Gå til innhold

Kan du køyre gjennom ein rundkøyring?


Gjest AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest AnonymBruker

http://www.vg.no/bil-og-motor/artikkel.php?artid=10009530

Når det kjem til rundkøyringar trur eg vi kan dele billister inn i to kategorier:

1. Dei som ikkje kan køyre riktig gjennom rundkøyringa.

2. Dei som irriterer seg over gruppe 1.

Så, held du riktig felt, blinkar deg inn og ut, og overheld vikeplikta?

Eg plar å køyre riktig, stort sett (trur eg..) Men om det ikkje er nokon andre bilar i nærleiken, tar eg ein rett linje gjennom og gir ein god faen i blinklyset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Eurodice

http://www.vg.no/bil-og-motor/artikkel.php?artid=10009530

Når det kjem til rundkøyringar trur eg vi kan dele billister inn i to kategorier:

1. Dei som ikkje kan køyre riktig gjennom rundkøyringa.

2. Dei som irriterer seg over gruppe 1.

Så, held du riktig felt, blinkar deg inn og ut, og overheld vikeplikta?

Eg plar å køyre riktig, stort sett (trur eg..) Men om det ikkje er nokon andre bilar i nærleiken, tar eg ein rett linje gjennom og gir ein god faen i blinklyset.

Jeg kjører riktig, men er uhyre aktpågiven overfor alle tullingene som er ute og kjører ;-). Jeg må si jeg ikke ser poenget med å blinke seg inn i en rundkjøring, hvilke andre valg har du liksom? Jeg blinker når jeg skal ut og hvis jeg må skifte fil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må si jeg ikke ser poenget med å blinke seg inn i en rundkjøring, hvilke andre valg har du liksom? Jeg blinker når jeg skal ut og hvis jeg må skifte fil.

Poenget med å blinke inn er når du skal til venstre i rundkjøringen. Fraværet av innblinking vil oppfattes som at du skal til høyre eller rett frem, slik at en bil som kommer fra motsatt side av rundkjøringen kan kjøre inn uten å risikere å få deg i siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SmallTalk

Jeg kjører riktig, men er uhyre aktpågiven overfor alle tullingene som er ute og kjører ;-). Jeg må si jeg ikke ser poenget med å blinke seg inn i en rundkjøring, hvilke andre valg har du liksom? Jeg blinker når jeg skal ut og hvis jeg må skifte fil.

Skal man til venstre eller helt rundt så har ihvertfall jeg lært av kjørelæreren jeg hadde at man skal blinke, dette for å signalisere dette for de som kommer bak.

Jeg kan forresten kjøre riktig i rundkjøringer, og irriterer meg over de som ikke kan det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blinker til venstre hvis jeg skal lenger enn til "midten" av rundkjøringen, til høyre hvis jeg skal ut første "arm" og den ligger nesten ved siden av "armen" jeg kjører inn fra. Ellers blinker jeg ut av rundkjøringen, men observerer at fryktelig mange sparer på pæren i blinklyset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal man til venstre eller helt rundt så har ihvertfall jeg lært av kjørelæreren jeg hadde at man skal blinke, dette for å signalisere dette for de som kommer bak.

Jeg kan forresten kjøre riktig i rundkjøringer, og irriterer meg over de som ikke kan det.

dewt lærte jeg også av kjørelæreren min og jeg husker det sto i teoriboken også, men jeg har ei venninne som tok lappen noen år senere enn meg og hun lærte ikke det. Men jeg blinker nå uansett jeg så vet de andre hvor jeg skal og jeg irriterer meg grønn over all den uvettige rundkjørings-kjøringen til folk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er utrolig mange som følger loven både på pollen til VG Nett og i slike uhøytidelige forumtråder som dette. Faktum er at det kun er 4/10 i Oslo som gidder å bruke blinklys. Osloborgere er visstnok flinkere enn andre også... *grøss*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Spinell

Da jeg tok førerkort lærte jeg at vi ikke skulle blinke oss inn i rundkjøringen, med mindre man skal ta første til høyre. I alle andre tilfeller lærte vi at en bare blinker ut. Dette forholder jeg meg til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Da jeg tok førerkort lærte jeg at vi ikke skulle blinke oss inn i rundkjøringen, med mindre man skal ta første til høyre. I alle andre tilfeller lærte vi at en bare blinker ut. Dette forholder jeg meg til.

Det samme lærte jeg, Spinell. Fikk du også førerkort i "steinalderen"? :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kjørt opp to ganger, både på personlbil og mc.. Ingen av gangene lærte jeg at vi skulle blinke oss INN i rundkjøringen. (men jeg har jo hørt at andre har lært det).

Jeg ser heller ikke helt nødvendigheten av å blinke inn, hvis man plasserer seg riktig og ligger riktig gjennom rundkjøringen..Er man derimot usikker på plasseringen, kan det jo hjelpe andre (for å unngå kollisjon)om man blinker - for å viste retningen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan kjøre rundkjøring! Har også lært å blinke meg inn, og ser også nytteverdien av det. De fleste rundkjøringer har 4 armer, skal du til høyre blinker du til høyre fra før du kjører inn i rundkjøringen. Skal du rett frem, ligger du til høyre og setter på blinken etter den første armen. Skal du til venstre (eller helt rundt), blink til venstre og hold deg til venstre, etter andre arm gjør du feltskifte, og begynner da å blinke til høyre. På denne måten kan alle se hvor man skal hen.

I tillegg har man vikeplikt for alle i rundkjøringen.

Er i gruppe 2, irriterer meg over alle som ikke kan å kjøre. Irriterer meg ikke så mye over de som ikke blinker seg inn, det verste er råkjørerne som ikke bryr seg om hverken plassering eller blinklys.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Dette med å blinke seg inn er en relativt ny regel. Jeg tok lappen for 6 år siden og lærte ikke det da. Synes også det var veldig merklig når folk plutselig begynte med dette, men nå vet jeg. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ThatWoodcut

Jeg holder på med kjøretimer nå, og man skal blinke seg inn slik at biler som får vikeplikt for deg vet hvor du skal. Og man skal blinke seg ut. Og ligge ytterst hvis man skal rett ut på neste "arm" eller rett frem, ellers skal man ligge innerst mot midten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette med å blinke seg inn er en relativt ny regel. Jeg tok lappen for 6 år siden og lærte ikke det da. Synes også det var veldig merklig når folk plutselig begynte med dette, men nå vet jeg. :)

Jeg begynte med kjøretimer for 7 år siden, da lærte jeg å blinke inn. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Jeg begynte med kjøretimer for 7 år siden, da lærte jeg å blinke inn. :)

:hakeslepp: Altså, ikke filbytte, men det å blinke til venste om man skal til venstre? Haha, min kjørelærer var regelrytter til det ekstreme. Pirkete som jeg-vet-ikke-hva. Litt artig om den regelen faktisk gikk han hus forbi. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pucifer

Det har nylig en ny lov som pålegger oss å blinke inn i rundkjøringer. Desverre er jeg dårlig på å søke meg rundt på nettet, så jeg finner det ikke igjen.

Jeg har alltid blinket inn i en rundkjøring, bortsett fra når jeg skal rett frem. Skal jeg til høyre, så blinker jeg til høyre, skal jeg til venstre, så blinker jeg til venstre for så å blinke til høyre når jeg kommer til avkjøringen.

Og vet ikke helt hvordan den undersøkelsen har blitt gjort (leste ikke hele linken), men jeg er veldig mye i Sverige og vi har diskutert dette temaet mange ganger der. Alle jeg har pratet med der blinker alltid inn i rundkjøringen - når jeg er ute å kjører så ser jeg også at de absolutt aller fleste gjør det.

Her i Norge er det sjeldent jeg ser noen som gjør det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Da jeg tok førerkort lærte jeg at vi ikke skulle blinke oss inn i rundkjøringen, med mindre man skal ta første til høyre. I alle andre tilfeller lærte vi at en bare blinker ut. Dette forholder jeg meg til.

Samme jeg lærte også!

Det samme lærte jeg, Spinell. Fikk du også førerkort i "steinalderen"? :ler:

Vil ikke kalle det steinalderen 2000.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, lærte å blinke til venstre om jeg skulle til venstre i rundkjøringen. Man bytter vel aldri fil til venstre fil inne i rundkjøringen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok lappen først for halvannet år siden, var ikke snakk om å blinke seg inn i rundkjøring. Eneste tilfelle det kunne være aktuelt, sa de, var om man lå i ytre felt, ombestemte seg og ville inn på indre felt.

Ellers er det jo selve plasseringen i rundkjøringen samt blinke ut som viser hvor du skal. Er da slett ikke behov for å blinke inn, det er da bare tøys.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Jepp, lærte å blinke til venstre om jeg skulle til venstre i rundkjøringen. Man bytter vel aldri fil til venstre fil inne i rundkjøringen?

Nei, jeg mente på vei inn til rundkjøringen. Det var bare der jeg hørte noe om at venstre bliklys skulle brukes. Har bare litt vanskelig for å tro at min kjørelærer ikke visste om dette. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...