Gå til innhold

Hvor lenge skal gulrøtter egetntlig koke?


Gjest AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest AnonymBruker

Hvor lenge skal gulrøtter egentlig koke? Jeg koker de alltid like lenge som potetene slik at de blir myke, men de skal jo egentlig ikke være myke, så derfor lurer jeg på hvor lenge de egentlig skal koke?

Jeg liker dem ikke harde, men jeg elsker dem når de er myke. Men tenkte jeg skulle koke dem i rett til jeg får middagsgjester om få dager. De klagde på at gulrøttene var myke sist jeg hadde dem. Jeg sa da at jeg ikke liker dem harde, og de forstod meg sa de, men til denne gangen sa de at det var fint om jeg kokte gulrøttene riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

20 minutter? Da blir de garantert myke igjen. Jeg tar aldri tiden, bare kjenner med en gaffel når de er passe faste, men tror ikke det tar mer enn 5 minutter...

Litt salt i vannet er et must, og gjerne litt smør også. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter? Da blir de garantert myke igjen. Jeg tar aldri tiden, bare kjenner med en gaffel når de er passe faste, men tror ikke det tar mer enn 5 minutter...

Litt salt i vannet er et must, og gjerne litt smør også. :)

Er det babygulrøtter, eller? Etter fem minutter får jeg knapt kniven inn i gurota.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det babygulrøtter, eller? Etter fem minutter får jeg knapt kniven inn i gurota.

Jeg skjærer dem opp da. Hvis man vil koke dem hele tar det jo lenger tid. (For øvrig synes jeg det er litt pussig å kreve mat laget på "sin" måte når man er på besøk.. Jeg spiser det jeg får jeg, og hvis verten liker myke gulrøtter får det bare være at jeg foretrekker dem faste.)

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg faktisk kokt gulrøtter i dag, og med passe gaffelvennlige biter tok det 3-4 minutter. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

... men til denne gangen sa de at det var fint om jeg kokte gulrøttene riktig.

Bare jeg som synes at den der var litt frekk?

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...

Har ikke forsøkt det, men i dag har jeg lært på nett at oppkuttede grønnsaker er ferdig kokt når de synker til bunns i gryta. Anonymous poster hash: 37a36...1c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Koker de et sted mellom 5 og 10 minutter. Men det beste er jo å dampkoke dem. Tar litt lenger tid, men de blir så utrolig mye bedre. Holder på smaken, skikkelig søte og crunshy. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor lenge skal gulrøtter egentlig koke? Jeg koker de alltid like lenge som potetene slik at de blir myke, men de skal jo egentlig ikke være myke, så derfor lurer jeg på hvor lenge de egentlig skal koke?

Jeg liker dem ikke harde, men jeg elsker dem når de er myke. Men tenkte jeg skulle koke dem i rett til jeg får middagsgjester om få dager. De klagde på at gulrøttene var myke sist jeg hadde dem. Jeg sa da at jeg ikke liker dem harde, og de forstod meg sa de, men til denne gangen sa de at det var fint om jeg kokte gulrøttene riktig.

Det som er "riktig" kokte gulrøtter i ditt hus er jo akkurat slik du liker dem. Alt folk får seg til å si til vertskapet! :(

Vil foreslå at du koker gulrøttene dine slik du liker å spise dem, og så kan du servere de uoppdragne gjestene noen rå gulrøtter. Rå gulrøtter skal nemlig være ukokte, så de er HELT riktig tilberedt.

Vil du servere gulrøtter som imponerer så tar du dem i ovnen på 200 grader en 15-20 min med salt, litt olivenolje og en anelse balsamico på.

Anonymous poster hash: bfb52...f8d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...