Gjest AnonymBruker Skrevet 25. juli 2010 #121 Del Skrevet 25. juli 2010 Absolutt ikke,somaliere var bare et eksempel, og mulig jeg tar feil. Poenget var vel bare at den typen som begår overfallsvoldtekt i mye større grad er smittet av hiv, enn businessmannen du er utro med som har vokst opp i norge. Da er det bedre å skrive afrikanere, isåfall. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest AnonymBruker Skrevet 25. juli 2010 #122 Del Skrevet 25. juli 2010 Da er det bedre å skrive afrikanere, isåfall. Nå kverulerer du. Jeg tok bare et eksepmel. Dessuten hvem tror du det er størst sjane for at er hivsmittet. Er somalsk overfallsvoldtektsmann eller en norsk gift mann som er utro? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest AnonymBruker Skrevet 25. juli 2010 #123 Del Skrevet 25. juli 2010 Nå kverulerer du. Jeg tok bare et eksepmel. Dessuten hvem tror du det er størst sjane for at er hivsmittet. Er somalsk overfallsvoldtektsmann eller en norsk gift mann som er utro? Jeg syns det bare hørtes så fælt ut da du skrev en somalsk overfallsmann ... så jeg syns det var bedre at du skev afrkansk overfallsmann. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest AnonymBruker Skrevet 25. juli 2010 #124 Del Skrevet 25. juli 2010 Jeg syns det bare hørtes så fælt ut da du skrev en somalsk overfallsmann ... så jeg syns det var bedre at du skev afrkansk overfallsmann. Hvorfor det? Overfallsmenn kan være fra hvor som helst i verden, men jeg dro frem et eksempel. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kristian82 Skrevet 25. juli 2010 #125 Del Skrevet 25. juli 2010 (endret) Kristian82. Hør nå her. Jeg kjenner en som levde med AIDS i 14 år, uten å vite om det. Uff, beklager men du er uvitende (og virker ekstremt redd denne sykdommen). For det første har han ikke levd med aids. Først får man hiv, og når cellenivået og kroppen når visse "høyder" anses man å ha utviklet aids (som er siste etappe av sykdommen). En person kan være smittet i 14 år uten å vite det, men dette skyldes at sykdommen har lagt latent i kroppen - altså man har ikke hatt en virusnivå tilsvarende AIDS. Ved sistnevnte tilfelle er man altfor syk til at man klarer å leve med det i 14 år/ at ikke leger skjønner at det er denne sykdommen personen har. Smittes man med hiv i dag, så er det på det rene at gjennomsnittstiden før det oppdages (om man ikke hiv tester seg ) er 9 år ja. Men når det da oppdages er det jo fordi man da får en mengde oppurtinistiske og rare sykdommer assosiert med et sviktende imunforsvar som gjør at lenge råder en hiv test. På dette tidspunkt tilsvarer celleanntall i svært mange av tilfellerne at man får diagnosen Aids. Det er du som ikke aner hva du snakker om. Det er ikke en lege i verden som hadde sagt imot meg, og om du ikke tror på meg, så kan du vel gå ned og snakke/se på Aksept i oslo. Et eget sted for hivpositive og pårørende. Prat med de, hør hvor mange av deres hiv positive venner de har mistet f.eks. i en alder av 38, 44 osv. Hvordan vet du dette? Bare lurer. Lest faglitteraturen om emnet. Jepp. Jeg kjenner vel til to stk som har det. De er "über-sunne", og ser og virker veldig friske og opplagte. Aktive er de, og har et godt kosthold. Ingen av de har "feil" fordeling av fett så vidt jeg har sett. :gjeiper: Lurer på om Kristian snakker om ødem? For det er det veldig mange medisiner som gjør. Inkludert p-piller b.l.a. Sier ikke at det ikke finnes ulemper med HIV, men så ille hvorav man tror de har kronisk diare, og gud vet hva, vel det er ikke slik for de fleste. Medisinene blir visst bedre og bedre. Jeg må ærlig innrømme, at de som blir vettaskremt av HIV, vel jeg syns det sier litt om hva det vet, og i det hele tatt forstår av denne sykdommen. Er overhode ingen ekspert selv, men vet såpass som at den er ikke like dødelig som før i tida, og man vet mer om sykdommen nå også. Hvem vet...? Kanskje det vil vise seg at hysteriet rundt HIV i grunn er helt uten mening om noen år? Så utrolig naivt. Om du trekker føringer på hvor "frisk og rask" en kar som har hatt HIV i 4 år er, og hvordan situasjonen hans er om 10-15 år blir jeg rett og slett sjokkert over hvor lite opplyst du er. Du må jo huske på at i starten settes jo en Hiv positiv ikke engang på medisiner. Si om man oppdager smitten og personen kun har vært smittet i 2 år. Er virusanntallet lavt, så får ikke personen medisner og han/hun er i utg.p prikk like frisk som en hiv negativ. Poenget er jo imidlertid at det er en proggresiv sykdom. Altså om f.eks. 4 år har virusanntallet økt kraftig, personen må da begynne på medisner. Bivirkningene av medisnene er alt fra at noen overhodet ikke kan ta de/ de tåler de ikke ( dvs. de dør ganske raskt). De som tåler medisinene må hanskes med bivirkningene som er alt fra kronisk diare, til ekstremt økt risiko for opportunisistike sykdommer som ulike former for dødlig kreft, omfordeling av fett osv. Så kommer det inn hvordan kroppen din reagerer, holdes cellenivået lavt? Kommer du til et punkt (som svært mange gjør) at de aktuelle medisinene f.eks. etter 10 år ikke klarer å stagnere viruset? Helt greit at noen er mer redd for det ene og det andre, og at noen kunne hatt en kjæreste med hiv og andre ikke, men det er jo ikke akkurat så mye å kverrulere på, eller det virker jo bare latterlig å kverrulere IMOT det som er legevitenskapens konklusjoner og erfaring i 2010. Sistnevnte er jo bare fakta! Endret 25. juli 2010 av kristian82 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest AnonymBruker Skrevet 26. juli 2010 #126 Del Skrevet 26. juli 2010 Lest faglitteraturen om emnet. Hvorfor? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest AnonymBruker Skrevet 26. juli 2010 #127 Del Skrevet 26. juli 2010 Kristian82 ... du skremmer livet av meg, og sikkert mange andre. Greit å vite hvordan man kan unngå HIV og hvordan man kan leve med det, men når du begynner med denne skremselspropagandaen så syns jeg du går for langt. En lege sier ikke sånt til en som har HIV, da blir det sagt på en skånsom måte at dette går bra, og at man skal få god hjelp. Jeg vet ikke dette da, men jeg håper det iallfall, hvis ikke tar man livsgnisten fra enhver. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest AnonymBruker Skrevet 26. juli 2010 #128 Del Skrevet 26. juli 2010 Kristian82 ... du skremmer livet av meg, og sikkert mange andre. Greit å vite hvordan man kan unngå HIV og hvordan man kan leve med det, men når du begynner med denne skremselspropagandaen så syns jeg du går for langt. En lege sier ikke sånt til en som har HIV, da blir det sagt på en skånsom måte at dette går bra, og at man skal få god hjelp. Jeg vet ikke dette da, men jeg håper det iallfall, hvis ikke tar man livsgnisten fra enhver. Skremselspropaganda? hvor har han det? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest AnonymBruker Skrevet 26. juli 2010 #129 Del Skrevet 26. juli 2010 http://www.nrk.no/nyheter/norge/1.6552237 "En hiv-smitta 20-åring kan i Norge i dag regne med å leve bare ti år kortere enn en frisk 20-åring." Denne artikkelen er fra april 2009. Antiretrovirale medisiner (medisiner som hemmer formeringen av HIV-viruset i blodet) blir stadig bedre. Det forskes intenst på vaksiner og bedre behandlingsmetoder. http://nhi.no/foreldre-og-barn/ungdom/sykdommer/hiv-og-aids-oversikt-1743.html "HIV/AIDS-sykdommen regnes i dag (nov. 2006) som en kronisk sykdom med overlevelse tilsvarende f.eks. diabetes." Allerede i 2006 var dette regnet som en sykdom man dør med og ikke av. Og dessuten: allerede i dag er de antiretrovirale midlene så gode at mange HIV-positive går til kontrollene sine og får tilbakemelding om at det ikke kan påvises virus i blodet deres - i mange år. Når virusmengden i blodet er så liten at den ikke kan påvises, er smitterisikoen svært, svært liten ved beskyttet sex. Jeg vil anbefale TS å bli med (den potensielle) kjæresten sin til legen hans og prøve å finne ut virusstatusen, hvordan den har utviklet seg (høyere virusmengde betyr høyere smitterisiko), ta en seriøs samtale om fremtidsutsikter, muligheter for et "ordinært" familieliv med barn og hele pakka. Kort sagt: INFORMASJON OG KUNNSKAP! Fra fagpersonell! Og se bort fra de mest ekstreme innleggene i denne tråden, er du snill. Masse lykke til, TS! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kristian82 Skrevet 27. juli 2010 #130 Del Skrevet 27. juli 2010 (endret) http://www.nrk.no/nyheter/norge/1.6552237 "En hiv-smitta 20-åring kan i Norge i dag regne med å leve bare ti år kortere enn en frisk 20-åring." Denne artikkelen er fra april 2009. Antiretrovirale medisiner (medisiner som hemmer formeringen av HIV-viruset i blodet) blir stadig bedre. Det forskes intenst på vaksiner og bedre behandlingsmetoder. http://nhi.no/foreldre-og-barn/ungdom/sykdommer/hiv-og-aids-oversikt-1743.html "HIV/AIDS-sykdommen regnes i dag (nov. 2006) som en kronisk sykdom med overlevelse tilsvarende f.eks. diabetes." Allerede i 2006 var dette regnet som en sykdom man dør med og ikke av. Og dessuten: allerede i dag er de antiretrovirale midlene så gode at mange HIV-positive går til kontrollene sine og får tilbakemelding om at det ikke kan påvises virus i blodet deres - i mange år. Når virusmengden i blodet er så liten at den ikke kan påvises, er smitterisikoen svært, svært liten ved beskyttet sex. Jeg vil anbefale TS å bli med (den potensielle) kjæresten sin til legen hans og prøve å finne ut virusstatusen, hvordan den har utviklet seg (høyere virusmengde betyr høyere smitterisiko), ta en seriøs samtale om fremtidsutsikter, muligheter for et "ordinært" familieliv med barn og hele pakka. Kort sagt: INFORMASJON OG KUNNSKAP! Fra fagpersonell! Og se bort fra de mest ekstreme innleggene i denne tråden, er du snill. Masse lykke til, TS! Nå er du som villeder folk. Du sier "10 år kortere enn en frisk 20 åring" du forstår ikke at livsløpet til personen (på tross av at han eventuelt kun lever 10 år kortere) helsemessig er en helt annen? Finn noen SSB linker som sier litt om HVORDAN disse årene har vært for de du. Tar du 10 hivpostive som har levd med det viruset siden de var 20 år, og nå i dag er 60 år (meget lite trolig alle er 60 år) får du nok et "hardt slag i tryne" av hvordan livet deres har vært disse årene når det kommer til helse. Om du tror at det å leve med diabetes og Hiv er det samme, trenger du virkelig å se noen dokumentarer med all drit Hiv positive møter i hverdagen sin bare pga folks frykt (noe såklart ikke en med sukkersyke vil gjøre). I tillegg til at det fysisk sett heller ikke kan sammenlignes. http://www.forskning.no/artikler/2009/november/234976 INNEN 2 ÅR DØR DE FLESTE når de ikke oppdager Hiv sykdommen tidlig, men går rundt i 7-8 år som hivpositive før de f.eks. tar en hiv test / legen skjønner at noe alvorlig er galt! HVIS de KOMMER TIDSNOK er det "bare" 6 % som dør i løpet av 2-3 år. Bare og bare.. http://nhi.no/sykdommer/blod/hiv-og-aids/hiv-opportunistiske-infeksjoner-11547.html http://www.nettdoktor.no/sykdommer/fakta/hiv&aids.php http://www.dagensmedisin.no/nyheter/2009/09/06/hiv-medisin-dobler-infarkt/index.xml http://www.med.uio.no/proveforelesninger/m-o/maagaard-anne.xml http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article3053015.ece http://www.klikk.no/helse/samliv/article445399.ece Endret 27. juli 2010 av kristian82 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mia99 Skrevet 27. juli 2010 #131 Del Skrevet 27. juli 2010 Du har endelig møtt noen du liker, er interessert i. Dere er kanskje litt småforelska eller betatt? Du kunne tenke deg å bli kjent med denne personen. H*n har bra jobb/studerer og er selvstendig, har orden på det meste, og utseende faller i smak hos deg. Sunne interesser har h*n også, og er sosial slik du liker det, og etter hvert blir dere bedre kjent. Men så får du vite - h*n har en kjønnssykdom. Hvordan hadde du reagert da? Det hadde jeg ikke brydd meg om i det hele tatt.. Take care of it and move on! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest AnonymBruker Skrevet 27. juli 2010 #132 Del Skrevet 27. juli 2010 Om du tror at det å leve med diabetes og Hiv er det samme, trenger du virkelig å se noen dokumentarer med all drit Hiv positive møter i hverdagen sin bare pga folks frykt (noe såklart ikke en med sukkersyke vil gjøre). I tillegg til at det fysisk sett heller ikke kan sammenlignes Jeg har vært sammen med en med diabetes I, og jeg er i ferd med å innlede et forhold med en lege som ble HIV-smittet under en operasjon. Jeg har satt meg bedre inn i disse problemstillingene enn de fleste andre. Jeg er gammel nok til å vite at HIV ble kalt HTLV-3 på 80-tallet, jeg har sett opplysningsprogrammer om HTLV-3 på ungdsomsskolen, jeg har lest mye om viruset i forbindelse med utdanning og jeg er bedre informert enn de fleste om smittefare. Faren min hadde forøvrig også diabetes. Eksen min med diabetes måler blodsukkeret sitt minst 6 ganger i døgnet og sprøyter etter det. Han spør alltid om det er med eller uten sukker når jeg gir ham et glass brus. Han måler alltid før og etter måltider og etter fysisk aktivitet. Han anslår selv at gjennom 20 år med diabetes, så har han stukket seg selv 50-100 000 ganger. Han jeg er i ferd med å bli sammen med tar to tabletter daglig og opplever ingen bivirkninger. Jeg er en av de ytterst få som vet at han er smittet, så han opplever intet sosialt stigma. Ifølge legen hans lever han et normalt liv så lenge han tar medisinene sine og har utsikter til en normal livslengde. De verste fryktgeneratorene er faktisk de som snakker om andres frykt, imho. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Steinar40 Skrevet 27. juli 2010 #133 Del Skrevet 27. juli 2010 En lege (og tydeligvis kirurg) med HIV! Herregud, er det noe rart at man har grunn til å være bekymret??? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest AnonymBruker Skrevet 27. juli 2010 #134 Del Skrevet 27. juli 2010 En lege (og tydeligvis kirurg) med HIV! Herregud, er det noe rart at man har grunn til å være bekymret??? Leste du ikke at denne legen/kururgen ble smittet da han opererte en pasient??? Nå må du slappe av litt, Steinar. Du er litt overhysterisk Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest AnonymBruker Skrevet 27. juli 2010 #135 Del Skrevet 27. juli 2010 Tar du 10 hivpostive som har levd med det viruset siden de var 20 år, og nå i dag er 60 år (meget lite trolig alle er 60 år) får du nok et "hardt slag i tryne" av hvordan livet deres har vært disse årene når det kommer til helse. Blir det ikke veldig feil å sammenligne de som har hatt HIV viruset fra de var 20 år og og som er 60 i dag, men de som blir smittet som 20 åringer i dag og hvordan de lever som 60 åringer om 40 år. MYE har skjedd de siste 40 årene, så den sammenligningen din der er helt på jordet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Steinar40 Skrevet 27. juli 2010 #136 Del Skrevet 27. juli 2010 Leste du ikke at denne legen/kururgen ble smittet da han opererte en pasient??? Nå må du slappe av litt, Steinar. Du er litt overhysterisk Ja, og kan ikke han da smitte alle han opererer også? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
fink Skrevet 27. juli 2010 #137 Del Skrevet 27. juli 2010 Dersom jeg ikke hadde rukket å utvikle sterke følelser, hadde jeg nok ikke fortsatt i retningen kjærester. Men jeg hadde ikke gjort det slutt med min nåværende kjæreste om det hadde vist seg at han hadde hiv, kreft, eller noe annet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kristian82 Skrevet 27. juli 2010 #138 Del Skrevet 27. juli 2010 (endret) Jeg har vært sammen med en med diabetes I, og jeg er i ferd med å innlede et forhold med en lege som ble HIV-smittet under en operasjon. Jeg har satt meg bedre inn i disse problemstillingene enn de fleste andre. Jeg er gammel nok til å vite at HIV ble kalt HTLV-3 på 80-tallet, jeg har sett opplysningsprogrammer om HTLV-3 på ungdsomsskolen, jeg har lest mye om viruset i forbindelse med utdanning og jeg er bedre informert enn de fleste om smittefare. Faren min hadde forøvrig også diabetes. Eksen min med diabetes måler blodsukkeret sitt minst 6 ganger i døgnet og sprøyter etter det. Han spør alltid om det er med eller uten sukker når jeg gir ham et glass brus. Han måler alltid før og etter måltider og etter fysisk aktivitet. Han anslår selv at gjennom 20 år med diabetes, så har han stukket seg selv 50-100 000 ganger. Han jeg er i ferd med å bli sammen med tar to tabletter daglig og opplever ingen bivirkninger. Jeg er en av de ytterst få som vet at han er smittet, så han opplever intet sosialt stigma. Ifølge legen hans lever han et normalt liv så lenge han tar medisinene sine og har utsikter til en normal livslengde. De verste fryktgeneratorene er faktisk de som snakker om andres frykt, imho. Diabetes er alvorlig sykdom det også ja. Diabetes og hiv/aids kan ikke sammenlignes av den grunn, du får lese linkene. Diabetes trenger du kanskje ikke holde hemmelig? De fleste hiv positive får jo store problemer med selve det aspektet, det at de føler de må holde det for seg selv/redd det skal komme frem osv. Utsiktene til et såkalt normalt liv er sterkt variable, det kan du se i de 7 linkene jeg postet lenger opp, men for all det er det jo flott om denne mannen er en av de som får et langt og ok liv. Du bør imidlertid være klar over at mye kan endre seg på 4-5 år. Blir det ikke veldig feil å sammenligne de som har hatt HIV viruset fra de var 20 år og og som er 60 i dag, men de som blir smittet som 20 åringer i dag og hvordan de lever som 60 åringer om 40 år. MYE har skjedd de siste 40 årene, så den sammenligningen din der er helt på jordet. Du har nok misforstått. Eksempelet mitt var at av 10 stykk som får det når de er 20 år i 2010, så er det langt fra samtlige av de som lever når de er 60 år dvs i 2050. Trenger du det mer inn med teskje? Endret 27. juli 2010 av kristian82 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest AnonymBruker Skrevet 27. juli 2010 #139 Del Skrevet 27. juli 2010 Diabetes er alvorlig sykdom det også ja. Diabetes og hiv/aids kan ikke sammenlignes av den grunn, du får lese linkene. Diabetes trenger du kanskje ikke holde hemmelig? De fleste hiv positive får jo store problemer med selve det aspektet, det at de føler de må holde det for seg selv/redd det skal komme frem osv. Utsiktene til et såkalt normalt liv er sterkt variable, det kan du se i de 7 linkene jeg postet lenger opp, men for all det er det jo flott om denne mannen er en av de som får et langt og ok liv. Du bør imidlertid være klar over at mye kan endre seg på 4-5 år. Du har nok misforstått. Eksempelet mitt var at av 10 stykk som får det når de er 20 år i 2010, så er det langt fra samtlige av de som lever når de er 60 år dvs i 2070. Trenger du det mer inn med teskje? La oss si at jeg fikk HIV det da jeg var 20, og går rundt med det uten å vite om det. Hva skjer da når man blir 30? Hvordan vil man merke det da? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest AnonymBruker Skrevet 27. juli 2010 #140 Del Skrevet 27. juli 2010 Ja, og kan ikke han da smitte alle han opererer også? Ingen kirurger får lov å jobbe f.eks i kirurgien om de har HIV eller hepatitt. Leger blir jo testet jevnlig, mener jeg. Har en bror som har vært uheldig et par ganger, og har blitt sykmeldt fra jobb på dagen til de vet at han er frisk. Heldigvis har det gått bra med han. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå