Gjest AnonymBruker Skrevet 15. juni 2010 #1 Del Skrevet 15. juni 2010 Må man ha en toppjobb for å klare seg som singel i Norge? Jeg er singel, og holder på å studere, og når jeg er ferdig vil jeg tjene ganske bra. Syns det er urettferdig at par kan dele på alle utgiftene, mens vi single må alltid betale dobbelt så mye. Alle vennene mine som er par, kan sove på samme soverom og dele på alt (i tillegg får de kos og nærhet), mens vi single må betale alt alene og sove alene. Jeg syns at alle single skulle fått dobbel lønn, slik at de kunne bo og leve like bra som par, som har to inntekter. Da kan jeg tenke meg at det ble ekstra mange single i norge Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lulle Skrevet 15. juni 2010 #2 Del Skrevet 15. juni 2010 Hehe. Herlig. Jeg skulle også ønske at alle single fikk dobbel lønn:-) Nå er virkeligheten den at vi alle er ansvarlige for våre liv, ellers kaskje du er et resultat av curling- generasjonen. De som har foreldre som har kostet vekk problemene for barna sine i alle år. Når de plutselig blir voksne, er det vanskelig å skjønne at de må ta ansvar selv. Kan du ikke bare finne deg en å bo sammen med da? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jente91 Skrevet 15. juni 2010 #3 Del Skrevet 15. juni 2010 Må man ha en toppjobb for å klare seg som singel i Norge? Jeg er singel, og holder på å studere, og når jeg er ferdig vil jeg tjene ganske bra. Syns det er urettferdig at par kan dele på alle utgiftene, mens vi single må alltid betale dobbelt så mye. Alle vennene mine som er par, kan sove på samme soverom og dele på alt (i tillegg får de kos og nærhet), mens vi single må betale alt alene og sove alene. Jeg syns at alle single skulle fått dobbel lønn, slik at de kunne bo og leve like bra som par, som har to inntekter. Da kan jeg tenke meg at det ble ekstra mange single i norge Par kan dele på alle utgifter, men at man er to betyr jo også at det er dobbelt med utgifter. Så det er jo ikke så stor forskjell... Bortsett fra selfølgelig den herlige kosen og nærheten du snakker om :rødme: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Steinar40 Skrevet 15. juni 2010 #4 Del Skrevet 15. juni 2010 Man kan også surre seg borti et individ med liten inntekt og stort forbruk. Vil det da gi meg en bedre økonomi enn jeg har nå som singel? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Suzy Skrevet 15. juni 2010 #5 Del Skrevet 15. juni 2010 Par kan dele på alle utgifter, men at man er to betyr jo også at det er dobbelt med utgifter. Så det er jo ikke så stor forskjell... Bortsett fra selfølgelig den herlige kosen og nærheten du snakker om :rødme: Det er faktisk ikke sånn at et par "bruker" dobbelt så mye i kommunale avgifter og slikt - det er en ting som er like dyrt om man er en eller ti i husholdningen. Og akkurat slike ting kan jeg være med på er urimelig dyre for en singel person - eiendomsskatt, feieravgift, kommunale avgifter og til en viss grad renovasjon (her kan man i min kommune slippe litt rimeligere unna ved å bruke de minste beholderne, men grunnavgiften er den samme), er nokså store kostnader og det er noe par selvsagt deler. Subsidiering av singelliv er likevel litt drøyt vel? Da ble det jo ingen som ville ansette single Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tidssone Skrevet 15. juni 2010 #6 Del Skrevet 15. juni 2010 Jo. Det er dyrt å være singel. Jeg har akkurat vært i nettbanken og betalt regninger. Dersom vi hadde vært to som skulle delt på de regningene jeg har betalt, ville jeg hatt omlag 7.000,- mer på kontoen nå. (Huslån, ungenes mobiler, skolegensere til ungene, husleie, strøm, forsikring, tv-lisens og kommunale avgifter.) Jøje. Jeg må finne meg en samboer snart. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Chord Skrevet 15. juni 2010 #7 Del Skrevet 15. juni 2010 Jeg syns at alle single skulle fått dobbel lønn, slik at de kunne bo og leve like bra som par, som har to inntekter. Den er jeg med på! Ivertfall til det kommer en mann som er verdt å gå tilbake til enkel lønn for :gjeiper: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Iah Skrevet 15. juni 2010 #8 Del Skrevet 15. juni 2010 Jo. Det er dyrt å være singel. Jeg har akkurat vært i nettbanken og betalt regninger. Dersom vi hadde vært to som skulle delt på de regningene jeg har betalt, ville jeg hatt omlag 7.000,- mer på kontoen nå. (Huslån, ungenes mobiler, skolegensere til ungene, husleie, strøm, forsikring, tv-lisens og kommunale avgifter.) Jøje. Jeg må finne meg en samboer snart. Det er ikke sikkert at en ny partner vil være interessert i å betale utgifter som er direkte knyttet til dine barn. Jeg vet at jeg ikke hadde gjort det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tidssone Skrevet 15. juni 2010 #9 Del Skrevet 15. juni 2010 Det er ikke sikkert at en ny partner vil være interessert i å betale utgifter som er direkte knyttet til dine barn. Jeg vet at jeg ikke hadde gjort det. Nei. Det er helt rett at en ny partner kanskje ikke ville være interessert i det. Tror nok jeg tenkte mest på økonomi i forhold til hvordan det hadde sett ut dersom jeg bodde sammen med faren til barna. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Iah Skrevet 15. juni 2010 #10 Del Skrevet 15. juni 2010 Nei. Det er helt rett at en ny partner kanskje ikke ville være interessert i det. Tror nok jeg tenkte mest på økonomi i forhold til hvordan det hadde sett ut dersom jeg bodde sammen med faren til barna. Ja, dessuten er vel mobilregningene og skolegensere ikke det dyreste av de regningene du listet opp. Og det ville jo helt sikkert vært fint å ha noen å dele de andre store regningene med. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest KateW Skrevet 15. juni 2010 #11 Del Skrevet 15. juni 2010 Husker noen link / kilde til den undersøkelsen som viser at kvinners levestandard går ned med 80% ved samlivsbrudd? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tidssone Skrevet 15. juni 2010 #12 Del Skrevet 15. juni 2010 Ja, dessuten er vel mobilregningene og skolegensere ikke det dyreste av de regningene du listet opp. Og det ville jo helt sikkert vært fint å ha noen å dele de andre store regningene med. Neida. Dessuten er skolegensere uansett en engangsutgift. Det var bare at det var regningene som ble betalt i dag, så de ble tatt med i dragsuget. Egentlig synes jeg det er deilig å betale ned på egen bolig, ha egen sparekonto osv. Det kan komme av at økonomien min er helt ok og at jeg ikke er avhengig av en samboer for å få det til å gå rundt. Kanskje det hadde vært fint å dele utgiftene med noen. Jeg vet ikke helt hva jeg tenker om det lenger. Mest lyst på kjæreste på grunn av behov for nærhet enn for å dele på utgifter, i alle fall. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tidssone Skrevet 15. juni 2010 #13 Del Skrevet 15. juni 2010 Husker noen link / kilde til den undersøkelsen som viser at kvinners levestandard går ned med 80% ved samlivsbrudd? 80% hørtes mye ut. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest KateW Skrevet 15. juni 2010 #14 Del Skrevet 15. juni 2010 Jupp, derfor jeg prøver å huske dokumentasjonen på det. Men jeg vet fra eget brudd at det var ganske heftig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tidssone Skrevet 15. juni 2010 #15 Del Skrevet 15. juni 2010 (endret) Ja. Det var merkbar endring i husholdningsinntekten da eksen flyttet. Men jeg får bidrag, en ekstra barnetrygd og skatteklasse 2, så det jevner jo litt ut. Dette utgjør omlag 7.000,- i måneden, mens han tok med seg 25.000,- i inntekt. Om man tenker at han forbrukte 7.000,- i mat, studielån og forbruksartikler, så ble det 11.000,- mindre i inntekt hver måned. Men dette beløpet skulle jo også fordeles på to voksne og tre barn. Jeg har byttet jobb etter dette, slik at jeg tjener ok. Faktisk føles det som om jeg har bedre økonomi nå, enn da faren til ungene bodde sammen med oss. Endret 15. juni 2010 av Tidssone Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Steinar40 Skrevet 15. juni 2010 #16 Del Skrevet 15. juni 2010 Det er dyrt å å være i parforhold også når man må ha 2-3 ganger så stor bolig og 2 biler istedet for bare 1. For ikke å snakke om 2-3 ganger større matbudsjett og feriebudsjett. Barn er heller ikke akkurat gratis. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tidssone Skrevet 15. juni 2010 #17 Del Skrevet 15. juni 2010 Det er dyrt å å være i parforhold også når man må ha 2-3 ganger så stor bolig og 2 biler istedet for bare 1. For ikke å snakke om 2-3 ganger større matbudsjett og feriebudsjett. Barn er heller ikke akkurat gratis. Det er dyrere å være singel enn to når man må ha større bolig for å huse barn. Og helt ærlig. Når man er alene har man bare behov for en bil. Jeg er alene og har matbudsjett for fire personer, siden jeg er den eneste med inntekt i familien. Jammen meg betaler jeg ikke feriene alene også. Jeg tror jeg konkluderer med at det er dyrere for meg å være alene med ungene enn dersom vi hadde vært to voksne. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Steinar40 Skrevet 15. juni 2010 #18 Del Skrevet 15. juni 2010 Det er dyrere å være singel enn to når man må ha større bolig for å huse barn. Og helt ærlig. Når man er alene har man bare behov for en bil. Jeg er alene og har matbudsjett for fire personer, siden jeg er den eneste med inntekt i familien. Jammen meg betaler jeg ikke feriene alene også. Jeg tror jeg konkluderer med at det er dyrere for meg å være alene med ungene enn dersom vi hadde vært to voksne. Javisst, det forstår jeg, men forskjellen på deg og meg er at jeg er virkelig singel. Selv om jeg har surret bort sykt mye penger på bare tull så langt jeg kan se i de senere årene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eurodice Skrevet 15. juni 2010 #19 Del Skrevet 15. juni 2010 Det er dyrt å å være i parforhold også når man må ha 2-3 ganger så stor bolig og 2 biler istedet for bare 1. For ikke å snakke om 2-3 ganger større matbudsjett og feriebudsjett. Barn er heller ikke akkurat gratis. Nå synes jeg du snakker tull. Hvor stor plass mener du to mennesker (parforhold) trenger i forhold til når man bor alene? Hver av partene har vel gjerne bil fra før, så det blir ingen ekstra utgift. Og mener du at man plutselig spiser dobbelt så mye og vel så det hvis man flytter sammen med noen? Ferier trenger heller ikke å koste all verden. Det spørs hvilke krav og forventninger man har det. Det koster å ha barn, det har du rett i. Hvis man utelukkende ser på barn som en utgift, er det best ikke å få noen. Det er vel ingen tvil om at det er dyrere å være singel og dekke alle utgifter alene, enn der man har to inntekter? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tidssone Skrevet 15. juni 2010 #20 Del Skrevet 15. juni 2010 Javisst, det forstår jeg, men forskjellen på deg og meg er at jeg er virkelig singel. På hvilken måte er jeg annerledes singel enn deg? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå