Gjest Airi Chikako Skrevet 18. juli 2010 #21 Del Skrevet 18. juli 2010 (endret) Det er fult mulig å ha sex med noen som har hiv, man må bare passe på å beskytte seg. Barn går det også an å få fks. ved hjelp av sædvask. Har man hatt ubeskyttet sex med noen som ikke har testet seg, så har man utsatt seg for smitte. Det blir dermed ganske merkelig å plutselig skulle mene at personen er "skitten". Han har virus som svekker immunforsvaret. Jeg hadde nok ikke bevisst valgt å stenge denne personen ute fordi han hadde hiv. Hva den følelsesmessige reaksjonen ville bli er likevel litt usikker. Jeg tror nok jeg hadde vært redd for å knytte meg til ham, i tilfelle jeg skulle miste ham senere. Endret 18. juli 2010 av Airi Chikako Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest AnonymBruker Skrevet 18. juli 2010 #22 Del Skrevet 18. juli 2010 Det er snakk om en livsfarlig sykdom. Jeg ville ha løpt langt vekk. Du vurderer ubeskytta sex med han? Vel, da får du sykdommen du også. Er du ikke glad i livet ditt? Jeg har ikke sagt noe om å ha ubeskyttet sex med han, hvor har du det fra? Hvis du har lest alle innlegg over, står det ikke noe om det ... Og om jeg skulle hatt sex med han så hadde jeg selvfølgelig brukt kondom! Vi har ikke kysset engang ... Jo, jeg er glad i livet mitt, men har ikke behov for å løpe fra andre mennesker som har en eller annen sykdom. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest AnonymBruker Skrevet 18. juli 2010 #23 Del Skrevet 18. juli 2010 Nå er vel strengt tatt HIV ikke en kjønnsykdom men en seksuelt overførbar sykdom? (ikke at det nødvendigvis har noe å si for spørsmålt til TS, ville bare poengtere) Jeg har lært at det er en kjønnssykdom ... ? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kristian82 Skrevet 18. juli 2010 #24 Del Skrevet 18. juli 2010 (endret) Jeg har lært at det er en kjønnssykdom ... ? Sier du til legen jeg vil bli testet for alle kjønnssykdommer, så testes du for klamydia, herpes, gonore. Skal du testes for HIV, hepatitt, syfilis, må du si du skal testes for alle seksuelt overførbare sykdommer, dvs med blodprøve. Er en god del som tror de testes for hiv med en vattpinne rart det går ann å være så uopplyst i opplyste Norge. Endret 18. juli 2010 av kristian82 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest AnonymBruker Skrevet 18. juli 2010 #25 Del Skrevet 18. juli 2010 Bare av nysgjerrighet til dere som har hiv positive partnrere. Er de norske eller utenlandske, og er de blitt smittet av andre norske eller av utenlandske? Og ikke minst, hvordan oppdaget de at de var smittet? Jeg(TS) er norsk og han er norsk. Han ble smittet av en norsk dame. Jeg tror denne damen hadde blitt smittet av en utro eks, som ikke fortalte at han var utro før lenge etter det var slutt. Det var da han fortalte at han var smittet ... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest AnonymBruker Skrevet 18. juli 2010 #26 Del Skrevet 18. juli 2010 Sier du til legen jeg vil bli testet for alle kjønnssykdommer, så testes du for klamydia, herpes, gonore. Skal du testes for HIV, hepatitt, syfilis, må du si du skal testes for alle seksuelt overførbare sykdommer, dvs med blodprøve. Er en god del som tror de testes for hiv med en vattpinne rart det går ann å være så uopplyst i opplyste Norge. Ja, dette visste jeg jo ... Kan ikke si at jeg har hatt så god undervisning på skolen ... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest AnonymBruker Skrevet 18. juli 2010 #27 Del Skrevet 18. juli 2010 Det er fult mulig å ha sex med noen som har hiv, man må bare passe på å beskytte seg. Barn går det også an å få fks. ved hjelp av sædvask. Har man hatt ubeskyttet sex med noen som ikke har testet seg, så har man utsatt seg for smitte. Det blir dermed ganske merkelig å plutselig skulle mene at personen er "skitten". Han har virus som svekker immunforsvaret. Jeg hadde nok ikke bevisst valgt å stenge denne personen ute fordi han hadde hiv. Hva den følelsesmessige reaksjonen ville bli er likevel litt usikker. Jeg tror nok jeg hadde vært redd for å knytte meg til ham, i tilfelle jeg skulle miste ham senere. Ja, ser at noen er posistive til de med hiv, mens andre er negative. Er litt deppa nå, for jeg tenker kanskje det er best at jeg ikke involverer meg ... det er vel fortsatt veldig mange fordomsfulle mennesker i verden... Vi kan forbli gode venner også, for jeg vil jo ikke bli smittet... Hilsen TS. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Airi Chikako Skrevet 18. juli 2010 #28 Del Skrevet 18. juli 2010 (endret) Ja, ser at noen er posistive til de med hiv, mens andre er negative. Er litt deppa nå, for jeg tenker kanskje det er best at jeg ikke involverer meg ... det er vel fortsatt veldig mange fordomsfulle mennesker i verden... Vi kan forbli gode venner også, for jeg vil jo ikke bli smittet... Hilsen TS. Hvis du VIRKELIG liker ham, så prøv å sette deg i hans situasjon. Han har delt dette med deg fordi han håper du kan akseptere ham likevel, fordi han ikke vil innlede noe ordentlig uten at du vet det. Med en sånn sykdom risikrer han å aldri finne noen som er villige til å slå seg ned med ham, og det på grunn av noe som enkelt kan holdes i sjakk lenge her hvor vi har ressurser til medisinering. Tenk på hvor stigmatisert man blir med HIV, og på skam- og skyldfølelsen man sitter med - kun fordi man har vært dum og uforsiktig, og noen ganger ikke en gang det. Det holder å stole på noen man ikke skulle stolt på, eller at noen andre har gjort det, før man plutselig selv kan sitte med diagnosen. Jeg håper han finner noen som er villig til å gi et forhold med ham en sjanse, selv om det medfører at man er ekstra forsiktige. Håper ikke du lar deg skremme til å ikke en gang vurdere hva dere kan få sammen. Det viktigste er jo at du og dine nærmeste kan godta deg, resten av verden trenger ikke engang å få vite om det. Endret 18. juli 2010 av Airi Chikako Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
uten filter Skrevet 18. juli 2010 #29 Del Skrevet 18. juli 2010 Om dette er Mannen, så kan du ikke gå fra ham bare fordi han har HIV. Da jeg gikk på ungdomsskolen kunne man bli smittet av å klemme en HIV-positiv, men tidene forandrer seg. I dag vet man at det må ca 7 liter spytt til for at det er stor nok virusmengde til å smitte ved kyssing - men det forutsetter at det er store sår i munn og/eller svelg. Det går fint an å ha sex med en HIV-positiv uten å bli smittet. Bruk kondom! Det smitter heller ikke ved å bruke samme bestikk, håndkle, do, svømmebasseng, treningsstudio osv. følge Fafos rapport mener tre av fire nordmenn i dag at de har gode eller ganske gode kunnskaper om hiv. Likevel tror hver fjerde av de spurte at man kan bli smittet av å kysse en hivpositiv på munnen. En av fire menn under 25 år vet ikke om kyssing overfører smitte, og heller ikke om du kan bli smittet ved å drikke av samme glass som en hivpositiv. Samtidig oppgir 77 prosent i denne aldersgruppa å ha fått informasjon om hiv/AIDS gjennom skolen. Mer om det i denne artikkelen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Steinar40 Skrevet 18. juli 2010 #30 Del Skrevet 18. juli 2010 Det er fullstendig uansvarlig av andre uvitende å anbefale noen å bli i sammen med en HIV-smittet person. Dette er en sykdom som må begrenses, IKKE øke i omfang! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Airi Chikako Skrevet 18. juli 2010 #31 Del Skrevet 18. juli 2010 Det er fullstendig uansvarlig av andre uvitende å anbefale noen å bli i sammen med en HIV-smittet person. Dette er en sykdom som må begrenses, IKKE øke i omfang! Så om man er Hiv-positiv har man ingen rett til et normalt liv? Høres litt ut som måten de spedalske ble behandlet på i middelalderen. Klart man kan leve i forhold til en som er hiv. Det vil jo uansett begrense faren ved smitte ved at han har beskyttet sex med kun ett annet menneske, og at begge har god oppfølging. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Steinar40 Skrevet 18. juli 2010 #32 Del Skrevet 18. juli 2010 Så om man er Hiv-positiv har man ingen rett til et normalt liv? Høres litt ut som måten de spedalske ble behandlet på i middelalderen. Klart man kan leve i forhold til en som er hiv. Det vil jo uansett begrense faren ved smitte ved at han har beskyttet sex med kun ett annet menneske, og at begge har god oppfølging. Etter mitt syn så kan og må ikke en HIV-smittet ha seksuell kontakt. Det er IKKE normalt å ha HIV. Dette burde vært innlysende for alle. Livet er som sagt urettferdig, men sånn er det nå engang i denne verden, og det må vi forholde oss til. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Airi Chikako Skrevet 18. juli 2010 #33 Del Skrevet 18. juli 2010 (endret) Etter mitt syn så kan og må ikke en HIV-smittet ha seksuell kontakt. Det er IKKE normalt å ha HIV. Dette burde vært innlysende for alle. Livet er som sagt urettferdig, men sånn er det nå engang i denne verden, og det må vi forholde oss til. Gå og forpest et annet sted. Du fraskriver folk retten til å ha et normalt liv bare fordi de har vært uheldige. Sånne som deg er det som gjør at det fremdeles er så skambetont å ha hiv. Jeg sier det rett ut: du bidrar ikke til noe positivt i denne tråden med den holdningen, så hold deg heller unna. Endret 18. juli 2010 av Airi Chikako Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ludovie Skrevet 18. juli 2010 #34 Del Skrevet 18. juli 2010 Etter mitt syn så kan og må ikke en HIV-smittet ha seksuell kontakt. Det er IKKE normalt å ha HIV. Dette burde vært innlysende for alle. Livet er som sagt urettferdig, men sånn er det nå engang i denne verden, og det må vi forholde oss til. Hva ligger IQen din på? Jeg vil tippe et eller annet sted mellom 50 og 60. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Steinar40 Skrevet 18. juli 2010 #35 Del Skrevet 18. juli 2010 Gå og forpest et annet sted. Du fraskriver folk retten til å ha et normalt liv bare fordi de har vært uheldige. Sånne som deg er det som gjør at det fremdeles er så skambetont å ha hiv. Jeg sier det rett ut: du bidrar ikke til noe positivt i denne tråden med den holdningen, så hold deg heller unna. Folk med HIV må selvfølgelig få leve et så normalt liv som mulig. Men det å ha seksuell kontakt inngår IKKE i dette da risikoen for å smitte andre er for stor. Smitte andre er utilgivelig og uakseptabelt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Steinar40 Skrevet 18. juli 2010 #36 Del Skrevet 18. juli 2010 Hva ligger IQen din på? Jeg vil tippe et eller annet sted mellom 50 og 60. Den er i hvert fall såpass høy at jeg ikke ønsker å bli smittet med HIV. Spørsmålet er heller om du har såpass IQ? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Airi Chikako Skrevet 18. juli 2010 #37 Del Skrevet 18. juli 2010 (endret) Folk med HIV må selvfølgelig få leve et så normalt liv som mulig. Men det å ha seksuell kontakt inngår IKKE i dette da risikoen for å smitte andre er for stor. Smitte andre er utilgivelig og uakseptabelt. Når man har muligheten til å ha sex uten å utsette partner for smitte, så skjønner jeg ikke hvordan du kan ha den holdningen. Man kan bruke både kondom og femidom. Ja, hiv kan smitte om fks. om kondomen skulle sprekke, men risikoen er forsvinnende liten om man passer på. HIV kan like gjerne smitte gjennom andre slimhuler og gjennom blod, så om man skulle nekte hivsmittede å delta i andre aktiviteter hvor man hypotetisk kan utsette andre for fare, så er det jammen ikke mye man kan gjøre som hivpositiv. Endret 18. juli 2010 av Airi Chikako Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Steinar40 Skrevet 18. juli 2010 #38 Del Skrevet 18. juli 2010 Når man har muligheten til å ha sex uten å utsette partner for smitte, så skjønner jeg ikke hvordan du kan ha den holdningen. Det finnes ingen mulighet til å ha sex uten risiko for å utsette partner for smitte. Det finnes alltid en risiko, og det er altså i dette tilfellet uakseptabelt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Airi Chikako Skrevet 18. juli 2010 #39 Del Skrevet 18. juli 2010 (endret) Det finnes ingen mulighet til å ha sex uten risiko for å utsette partner for smitte. Det finnes alltid en risiko, og det er altså i dette tilfellet uakseptabelt. Jeg vil anbefale deg å oppdatere deg på hva det fakitsk vil si å ha hiv i Norge i dag. Sjekk ut http://www.hivnorge.no/. Dine holdninger vitner mer om frykt enn på at du er bevisst de virkelige risikoene. Endret 18. juli 2010 av Airi Chikako Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosalie Skrevet 18. juli 2010 #40 Del Skrevet 18. juli 2010 Det finnes ingen mulighet til å ha sex uten risiko for å utsette partner for smitte. Det finnes alltid en risiko, og det er altså i dette tilfellet uakseptabelt. Nettopp. Og det var mitt poeng, også. Kondomer sprekker. Faktisk. For øvrig er jeg forholdsvis godt innført i HIV og smitte, da jeg har ganske mange homofile kompiser, noen av de i tillegg sykepleiere, og da er det naturlig at det blir diskutert over en kopp kaffe. Og rådet fra dem hadde nok vært det samme som rådet gitt fra flere her, bl.a. Steinar 40: Vær venn, vær empatisk, ikke innled et seksuelt forhold med en HIV-positiv. For kondomer sprekker og eneste måte å ikke bringe HIV-smitte videre er avhold. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå