Gå til innhold

På grunn av


Gjest Spinell

Anbefalte innlegg

Gjest Spinell

Jeg har lagt merke til mange som bruker pga. på en (for meg) utrolig uvant måte her inne.

Her kommer et par oppdiktede, men representative eksempler: "Jeg skriver her pga. jeg ikke har tilgang til alle trådene som gjest." Eller "Jeg fikk sparken pga. jeg sa imot en kunde."

Er dette egentlig riktig?

Etter min mening mangler ordet "at" etter pga. i begge disse setningene.

Kan noen av de andre språkfetisjistene her inne bidra til oppklaring?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Caylee

Jeg har lagt merke til mange som bruker pga. på en (for meg) utrolig uvant måte her inne.

Her kommer et par oppdiktede, men representative eksempler: "Jeg skriver her pga. jeg ikke har tilgang til alle trådene som gjest." Eller "Jeg fikk sparken pga. jeg sa imot en kunde."

Er dette egentlig riktig?

Etter min mening mangler ordet "at" etter pga. i begge disse setningene.

Kan noen av de andre språkfetisjistene her inne bidra til oppklaring?

Jeg bruker "at" også. Høres merkelig ut å ikke ha med at :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Airi Chikako

Man kan droppe "at" hvis man bruker "fordi". Det er sikkert mange som blander disse utrykkene, og dermed gjør den feilen.

Endret av Airi Chikako
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Man kan droppe "at" hvis man bruker "fordi". Det er sikkert mange som blander disse utrykkene, og dermed gjør den feilen.

Her har du nok tenkt og skrevet for raskt ;-). Man kan si (skrive) "på grunn av at..." eller "fordi...".

Endret av Belladonna
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Airi Chikako

Her har du nok tenkt og skrevet for raskt ;-). Man kan si (skrive) "på grunn av at..." eller "fordi...".

Ja, jeg ble litt usikker etter at jeg hadde skrevet innlegget, så jeg helgarderte meg litt ved å omformulere meg. Jeg påstår nemlig ikke hardnakket at man kan si ikke kan si "fordi at" uten at jeg er sikkert, og orket ikke å lete opp noen referanser. Så jeg sier meg engig med Belladonna :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Ja, jeg ble litt usikker etter at jeg hadde skrevet innlegget, så jeg helgarderte meg litt ved å omformulere meg. Jeg påstår nemlig ikke hardnakket at man kan si ikke kan si "fordi at" uten at jeg er sikkert, og orket ikke å lete opp noen referanser. Så jeg sier meg engig med Belladonna :)

Her har du også skrevet rotete :). Jeg forstår ikke helt hva du mener. Jeg vil bare tilføye at det ikke er riktig å skrive "fordi at" som mange gjør, og heller ikke "fordi om". I det første tilfellet er det bare "fordi", i det andre "selv om".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Airi Chikako

Her har du også skrevet rotete :). Jeg forstår ikke helt hva du mener. Jeg vil bare tilføye at det ikke er riktig å skrive "fordi at" som mange gjør, og heller ikke "fordi om". I det første tilfellet er det bare "fordi", i det andre "selv om".

Det første innlegget mitt redigerte jeg. Jeg skrev først at man kan si "fordi" eller "på grunn av at", men ikke "fordi at". Så ble jeg plutselig usikker, og omformulerte innlegget, og dette ble det bare rotete av. Du hadde forklart det fint, derfor tenkte jeg at det var best å referere til deg, siden mine formuleringevner tydelig ikke er helt på topp i dag :ler

Endret av Airi Chikako
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Spinell

Noen dager krøller det seg litt ;)

Da tror jeg vi er enige her. Enten brukes "fordi" eller "på grunn av at" i de eksemplene jeg gav. "Fordi at" eller bare "pga." (uten at) er m.a.o. feil.

Når det er sagt: pga. (uten at) kan vel være riktig i noen tilfeller, f.eks

"Vi holdt oss inne pga regnværet."

Men ikke

"Vi holdt oss inne pga. det regnet."

Endret av Spinell
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Noen dager krøller det seg litt ;)

Da tror jeg vi er enige her. Enten brukes "fordi" eller "på grunn av at" i de eksemplene jeg gav. "Fordi at" eller bare "pga." (uten at) er m.a.o. feil.

Når det er sagt: pga. (uten at) kan vel være riktig i noen tilfeller, f.eks

"Vi holdt oss inne pga regnværet."

Men ikke

"Vi holdt oss inne pga. det regnet."

Fullstendig korrekt! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen dager krøller det seg litt ;)

Da tror jeg vi er enige her. Enten brukes "fordi" eller "på grunn av at" i de eksemplene jeg gav. "Fordi at" eller bare "pga." (uten at) er m.a.o. feil.

Når det er sagt: pga. (uten at) kan vel være riktig i noen tilfeller, f.eks

"Vi holdt oss inne pga regnværet."

Men ikke

"Vi holdt oss inne pga. det regnet."

Men man kan vel skrive:

"Vi holdt oss inne pga regnet."

Eller blir dette også feil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Men man kan vel skrive:

"Vi holdt oss inne pga regnet."

Eller blir dette også feil?

Nei, det blir ikke feil når "regnet" er synonymt med "regnværet".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...