Steinar40 Skrevet 20. juni 2010 Forfatter #141 Del Skrevet 20. juni 2010 Noen har vanskelig for å forstå det fordi det ennå ikke har komplisert noen nye kjæresteforhold, noen har nemlig truffet noen som ikke har problemer med at det finnes ekser og at noen kan ha et ålreit vennskap med dem. Hva er så veldig vanskelig med å forstå det? Det som er litt vanskelig for meg å innse nå (ettersom jeg har blitt såpass voksen) er at andre ikke klarer å se (tenke) litt lenger enn bare sine egne personlige erfaringer. Jeg får nok prøve å ikke være så kravstor Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Steinar40 Skrevet 20. juni 2010 Forfatter #142 Del Skrevet 20. juni 2010 He he, du liker ikke at det blir satt fokus på dine handlinger kontra dine uttalelser.. som er noget motstridende. Nei, jeg har faktisk ingen problemer med å innse mine egne feil. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Steinar40 Skrevet 20. juni 2010 Forfatter #143 Del Skrevet 20. juni 2010 (endret) Personlig så lyser det flere varselslamper hos meg når han hater eksene sine og ikke vil ha noe med dem å gjøre enn når han er på godfot med dem. Det siste viser faktisk en viss modenhet, det første kan derimot være tvilsomt. Hvorfor ikke være venner med eksen liksom? Fremdeles følelser? Er du en person som bærer nag lenge, som aldri kan tilgi? Klarer du ikke å ha et ordentlig brudd? Kommer du aldri over en annen? Havner du til sengs med ekser om du møter dem? Må du slette dem fra facebook for å ikke falle for fristelsen å kontakte dem igjen, eller fordi du blir såret og sur når de finner en ny kjæreste? Er du hevngjerrig? Er du så dårlig til å velge partnere at det er INGENTING interessant med dem når forelskelsen er over? Evner du ikke å heve deg over ting? Liker du bedre å rømme fra vanskelige ting eller feie dem under teppet enn å konfrontere dem? Vil du snakke dritt om meg og behandle meg dårlig om det ikke skulle fungere mellom oss to? Alle ender jo ikke opp som venner, men hos en normal, emosjonelt stabil person så skal ikke alle ende opp som uvenner heller. Det er ikke alt som kan tilgis. Utroskap er f.eks i mine øyne utilgivelig. Og for meg er et ordentlig brudd at man ikke har noen som helst kontakt lenger. Det forutsetter da selvfølgelig at det ikke finnes felles barn med i bildet. Men ellers har man ikke kontakt. Dermed blir det heller ingen problemer med følelser, bære nag, havne til sengs, være hevngjerrig, snakke dritt eller behandle eksen dårlig. For meg er altså alle ekser; Persona non grata. Og dette er den gjengse innstillingen de fleste har egentlig (i den perfekte verden). Endret 20. juni 2010 av Steinar40 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest navnelapp Skrevet 20. juni 2010 #144 Del Skrevet 20. juni 2010 Det som er litt vanskelig for meg å innse nå (ettersom jeg har blitt såpass voksen) er at andre ikke klarer å se (tenke) litt lenger enn bare sine egne personlige erfaringer. Det er vel akkurat her du argumenterer mot deg sjølv? Du har ikkje akkurat imponert med di evne til å sjå forbi dine eigne erfaringar i denne tråden. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Steinar40 Skrevet 20. juni 2010 Forfatter #145 Del Skrevet 20. juni 2010 Det er vel akkurat her du argumenterer mot deg sjølv? Du har ikkje akkurat imponert med di evne til å sjå forbi dine eigne erfaringar i denne tråden. De erfaringene som fremkommer her er så få i antall at de ikke er i nærheten av å være statistisk signifikante. Det er for meg interessant å høre andres tanker, meninger og erfaringer her, men det betyr absolutt ikke at de personlige erfaringene som fremkommer her er typiske for folk flest og for samfunnet ellers. Da må man heller se på seriøse vitenskaplige undersøkelser. Uten at de heller kan si noe mer enn typiske trender i tiden. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anjelika Skrevet 20. juni 2010 #146 Del Skrevet 20. juni 2010 (endret) Det er ikke alt som kan tilgis. Utroskap er f.eks i mine øyne utilgivelig. Og for meg er et ordentlig brudd at man ikke har noen som helst kontakt lenger. Det forutsetter da selvfølgelig at det ikke finnes felles barn med i bildet. Men ellers har man ikke kontakt. Dermed blir det heller ingen problemer med følelser, bære nag, havne til sengs, være hevngjerrig, snakke dritt eller behandle eksen dårlig. For meg er altså alle ekser; Persona non grata. Og dette er den gjengse innstillingen de fleste har egentlig (i den perfekte verden). Det sies at det motsatte av kjærlighet ikke er hat, det er likegyldighet. Jeg tror den gjengse innstillingen er at det er bedre med et avslappet enn et anstrengt forhold til eksen. Og noen ganger blir det så avslappet at man kan sosialisere på en helt naturlig måte Ingen har sagt at du skal bli venn med noen som har vært utro mot deg, men nå er det ikke sånn at alle brudd er überdramatiske togkræsj - noen ganger finner to voksne mennesker bare ut at de ikke fungerer som et kjærestepar uten at det betyr at man misliker hverandre. Man er da siviliserte og fornuftige folk, det å aldri ha kontakt med eksen er et mantra blant fjortiser og kan være smart for dere som ikke er modne emosjonelt. Vi andre kan ta ting litt som det kommer i stedet for å helgardere oss i forkant. Det er vel akkurat her du argumenterer mot deg sjølv? Du har ikkje akkurat imponert med di evne til å sjå forbi dine eigne erfaringar i denne tråden. Endret 20. juni 2010 av Anjelika Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Steinar40 Skrevet 20. juni 2010 Forfatter #147 Del Skrevet 20. juni 2010 Det sies at det motsatte av kjærlighet ikke er hat, det er likegyldighet. Jeg tror den gjengse innstillingen er at det er bedre med et avslappet enn et anstrengt forhold til eksen. Og noen ganger blir det så avslappet at man kan sosialisere på en helt naturlig måte I motsetning til veldig mange andre, så er ikke jeg noen likegyldig person. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Serenity88 Skrevet 20. juni 2010 #148 Del Skrevet 20. juni 2010 En av mine beste venner er en eks Vi bor dessverre i forskjellige byer så møtes ikke ofte, men snakkes ukentlig enten via sms/facebook. Min samboer, som også er far til Joa synes bare det er greit! De har møttes og har ingen problemer med hverandre! Vi var sammen i mange år, men det siste året egentlig kun som venner. Kommer alltid til å holde kontakten, men blir nok sjeldnere etterhvert nå som vi har nye kjærester, barn på vei og snart skal ut i jobb og flytter mer på oss. Jeg har møtt flere av sambos tidligere partnere, både kjærester og friends with benefits, har ingen problemer med dem (hadde problemer med 1 person, men denne er ute av bilde nå). Har selvfølgelig noen exer jeg ALDRI snakker med, ikke har på facebook og omtrent ikke vil si hei til på gaten Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
marylinm Skrevet 20. juni 2010 #149 Del Skrevet 20. juni 2010 Slutt med det. Bare teit. haha det er jeg ikke enig i. Mennesker kan være venner selv om man ikke passet sammen som kjærester. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Karenina Skrevet 21. juni 2010 #150 Del Skrevet 21. juni 2010 Og dette er den gjengse innstillingen de fleste har egentlig (i den perfekte verden). Verden vil aldri bli perfekt så lenge det finnes besserwissere som deg i den, du vet ingenting om noenting. Du presenterer ultrakonservative neandertalmeninger som allemenne, dokumenterte og veloverveide tanker - det er bare trist, trist, trist og jeg syntes oppriktig synd på deg for å være låst i et så seigt og anemisk tankesystem Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Go'jenten Skrevet 21. juni 2010 #151 Del Skrevet 21. juni 2010 Hva er "komplett idiot"? At han, når vi treffes tilfeldig, kommer med uttallige kommentarer/spørsmål om at vi passet bedre sammen enn meg og min nye kjæreste, at sexlivet vårt var bedre, osv osv.. Han så feks at kjæresten min kjøpte øl til meg, hvorpå han gikk til baren og kjøpte en drink og ga til meg, og sa "bare kom til meg du, hvis han ikke har råd til å kjøpe noe annet enn øl til deg". hele tiden kom han med kommentarer som rakket ned på min nåværende kjæreste. jeg gikk gjentatte ganger vekk fra han, men han fulgte etter. vi gikk til slutt fra hele stedet til tross for at mange av mine gode venner var der. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Steinar40 Skrevet 21. juni 2010 Forfatter #152 Del Skrevet 21. juni 2010 Verden vil aldri bli perfekt så lenge det finnes besserwissere som deg i den, du vet ingenting om noenting. Du presenterer ultrakonservative neandertalmeninger som allemenne, dokumenterte og veloverveide tanker - det er bare trist, trist, trist og jeg syntes oppriktig synd på deg for å være låst i et så seigt og anemisk tankesystem Men du har ikke noe konstruktivt å komme med selv da tydeligvis? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Evalilja Skrevet 21. juni 2010 #153 Del Skrevet 21. juni 2010 (endret) Ja, det er nok ikke akkurat alle som passer helt til å leve i et parforhold. I hvert fall ikke i visse perioder av livet. Men hvis dere skal fortsette å være så veldig gode venner, så tror jeg nok du kan få problemer med å komme deg videre i livet ditt. Bare en tanke fra min side. Jeg tror du har rett på mange punkter der Steinar. Selv om jeg later som om det ikke er rett. :gjeiper: Jeg kommer til å ha det i bakhodet men i sommer skal jeg kose meg med venner og livet og han er den beste vennen ¨ Høsten vil vise. Men selv om du virker veldig bastant vil jeg råde alle til å se litt på svaret han ga meg i dette innlegget (altså det som er quote her.)Ingen besservisser syns jeg egentlig. Bare litt :gjeiper: Endret 21. juni 2010 av Evalilja Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Steinar40 Skrevet 21. juni 2010 Forfatter #154 Del Skrevet 21. juni 2010 Jeg tror du har rett på mange punkter der Steinar. Selv om jeg later som om det ikke er rett. :gjeiper: Jeg kommer til å ha det i bakhodet men i sommer skal jeg kose meg med venner og livet og han er den beste vennen ¨ Høsten vil vise. Det er dessverre ikke lett å innse noe, før man har funnet det ut selv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eurodice Skrevet 21. juni 2010 #155 Del Skrevet 21. juni 2010 Det er ikke alt som kan tilgis. Utroskap er f.eks i mine øyne utilgivelig. Og dette sier du, du som var en høyst medvirkende deltager i at den damen du nå forsøker å få til en avslutning med, var utro mot sin mann. Hvis jeg har misforstått totalt, må du unnskylde. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Steinar40 Skrevet 22. juni 2010 Forfatter #156 Del Skrevet 22. juni 2010 Fantastisk.. fyren har jo laget en hel tråd om at damer ikke må være "billige" for utroskap ville ikke fantes hvis ingen var villige til å ligge med folk som var gift.. og så har han gjort det selv? Jeg skiller ikke noe på kvinner og menn i denne sammenhengen. Og selv om min intensjon var å få til noe fornuftig, så har jeg altså opplevd hvor vanskelig en slik situasjon kan bli. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cava Queen Skrevet 22. juni 2010 #157 Del Skrevet 22. juni 2010 Hvorfor? Jeg syns det er galskap, idioti, svakt, meningsløst og verdiløst. Noe så teit kan bare kvinnfolk finne på - tenker jeg. En god eks er intet annet enn historie. Ja, det er ikke noen forskjell på kvinner og menn sånn sett. Men jeg tror at kvinner er mer interessert i å være venner. Her må man jo se på motivet for å være venner. Hvis man bare forsøker å være venn med eksen fordi man ønsker personen tilbake som kjæreste så er det kanskje dumt... Men det finnes faktisk de som er venner fordi det finnes et godt vennskap der. Og det finnes de som klarer å bygge opp et vennskap etter bruddet. Noen menensker MÅ nemligforholde seg til hverandre videre etter ett brudd når de har barn sammen. Og samarbeidet om barn går unektelig bedre om man er venner! Er det noen som tenker på at en ny kjæreste vil ønske dine ekser ditt peppern gror? Ikke min nye mann. Vi har vært sammen i mange år og han er veldig god kompis med min eks. De er litt sammen typen og deler mange fritidsinteresser. Ja, jeg og eksen min er kjempegode venner - vi har barn sammen så det skulle da bare mangle. Jeg er også venninne med dama hans. Barna setter kjempestor pris på dette, og det morsomste de vet er når vi alle går ut og spiser eller finner på ting sammen - inkludert min nye mann, selvsagt. Sånn har vi det også. Og vi voksne finner også på ting uten barna tilstede. Skal vi invitere til fest med gode venner så er det en selvfølge å invitere eksen min! Å være venn med ekser tror jeg er lettere når man er single. Ikke nødvendigvis. Men det spørs selvsagt på ny kjæreste. Har man barn med eksen så vil også den nye kjæresten forstå at man får et lettere liv ved å ha et godt forhold til eksen. Ja, det stemmer helt sikkert, ettersom en ny kjæreste ikke vil like dine ekser. Min nye mann sier at han sikkert ville blitt kompis med min eks om han hadde truffet ham uavhengig av meg (det vil si at han ikke var min eks). Jeg forstår derfor ikke hvorfor man automatisk skal mislike et menneske bare fordi vedkommende er en eks! Når forholdet er over, det er ikke noe "vondt blod" mellom noen, ingen grunn til å være sjalu og man kommer overens - hva er da problemet???? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Steinar40 Skrevet 22. juni 2010 Forfatter #158 Del Skrevet 22. juni 2010 Min nye mann sier at han sikkert ville blitt kompis med min eks om han hadde truffet ham uavhengig av meg (det vil si at han ikke var min eks). Jeg forstår derfor ikke hvorfor man automatisk skal mislike et menneske bare fordi vedkommende er en eks! Når forholdet er over, det er ikke noe "vondt blod" mellom noen, ingen grunn til å være sjalu og man kommer overens - hva er da problemet???? Du skriver det selv - at din nye mann sikkert ville blitt kompis med din eks om han hadde truffet ham uavhengig av deg - og da må du forstå at dette er en ren tilfeldighet i deres tilfelle. Det er langt ifra alltid at to mannfolk har mye til felles, eller liker hverandre særlig. Dessuten er det langt ifra uvanlig at det er "vondt blod" mellom ekser. Og hvis de da allikevel er nødt til å ha noe med hverandre å gjøre pga felles mindreårige barn etc., så er ikke det spesielt morsomt for noen - ei heller for en ny kjæreste. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cava Queen Skrevet 22. juni 2010 #159 Del Skrevet 22. juni 2010 Du skriver det selv - at din nye mann sikkert ville blitt kompis med din eks om han hadde truffet ham uavhengig av deg - og da må du forstå at dette er en ren tilfeldighet i deres tilfelle. Det er langt ifra alltid at to mannfolk har mye til felles, eller liker hverandre særlig. Dessuten er det langt ifra uvanlig at det er "vondt blod" mellom ekser. Og hvis de da allikevel er nødt til å ha noe med hverandre å gjøre pga felles mindreårige barn etc., så er ikke det spesielt morsomt for noen - ei heller for en ny kjæreste. Nei, jeg tro ikke det er noen ren tilfeldighet i vårt tilfelle. Man velger jo ofte livsledsager ut ifra personlige egenskaper - sånn sett er det jo ikke rart at ekser og nye kjæreste har en del til felles. Og jeg har en god venninne hvor hennes eks og hans nye kone er blitt omgangsvenner med venninnen min og hennes nye mann. Og de er ikke venner bare pga felles mindreårige barn. Barna har flyttet hjemmefra for lengst. Det kan ofte være vondt blod mellom ekser. Mitt poeng er jo at når det ikke er det så går det lettere å være venner. Jeg føler noen ganger at jeg er bedre venn med eksen min nå enn da vi var gift. Jeg hadde nok ikke hatt et så nært vennskap med min eks hvis vi ikke hadde hatt barn sammen. Vennskapet vårt fikk sjansen til å vokse etter bruddet. Hadde vi ikke hatt barn sammen så hadde vi ikke fått den muligheten ettersom vi da ikke hadde måttet forholde oss til hverandre. Men ettersom vi i de årene vi har vært skilt (vi hadde ingen dramatisk skillsmisse med krangling) har måttet samarbeide om mye og bor i samme nabolag så har vi blitt gode venner. Vi omgås mye og jeg forholder meg til ham akkurat som jeg gjør til andre venner. Han er på en måte ikke eksmannen min. Han er en god venn (som tilfeldigvis er far til barna mine) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest AnonymBruker Skrevet 22. juni 2010 #160 Del Skrevet 22. juni 2010 (endret) Men det finnes så mange andre årsaker til at folk går fra hverandre. Ære være de som klarer å ta vare på vennskapet selv om kjærligheten tar slutt. Særlig når det er barn i bildet. De barna må jo få mye bedre oppvekst enn de som har foreldre som ligger i hver sin skyttergrav! Endret 23. juni 2010 av Bond Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå