Gjest AnonymBruker Skrevet 24. juni 2010 #1 Skrevet 24. juni 2010 Hei. Jeg skal ta nettstudier på heltid til høsten. Bor sammen med kjæresten min i et hus, og har ikke tid til å jobbe ved siden av nettstudiene siden det som sagt er heltid. Det koster tilsammen 150.000 kr å ta hele studiet, tror det er rundt 50.000 per år. Trodde jeg fikk stipend siden jeg bodde sammen med typen og ikke mamma og de, men i følge Lånekassens lånekalkulator får jeg bare 89.000 kr i lån? Så står det under at noe av lånet kan bli omgjort til stipend dersom jeg består eksamen. Hva betyr det?
Rosalie Skrevet 24. juni 2010 #2 Skrevet 24. juni 2010 Deler av lånet blir omgjort til stipend ved bestått eksamen.
Gjest AnonymBruker Skrevet 24. juni 2010 #3 Skrevet 24. juni 2010 Men hva er deler av stipendet? Sånn 50% eller 20% eller.....
feuerstein Skrevet 24. juni 2010 #4 Skrevet 24. juni 2010 Men hva er deler av stipendet? Sånn 50% eller 20% eller..... Jeg tror det er 40 %.
AkkJa Skrevet 27. juni 2010 #5 Skrevet 27. juni 2010 (endret) Kjære trådstarter! For å si det rett ut: IKKE begynn på et såpass dyrt nettstudie! 50 000 kr per år er sykt mye. Finnes flust av gratisstudier ved statlige høgskoler. Nettstudier er som regel lite annerkjent i seg selv. Er du villig til å bruke 50 000 per år på bare "skolepenger", reis til en skikkelig skole. Eller enda bedre, for de pengene kan du få en bachelor fra et godt universitet i utlandet. Reiser du utelands har du også rett på en del ekstra støtte fra Lånekassen. Om engelsk er et problem, hva med Sverige eller Danmark? Er selv bare 29, og gjetter på at du kanskje er en ti år yngre. Mitt råd er, reis ut og opplever noe. Gjør utdanning til en dannelseprosess, du lærer så mye mer! Og ja, ser at du bor i et hus med kjæreste, men hvorfor skal dette avgrense deg i så stor grad at "150 000 kr" blir eneste alternativet? Er også veldig demotiverende og ensomt å studere alene, spesielt i sitt eget hjem i en (treårs?)-periode. Så vær så snill, ikke gjør deg til gjeldslave for et annenrangs nettstudie! Endret 27. juni 2010 av AkkJa
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå