Gjest Zalomine Skrevet 27. september 2003 #41 Del Skrevet 27. september 2003 En ting om gangen. Man kan være RELIGIØS uten å tro på Gud/Jesus, men å være KRISTEN har med troen på Jesus Kristus å gjøre. Man er ikke kristen dersom man ikke trur på Gud/Jesus (men det er mange måter å tolke dette på, uten tvil) Sjebnen... forutbestemt... egne valg... Jeg vet ikke. Var det "meningen" at jeg skulle treffe min samboer? Var det tilfeldig? Det er jeg sannelig ikke helt sikker på. Tror dessverre ikke jeg har et bevisst forhold til hva jeg tror/mener om dette, jeg er rett og slett ikke sikker, og har ikke tenkt så mye over det. Men det er et spennende tema, egentlig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
manji Skrevet 27. september 2003 #42 Del Skrevet 27. september 2003 Tror grunnen til at folk tror på religion/evt. egen tro/sjebne er at de trenger tryggheten den gir. Dette er noe folk gjør mer eller mindre ubevist. Evt. oppdratt til å gjøre. (... which is it, the red Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 27. september 2003 #43 Del Skrevet 27. september 2003 Vel, jeg tror ikke på tilfeldigheter, av erfaring. Jeg tror at alt på en måte er forutbestemt, men at det er vår egen "underbevissthet" eller gud, som styrer. Men vi bestemmer jo selv, bevisstheten kan jo utvides osv..vanskelig å forklare det der. Bør erfares:-)... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Poirot Skrevet 27. september 2003 #44 Del Skrevet 27. september 2003 Man kan være RELIGIØS uten å tro på Gud/Jesus, men å være KRISTEN har med troen på Jesus Kristus å gjøre. Man er ikke kristen dersom man ikke trur på Gud/Jesus Nettopp. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kri Skrevet 2. oktober 2003 #45 Del Skrevet 2. oktober 2003 Gud har en plan med menneskene, jorden og alt som er på den. Dette er forutbestemt, men.... Menneskene er skapt med fri vilje, derfor er våre egne liv ikke forutbestemt, men styrt av de valgene vi gjør hver dag. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ursula Skrevet 9. oktober 2003 #46 Del Skrevet 9. oktober 2003 Jeg tror ikke alt er forutbestemt nei. Tror det er mye tilfeldigheter ute og går, og livene våre formes ut ifra de valg vi tar, uavhengig av skjebnen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lita Tue Skrevet 11. oktober 2003 #47 Del Skrevet 11. oktober 2003 Les / som "eller". Mye kan sies om guder og religioner, men uansett om du tror på Gud, Allah, håpet om Nirvana, mennesket, deg selv, ingenting eller noe annet - tenk over dette: Hva om vårt liv er en del av et større hele. En skole for å utdanne vår(t) sjel/ånd/jeg? Siden de fleste anerkjenner den såkalte frie vilje kan målet med denne skolen/utdannelsen/lutringen være å lære oss å velge rett? Ja, ikke bare det - men simpelthen det å velge bevisst? For det å ikke velge er også et valg. Noen tror vi har flere liv. Er det slik så vil vel hvert liv gi oss en mulighet til å komme nærmere den kunnskapen vi trenger for å velge rett? Vi vet helt sikkert at vi har det livet vi lever akkurat nå. Derfor er det viktig å bruke i alle fall det riktig. Et hvert valg innebærer å gi avkall på noe til fordel for noe annet. Det er en dyp sannhet. "Alle" tror på gode og onde krefter/ånder/guder/engler/makter. Noen vil ønske å gå i tjeneste hos det som er godt og andre vil ikke. Det finnes ikke et alternativ midt i mellom. Det er selvsagt, fordi det som er ondt ikke kan forenes med det som er godt, og fravær av det gode ... hva er det? Ikke en del av det som er godt i alle fall. Kan det være slik at livet rett og slett er en del av vår ånds utdannelse? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maskemannen Skrevet 11. oktober 2003 #48 Del Skrevet 11. oktober 2003 Hva er poenget om vi ikke kan ta selvstendige valg? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå