til meg som får meg i gang og som hjelper meg til å stramme opp mage, rumpe, lår, brenne fett og kanskje redusere cellulitter.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Rødtoppen86

Det er supert å trene intervall på ellipsemaskin. Varmt godt opp, og så kjører du full fart, roer ned, full fart, roer ned osv. Begynn rolig.

Feks kan du kjøre full fart i ett minutt, og gå ned til 50% i 30 sekunder, og så på den igjen. Du finner selv ut hva som passer for deg angående hvor lange intervaller du klarer.

Du kommer ihvertfall til å kjenne at det tar godt :)

Ikke noe problem å trene bein med manualer. Perfekt å ta gående utfall. Altså at du går bortover golvet med annenhver fot foran istedenfor å stå i ro. Det brenner godt i lår og rumpe skal du se :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest norah

Dette er ikke riktig. Fett er kroppens foretrukne energikilde siden fettforbrenning er aerob. Det forbrennes hovedsakelig fett i hviletilstand og opp til terskelpuls, deretter blir det ikke nok oksygen til å få så mye energi fra fett, så da må kroppen bruke av glykogenlageret.

uttrykte meg klønete - gadd ikke begynne å google etc, og tok fra hukommelsen.

selvsagt forbrenner man jo hele tiden, men det er jo en grunn til at mna trener; nemlig at man forbrenner mer.

styrketrening gjør jo også at man forbrenner i tiden etter trening resten av dagen, og ikke bare under selve økten som ved kondis.

ifølge de personlige tenerne på de to treningssentrene jeg har gått på skal man trene mer enn 30 min(eller var det litt mindre eller mer?) for å begynne å brenne av fettlagrene(eller var det karbohydrater?) om man vil gå ned i vekt.

poenget mitt var bare at det ikke holder å stå på ellipsemaskinen i 20 min og forvente resultater.

men hva er greia ifht vektnedgang/forbrenning blabla? kan jo være greit for ts å vite nøyaktig hva fasiten er så hun kan få makskimalt utbytte:)

Share this post


Link to post
Share on other sites
bergans

Bergans: Ser at du anbefaler maks motstand og (incline som jeg ikke helt vet hva betyr hehe)

Men om jeg skal sette elipsemaskinen på maks motstand fra start, kommer jeg til å være pumpa etter 10 min.

Men om det er eneste som kan hjelpe meg så skal jeg i hvert fall forsøke :-)

Hadde satt veldig stor pris på om noen kunne satt opp et enkelt forslag til meg som får meg i gang og som hjelper meg til å stramme opp mage, rumpe, lår, brenne fett og kanskje redusere cellulitter.

Beklager, mente ikke at du skulle sette avgårde med maks motstand fra første sekund, dårlig forklart av meg :) Det var heller for å illustrere at det er fullt mulig å kjøre hardt på en ellipsemaskin, men du må selv ikke være redd for å i, og det skikkelig. Varm godt opp, få opp pulsen noe i løpet av oppvarmingen, før du setter igang med dagens økt. Incline er stigning, og maks stigning vil gi deg en tilnærmet trappe- eller stepeffekt. Dette kan du godt utnytte, og det vil gi deg god uttelling kontra det å trene "flatt". Et annet tips er å kjøre intervaller der du lener deg godt ned og bak, nesten setter deg på rumpa, og tråkker i vei. Glutealmuskulatur og lår vil måtte jobbe ekstra hardt når leddvinkler endres så drastisk, og du isolorer overkroppen (iom at du lener deg tilbake og ned). Når overkroppen ikke får hjelpe så mye, så må beina jobbe tilsvarende hardere for å holde tempo oppe.

Ser at du eer veldg opptatt av cellulitter, mn de vil nok ikke være det som treningen først og fremst hjelper på. De er nok kommer for å bli, men forbedret sirkulasjon og økt mengde aktivt muskelvev vil så absolutt gjøre underverker for helsa, overskudd og humør. Du får heller ta det som en bonus hvis du i tillegg ser en massiv forbedring på cellulittene.

Du kan helt fint tone opp kropp og forbedre muskelstyrke uten vektstang og apparater, men det krever litt mer kreativitet og disiplin å gjennomføre gode økter. Ett tips e å finne deg en gammel madrass eler to, legge den på gulvet og sett igang med jogging, høye kneløft, spark bak på madrassen. Den økte motstanden og ujevnheten i underlaget vil tone underkropp fint. Utslag er også suverene å gjøre på madrass, og det er helt ypperlig stabilitetstrening for ankler og kneledd. Husk riktig teknikk! Du kan fint gjøre ting mye tyngre (også på ellipsemaskina) ved å stappe en ryggsekk full av tunge bøker, fylte brusflasker, murstein etc. Du kan dermed øke belastningen med 5-10-15-20 kilo, alt etter dagsform, progresjon og type trening.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Gelica

Wow, tusen takk for bra svar bergans :-)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

Artikler fra forsiden

×
×
  • Create New...