Gå til innhold

Hva kalles en som kommer fra Kløfta

Gjest AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest AnonymBruker

Kløffer, kløfter eller kløff. De er valgfritt.

Haha, for real?! Da hørtes forslaget om Kløftaværing mer realistisk ut...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Haha, for real?! Da hørtes forslaget om Kløftaværing mer realistisk ut...

-væring brukes bare om folk fra Nordland og oppover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

-væring brukes bare om folk fra Nordland og oppover.

Jeg kommer fra vestlandet, der er det flere bygder som fostrer -væringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest AnonymBruker

Og jeg er da vitterlig en Osloværing.

Kaller du deg osloværing? Det må jeg si jeg aldri har hørt noen kalle seg før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Hva kalles en som kommer fra Kløfta? Kløftabygg? Kløfting?

De er Kløftinger.

Akkurat som vætter, nisser og troll.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Kaller du deg osloværing? Det må jeg si jeg aldri har hørt noen kalle seg før.

:ler: Det heter ikke Osloværing, men Osloborger eller hovedstadsinnbygger. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:ler: Det heter ikke Osloværing

Enig! Kaller meg egentlig ingen ting, sier at jeg er fra Oslo, men osloværing høres da helt snålt ut. Høres ut som Oslo er et fiskevær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Jeg kommer fra Oppland, og her har vi også diverse -væringer, selv om det er langt til nærmeste fiskevær.

Øyværing fra Øyer

Vagvær fra Vågå

Lomvær fra Lom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kløftasokning heter det på den kanten. Kan også bruke væring.

Men Ts, seriøst: Kløftabygg?? :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kaller meg iallefall Osloværing, i ALLE fall ikke Osloborger, det høres jo ut som om jeg stemmer Høyre da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Jeg kommer fra Oppland, og her har vi også diverse -væringer, selv om det er langt til nærmeste fiskevær.

Øyværing fra Øyer

Vagvær fra Vågå

Lomvær fra Lom

Uff, jeg fikk tanker om lom(me)mann jeg nå :frown:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig! Kaller meg egentlig ingen ting, sier at jeg er fra Oslo, men osloværing høres da helt snålt ut. Høres ut som Oslo er et fiskevær.

Væring og fiskevær har ingenting med hverandre å gjøre. Endinga -vær i forbindelse med hjemsted kommer sannsynligvis av det norrøne -verje som betyr "den som verner" og blir brukt mange steder, mest vanlig i oppland og nordnorge.

Hvorvidt man er en -væring, -bygg, -ing, -enser eller andre varianter varierer fra sted til sted, og det er ingen faste regler på når man bruker hvilken endelse, dette baserer seg på hva som har vært vanlig å si, så det beste er å spørre noen eldre som er fra stedet.

Siden det ikke er noen faste regler på dette kan man heller ikke si at ting er direkte feil, det går på hva folk flest synes høres rett og galt ut. Men det som skjer i dag er at siden så mange flytter mye mer på seg enn før, så vannes disse betegnelsene litt ut, når mange da lager nye konstruksjoner på det nye stedet, som kanskje er basert på den vanlige formen der de kommer fra.

Den offisielle betegnelsen på folk fra Oslo er vel osloenser, men den blir ikke så mye brukt den heller. Noe av grunnen til at det er lite brukt er vel også at det er en by av innflyttere, jeg har møtt veldig få som definerer seg selv som innfødte oslofolk, istedet betegner de seg etter hvor foreldre eller besteforeldre kommer fra.

De vanligste endelsene: http://www.sprakrad.no/Toppmeny/Publikasjoner/Spraaknytt/Arkivet/Eldre/Innbyggjarar_i_Noreg/

Endret av Auraya
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorvidt man er en -væring, -bygg, -ing, -enser eller andre varianter varierer fra sted til sted,

Bygg ? Har aldri hørt den benevnelsen før. Et menneske som er et bygg ? Trodde TS bare tulla når det sto "bygg", men det er tydeligvis noe jeg ikke har fått med meg! :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra språkrådlinken:

-bygg

Attom denne endinga ligg det gammalnorske byggja, som kan tyda både 'byggje' og 'bu'.

Endinga er særmerkt for Trøndelag, t.d. Lensvik > lensvikbygg, Malm > malmbygg. Elles kan nemnast sæbygg (nemninga som folk i Setesdalen bruker om seg sjølve) og vinbygg (Vinje i Telemark).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra språkrådlinken:

Aha! :) Nei, dette har jeg aldri vært borti eller hørt snakk om! ;)

edit: skrivefeil

Endret av Sequax
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...