Gå til innhold

Graviditet og overvekt .


mousepad

Anbefalte innlegg

Jeg syns virkelig det burde brukes mer ressurser og penger på å forebygge overvekt, for når folk først har lagt på seg er det mye mye vanskeligere å gå varig ned igjen, og det kan komme til å koste samfunnet langt mer i helseutgifter på sikt.

Jo, jeg er helt for å forebygge i mye større grad enn i dag. Men vårt helsevesen er ikke bygget opp i særlig grad rundt forebygging, men rundt å fikse når det er skade. Skal man velge forebyggging av overvekt eller ekstra UL-oppfølging av dem som ligger an til å få store barn? Eller flere tester underveis i svangerskapet? Eller forske på sykdommer som iblandt oppstår i svangerskapet? Det går ikke an å si Ja til alt. Man må faktisk velge. Mulig det i fremtiden vil bli et så allment problem med overvekt at alle får oppfølging hele livet? Jeg synes ikke vi er der enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest AnonymBruker

)

Dilemmaet når man er gravid er jo det at man må passe på at fosteret får det det trenger , samtidig som at mange kanskje er interessert i å legge på seg minst mulig og det syntes jeg blir vanskelig når legen ikke vil uttalte seg om dette .

Alvorlig talt. Hva skal legen liksom gjøre annet enn å gi deg kostholdsråd, noe han faktisk har gjort ved å gi deg en brosjyre? Hadde det vært bedre om han leste den høyt for deg?

Du kan vel tenke litt selv.

Og hvilket dilemma er det du snakker om? Hva med å spiste sunt hver dag? Altså magert kjøtt eller fisk til middag, litt poteter, grønnsaker, litt frukt hver dag, mager melk, grovt brød, sunt pålegg. Og litt is og sjokolade på lørdager.

Skjønner ikke hvorfor dette er så hokus pokus for enkelte!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alvorlig talt. Hva skal legen liksom gjøre annet enn å gi deg kostholdsråd, noe han faktisk har gjort ved å gi deg en brosjyre? Hadde det vært bedre om han leste den høyt for deg?

Du kan vel tenke litt selv.

Og hvilket dilemma er det du snakker om? Hva med å spiste sunt hver dag? Altså magert kjøtt eller fisk til middag, litt poteter, grønnsaker, litt frukt hver dag, mager melk, grovt brød, sunt pålegg. Og litt is og sjokolade på lørdager.

Skjønner ikke hvorfor dette er så hokus pokus for enkelte!!!!

Som du muligens vet ( eller kanskje ikke vet basert på det du skriver over) , så går det ikke bare på hva man spiser , men også på hvor mye man spiser av det .

Til vanlig er det jo enklere å holde vekten , siden økning i vekt er noe man rett og slett bare kan unngå eller i det miste prøve å unngå , mens hvis man er gravid så bør man jo ha en viss vektøkning pga fosteret og ting rundt som er direkte relatert til svangerskapet .

De færreste har kompetanse til å gjøre denne vurderingen selv og det er vel kanskje derfor det finnes oppfølging og andre tilbud som nevnt i denne tråden .

Endret av mousepad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Jeg orket ikke trene mer under forrige svangerskap og klarer den nok heller ikke denne gangen. Og det nytter ikke å plutselig begynne å spise mye mindre mens man er gravid, altså. For dem som evt skulle foreslå det.

Oppfølging får jeg ikke tilbud om, for jeg er "for lite overvektig" (BMI på rett under 27).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Som du muligens vet ( eller kanskje ikke vet basert på det du skriver over) , så går det ikke bare på hva man spiser , men også på hvor mye man spiser av det .

Til vanlig er det jo enklere å holde vekten , siden økning i vekt er noe man rett og slett bare kan unngå eller i det miste prøve å unngå , mens hvis man er gravid så bør man jo ha en viss vektøkning pga fosteret og ting rundt som er direkte relatert til svangerskapet .

De færreste har kompetanse til å gjøre denne vurderingen selv og det er vel kanskje derfor det finnes oppfølging og andre tilbud som nevnt i denne tråden .

Jeg vet iallefall såpass, at hele poenget med å spise sunt er blant annet at man skal spise veldig mye for at det skal gi utslag i vekten. Om man er overvektig så trenger man ikke gå opp i vekt for babyens skyld. De færreste har kompetanse? Det er ikke noe hokus pokus som sagt...

Hvor mange kyllingfileter har du tenkt å spise til midddag f.eks? Hvis jeg sier at 6 er for mye ringer det noe bjelle da? Bruk nå litt fornuft!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Jeg orket ikke trene mer under forrige svangerskap og klarer den nok heller ikke denne gangen. Og det nytter ikke å plutselig begynne å spise mye mindre mens man er gravid, altså. For dem som evt skulle foreslå det.

Oppfølging får jeg ikke tilbud om, for jeg er "for lite overvektig" (BMI på rett under 27).

Og hva hjelper det med oppfølging når du hverken orker trene eller passe på matinntaket? Oppfølging i seg selv vil ikke forhindre at du legger på deg mer enn du trenger, såpass skjønner du vel? For oppføling vil faktisk som regel bestå av vektkontroll hos legen og kanskje tilbud om ernæringsrådgivning, men ingen av delene hjelper om du ikke gjør innsatsen selv.

Og angående det å spise sunt/mindre. Her må man faktisk trå til selv IGJEN. Porsjonskontroll betyr ofte å veie, måle og regne kaloriene. Gidder man ikke gjøre det selv, så finnes det ikke noe "oppfølging" som kommer hjem til deg å gjør det heller.

Oppfølging betyr rådgivining, men man må like forbanna gjøre jobben selv. Det gjelder alle som sliter med overvekt, gravide eller ikke. Det nytter ikke å sutre over helsevesnet når sannheten er at man ikke gadd å gjøre den innsatsen som trengs selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vet iallefall såpass, at hele poenget med å spise sunt er blant annet at man skal spise veldig mye for at det skal gi utslag i vekten. Om man er overvektig så trenger man ikke gå opp i vekt for babyens skyld. De færreste har kompetanse? Det er ikke noe hokus pokus som sagt...

Hvor mange kyllingfileter har du tenkt å spise til midddag f.eks? Hvis jeg sier at 6 er for mye ringer det noe bjelle da? Bruk nå litt fornuft!

På det du skriver over , så antar jeg at du ikke har noen spesiell ekspertise utover personlig erfaring , rundt kosthold generelt og kosthold og svangerskap spesielt .

At denne oppskriften kanskje har fungert for deg og kyllingfiletene dine , i en periode av livet ditt er jo bra for deg , men jeg syntes man bør ha mer kompetanse på dette området for å kunne gi råd som vil passe flest mulig mennesker for å uttale seg så bastant som du gjør .

At enkelte overvektige ikke ønsker å ta til seg spesifik , konkret rådgivning (fra fagpersonell ) , hvis de blir tilbudt det er jo synd , men det betyr jo ikke at alle de som får slik rådgivning ikke prøver å følge den , hvis de får det .

Endret av mousepad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye mat du skal spise avhenger jo av forbrenningen din... En lege kan ikke gi deg nøyaktige mengder av det ene eller andre, kan bare gi deg generelle råd om typer mat som er bra å spise, frekvens, mosjon, slike ting. En lege vil måtte studere deg ganske nøye for å kunne fastslå nøyaktig diett. En tommelfingerregel er at hvis man er i godt hold i utgangspunktet, så bør man sikte på å legge på seg ca 8 kg. Hvis man er mager, bør man sikte mot ca 12 kg. Så finnes det selvfølgelig feilkilder, som vann retensjon. Om du legger på deg 10 kg i svangerskapsvekt, og 5 i vann, så ligger du likevel godt an - men det er håpløst å måle.

Ta utgangspunkt i et sunt kosthold som passer din kropp når du ikke er gravid. Så legger du på ca. en brødskive og et glass melk ekstra. Så ser du hvordan det går med det. Om kroppen vil ha mer, så vil du bli sulten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det iallefall svart på hvitt til alle som er motstandere av profesjonell oppfølging for overvektige gravide : http://www.dinside.no/348742/overvektige-gravide-bor-passe-vekten .

I artikkelen rådes det helsepersonell å være oppmerksomme dersom kvinnen har en start KMI/BMI over 27 , så da vet dere det alle dere som har blitt avvist av leger som ikke enda greier å ta overvekt på alvor .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Nå er det ingen som har sagt at som gravid trenger man ikke passe vekta og kan ligge i sofaen og spise snop.

Og igjen, utover kostholdsråd og råd om å mosjonere (som denne artikkelen viser til), hva slags oppfølging er det du vil ha? Du har jo fått råd om kosthold og å holde deg i aktivitet, ellers har du svangerskapskontroller der du blir mål og veid. Vektkontroll er ikke en passiv aktivitet for gravide, det er noe de må ta kontroll over selv uansett rådgivning og oppfølging.

Plages man som gravid av ulvehunger og spiser for mye, så er det faktisk ingen annen magisk løsning enn å lide seg igjennom det og faktisk spise mindre! Det har jeg selv måtte gjøre og overlevd. Gøy? Nei, men nødvendig nettopp for å unngå for mye vektoppgang og ev senere komplikasjoner som svangerskapsdiabetes. Legen har ikke kunnet gjort mye annet enn det din har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det ingen som har sagt at som gravid trenger man ikke passe vekta og kan ligge i sofaen og spise snop.

Og igjen, utover kostholdsråd og råd om å mosjonere (som denne artikkelen viser til), hva slags oppfølging er det du vil ha? Du har jo fått råd om kosthold og å holde deg i aktivitet, ellers har du svangerskapskontroller der du blir mål og veid. Vektkontroll er ikke en passiv aktivitet for gravide, det er noe de må ta kontroll over selv uansett rådgivning og oppfølging.

Plages man som gravid av ulvehunger og spiser for mye, så er det faktisk ingen annen magisk løsning enn å lide seg igjennom det og faktisk spise mindre! Det har jeg selv måtte gjøre og overlevd. Gøy? Nei, men nødvendig nettopp for å unngå for mye vektoppgang og ev senere komplikasjoner som svangerskapsdiabetes. Legen har ikke kunnet gjort mye annet enn det din har.

Mange gravide ønsker som sagt å gi et mest mulig optimalt vekstmiljø for fosteret sitt og ønsker feks ikke å eksperimentere på egen hånd med vektkontroll da det kan påvirke fosteret negativ , dersom det ikke gjøres i samsvar med medisinsk veiledning .

Det finnes kanskje de som ønsker å ta denne risikoen , men jeg er ikke en av dem .

Å sette likhetstegn mellomm rådgivning man får fra fagpersonell og råd man får på et anonymt internett forum er en risikofylt affære , da man ikke hverken kjenner bakgrunnen til den som gir rådene , samt at den som gir rådene heller ikke kjenner ens egen konkrete bakgrunn godt nok .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HEi. Vet ikke hvor tråadstarter holder til, men jeg mener jeg har hørt at Rikshospitalet har en egen avdelind som følger opp overvektige gravide. Verdt å sjekke opp kanskje?

B

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg skjønner fortsatt ikke hva du er ute etter. Ønsker du deg en lege som skal se på en dagbok hvor du skriver ned alt du spiser, analysere uring og avføring, veie deg hver uke, holde deg i hånden og si "du må spise 1 brokkolibukett mer pr dag, da har babyen perfekt utviklingsmiljø"??

Som sagt, hvor mye du skal spise avhenger av din forbrenning.

Det er også slik at på svangerskapsjournalen blir det anmerket som egen risikofaktor å følge opp hvis mor har BMI over 27. Da blir det glukosetest i uke 28ish, og legen vil følge ekstra med på hva kvinnen spiser og hennes vektoppgang. Dette er standard, ikke ekstra oppfølging engang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elfrida

Jeg skjønner fortsatt ikke hva du er ute etter. Ønsker du deg en lege som skal se på en dagbok hvor du skriver ned alt du spiser, analysere uring og avføring, veie deg hver uke, holde deg i hånden og si "du må spise 1 brokkolibukett mer pr dag, da har babyen perfekt utviklingsmiljø"??

Legen kunne fint ha henvist til en ernæringsfysiolog som kunne sett på kostholdet og fulgt opp med timer et par ganger i løpet av svangerskapet. Det kunne faktisk ha vært en stor hjelp.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnneShirley

Jeg har et betydelig lavere aktivitetsnivå som gravid enn før jeg ble gravid (er sliten og trøtt hele tida) og burde da sikkert spise mindre enn til vanlig. Men jeg er jo samtidig redd for å "sulte meg" som gravid. Så jeg synes faktisk ikke dette er "hokus pokus", men faktisk ganske vanskelig.

Jeg "gidder" så absolutt å gjøre en innsats, men synes det er vanskelig å vite akkurat HVA jeg skal gjøre når jeg er sulten hele tida samtidig som jeg sikkert forbrenner vesentlig mindre enn jeg gjorde før jeg ble gravid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg skjønner fortsatt ikke hva du er ute etter. Ønsker du deg en lege som skal se på en dagbok hvor du skriver ned alt du spiser, analysere uring og avføring, veie deg hver uke, holde deg i hånden og si "du må spise 1 brokkolibukett mer pr dag, da har babyen perfekt utviklingsmiljø"??

Som sagt, hvor mye du skal spise avhenger av din forbrenning.

Jeg tror kanskje du har sett på de vektprogrammene som går på tv en gang for mye eller to ;) , men må ellers si at jeg ikke skjønner din ekstreme motstand mot at noen ønsker å få medisinsk veiledning rundt vektkontroll , når de er gravide .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

TS, du kan sikkert få så mye medisinsk rådgivning du vil, men så lenge du faktisk ikke vurderes av legen din til å være farlig overvektig i medisinsk forstand, så får du betale for det selv. Mao står du fritt til å ta kontakt med ernæringsfysiolog hvis legen din mener at det ikke er nødvendig med en henvisning på medisinsk grunnlag. Hos ernæringsfysiolog får du nok en kostplan og litt innføring av hva du kan spise og ikke spise som gravid (info som man faktisk lett finner på nettet), men resten må du gjøre selv.

Ellers virker det som du er naiv i forhold til hva slags oppfølging som faktisk tilbys i det store og hele. Det er ernæringsrådgivning (her er det stort press allerede fra grupper med mer presserende behov enn gravide som er redd for å legge på seg 5 kilo for mye), slankeoperasjon, kuropphold? Slankepiller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS, du kan sikkert få så mye medisinsk rådgivning du vil, men så lenge du faktisk ikke vurderes av legen din til å være farlig overvektig i medisinsk forstand, så får du betale for det selv. Mao står du fritt til å ta kontakt med ernæringsfysiolog hvis legen din mener at det ikke er nødvendig med en henvisning på medisinsk grunnlag. Hos ernæringsfysiolog får du nok en kostplan og litt innføring av hva du kan spise og ikke spise som gravid (info som man faktisk lett finner på nettet), men resten må du gjøre selv.

Ellers virker det som du er naiv i forhold til hva slags oppfølging som faktisk tilbys i det store og hele. Det er ernæringsrådgivning (her er det stort press allerede fra grupper med mer presserende behov enn gravide som er redd for å legge på seg 5 kilo for mye), slankeoperasjon, kuropphold? Slankepiller?

Som jeg tidligere har nevnt i tråden spurte ikke denne legen en gang om vekt eller bmi , og da syntes jeg igrunnen hun har litt for dårlig vurderinggrunnlag til å gjøre en riktig vurdering mht oppfølging eller ikke .

Jeg vet ikke hva slags oppfølging som finnes ( og lurer på hvordan du greier å konkludere med at min ikke eksisterende oppfatning er naiv ) , men noen som kunne laget en kostholdsplan hadde vært til stor hjelp . Det hadde også vært til stor hjelp med en fagperson som kunne vurdert om vektoppgang etc hadde vært tilstrekkelig i forhold til foster utvikling ol på forskjellige stadier eller om en stod i fare for å skape en situasjon som ikke ville være gunstigst mulig for et forster i vekst .

Jeg har skjønt på en del av dere som er motstandere av profesjonell oppfølging av overvektige gravide , at dere kanskje har en fordom eller to om at overvektige ikke vil gjøre noe selv for sin situasjon , men dette tror jeg mange overvektige kan si seg enig i er feil ! Utfordringen ligger bare i at de færreste av oss har kompetanse nok til å kunne si nøyaktig hvor mye det fosteret egentlig trenger i forskjellige stadier av utviklingen sin - iallefall så vet ikke jeg dette og det har heller ikke fremkommet informasjon om akkurat dette i denne tråden .

Og uansett , så er det nok lettere å kontrollere vekt , dersom man får oppfølging enn dersom man ikke får det og da skjønner iallefall ikke jeg hvorfor man skal være så inni granskauen motstander av dette når det tross alt vil redusere andre kostnader på sikt .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Ta det med ro. Det er absolutt ikke mye fosteret trenger. De som er kvalme og spyr og omtrent ikke får i seg en drit hele svangerskapet kan muligens få barn med noe lavere fødselssvekt, men det skal altså såpass mye til før det blir et problem.

Så lenge du spiser normalt så går det helt fint både for deg og baby. Og hva som er normalt må du nesten bare lese deg til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...